Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg føler meg ganske sikker på at vi egentlig er ganske enige om at Mercedes-Benz GL er et monster uansett hvor hurtig og stor E70 eller andre tilsvarende store SUV´er er. Selv Toyota Land Cruiser 100/V8 og Audi Q7 er signifikant mindre enn Mercedes-Benz GL. Utrolig nok er GL kun 4,9 cm kortere enn Hummer H2. Enda mer utrolig er Hummer H1 kun 5,6 cm bredere enn GL... og GL dermed samtidig nesten 8 cm bredere enn Hummer H2... :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst kult... 8)

Jeg har kjørt Highway 1 fra San Francisco til Los Angeles og jeg gjør det mer enn gjerne off season i en klassisk 911. Folk flest drømmer om å kjøre strekningen i en 50-talls Cadillac eller på en Harley, men å kjøre turen i en klassisk 911 er langt mer sofistikert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forsåvidt ikke noe galt å cruise i gammel Cadillac heller! Var med en som kjøpte en '68 Cadillac Deville Cab der i 2010. Kjørte den fra Cleveland til New York. Det var stas midt i juli! :)

Men personlig har jeg av en eller annen grunn alltid likt klassisk 911. Tror det startet med at jeg synes det så ut som at de smilte når jeg var yngre.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si et den eneste riktige konkurrenten til GL må være de amerikanske SUVene som Tahoe/Suburban, Expedition, Yukon osv og her er jo GLen totalt overlegen i kjøreegenskaper og kvalitet.

Men prestasjonene i GL63 AMG er helt klart imponerende i en så voksen bil, men jeg får meg ikke til å se at X5M er så mye mindre imponerende. Dere må heller ikke glemme at denne kom alt i 2010, altså to år før den imponerende GL 63 AMG :wink:

Wicky nevner X5 er konkurrent til ML og det er helt riktig. I den forbindelse så nevner jeg at nye ML 63 AMG gjør 0-100 på 4,8 sek noe som er det samme som allerede to år gamle X5M. Det jeg mener er at Mercedes er litt vage for tiden, før så satte de alltid konkurrentene kraftig på plass når de kom med en ny modell. Nå til dags så virker det som de ikke helt klarer dette, de gjør ett godt forsøk men når ikke helt til topps der det skulle vært. Ett eksempel er bare de testene mellom nye ML og nå aldrene X5, der enten ML har kapret en knepen seier eller faktisk "tapt" mot sin 6 år gamle hoved konkurrent :)

Mercedes gjør mye riktig om dagen, jeg nevner f eks nye SL og dems imponernde effektive 3,5 liters V6er. Men glansen, overlegenheten og forspranget fra 60 og 70 tallet virker som å være borte! Jeg tenker på W108 300 SEL 6,3, W100 600 Pullman og R107 350SL (som ble produsert i 19 år) Dette er Mercedeser som virkelig imponerer og fasinerer meg, uansett å mye BMW entusiast jeg er så kan jeg ikke la være å beundre disse bilene. Men i dagens situasjon så kan man under seg: Er det Audi og BMW som har blitt for gode eller hva er det? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tviler jeg heller sterkt på i et dagens bilmarket hvor en SUV med stor bensinmotor er så politisk ukorrekt som overhode mulig. Men om det kommer noe gromsaker fra Brabus skal vi ikke se bort i fra, men det er jo ikke Mercedes igjen da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at så mange tror at alle er opptatte av hva som er politisk korrekt og ikke. At en og annen kjører SUV med stor bensinmotor er så neglisjebart i den store sammenheng uansett. Man burde heller bruke tid og energi der det virkelig kan spares inn. For eksempel på biler som de gjennomsnittlige kjører, eller enda bedre, noe som ikke har med bil å gjøre i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pesonlig så hadde jeg driti i hva folk rundt meg hadde sagt hvis jeg hadde f eks en X5M, jeg velger ikke bil etter annet en følelser. Men mye av grunnen til at slike SUVer ikke er helt populære er nok pga restriksjonene som er i de fleste europeeiske storbyer, hvor slike biler blir avgiftsbelagt noe voldsommt i f eks bomringer. I London så må bla alle biler med Co2 utslipp på mer en 250 g per km betale 250,- per passering :shock:

