Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Det er dessverre Gunnars bildeserver som streiker. Jeg har bare papirbilder av mine gamle biler og må derfor scanne bildene for å kunne legge dem ut på nettet. Dessverre så virker ikke scannefunksjonen på min skriver så dette må vente litt.

Når det gjelder W201 er det viktig at den er en facelift (fom. 09/1988). Spesielt interiøret ble mye bedre etter faciliften med bl.a litt mer moderne utformede stoler og litt bedre plass i baksetet. Normalt ser man at det er en facelift på sideplatene ("Sacco-Bretter") rundt bilen a la 2,3-16 (som erstatning for listen), men jeg har sett dette ettermontert på prefaceliftmodeller også.

Teknisk er den største nyheten med faceliften på W201 at den kunne leveres med ASD... eller mer korrekt Automatic Locking Differential. Dette er et variabelt system som opp til og med 30 Km/t tillater opp til 100% diffsperre. Er hastigheten høyere tillater systemet opp til 35% diffsperre.

http://www.baureihe201.de/W201/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha for hyggelige kommentarer gutter... :)

Joda... disse Porschene var ikke billige på midten av 80-tallet. Jeg mener å huske at 911´en kostet rundt 325000 kroner... eller ca. 630000 kroner etter dagens kroneverdi. 928S´en kostet ca. 275000 kroner eller ca. 535000 kroner etter dagens verdi. De to andre Porschene var noe billigere. Årlig gjennomsnittslønn på midten av 80-tallet var ca. 100000 kroner etter skatt.

Spesielt 911 var derfor på midten av 80-tallet en svært sjelden bil i Norge. Det var heller ikke for mange 928´er, mens 924 og 944 fantes det noen flere av pga. muligheten for å registrere disse som varebiler. Porsches produksjon var svært lav på denne tiden og årsproduksjonen totalt for samtlige modeller oversteg sjelden 40000 biler. På slutten av 80-tallet var årlig totalproduksjon knapt 20000 biler. Det var med andre ord ikke alminnelig å se Porscher i gatebildet og det var faktisk tilsvarende med BMW også. Dette var kostbare biler for spesielt interesserte. Man kunne kjøre Tyskland på langs uten å se en annen Porsche. På dette området har tidene sannelig forandret seg dramatisk.

En av de tingene som imponerer meg med 911 fra dette tidsrommet er byggekvalitet(selv i dag så er det en nytelse å smekke igjen døra på en slik bil, det er en gedigen smokk :D ).Måtte jo være lysår foran andre merker når den var ny?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de tingene som imponerer meg med 911 fra dette tidsrommet er byggekvalitet(selv i dag så er det en nytelse å smekke igjen døra på en slik bil, det er en gedigen smokk :D ).Måtte jo være lysår foran andre merker når den var ny?

Det er det ingen tvil om, men det fantes andre bilmodeller også med nogenlunde tilsvarende kvaliteter. Mercedes-Benz W124/W126/W201 er nevnt i en rekke sammenhenger, men også BMW E23 er en temmelig fornuftig konstruksjon fra den samme tiden.

Et poeng med modellene 928 og 911 fra G-serien er at de praktisk talt er håndbyggede. Jeg besøkte Porschefabrikken (og utviklingssenteret i Weissach) i 1987 og jeg husker at produksjonslinjene var mer eller mindre manuelle. Modellene 924 og 944 ble derimot bygget hos Audi i Neckarsulm (uten at kvaliteten ble avgjørende dårligere av den grunn).

Jeg har en fullstendig renovering av en Porsche 924 og en Land Rover 88" Series III på samvittigheten, men idag lar jeg andre skru på mine biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de tingene som imponerer meg med 911 fra dette tidsrommet er byggekvalitet(selv i dag så er det en nytelse å smekke igjen døra på en slik bil, det er en gedigen smokk :D ).Måtte jo være lysår foran andre merker når den var ny?

Det er det ingen tvil om, men det fantes andre bilmodeller også med nogenlunde tilsvarende kvaliteter. Mercedes-Benz W124/W126/W201 er nevnt i en rekke sammenhenger, men også BMW E23 er en temmelig fornuftig konstruksjon fra den samme tiden.

