Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Vet nesten ikke om jeg ville hatt en slik original ducktail. Hadde vært redd for å bruke den. Hva ligger de på i pris i den standen de er på den siden jeg linket til tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... i underkanten av 300000 Euro eller noe i den duren for et originalt og bra eksemplar fra 1973. Rundt 2,3 millioner kroner før evt. norske avgifter tror jeg er realistisk. Det er den ikke verdt, men som et ikon er den alltid interessant for pasjonerte Porsche entusiaster/samlere som f.eks Jerry Seinfeldt og Ralph Lauren.

Gode uoriginale eksemplarer omsettes for 50-60000 Euro... altså rundt en halv million kroner før evt. norske avgifter. Mange er basert på f.eks 911 SC fra begynnelsen/midten av 80-tallet. Dette er objektivt sett ingen dårlig løsning, men original vare er alltid det beste.

m4er6uot7d3n2pwh6ehh.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved siden av en stor interesse for kjøretøyer har jeg også noen andre interesser. En av disse er bøker... og en forfatter jeg stadig vender tilbake til er Arne Næss (1912-2009). Jeg har vært interessert i Arne Næss' filosofi og livsanskuelser i 25 år. Han var fra det samme området i Oslo som jeg kommer fra og ingen av oss følte behov for å klatre i den sosiale stigen. Snarere tvert imot når det gjelder materielle ting, men desto mer mentalt og intellektuelt.

Arne Næss var en stor mann på mange områder. Ikke bare var han en av de aller første som begynte å interessere seg for miljøvern og økologi (selvfølgelig også i et filosofisk perspektiv), men han sto også bak fenomener som f.eks Examen Philosophicum på Universitetet (også kaldt forberedende). Selv ble han Dr.philos allerede i 1936. Han var ansatt som professor ved universitetet i Oslo fra 1939 til og med 1970. Han var også en meget habil fjellklatrer.

Less is more... keep it simple... var en av Arne Næss' store teser her i livet og denne livsanskuelsen førte han i ekstrem grad på hytta Tvergastein ved Hallingskarvet. Idealet var: minimum brenselforbruk, maksimum utsikt, minimum trivialitet, maksimum egenverdi, minimum snikksnakk og maksimum dybdeboring.

Helt genialt og det er virkelig tiltrengt med tanke på de forferdelige hyttebyene som etterhvert skyter opp som paddehatter i Norge (min mening). Folk glemmer dessverre helt å leve midt i den evinnelige sosiale klatringen. De ser ikke skogen for bare trær og burde helt klart lese et par av bøkene til Arne Næss... f.eks "Livsfilosofi" som kom ut i 1998.

Arne Næss beskrev også seks normer for saklig meningsutveksling i forbindelse med undervisningen til examen philosophicum og disse kan vi bruke her inne... :)

1. Unngå tendensiøst utenomsnakk

(Eksempler: Personkarakteristikker, påstander om motpartens motiver, årsaksforklaringer til argument.)

2. Unngå tendensiøse gjengivelser

(Gjengivelsen må være nøytral med tanke på stridsspørsmål.)

3. Unngå tendensiøs flertydighet

(Flertydigheten gjør at argumentet kan tilpasses kritikken.)

4. Unngå tendensiøs bruk av stråmenn

(Dette vil si å tillegge motstanders standpunkt et innhold han ikke står inne for.)

5. Unngå tendensiøse originalfremstillinger

(Informasjon som legges frem, må ikke være usann, ufullstendig, skjev og/eller holde tilbake relevant informasjon.)

6. Unngå tendensiøse tilberedelser av innlegg

(Eksempler: ironi, sarkasme, skjellsord, overdrivelser eller trusler.)