Så når myndigheter og andre instanser legger så opp til å stikke kjepper i hjula på slike biler så er det en del av grunnen til at de er politisk ukorrekte. Vi må heller ikke glemme at når fabrikkene utvikler disse doningene så er det først og fremst med markeder som USA, Kina og Russland i tankene. Også Norge da, så de nyrike har noe å vise seg i på vei til hytta i Hemsedal :wink: Men der er nok bare ett tidspørsmål før Ola Normann ikke lenger kan kjøre sin Cayenne Turbo inn og ut av Oslo uten å betale noe ekstra enn andre billister :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Det jeg mener er at Mercedes er litt vage for tiden, før så satte de alltid konkurrentene kraftig på plass når de kom med en ny modell. Nå til dags så virker det som de ikke helt klarer dette, de gjør ett godt forsøk men når ikke helt til topps der det skulle vært. Ett eksempel er bare de testene mellom nye ML og nå aldrene X5, der enten ML har kapret en knepen seier eller faktisk "tapt" mot sin 6 år gamle hoved konkurrent :)

Mercedes gjør mye riktig om dagen, jeg nevner f eks nye SL og dems imponernde effektive 3,5 liters V6er. Men glansen, overlegenheten og forspranget fra 60 og 70 tallet virker som å være borte! Jeg tenker på W108 300 SEL 6,3, W100 600 Pullman og R107 350SL (som ble produsert i 19 år) Dette er Mercedeser som virkelig imponerer og fasinerer meg, uansett å mye BMW entusiast jeg er så kan jeg ikke la være å beundre disse bilene. Men i dagens situasjon så kan man under seg: Er det Audi og BMW som har blitt for gode eller hva er det? :?

Det er bekreftet at Mercedes-Benz kommer med en ny Pullman i forbindelse med introduksjonen av den ny S-klassen (W222) som kommer til neste år. Dette blir en modell som skal ta opp arven etter det havarerte Maybach prosjektet og det både forplikter og setter en standard. Jeg føler meg sikker på at vi kan forvente det aller beste fra Mercedes-Benz/AMG i denne sammenhengen.

En liten anekdote vedr. de stadig mer imponerende ytelsene bilmodeller som f.eks Porsche Panamera Turbo S leverer. Det er klart at for hver gang man f.eks reduserer 0-100 Km/t tiden eller øker topphastigheten over 300 Km/t blir innsatsen også større. Det blir stadig vanskeligere å forsvare en ytterligere forbedret ytelse økonomisk/praktisk og fokuset vil ubenhørlig dreies mot mer "fornuftige" elementer som effektivitet, drivstofføkonomi og sogar alternative drivkilder. Det var indirekte også dette fenomenet som tok livet av bilkonsepter som f.eks W109 300 SEL 6,3 og W116 450 SEL 6,9. Fenomenet går i sykluser der ulike politiske, økonomiske og tekniske faktorer avgjør hva som til enhver tid blir virkelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan se ut som du overvurderer Europa-markedets betydning for BMW og MB. På tross av finanskrisen som har gruslagt store deler av Europa går de nevnte som aldri før. USA har alltid vært førstepri, og Kina og Russland har så enormt potensiale at det er helt utenfor våres gangsyn, der vi (du) tror nordmenn er big-time når det selges 10 stk av en spesialmodell.

Ser for meg dieselbiler i køene i LA, Tokyo og Kina. Hadde ikke sett horisonten pga av alt sot og eksos.

Har selv stor sans for W212, gjerne i en bøs AMG med ordentlig V8. Dessverre er bruktmarkedet i Norge ganske deprimerende, med kun 200 og 220CDI. Finnes ikke bensinbiler på markedet...

Kina og Russland betyr alt for bilprodusenter som f.eks Mercedes-Benz i de kommende årene. USA blir ikke redundant, men den store økonomiske veksten og dermed salget for Mercedes-Benz vil primært komme i Kina og Russland. Vi bør imidlertid ikke glemme India og Brasil, men deres store sjanse ligger litt lenger frem i tid.

De kommende bilmodellene fra bl.a Mercedes-Benz vil preges av denne utviklingen. Designet blir mer østlig inspirert, det blir mer bling (type: krom og lyseffekter) og det blir mindre sportslighet til fordel for komfort (les: limousine). Vi ser allerede litt av dette på W212 som i noen betraktningsvinkler har et klart asiatisk design.

Apropos W212 så har jeg alltid hatt litt problemer med den litt spesielle kurven over de bakre hjulbuene. Den virker fremmedartet på en moderne bil selv om jeg er fullstendig klar over at den har historiske tradisjoner helt tilbake til W128 "Ponton" fra slutten av 50-tallet. Cabriolet versjonen av denne serien er forøvrig nydelig... :)

afwfukoc0zqcbnldm4p7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...