Gå til innhold

e46 vs. e34 og e90 vs. e39


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Ettersom vi har fått en datter har vi behov for en bil med fire dører. Jeg har vært innom de fleste modellene til BMW etterhvert, og har i grunn havnet på E60 LCI som den mest aktuelle.

Det hadde derimot også vært morsomt med en splitter ny bil, men F10 blir for dyr, så da er jeg litt nyskjerrig på F30 som kommer en gang tidlig neste år(?)

Om det skulle blitt en ny F30 hadde det blitt med en av de minste motorene og moderat utstyrt grunnet pris. Om det blir en 3-4 år gammel E60 som jeg egentlig ser etter, har jeg større krav til både motor og utstyr.

Uansett, ettersom F30 ikke er lansert enda, og kun finnes på spionbilder med maskering, er det vanskelig å sammenligne denne med E60, det som derimot kan sammenlignes er tidligere modeller.

Jeg har ikke prøvt så veldig mange BMW-modeller, så mine erfaringer er begrenset, men det vet jeg mange andre her har.

Hvordan oppleves en sistegenerasjons e34 med grei motor og det meste av utstyr kontra en tidlig e46 316/318i med moderat med utstyr?

Og det samme med e39/e90. Hvordan oppleves en f.eks. 01/02-modell 525i/530i/530d med mange kryss på utstyrslisten kontra en 04 e90 316i med kun det aller mest nødvendige?

Når det gjelder bruktpriser har jeg fått inntrykk av at en pen e34 ligger høyere priset enn en gammel e46, og at en pen e39 ligger høyere priset enn en tidlig e90.

Ettersom jeg synes det er litt tøft med coupè og barnesete har jeg god tid før ny bil trenger å være på plass, men det bør skje før neste størrelse barnesete skal tas i bruk.

Noen som har noen meninger eller noe å tilføye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du spør om mange ting og det er egentlig like mange svar. Jeg vil derfor forenkle problemstillingen litt.

Du trenger en litt større og brukervennlig bruks/familiebil enn du har idag og det skader ikke om den både har litt motor og litt utstyr. Den må ikke være for dyr.

Du har en E46 Coupe. Ergo er ikke en annen E46 veien å gå med mindre du er villig til nesten like mange kompromisser som idag når det gjelder plass. Skal det være en E46 bør det i såfall være en Touring.

E39 er ikke nevnverdig større enn E46 bak forsetene. Den har et marginalt bredere baksete, men ellers er det ikke opplagt mer plass til passasjerene. Touringmodellen har faktisk et mindre bagasjerom med baksetene i bruk (altså bakseteryggen oppslått) enn E46 Touring har... 410 liter vs. 435 liter. Dette synes mange er litt merkelig, men BMW har ganske sikkert rett.

E91 plasserer seg midt i mellom E46 Touring og E39 Touring når det gjelder plass til passasjerene, men den har faktisk det største bagasjerommet med bakseteryggen oppslått... 460 liter. Her kan man selvfølgelig diskutere hvilket bagasjerom som er lettest å utnytte, men det er mest et spørsmål om hva man skal frakte og hvordan man ønsker å frakte. Noen barnefamilier trenger en VW Transporter for å få nok plass til 2 voksne og 2 barn, mens andre tilsvarende familier klarer seg med en E46 Touring.

E34 er en gammel bil nå... etterhvert hele 23 år gammel. Etter 10 år som populær ungdomsbil er det ikke mange fine eksemplarer igjen og dette gjenspeiler seg på prisene. Fine eksemplarer oppnår høye priser. Med tanke på modellens relativt lave sikkerhetsnivå idag ville jeg ikke ha vurdert E34 som familiebil. Gammel teknikk er i tillegg alltid en utfordring selv om det handler om en solid BMW. På et eller annet tidspunkt vil den svikte og det er ikke hensiktsmessig når den fungerer som en familiebil.

Mitt tips er derfor hvis det skal være en BMW... E91 eller en tidlig E60/61. Du får mer bil for pengene ved å velge en tilsvarende Mercedes-Benz, Audi eller f.eks VW Passat/Touran, men det er en annen historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på en 3- og en 5-serie er at i 5-serien går barnevogna inn på langs i bagasjerommet, uten demontering. Volum i form av liter er nå en ting, men det lengre bagasjerommet er MYE lettere å utnytte pga større dybde og rektangulær form.

Bakseteplassen ER større. Prøvemonter en moderne bakovervendt bilstol (som Fredrik kanskje aldri har prøvd i sin E46?) så ser du forskjell på teori og praksis. Det blir rett og slett ikke plass i en 3-serie for vår del, selv om jeg heller ville ha en E91 enn E61.

Bilene har forøvrig lagt godt på seg og jeg lyver vel ikke om jeg hevder E91 er omtrent like stor innvending som en E34.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på en 3- og en 5-serie er at i 5-serien går barnevogna inn på langs i bagasjerommet, uten demontering. Volum i form av liter er nå en ting, men det lengre bagasjerommet er MYE lettere å utnytte pga større dybde og rektangulær form.

Bakseteplassen ER større. Prøvemonter en moderne bakovervendt bilstol (som Fredrik kanskje aldri har prøvd i sin E46?) så ser du forskjell på teori og praksis. Det blir rett og slett ikke plass i en 3-serie for vår del, selv om jeg heller ville ha en E91 enn E61.

Bilene har forøvrig lagt godt på seg og jeg lyver vel ikke om jeg hevder E91 er omtrent like stor innvending som en E34.

Jeg påpeker nettopp i mitt innlegg poenget med at bagasjerommene er forskjellige når det gjelder hvordan man kan utnytte plassen.

Et godt eksempel i denne sammenhengen er forskjellene når det gjelder bagasjerommet i E46 Touring og E39 Touring. De er omtrent like brede, men E39 har et vesentlig dypere bagasjerom (i lengderetningen). Til gjengjeld har E46 Touring et høyere bagasjerom (opp til kanten av bakseteryggen).

Dette gjør at man kan laste en barnevogn på langs i E39 Touring... noe som ikke går i E46 Touring. På den annen side kan man laste mer bagasje under/over barnevognen i E46 Touring på grunn av den større høyden.

Det er også et spørsmål om hva slags barnevogn man velger. Vi hadde en modulær combivogn der man kunne demontere hjulene og selve sitte/ligge rammen fra resten av barnevognen. Dette var svært enkelt og medførte at det var plass nok til 2 voksne og 2 barn på en tre ukers ferie i Sydfrankrike uten takboks.

Et helt annet poeng er at E39 Touring tilbyr vesentlig høyere komfort for passasjerene enn E46 Touring gjør. E39 Touring tilbyr kun marginalt mer plass til passasjerene, men både støydempingen og fjæringskomforten er av en annen verden. Man merker tydelig at E39 er en vesentlig mer påkostet konstruksjon.

I denne sammenhengen har jeg en personlig anekdote. Hvis man begrenser seg til 15"/16" dekk på E46 Touring vil den oppleves som betydelig mer komfortorientert og således matche E39 Touring bedre. Dette er et poeng som mange ikke får med seg.

Vedr. bakovervendte barneseter er dette alltid en utfordring og det er heller ikke stor forskjell på E46 Touring og E39 Touring på dette området. Senest igår spottet jeg en Mercedes-Benz W221 S-klasse med et bakovervendt barnesete og selv i den bilen var det rimelig trangt med plassen. Det er ikke så merkelig at mange heller velger f.eks en VW Touran i den perioden barna her helt små. Våre barn har forøvrig alltid sittet i godkjente forovervendte barneseter.

E46 mangler faktisk kun 3,5 cm akselavstand for å være like stor som E34. E90 har nøyaktig den samme akselavstanden som E34... 2760 mm. Akselavstanden er en viktig indikasjon på den innvendige plassen i en bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør om mange ting og det er egentlig like mange svar. Jeg vil derfor forenkle problemstillingen litt.

Ja, jeg fant ut at innlegget mitt ble litt vel rotete. :roll: Jeg beklager det.

Du trenger en litt større og brukervennlig bruks/familiebil enn du har idag og det skader ikke om den både har litt motor og litt utstyr. Den må ikke være for dyr.

Du har en E46 Coupe. Ergo er ikke en annen E46 veien å gå med mindre du er villig til nesten like mange kompromisser som idag når det gjelder plass. Skal det være en E46 bør det i såfall være en Touring.

Vi ønsker ikke en ny E46, da jeg synes den begynner å bli gammel rett og slett, i tillegg har vi jo hatt en e46 nå, så ønsker å prøve noe nytt. Vi har heller ikke lyst på torung, og det er derfor vi vurderer e60, da disse har mer enn stort nok bagasjerom. E46 sedan og E90 har veldig liten baklukeåpning, og der er faktisk vår nåværende bil bedre enn begge to.

Det jeg i grunner mest nyskjerrig på, er hvordan en tidlig e46 føles ut i forhold til en sen e34, og hvordan en tidlig e90 føles ut i forhold til en sen e39.

Hverken e34, e39, e46 eller e90 er aktuelle biler for oss, men jeg lurer på om det er verdt å vente på F30, eller om vi skal handle en pen e60.

Ettersom F30 ikke er lansert enda, kan jeg ikke sammenligne denne mot en e60, så da lurer jeg på hvordan tidligere "forrige generasjons"-5-serie er kontra "neste generasjons"-3-serie.

For min del synes jeg e34 virker utrolig gammel sammenlignet med e46, men det er ikke tvil om at e46 også begynner å dra på årene. Så hvordan er disse om man sammenligner kjøreegenskaper, comfort og slike ting? Og samme visa med e39 kontra e90.

Du får mer bil for pengene ved å velge en tilsvarende Mercedes-Benz, Audi eller f.eks VW Passat/Touran, men det er en annen historie.
Hvorvidt jeg hadde fått så mye mer om jeg hadde valgt Mercedes eller Audi er jeg litt usikker på, men om at en Opel eller Volkswagen er mer fornuftig er det absolutt ingen tvil om. :) Det er uansett ikke et tema her.
Forskjellen på en 3- og en 5-serie er at i 5-serien går barnevogna inn på langs i bagasjerommet, uten demontering. Volum i form av liter er nå en ting, men det lengre bagasjerommet er MYE lettere å utnytte pga større dybde og rektangulær form.

Bakseteplassen ER større. Prøvemonter en moderne bakovervendt bilstol (som Fredrik kanskje aldri har prøvd i sin E46?) så ser du forskjell på teori og praksis. Det blir rett og slett ikke plass i en 3-serie for vår del, selv om jeg heller ville ha en E91 enn E61.

Bilene har forøvrig lagt godt på seg og jeg lyver vel ikke om jeg hevder E91 er omtrent like stor innvending som en E34.

Vi har ingen problem med den bakovervendte stolen vi har nå, men ser for meg at neste stol vil skape problemer. Bilen er uansett såpass upraktisk at jeg håper vi slipper å prøve. Ettersom modellene vokser og vokser, kan det hende F30 har vokst såpass at denne vil fungere. Om denne vil få ca. samme størrelse som en e39 bør jo det holde.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg i grunner mest nyskjerrig på, er hvordan en tidlig e46 føles ut i forhold til en sen e34, og hvordan en tidlig e90 føles ut i forhold til en sen e39.

Hverken e34, e39, e46 eller e90 er aktuelle biler for oss, men jeg lurer på om det er verdt å vente på F30, eller om vi skal handle en pen e60.

Vi har bevisst valgt å hoppe over E91 som en ny familiebil. Dels er den for lik E46 Touring og gir ingen signifikante fordeler (bare større avskrivningskostnader)... og dels har vår nåværende E46 Touring vært fabelaktig driftsikker og egentlig stor nok.

Jeg synes at E46 uten tvil på de fleste områder er en mye mer moderne bil enn E34. Som jeg påviser i tråden om vår egen E46 er kvaliteten på E46 også fullt på høyde med det beste BMW noen gang har bygget... bortsett fra når det gjelder rust.

Tilsvarende også når det gjelder E90 kontra E39. Kjøredynamisk er E90 lysår foran E39, men jeg synes at den opplevde kvalitetsfølelsen er høyere i E39... dog på en litt gammeldags måte. E39 er dessverre også ofte plaget av rust.

Jeg vil tro at F30 størrelsesmessig kommer til å minne mye om E39... altså marginalt større enn E90. Den innvendige plassen blir imidlertid bedre pga. en mer fornuftig utnyttelse av plassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i grunn samme intrykk jeg har. Så er det å veie opp fordeler å ulemper. En ny 3-serie med 5-års garanti mot en 3-4 år gammel 5-serie som sikkert er mer komfortabel, men uten garanti og potensielt høye kostnader om noe skulle gå galt.

Jeg har derimot inntrykk av at når det kommer til bruktpriser ligger en pen e34 høyere enn en gammel e46, og en pen e39 høyere enn en gammel e90. Hvilken av disse som er mest lettsolgt er nok derimot en annen sak.

I Kina vil det komme en 3xxLi, altså lang versjon. Den kunne nok slått an flere steder i verden også, og en slik kunne vært ganske aktuell. Dessverre vil den nok aldri bli solgt utenfor Kina.

Jeg ser at e90 ligger ca. 50K over nåværende 1-serie i pris med samme motorer, og en kan igrunn anta at F30 får de samme motorene som F20 nå har fått, og at prisene vil bli noenlunde like. Dessverre starter 118i med 170hk på 370K i Norge, så en 318i vil nok utgå for vår del.

F30 begynner visstnok produksjonen i November i år, så det er ikke så lenge til de kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer med e46 og e91 er:

E91 touring har du plass til vogna uten å demontere og samtidig da god plass mellom vogn og seterygg til for eks 3 handle poser innerst også får du en på vær side av vogna.. har da emmajunga citycross, e46`n har omtrendt samma plass. ang bakovervendt sete er det fin plass i framsete, har recaro young profi pluss. ville heller valgt godt utstyrt e91 enn e46. for å få det lille ekstra å en nyere bil. skal du ha billig og drift sikkert e46 touring 4 syl preface, styr unna face e46 4 syl. og 4 syl bensin e91 er kjipe greier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...fortsatt er ingen av de bilene aktuelle. :)

Jeg lurer på forskjellen mellom bilene gammel 5-serie og ny 3-serie for å prøve å spå om det kan være verdt å vente på ny 3-serie F30, eller om vi skal gå for 5-serie E60.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...fortsatt er ingen av de bilene aktuelle. :)

Jeg lurer på forskjellen mellom bilene gammel 5-serie og ny 3-serie for å prøve å spå om det kan være verdt å vente på ny 3-serie F30, eller om vi skal gå for 5-serie E60.

Hvorfor er du så fiksert på gammel 5-serie vs. ny 3-serie? Det gir ikke mening med mindre du kun snakker om størrelse og pris... og kanskje komfort. Alle andre vesentlige verdier som kjøredynamikk, kjøreglede, kvalitet, økonomi, miljøvennlighet, akselerasjon, sexappeal... er vesentlig mer interessante når det gjelder den nyere 3-serien.

Status. Hva betyr status? Det er relativt fordi det forandrer seg avhengig av hvor man befinner seg og i hvilken kontekst man måler statusen. En gammel 5-serie har ikke mye status med mindre den er original, gammel og med stor motor. E28 M5 begynner å få litt streetcred på internasjonale bilauksjoner. E28 535i finnes det stadig for mange av og E39 M5 er på ingen måter interessant (ennå).

Mitt råd er derfor å kjøpe den nyeste bilen du har råd til forutsatt at den er stor nok. Alternativt kjøper du en eldre og større bil. It´s simple as that... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går mest i hvilken bil som føles "best" ut av gammel 5-serie vs. ny 3-serie. Når det gjelder både comfort, plass, størrelse, utstyr, sikkerhet, økonomi osv. Enkelt og greit hva som er best av en greit motorisert og utstyrt eldre 5-serie kontra en mindre motorisert og utstyrt nyere 3-serie. I dag føler jeg fortsatt at e60 er en "ny" bil (selv om den nærmer seg 8-9 år), så da prøver jeg heller å sammenligne forrige modell av begge biler for å se hvordan de var på de nevnte punktene over her.

Status bryr jeg meg katten om, så det er ikke et tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som føles best er 100% individuelt. Top Gear sammenlignet for en tid tilbake en eller annen billig Nissan bygget i India med bl.a Bentley Turbo R, Mecedes-Benz W215 600CL og BMW E31 850Ci. Alle bilene kostet rundt 6000 Pund. I min verden er det utrolig at Nissan i det hele tatt får solgt noen eksemplarer av den aktuelle modellen i England, men folk er forskjellige.

Jeg kan forstå at du evt. sammenligner E46 med E39, men E34 blir for gammel. Tilsvarende er det rasjonelt å sammenligne E90 med E60. F10 blir imidlertid for ny for E90.

Jeg tror veldig mange mennesker på ulike måter tenker status når de kjøper bil. Hvor stor bil eller hvor mye streetcred kan jeg få for pengene. Spesielt E30 og E36 (og tildels E46) er latterlig høyt vurdert i relasjon til teknisk verdi i markedet. Mange vil heller ha en gammel BMW enn en betydelig nyere og mer alminnelig bil. Jeg tror helt klart ikke at dette alltid er like smart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt inne på samme tema som deg, mht bilvalg for fremtidig plass pga barn.

Har i dag e39, som fungerer helt greit med ett barnesete, som er bakovervendt. Det står på høyre siden bak, da det umulig kan stå bak meg.

Men kona er kort i fotan, så det går greit.

Om vi skulle få en unge til, så må bilen byttes, da det er for dårlig plass bak meg, selv med de minste setene.

Men det vil kunne fungerer på korte turer, men er på langt vei optimalt.

Uansett så har jeg kommet til at Audi A6 passer veldig bra, i forhold til e61 også. Da er det viktig å presisere at det er A6 med internkode C6, som er fra 2004-2005. Den var veldig stor i baksetet, i tillegg til et lengere bagasjerom enn e61. Prisen er også lettere å akseptere.

Nå vil sikkert noen steile helt, men jeg tror ikke jeg kan velge en e61 når A6 er såpass bra som den er. Og har mer plass.

Og på tampen av innlegget er det på sin plass at det ikke er bra å velge en så gammel bil som e34 som en familiebil, da man mest sannsynligvis dør om man kræsjer. Det er et viktig moment for min del ihvertfall. Nyest mulig bil er best for sikkerheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som føles best er 100% individuelt. Top Gear sammenlignet for en tid tilbake en eller annen billig Nissan bygget i India med bl.a Bentley Turbo R, Mecedes-Benz W215 600CL og BMW E31 850Ci. Alle bilene kostet rundt 6000 Pund. I min verden er det utrolig at Nissan i det hele tatt får solgt noen eksemplarer av den aktuelle modellen i England, men folk er forskjellige.

Jeg kan forstå at du evt. sammenligner E46 med E39, men E34 blir for gammel. Tilsvarende er det rasjonelt å sammenligne E90 med E60. F10 blir imidlertid for ny for E90.

Jeg tror veldig mange mennesker på ulike måter tenker status når de kjøper bil. Hvor stor bil eller hvor mye streetcred kan jeg få for pengene. Spesielt E30 og E36 (og tildels E46) er latterlig høyt vurdert i relasjon til teknisk verdi i markedet. Mange vil heller ha en gammel BMW enn en betydelig nyere og mer alminnelig bil. Jeg tror helt klart ikke at dette alltid er like smart.

Hva som føles best vil nok være indivuelt ja, men likevel er noe bedre enn noe annet, slik er det bare. Grunnen til at jeg sammenligner e46 med e34 er at dette blir mest korrekt kontra å sammenligne f30 med e60. Å sammenligne e46 med e39 i denne sammenhengen blir å sammenligne f30 med f10, eller e90 med e60 som du sier. Å sammenligne disse bilene vil 5-serien vinne på alle måter etter min mening, men tar man hakket eldre 5-serie blir det litt annerledes.

Jeg er litt inne på samme tema som deg, mht bilvalg for fremtidig plass pga barn.

Har i dag e39, som fungerer helt greit med ett barnesete, som er bakovervendt. Det står på høyre siden bak, da det umulig kan stå bak meg.

Men kona er kort i fotan, så det går greit.

Om vi skulle få en unge til, så må bilen byttes, da det er for dårlig plass bak meg, selv med de minste setene.

Men det vil kunne fungerer på korte turer, men er på langt vei optimalt.

Uansett så har jeg kommet til at Audi A6 passer veldig bra, i forhold til e61 også. Da er det viktig å presisere at det er A6 med internkode C6, som er fra 2004-2005. Den var veldig stor i baksetet, i tillegg til et lengere bagasjerom enn e61. Prisen er også lettere å akseptere.

Nå vil sikkert noen steile helt, men jeg tror ikke jeg kan velge en e61 når A6 er såpass bra som den er. Og har mer plass.

Og på tampen av innlegget er det på sin plass at det ikke er bra å velge en så gammel bil som e34 som en familiebil, da man mest sannsynligvis dør om man kræsjer. Det er et viktig moment for min del ihvertfall. Nyest mulig bil er best for sikkerheten.

Både jeg og kona mi er relativt kortvokste, og har alltid førersetet i fremste posisjon, så jeg bekymrer meg ikke så veldig der. Likevel er setene sinnsykt store når barnet begynner å vokse, så e46en tror jeg likevel blir i det minste laget.

Jeg har aldri vurdert Audi. Ikke at de er noe galt i bilene, og faceliften av forrige A6 er meget pen synes jeg, men jeg tror nok det blir BMW likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg sammenligner e46 med e34 er at dette blir mest korrekt kontra å sammenligne f30 med e60. Å sammenligne e46 med e39 i denne sammenhengen blir å sammenligne f30 med f10, eller e90 med e60 som du sier. Å sammenligne disse bilene vil 5-serien vinne på alle måter etter min mening, men tar man hakket eldre 5-serie blir det litt annerledes.

Jeg er ikke helt enig med deg i dette synspunktet. Jeg vil hevde at de ulike seriene er et bilde på hvor langt BMW til enhver tid har kommet rent teknisk når det gjelder dynamiske løsninger, motorer og innovasjoner. E39 og E46 tilhører derfor den samme generasjonen på dette området iom. at modellene kom på markedet i hhv. 1996 og 1998. E60 kom på markedet i 2003 og E90 i 2005 og tilhører således også den samme generasjonen. F10 kom på markedet i 2010 og F30 vil bli presentert som 2012 modell. Disse vil dermed også tilhøre den samme generasjonen. For å komplettere historien.... E34 kom på markedet i 1988 og E36 i 1991. E28 i 1982 og E30 i 1983.

Man kan også se dette i et designmessig perspektiv. E30 og E28 (og E23) tilhører utvilsomt den samme designlinjen. Tilsvarende også med E36 og E34 (og E32). E46 og E39 (og E38) har sogar også store likheter når det gjelder interiørdetaljer som f.eks dashboardet. E90 og E60 (og E65) er mer individuelle designmessig, men teknisk er de fra den samme æraen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...