Et poeng med modellene 928 og 911 fra G-serien er at de praktisk talt er håndbyggede. Jeg besøkte Porschefabrikken (og utviklingssenteret i Weissach) i 1987 og jeg husker at produksjonslinjene var mer eller mindre manuelle. Modellene 924 og 944 ble derimot bygget hos Audi i Neckarsulm (uten at kvaliteten ble avgjørende dårligere av den grunn).

Jeg har en fullstendig renovering av en Porsche 924 og en Land Rover 88" Series III på samvittigheten, men idag lar jeg andre skru på mine biler.

Så ett interjuv med Ingvar Kamprad på TV, han hadde 911 på slutten av 70 ,begynnelsen av 80 tallet ,som han var så plaget med at han kjøpte en ekstra fordi han var lei av at naboene spurte hvor bilen var når den sto på verksted :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de tingene som imponerer meg med 911 fra dette tidsrommet er byggekvalitet(selv i dag så er det en nytelse å smekke igjen døra på en slik bil, det er en gedigen smokk :D ).Måtte jo være lysår foran andre merker når den var ny?

Det er det ingen tvil om, men det fantes andre bilmodeller også med nogenlunde tilsvarende kvaliteter. Mercedes-Benz W124/W126/W201 er nevnt i en rekke sammenhenger, men også BMW E23 er en temmelig fornuftig konstruksjon fra den samme tiden.

Et poeng med modellene 928 og 911 fra G-serien er at de praktisk talt er håndbyggede. Jeg besøkte Porschefabrikken (og utviklingssenteret i Weissach) i 1987 og jeg husker at produksjonslinjene var mer eller mindre manuelle. Modellene 924 og 944 ble derimot bygget hos Audi i Neckarsulm (uten at kvaliteten ble avgjørende dårligere av den grunn).

Jeg har en fullstendig renovering av en Porsche 924 og en Land Rover 88" Series III på samvittigheten, men idag lar jeg andre skru på mine biler.

Jeg har litt inntrykket av at folk mener Mercedes på denne tiden gikk BMW en høy gang når det gjaldt byggekvalitet.

Særlig E30 kom til kort når den ble sammenlignet med blandt annet 190E, selv om det naturligvis er flotte biler det også.

Multilink-opphenget på mercedesen var vel også vesentlig mer avansert enn E30 sitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt inntrykket av at folk mener Mercedes på denne tiden gikk BMW en høy gang når det gjaldt byggekvalitet.

Særlig E30 kom til kort når den ble sammenlignet med blandt annet 190E, selv om det naturligvis er flotte biler det også.

Multilink-opphenget på mercedesen var vel også vesentlig mer avansert enn E30 sitt?

Som jeg også har skrevet i tulletråden var W201 uten tvil langt forut for sin tid... eller manglet skikkelig konkurranse (alt etter hvordan man ser det). Audi var ikke riktig kommet på banen ennå med 80/90 modellen og E30 var teknisk for lik E21. E36 kom på markedet i 1991, men selv om den modellen var langt mer moderne enn E30 var den ikke W201 fullstendig overlegen. Opplevd kvalitet på W201 var bl.a mye høyere og multilink bakakselen langt mer sofistikert enn bakakselen på E36. Ergo må vi helt frem til 1998 og E46 før BMW fikk en 3-serie som var W201 helt overlegen.

E36 hadde i 1991 norgespremiere på den internasjonale bilutstillingen på Sjølyst i Oslo. Jeg var der og jeg kjørte min tidligere 190E 2,3 på den tiden. 3 år tidligere hadde jeg hatt en 1987 E30 320i og jeg var naturligvis veldig spent på hva E36 kunne å by på.

Jeg vil ikke påstå at nedturen var total, men jeg var temmelig skuffet. Min bedre halvdel bare ristet på hodet over både billig og dårlig tilpasset plastikk i interiøret. Premiumfølelsen var totalt fraværende i forhold til vår W201. Vi kjøpte derfor en ny W124 230E istedenfor og det skulle gå 10 år før jeg kjøpte en E36 (323i).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere ting som vil påvirke kjøpet av vår neste bil. Det er bl.a et spørsmål om hvor lenge vår datter blir boende hjemme nå som hun er voksen. Det er også et spørsmål om vi blir boende i Danmark. Vi ønsker å flytte tilbake til Norge, men det er mange ting som skal gå opp i en høyere enhet før dette kan bli virkelighet.

Kjenner du eller noen andre et fornuftig firma som trenger en erfaren IT-systemutvikler/prosjektleder med solid IKT-erfaring er det bare å rope ut. Hele Norge er av interesse (mer enn gjerne et annet sted enn Oslo).

Jeg tror vi går for en F20 116i/118i neste gang med mindre VW eller Audi skulle komme opp med en veldig interessant modell. Jeg kunne også godt tenke meg en E85 Z4, Porsche 944 eller nettopp en W201 2,3 som et hobbyprosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det å gå jobb nå fortiden innen it-bransjen med erfaring kan ikke være den vanskeligste utfordringen i verden. Det kryr av jobber.

Jeg som er på drift siden, får stadig vekk tilbud, selv uten å være ute på markedet for ny jobb.

Sant nok (i Norge). Jeg er født og oppvokst Oslo og jeg har kun arbeidserfaring fra Oslo (og Århus i Danmark). Resten av Norge er derfor ukjent farvann for meg. Vi kunne imidlertid godt tenke oss å flytte til en annen landsdel og i den sammenheng er det interessant hva slags bedrifter noen her inne evt. kunne anbefale. Dette åpner også opp for muligheten til oppfølgende spørsmål når det gjelder praktiske sider ved en by/område etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som gjør at du har en forkjærlighet for små og smidige biler fredrik? Har litt inntrykket av at du synes E og S-klasser, samt 5 og 7 serie er for store.. personlig er jeg fasinert av den høyere kvaliteten som gjerne går inn i disse flaggskip-modellene, men samtidig er det mer intimt å sette seg inn i trangere biler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret på ditt spørsmål blir jo høyst subjektivt, men jeg mener at små biler som regel har vesentlig mer inspirerende kjøreegenskaper enn større biler. Dette er det viktigste for meg... og det er heller ikke viktig at bilen har enormt mange hestekrefter. Bilens balanse, styringens feedback og den totale kjøreopplevelsen er viktigere enn powerslides og imponerende akselerasjoner.

Jeg liker også tesen "less is more" i form av at en bil for meg ikke nødvendigvis blir mer imponerende jo større den er og hvor mye gadgets den har. Jeg vil ha størst mulig kjøreopplevelse... ikke mest mulig komfort og underholdning. Det handler om et oppnåelig kompromiss... økonomisk, praktisk og kjøredynamisk.

Det er mange misfortåelser når det gjelder biler og de fleste dreier seg om status, sikkerhet og såkalt sportslighet. Hva som er status avhenger av referanserammen man har, men generelt vil jeg mene at det kanskje er litt sosialt umodent å tro at store biler automatisk gir større status enn små biler. Det er også en misfortåelse at store biler gir større sikkerhet for passasjerene enn små biler. De mest sikre bilene er faktisk relativt små biler takket være mindre masse og moderne teknikk. Høy effekt er ikke synonymt med sportslighet og gode kjøreegenskaper når det gjelder biler. Den originale Mazda MX-5 og ikke minst Lotus Elise hadde begge kun litt over 100 HK, men takket være lav vekt og et fabelaktig chassis tilbød de begge en fantastisk sportslig kjøreopplevelse. Mange andre små biler tilbyr den samme geniale oppskriften, men få større biler.

Jeg har alltid hatt en ide om at en bil ikke skal være større enn at jeg sittende i førersetet kan få tak i det som evt. ligger lengst vekk på baksetet. Da er bilen ikke større enn nødvendig og er tilstrekkelig intim for å bruke ditt ord. Det er helt klart at arven fra bl.a 911/924/944/928, E30/E36/E46, W201 samt 205/306/405 spiller en viktig rolle i denne sammenhengen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

``Jeg liker også tesen "less is more" i form av at en bil for meg ikke nødvendigvis blir mer imponerende jo større den er og hvor mye gadgets den har. Jeg vil ha størst mulig kjøreopplevelse... ikke mest mulig komfort og underholdning. Det handler om et oppnåelig kompromiss... økonomisk, praktisk og kjøredynamisk.`` - Kunne ikke sakt meg selv mer enig! Selger min W210 nå snart, pga rustproblemet, men jeg kjøper ikke noe tilsvarende, skal ha noe billig og bra. Tenker på Golf 3 diesel eller golf 4. Men sikter mer på golf 3, er så billig, bra, praktisk og GØY å kjøre rundt med =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...