Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er enig i det... Golf VI er stort sett same shit, new wrapping (som de sier i USA) i relasjon til Golf V. GTI modellen er imidlertid stadig en temmelig imponerende konstruksjon... også når det gjelder kjøreegenskaper. Den har også hyggelige ytelser... 0-100 Km/t på 6,9 sekunder og en topphastighet på 240 Km/t er helt greit i relasjon til den jevnsterke F20 125i (som kommer til å koste en formue i både Norge og Danmark).

Jeg klarer ikke å mobilisere den helt store antipatien når det gjelder Volkswagen. De setter standarden/fundamentet for hva tysk bilbygging handler om. BMW, Porsche og Mercedes-Benz retter seg etter dette og gjør det bedre hver især på deres måte. Hva mer kan man forlange?... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om bruktbil er tema, men A4 fra 2009 og 2010 begynner å komme ned på en hyggelig pris, altså de modellene med alt av utstyr. Mine foreldre vurderer å selge sin(09 A4 1.8T 160-ish hk, S-Line inn/ut, S-line felger + nesten alt av utstyr-> ikke navi/4x4), og av den grunn har jeg fulgt med på markedet. De ligger vel på 350 000 - 390 000 de brukbare eksemplarene. Nå er jo disse større enn Golf, kan vel sammenlignes med E46 i størrelse. Vet ikke om det er kun "småbil" du/dere ser på.

Når det er sagt så er jo Golf GTI en GTI, det er jo grisekult uansett hvordan man vrir å vrenger på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne imidlertid også tenke meg variabel sportsstyring (10K), Drive Comfort pakken (18K), Sight pakken (10K), tilhengerfeste (17K), skinnsportsseter (35K), Adaptive kurvelys (9K), PDC (16K), Navi-Professional (52K), Internett (2K), Harman Kardon (17K), Bluetooth (11K)og kanskje til og med Steptronic gearkassen (51K).

Hvilke avsindige priser er det egentlig på ekstrautstyret til BMW i Danmark?! :shock:

I Norge koster oppgradering fra stoff til Dakota skinn kr. 17.600,- når man har Sportline pakken (som inkluderer sportsseter i begge tilfelle), tilhengerfeste kr. 8550,-, PDC foran og bak kr. 6450,- (og i kombinasjon med Driver Comfort pakke kun kr. 2630,-), Harman Kardon kr. 8850,-, Navi Professional kr 17.100,-. Så ut ifra de tallene du presenterer ser det ut til at jevnt over koster under halvparten (og vel så det!) i Norge..! Det kan vel umulig stemme? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om bruktbil er tema, men A4 fra 2009 og 2010 begynner å komme ned på en hyggelig pris, altså de modellene med alt av utstyr. Mine foreldre vurderer å selge sin(09 A4 1.8T 160-ish hk, S-Line inn/ut, S-line felger + nesten alt av utstyr-> ikke navi/4x4), og av den grunn har jeg fulgt med på markedet. De ligger vel på 350 000 - 390 000 de brukbare eksemplarene. Nå er jo disse større enn Golf, kan vel sammenlignes med E46 i størrelse. Vet ikke om det er kun "småbil" du/dere ser på.

Når det er sagt så er jo Golf GTI en GTI, det er jo grisekult uansett hvordan man vrir å vrenger på det :)

Jeg har intet imot å kjøpe en fornuftig og pent brukt bil. Vår E46 ble kjøpt da den var knapt et år gammel og hadde 16000 Km på telleren. Mye har imidlertid forandret seg siden 2004 da vi kjøpte bilen og utfordringen idag er å finne biler som f.eks E91 med facelift (det er en betingelse når det gjelder E91) som er lett brukt. Som eksempelet med F20 116i viser er slike biler alt for dyre til at de blir solgt nye til private her i Danmark. Praktisk talt alt handler om privatleasing eller firmabiler. Dette betyr at bilene er 2-3 år gamle og har kjørt 40-60000 Km når de evt. blir solgt på det åpne markedet. Jeg skal ærlig innrømme at en slik bil ikke frister. Da er alternativet med privatleasing bedre.

Aller helst vil jeg kjøpe en bil ny og beholde den i 8-10 år. Med fornuftig vedlikehold og voksen kjøring har dette ubetinget vist seg å være den billigste formen for bilhold. Utfordringen er imidlertid å finne en passende bil i denne sammenhengen. Jeg vil gjerne ned på Golf/F20 størrelse, men det er ingen betingelse. Vi kan fint klare en ny periode med f.eks en 3-serie, men vi vil ikke ha en større bil... :)

Caaatooo: Prisen på både bil og ekstrautstyr når det gjelder F20 116i er korrekt. På folkemunne kalles avgiften som gjør spesielt ekstrautstyret vannvittig kostbart passende for misunnelsesavgiften. Det danske avgiftsregimet minner om det norske slik det var før omleggingen på slutten av 90-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør den i Danmark også. Regnestykket er som følger:

325K er prisen for en standard F20 116i

31K er prisen for Sportline pakken

28K er prisen for 17" Y-eker 380 med dekk

14K er prisen for sparkling bronze metallakk

21K er prisen for soltak

14K er prisen for Xenonlys

Totalt 433K og legger vi til 20K kan man alternativt kjøpe en Golf VI GTI.

Jeg kunne imidlertid også tenke meg variabel sportsstyring (10K), Drive Comfort pakken (18K), Sight pakken (10K), tilhengerfeste (17K), skinnsportsseter (35K), Adaptive kurvelys (9K), PDC (16K), Navi-Professional (52K), Internett (2K), Harman Kardon (17K), Bluetooth (11K)og kanskje til og med Steptronic gearkassen (51K).

Ekstrautstyr for totalt 248K og legger vi til de 433K som bilen koster temmelig ribbet for utstyr kommer vi opp i en pris på 681000 kroner for en nogenlunde fornuftig F20 116i. Man kan nok krangle seg til 10% på en slik bil og dermed slippe med 610000 kroner, men dette er allikevel en helt latterlig pris og selvfølgelig alt for dyrt... #-o

Det er såpass ja! Det er helt sykt å dyrt ekstrautstyret på BMW er hos dere, det er alt for dyrt her i Norge også men når jeg ser prisene du lister opp så får jeg nesten hakaslepp :shock: For 680 000 ,- så får du jo en GODT utstyrt F30 320d i Norge eller en F30 328I med det mest nødvendige :shock: Hadde flytta hjem jeg tror jeg og det er første gangen jeg har tenkt sånn pga bilpriser :roll:

Det må da snart bli en slutt på denne galskapen rundt bilavgifter i Danmark, her i Norge så tror jeg avgiftene begynner å synke litt da politikkerene så smått begynner å innse at nyere og sikrere bilpark samt mer miljøvennlige biler ikke lengre kan regnes ut i fra hk avgift og vektkomponeneten. F10 M5 ble jo tett på 300 000,- billigere rundt nyttår så det er jo ett tegn på at det går riktig vei :applause:

Men nesten 700 000 ,- for en 116I, den der er nesten litt komisk #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet her i Danmark er ikke at bilparken generelt er spesielt gammel. Utskiftingen av bilparken går faktisk relativt hurtig, men det handler ikke om private biler. Alt dreier seg om leasing og/eller firmabiler.

For den danske staten er dette imidlertid en utfordring fordi EU har bestemt at det skal bli lettere å ferdes på tvers av landegrensene i forbindelse med arbeide og jobb. Dette betyr at f.eks en tysker som flytter til Danmark i forbindelse med jobb ikke skal behøve å si opp en evt. tysk leasingavtale i utide (les: det er dyrt). Han skal derimot kunne kjøre i Danmark som om han befant seg i Tyskland. Dette kravet setter det danske avgiftsregimet på biler under kraftig press og en større omlegging er derfor planlagt i nær fremtid (trolig allerede i 2013). Det er derfor fullt mulig at jeg velger å ligge på været i forbindelse med kjøp av en ny bil til disse planene realiseres.

Apropos Golf GTI som stilikon... 8)

po2z99zoy6g0k82ado66.jpg

ri6piihwgkzal7atwut9.jpg

ra07x84f73dh3d8fop3h.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caaatooo: Prisen på både bil og ekstrautstyr når det gjelder F20 116i er korrekt. På folkemunne kalles avgiften som gjør spesielt ekstrautstyret vannvittig kostbart passende for misunnelsesavgiften. Det danske avgiftsregimet minner om det norske slik det var før omleggingen på slutten av 90-tallet.

Det er jo helt vanvittig, men man får jo ikke gjort så mye med det som privatperson dessverre. Mine foreldre er Mercedes entusiaster, og har hatt som hobby å bytte bil nokså ofte, istedenfor å bruke penger på dyre ferieturer, oppussing etc. Selv om jeg ikke var gamle karen i 1987 så husker jeg godt etter en helt ny Mercedes 420 SEC som de kjøpte. Denne kostet på den tiden 1,1 millioner NOK (før avslag, som var på 10 - 12%), hvorav over 300.000,- var ekstrautstyr. Husker også godt etter en Mercedes E320 (W210) som de kjøpte ny i 1996. Dette var en velutstyrt bil i sin tid med bl.a. helskinnsetet, klimaautomatikk, regnsensor, soltak, xenonlys (!) etc., men prisene på ekstrautstyret kostet jo vanvittig mye på den tiden; tror også denne hadde utstyr for over 300.000,-, og det er tross alt 16 år siden..!

Slik jeg har forstått det ut ifra forumet så er du norsk statsborger (i alle fall opprinnelig), som er bosatt i Danmark. Hvordan er muligheten for deg å kjøpe ny bil i Norge, for så å bruke den i Danmark? Er det slik at en slik løsning - dersom det lar seg gjøre - vil kunne fungere for deg, men avskjære resten av familien fra å bruke bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er norsk statsborger samt født og oppvokst i Oslo. Jeg har imidlertid bodd i Danmark siden 1999. I perioden 2008-09 bodde jeg delvis i Oslo i forbindelse med jobb (ukependlet). Man kan ikke som fastboende i Danmark (uavhengig av nasjonalitet) kjøre en utenlandsk bil i Danmark. Såvidt jeg vet gjelder de samme reglene også i Norge. Det er bl.a disse reglene EU har fokus på i forbindelse med fri ferdsel av varer og arbeidskraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som kjent en slags fetichisme for små, lette og relativt kompakte biler. De må også gjerne ha bakhjulstrekk og en motor med litt effekt, men dette er egentlig ingen betingelse siden vekt/hestekrefter forholdet er det viktigste ved siden av fornuftige kjøreegenskaper. I denne tråden har jeg bl.a vært innom div. Porscher som jeg på forskjellige tidspunkter har hatt gleden av å eie. Det var de to minste frontmotoriserte Porschene (924/944) som dannet det meste av grunnlaget for mitt fokus når det gjelder hvordan en bil bør være. Jeg skylder imidlertid Peugeot litt av æren også iom. at Peugeot 205 også kom til å prege min bilinteresse i stor grad... :)

Jeg/vi har hatt to stk. Peugeot 205. I en kort overgang hadde jeg en 1,6 GTI og senere hadde min bedre halvdel en 1,4 XR. Det var imidlertid med den siste at jeg for alvor fikk øynene opp for hvor genial 205 var som småbil på 80-tallet. GTI´en ble dessverre fullstendig overskygget av Porschene (naturlig nok egentlig). Allikevel... selv en alminnelig 1,4 XR med 80 HK viste hvor gjennomført bra 205 var.

Såvidt jeg vet veier ingen 205 mer enn 950 Kg. De fleste modellene veier under 900 Kg og 205 1,0 GL veier sogar ikke mer enn 740 Kg. Det er derfor lett å forestille seg at f.eks 1,9 GTI med sine 875 Kg og 130 HK i praksis er rimelig hurtig. 0-100 Km/t går løs på under 8 sekunder og topphastigheten er i området rundt 200 Km/t. For en småbil var dette svært fornuftige ytelser i 1986.