For de som interesserer seg for filosofi (og alternative livsanskuelser) kan jeg anbefale boken "Arne Næss - Et liv" av Truls Gjefsen. Dette er ikke en autorisert biografi, men iom. at Arne Næss selv ikke ville bidra til en biografi og hans siste kone Kit Fai neppe kommer til å opponere mot dette, er denne boken trolig det nærmeste vi kommer en anstendig og nogenlunde komplett biografi over Arne Næss. Boken er etter min mening svært god og gir et fint innblikk i livet til en temmelig usedvanlig og interessant mann.

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... 400&rom=MP

h1fl3u0r77r2nwrsffyc.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... i underkanten av 300000 Euro eller noe i den duren for et originalt og bra eksemplar fra 1973. Rundt 2,3 millioner kroner før evt. norske avgifter tror jeg er realistisk. Det er den ikke verdt, men som et ikon er den alltid interessant for pasjonerte Porsche entusiaster/samlere som f.eks Jerry Seinfeldt og Ralph Lauren.

Gode uoriginale eksemplarer omsettes for 50-60000 Euro... altså rundt en halv million kroner før evt. norske avgifter. Mange er basert på f.eks 911 SC fra begynnelsen/midten av 80-tallet. Dette er objektivt sett ingen dårlig løsning, men original vare er alltid det beste.

Det var faktisk dyrere enn jeg trodde! Tenkte dyrt, men det får da være grenser :)

993 er forøvrig nede i 360.000 på finn nå. Skjønner ikke hvorfor jeg sitter og blar i sånt når det ikke er aktuelt å kjøpe ny bil før om 4-5 år...

Vi har forresten tittet litt på feriehus i Danmark en ukes tid i sommerferien, men får se om det blir noe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":2d7b4znw]
Tja... i underkanten av 300000 Euro eller noe i den duren for et originalt og bra eksemplar fra 1973. Rundt 2,3 millioner kroner før evt. norske avgifter tror jeg er realistisk. Det er den ikke verdt, men som et ikon er den alltid interessant for pasjonerte Porsche entusiaster/samlere som f.eks Jerry Seinfeldt og Ralph Lauren.

Gode uoriginale eksemplarer omsettes for 50-60000 Euro... altså rundt en halv million kroner før evt. norske avgifter. Mange er basert på f.eks 911 SC fra begynnelsen/midten av 80-tallet. Dette er objektivt sett ingen dårlig løsning, men original vare er alltid det beste.

Det var faktisk dyrere enn jeg trodde! Tenkte dyrt, men det får da være grenser :)

993 er forøvrig nede i 360.000 på finn nå. Skjønner ikke hvorfor jeg sitter og blar i sånt når det ikke er aktuelt å kjøpe ny bil før om 4-5 år...

Vi har forresten tittet litt på feriehus i Danmark en ukes tid i sommerferien, men får se om det blir noe av.

Du deler den idiotiske greia der med flere space, meg inkludert.

Og hvor lett det er å la seg friste - sukk!

[-X

Nåvel, bra boktips Fredrik, den siste boken du tipset om, den om WWII (husker ikke navnet i farten) var kanonbra, og Arne næss var en fargerik karakter, så denne skal jeg plukke opp ved anledning!

Hehe.

Allsidig tråd må jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du deler den idiotiske greia der med flere space, meg inkludert.

Og hvor lett det er å la seg friste - sukk!

[-X

Ja det er helt idiotisk. Har sportsbildrømmene i bakhodet hele tiden, men stadig dukker det opp tanker om ny familiebil også, noe som da kanselerer sportsbildrømmen totalt. (X5, 5-serie, Jaguar XF, Porsche Cayenne osv) Så kommer selvfølgelig drømmene om veteran/kosebil (BMW E9 er vel på toppen av lista der)

Samtidig med dette ser jeg at jeg pr. i dag ikke engang hadde hatt tid til å bruke en bil nr.2...

Er nok en grunn til at en ser flest folk i 50-åra med stilige biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... etter 18 år med barn i huset vet jeg det aller meste som er verdt å vite når det gjelder denne utfordringen. Min løsning har i alle år vært å insistere på at familiebilen skal være mest mulig kompakt og rimelig morsomme å kjøre (også for små barn som lett blir kjøresyke). Ingen av bilene gjennom snart 20 år har vært vesentlig større enn dagens E46 Touring (dog kanskje med et lite unntak for en Peugeot 406 2,1 TD Break vi hadde i perioden 1997-99). Vi har klart oss fint med biler som f.eks Peugeot 405 2,0 GTX Break, BMW E36 323i og BMW E46 318d Touring.

Det er ikke lett å kombinere evt. sportsbildrømmer med drømmen om egen familie og eget hus i nærheten av en av de store byene. Iallefall hvis man ikke har formue eller ikke er medeier/partner i et firma med suksess. Stort sett går alle pengene til bolig og familien. De aller fleste må derfor gjennomføre noen stramme prioriteringer... eller utsette sportsbilplanene på ubestemt tid. På den annen side sies det jo at den som venter på noe godt venter ikke forgjeves (håper jeg).... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig ser en "alt for mange" familier i biler til rundt en halv million. Da er ikke drømmen om en Porsche til 350.000 uoppnåelig ved siden av en fornuftig familiebil.

Tiden vil vise!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting er umulig, men dette er etter min mening mest et spørsmål om hvor stor gjeldsgrad man ønsker å ha. Jeg låner heller 500K mindre til et hus enn kjøper en fin bil. Privatbiler er stort sett den dårligste investeringen man kan gjøre og det er en del ting jeg heller vil kjøpe hvis jeg har et overskudd (som f.eks utdannelse til barna, kunst etc.). En vakker dag skal jeg imidlertid igjen ha en Porsche og/eller en E85... time will show... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp derfor skal den fremtidige Porschen (eller hva det blir til slutt) kjøpes for oppsparte midler, og ikke lån. Utrolig deilig å se pengene jeg før brukte på bil gå rett inn på sparekonto. Ved kjøp av bil kontant vil det jo fortsette slik. Veldig kjedelig tankegang, men også veldig fornuftig. (Om en ikke stryker med før drømmen er realisert ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har du et godt poeng, men det gjør ikke så mye om man evt. stryker med før sportsbilen er i boks (les: da merker man lite til elendigheten). Mye værre er det hvis man f.eks blir syk eller handikappet slik at man ikke selv kan kjøre bilen. Carpe diem quam minimum credula postero... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så billig som det er å ha gjeld nå, hvorfor ikke ta ut 300.000 av huslånet og kjøpe en fornuftig porsche med lav kilometer?

Om du selger den om 10 år er det slettes ikke umulig at regnestykket går opp i opp... liten fortjeneste eller lite tap.

Stort morsommere er det vel forøvrig ikke mulig å få det... ihvertfall med buksene på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så billig som det er å ha gjeld nå, hvorfor ikke ta ut 300.000 av huslånet og kjøpe en fornuftig porsche med lav kilometer?

Om du selger den om 10 år er det slettes ikke umulig at regnestykket går opp i opp... liten fortjeneste eller lite tap.

Stort morsommere er det vel forøvrig ikke mulig å få det... ihvertfall med buksene på :)

Dette er også et godt argument, men igjen... det finnes bedre investeringer enn biler. Når penger er så billige som de er nå bør man bruke dem med fornuft. Aldri har det vært billigere å låne penger til utdannelse og for eksempel reiser. Ønsker man å gjennomføre kulturelle/dannelsesreiser med familien er det nå man skal gjøre dette. Det beste er imidlertid helt sikkert å redusere gjeldsgraden. Intet tre vokser inn i himmelen og når de gode tidene snur (og det gjør de) kan det være fint å konstatere at gjeldsgraden kun er 20-30% istedenfor 70-80%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig har vi nå engang bare ett liv å leve fredrik, og i graven får man som kjent ikke med seg så fryktelig mye ;)

Det gjelder å ha det morro de skarvene dagene vi nå engang har blitt tildelt - innenfor fornuftige rammer selvsagt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...