jonase46 Skrevet September 1, 2011 Share Skrevet September 1, 2011 har kjørt nokian hakka5 235/35/19 og det fugerte utmerket! har ett sett med nokian hakka7 225/45/17 til bmw´n også så bytter bare hvis vredestein dekka ikke funker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Beta Skrevet September 2, 2011 Share Skrevet September 2, 2011 Beta. Dimensjon har mye og si når det gjelder vinterdekk. Hør med de som har kjørt i mange år og har litt lang erfaring. Jo smalere dekkene er , jo bedre "graver" de seg frem istedenfor å "flyte" på snøen. Brede dekk har ingenting på vinterføre og gjøre, da betyr det kun en ting, de som mener brede er bra på vinter, de kjører ikke på ordentlig snøføret, men mye flotte ny-saltede veier. Trådstarter. Skal man ha knall gode vinterdekk til E39, så kjøp pigg. kan jo si jeg har litt erfaring med kjøring på alt slags vinterveier. har jobbet som yrkessjåfør i 5år, samt hatt lappen i 14 år.. Hatt et ukjent antall biler, både BMW å de andre... smalere dimensjon fungerer best på is føre, men skikkelige vinterveier med -10 grader fungerer alt på.. Nokian hakka R syns jeg blir alt for sideglatt, samt at framkommeligheten på is er søppel. kan ikke annbefale hakka R til noen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet September 2, 2011 Share Skrevet September 2, 2011 Kjørte 2 vintre med Good Year piggdekk 235/45-17 og fremkomligheten var forsåvidt godkjent men det var et forferdelig bråk. Piggene holdt egentlig ganske lenge. Nå har jeg kjøpt Yokohama Ice Guard 235/45-17 piggfritt til kommende vinter så får vi se hvordan det blir. Bor på vestlandt så det er mye regn og mildvær i tillegg til salta veier så piggene kommer sjelden til sin rett her. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vingebil411 Skrevet September 8, 2011 Forfatter Share Skrevet September 8, 2011 Hmm, Sa Hakka R er ikkje så gode som eg trudde? :S Kva Piggfrie dekk er å anbefale då? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsemann82 Skrevet September 9, 2011 Share Skrevet September 9, 2011 Hvis du leser skikkelige dekktester, ser du fort at de gode piggdekkene er best på stort sett alle forhold, selv på tørr asfalt. Men, kjører man mest på hovedveier som er godt brøytet/bar asfalt fungerer sikkert piggfritt ypperlig. For min del har jeg kjøpt flere biler meg piggfrie dekk, men har måtte bytte til pigg da jeg trakk en del henger da jeg bodde nordpå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet September 9, 2011 Share Skrevet September 9, 2011 Med mindre du er svoren piggdekktilhenger og føler deg tryggere med det, så bør du definitivt gå for piggfritt. Bor på vestlandet selv, og kjører i både by på på landevei. Har aldri hatt noe annet enn piggfritt på mine BMW'er, og har heller aldri savnet pigger. Da snakker vi om biler som E34, E36, E39, E46 og E92. E 36 og E34 hadde begge piggdekk av kurant merke da jeg kjøpte de, men var misfornøyd og skiftet relativt raskt på begge. Pigger er kun bedre på blank is,og dessuten så mister piggene fort sin funksjon når de blir slitte. Piggfrie dekk beholder egenskapene sine omtrent til de er nedslitt. Er veldig fornøyd me Hakkapelitta R. Fenomenalt vinterdekk. Overrasket over at noen ikke anbefaler disse. Sideveis glatt? Aldri opplevd det som noe problem. De biter godt i alle retninger, på all slags føre. Selv på våt asfalt er de bra for å være piggfritt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vingebil411 Skrevet September 9, 2011 Forfatter Share Skrevet September 9, 2011 Kan heller ikkje skjønne at Hakka R er så dårlig, kommer bra ut i tester. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet September 9, 2011 Share Skrevet September 9, 2011 Nokian hakka R piggfritt fungerer iallefall ELENDIG på e39.. Diemensjon 235/45/17. dårligste dekkene jeg noensinne har hatt på bilen. Kjører under veldig varierende forhold, alt fra +5 til -35 Selvfølgelig funker 235 breie vinterdekk dårlig! Er så mange idioter som absolutt skal ha 19" på vinterdekka også, greit nok men da får de la være å klage når bilene dems blir stående å spinne Hadde 205 breie Hakkapelitta R Piggfri på min E39 og den kom faen meg fram over alt, helt utrolig! Klarte å imponere mange med framkommlighetene på den bilen, flere naboer lurte på om det var firehjulstrekk da Passatene og V70ene dems blei stående