Peugeot 205 1,9 GTI

o7ezlhepan6qm54qh467.jpg

Det mest interessante er imidlertid hvordan en 205 kjører. Den har en tendens til å overstyre på grensen (en kombinasjon av fleksing i chassis og løft på indre bakhjul), men ellers er den en glimrende og svært underholdende kjøremaskin på landeveier. Gearingen er lav og den egner seg derfor ikke til kjøring på motorveier. Peugeot så imidlertid potensialet og utviklet en 4x4 utgave med midtmotor myntet på den legendariske Gruppe B rallyklassen. 200 gatemodeller med redusert effekt (ca. 200 HK) ble produsert for å imøtekomme homologeringskravene for rallyklassen. Disse er naturligvis svært ettertraktet idag... :)

Peugeot 205 Turbo 16

io7555jtgi7ltn1m361n.jpg

Peugeot 205 Turbo 16 Gruppe B hadde imidlertid 400-600 HK og dette var nok til at Peugeot vant WRC i 1985 og i 1986... foran biler som Audi Quattro og Lancia Delta HF 4WD. Modellen gjorde det også skarpt i ørkenløpet Paris-Dakar som den vant i 1987 og i 1988... 8)

Peugeot 205 Turbo 16 Gruppe B

9f85pu49gxqrz608iwzg.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=_y0_CQo7 ... re=related

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ganske interessant historie med storpolitiske norske relasjoner fra lokalområdet her i Århus/Danmark... :)

På en topp et par hundre meter hjemmefra har vi en ganske formidabel utsikt over Århusbukten. Vi kan se hele bukten fra Mols i nord til øyene Samsø og Endelave i syd. På klare dager kan vi imidlertid også se den lille øyen Hjelm på ca. 0,62 Km2 (markert med en rød pil på bildet). Den befinner seg i luftlinje ca. 25 Km borte rett sydøst for Ebeltoft Vig og er normalt ikke synlig pga. det danskene kaller havgus (lavtliggende tåkebanker over havet).

Hjelm er interessant i et norsk perspektiv fordi øyen i perioden 1290-1306 var annektert av den norske kongen Eirik II Magnusson. Han bygget hele tre borganlegg på øyen og brukte øyen som base for plyndringer langs østkysten av Jylland. Det ble i den samme perioden også drevet med omfattende falskmyntneri av danske mynter på øyen. Nasjonalmuseet i København har idag noen eksemplarer av disse myntene. Den danske kongen så selvfølgelig ikke med blide øyne på den norske kongens alternative myntproduksjon på Hjelm (plyndringstoktene var sikkert heller ikke godt likt), men pga. øyens sterke borganlegg (som stadig kan sees som ruiner) holdt nordmennene stand i 16 år. Da danskene til slutt ble for sterke og tok Hjelm tilbake fikk nordmennene imidlertid fritt leide mot at de lovet å seile direkte tilbake til Norge.

http://maps.google.no/maps?q=Hjelm,+Syd ... lm&t=m&z=9" onclick="window.open(this.href);return false;

[ Bilde ]

Kong Eirik II Magnusson (1268-99) er historisk interessant fordi det er hans våpenskjold som idag er Norges riksvåpen og som er det overordnede visuelle symbolet for den norske stat. Eirik II Magnusson er imidlertid også kjent fordi han var gift med dronning Margaret av Skottland (hun var 20 og han var 13 år gammel da de ble gift). De fikk datteren Margrete, men moren døde under fødselen og da Margrete var tre år gammel ble hun dronning av Skottland.

Skotske adelsmenn fryktet imidlertid hva den norske kongen kunne finne på i denne sammenhengen og ba om hjelp fra den engelske kongen Edvard I. Han så straks muligheten for å utvide sin egen inflytelse og anbefalte et ekteskap mellom hans egen sønn prinsen av Wales (den fremtidige Edvard II av England) og Margrete. Deres forlovelse ble i 1290 høytydelig anerkjent i den såkalte Birgham-traktaten mellom England, Norge og Skottland som også garanterte Skottlands selvstendighet i en fremtidig union med England... forutsatt at Margrete og prinsen av Wales ble gift. En annen viktig klausul i traktaten var imidlertid at om ekteskapet forble barnløst (Margrete var 7 og Prinsen av Wales 5 år gammel) skulle det skotske kongedømmet gå videre til hennes nærmeste arving (altså Kong Eirik II Magnusson av Norge)... helt, fritt, absolutt og uten noen form for underkastelse.

Edvard I av England fikk plutselig hastverk med å hente sin kommende svigerdatter i Norge. Han sendte derfor en standsmessig delegasjon til Bjørgvin (Bergen og Norges hovedstad på denne tiden), men denne ble til irritasjon for Edvard I avvist av Eirik II Magnusson. Han ville selv seile sin datter til Skottland. Skipet kom imidlertid ut for en forferdelig storm i Nordsjøen og måtte søke nødhavn i Kirkjuvagr (Kirkwall) på Orknøyene (som var norske på denne tiden). Margrete døde dessverre av strabasene og hennes legeme er idag begravet i murveggen på nordsiden av koret i Kristkirken i Bergen... der hennes mor dronning Margaret av Skottland også er begravet.

Eirik II Magnusson påberopte seg naturligvis å være arving til den skotske tronen, men slik skulle det ikke gå. Skottene ba igjen Edvard I av England om hjelp og han innsatte i 1292 til skottenes store overraskelse Johan Balliol som marionettkonge av Skottland. John Balliol´s far grunnla Balliol College ved University of Oxford (både Kong Olav og Kong Harald har vært studenter på Balliol College), men ellers var han totalt uten autoritet og ikke minst formue. Han ble derfor kalt for "Toom Tabard"... dvs. "tom dress", "dukke", "fattig". Balliols historie endte med den første skotske uavhengighetskrigen mot England i 1296.

Tilbake i Norge satt så Eirik II Magnusson i 1290 ute av stand til å påvirke historien. Han gjorde krav på den skotske tronen, men til ingen nytte. Trolig var han såpass rådløs og ikke minst økonomisk presset at selv mindre inntekter fra plyndringstokter og falskmyntneri på den lille øyen Hjelm i dansk farvann var kjærkomment. Da skottene etter innsettelsen av John Balliol som marionettkonge i 1292 skjønte at de ikke kunne stole på Edvard I ba de Eirik II Magnusson om hjelp. Han lovet mot betaling å sende 100 krigsskip som hjelp mot engelskmennene. Dette løftet ble imidlertid ikke gjennomført... ganske sikkert pga. en dårlig økonomi (og skottene betalte heller ikke). På denne måten skulle den lille ubebodde danske øyen Hjelm i Kattegat indirekte komme til å være en del av den tidlige storpolitiske historien i Norge.... :)

Eirik II Magnusson hadde en bror, Håkon V Magnusson, og han ble konge av Norge da Eirik II Magnusson døde i 1299. Med Håkon V Magnusson var det såkalte Norgesveldet på sitt aller største og de militære sonderingene i dansk farvann ble forlatt til fordel for litt større ambisjoner... :lol:

Oslo eller mer korrekt "Ásló" (avledet av ordet "Anslo" - "gudenes slette" på norrønt) ble Norges hovedstad i 1314 og bl.a det indre festningsområdet på Akershus festning ble bygget i den samme perioden. Det politiske tyngdepunktet ble også flyttet til Oslo ved at Maria Kirken (ref: Middelalderparken) det samme året overtok de politiske funksjonene som domkirken i Bergen (Bjørgvin) hadde hatt. Rikets segl ble overdratt til Maria Kirkens prost som dermed også ble rikets rikskansler (kongens formelle stedfortreder).

Håkon V Magnusson giftet seg med Eufemia av Arnstein (Euphemia von Rügen) i 1299. Hun var datter av grev Günther av Arnstein, men vokste opp hos morfaren grev Wizlaw II von Rügen. Rügen er Tysklands største øy, men øyen og omkringliggende områder var på denne tiden et dansk fyrstedømme. Området ble imidlertid lokalt styrt av slekten Wizlawiden (Huset Wizlaw).

Dronning Eufemia og Håkon V Magnusson fikk datteren Ingeborg Håkonsdatter i 1301 og hun giftet seg i 1312 med den svenske hertugen Erik Magnusson av Södermanland. Dronning Eufemia døde det samme året og Håkon V Magnusson døde i 1319. Begge ble gravlagt i Maria Kirken, men som artikkelen forteller er deres hodeskaller idag bevart i krypten under Akershus slottskirke.

Dronning Eufemia´s minne hedres om kort tid med en stor paradegate i Bjørvika i Oslo.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10053447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens gladnyhet i forbindelse med vår E46 318d Touring er at BMW her i Danmark endelig fullt ut har akseptert mitt reklamasjonskrav i forbindelse med svinghjulet og clutchen. Ting tar tid, men man når målet hvis man ikke gir opp, argumenterer sakelig og behandler folk ordentlig... :)

Så er det klart... 29 mai får BMW´en et nytt svinghjul, slavesylinder og clutch... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens gladnyhet i forbindelse med vår E46 318d Touring er at BMW her i Danmark endelig fullt ut har akseptert mitt reklamasjonskrav i forbindelse med svinghjulet og clutchen. Ting tar tid, men man når målet hvis man ikke gir opp, argumenterer sakelig og behandler folk ordentlig... :)

Så er det klart... 29 mai får BMW´en et nytt svinghjul, slavesylinder og clutch... :)

Gratulerer! =)

Du kan vel sakene dine også, hvis dem er vanskelige eller sier nei til at det skal gå på garanti/reklamasjon til en kunde som har en bil og ikke kan så mye om den, så ender de fleste opp med å betale..

Hvilke argumenter brukte du for å få din igjennom på garanti/reklamasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... problemet med svingjulet er dessverre en lang historie. Det som er litt trist er at det har preget 1/3 av den totale tiden jeg har hatt BMW´en. Slikt er ikke hyggelig. Reparasjonen er en reklamasjon på en tidligere reparasjon av svinghjulet som var en garantireparasjon av svinghjulet... #-o

Elendigheten begynte ved ca. 200000 Km da det originale svinghjulet sa takk for seg. Dette ble skiftet på min regning iom. at bilen var 6 år gammel. Etter kort tid sa det nye svinghjulet takk for seg og ved ca. 240000 Km ble det skiftet på garantien. Gleden var kortvarig og allerede ved ca. 260000 Km merket jeg at noe var galt igjen. Jeg reklamerte på reparasjonen, men dette ble avvist 2 ganger før jeg til slutt fikk saken igjennom på høyeste hold. Nå har bilen kjørt nesten 300000 Km og jeg synes at det er på tide å avslutte denne saken.

Selvfølgelig har verkstedet spekulert i at jeg til slutt ville gå lei og evt. selge bilen. De kjenner imidlertid ikke undertegnede (vel... det gjør de nå) og hvis jeg først har bestemt meg for noe blir det som regel slik jeg vil ha det. Jeg er glad i bilen og selger den først når jeg vil. Vi får håpe at bilen blir 100% som den skal være nå.

Jeg begrunnet til slutt mitt krav overfor verkstedet med at det ikke kunne være riktig at en kunde skulle oppleve å måtte vente så lang tid i forbindelse med en sak der det ikke er tvil om forbrukerrettighetene. Problemet her i Danmark er at kjøpsloven er svak i forhold til kundenes rettigheter. Det er langt på vei opp til partene å bli enige om en løsning. Fordelen med dette systemet er at det er mye billigere enn f.eks det norske (les: intet er gratis og det er kun kundene til å betale). Ulempen med dette systemet er at det noen ganger tar svært lang tid før man får bevegelse i en sak/uenighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...