i bunnen av bakken her mens BMWen klatret helt opp Tror nok det er den beste vinterbilen jeg har hatt til nå, og jeg har hatt både Passat og to framhjulsdrevene Audier Gå for Hakka R 205, de passer som hånd i hanske på en E39 og iallfall på vestlandet Skal ha vinterdekk til E90en nå, men kommer nok til å gå for Hakka R piggfri i 225 bredde! Kunne tenkt meg smalere men så skal tross alt 270 hester ned i bakken også så da er det greit med litt gripeflate Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olan89 Skrevet September 10, 2011 Share Skrevet September 10, 2011 syns hakka r dekka er helt råe jeg. har selvkjørt med 225/40-18 og det var veldig bra. selfølgelig ikke på is, men satt ekstremt på snø og vanlig føre. piggfritt er jo best på alt av føre unntatt is, der er jo pigg mye bedre selfølgelig. men hvor ofte er det is føre a? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsemann82 Skrevet September 10, 2011 Share Skrevet September 10, 2011 Hvordan i alle dager kan dere si at piggfritt er bedre enn pigg på alle føreforhold unntatt is? Er det sånn at alle dekktester tar feil? På tide å undersøke fakta istedenfor å legge ut sin egen subjektive mening... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsemann82 Skrevet September 10, 2011 Share Skrevet September 10, 2011 http://www.naf.no/Forbrukertester/Dekk/ ... loversikt/ Piggdekk vinner stort sett alle disipliner, til og med brems på våt asfalt. Se også den ekstreme forskjellen på aks og brems på is. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet September 11, 2011 Share Skrevet September 11, 2011 Subjektiv mening eller personlig erfaring? For min egen del har jeg kjørt mye. Har hatt sertfikat i 14 år og har også noen års erfaring som yrkessjåfør. Dermed har jeg kjørt mange biler og prøvd mange typer dekk. Merk at jeg ikke opplever piggdekkene som dårligere, men de gir meg ikke noe ekstra ut over piggfritt. Det viser også den NAF-testen. Det er i praksis dødt løp i de aller fleste disipliner, med unntak av is. Da er piggdekk klart best. (ingen bombe det akkurat). Men på is er risikoen høy uansett hva man er skodd med. Ergo: Når de piggfrie dekkene matcher piggdekkene på alt annet enn is, samt beholder egenskapene sine i langt større grad etterhvert som de slites, og i tillegg er overlegen på komfort (og miljø/veislitasje), har jeg ingen problemer med å forsvare valg av piggfritt foran pigg for de aller fleste. NB: Ser man på våt asfalt, så er det faktisk det slitte piggdekket som er best i den testen. Det kan rime, fordi gummien i piggdekkene er hardere enn for piggfritt, og dermed funker bedre på våt asfalt. Når i tillegg piggene er slitt, så vil ikke de påvirke friksjonen i negativ grad heller. (Piggene har kun en misjon på is og evt hardpakket snø. Ellers er de egentlig kun til bry). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 11, 2011 Share Skrevet September 11, 2011 Min siste bil med piggdekk var en ny Mercedes-Benz 190E 2,3 i vintersesongen 1990/91. På dette tidspunktet kom Bridgestone Blizzak på markedet og dette dekket var nærmest en revolusjon vedr. piggfrie vinterdekk. Jeg har aldri sett meg tilbake og samtlig av mine biler siden den gangen har hatt piggfrie vinterdekk. Noen av disse piggfrie vinterdekkene har vært billigere modeller som f.eks Kleber. De har ikke vært blandt de beste vinterdekkene og de er også såkalte kontinentale vinterdekk med en mer hard gummiblanding enn tilsvarende nordiske dekk. Allikevel har jeg alltid kommet meg frem der jeg skal (også i Norge) og jeg har aldri vært involvert i en ulykke pga. dekkene. Hemmeligheten mener jeg er en moderat dimensjon på dekkene (195/65-15) samt at jeg alltid kjører etter forholdene. Jeg kjører heller 10 Km/t under fartsgrensen når det er vanskelig vinterføre enn å utfordre veigrepet i blind tro på at dekkene alltid er gode nok. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vingebil411 Skrevet September 11, 2011 Forfatter Share Skrevet September 11, 2011 Ser ut som fleire er Fornøgd med Hakka R då FÅr håpe det er eit godt valg! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BRIO Skrevet September 11, 2011 Share Skrevet September 11, 2011 Ser ut som fleire er Fornøgd med Hakka R då FÅr håpe det er eit godt valg! Det er et godt valg. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå