Gå til innhold

Nye regler vedrørende senking av bil!

Torek
 Share

Anbefalte innlegg

Fredrik, hvor gammel er du? 65? :D

Kjempe nyheter dette her :D

Kjempe nyheter.... hvorfor?... OK... du får bilen litt lavere, men ellers går verden sin vante gang ikke sant. Hvor gammel man er... er bare viktig når man ikke er så gammel. Det er kjedelig å være 17 og 19, men ellers har man det ganske bra... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kjempe nyheter.... hvorfor?... OK... du får bilen litt lavere, men ellers går verden sin vante gang ikke sant. Hvor gammel man er... er bare viktig når man ikke er så gammel. Det er kjedelig å være 17 og 19, men ellers har man det ganske bra... 8)

Dette ER kjempenyheter. Det betyr at jeg faktisk kan godkjenne E30n med senkesettet, så slipper jeg å ta omveier hver gang jeg hører om teknisk kontroll!

Har ventet på dette, og ENDELIG er det mulig!

Nå kan jeg til og med kjøre E28n inn på trafikkstasjonen og få senkesettet godkjent, og deretter få bilen gjennom PKK! FEST! GLEDE! :D

Det blir en god helg for meg, iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting her er jo at enkelte er litt praktiske også, og det har ikke noe med alder å gjøre. Bilen min skulle ikke vært mye lavere før det hadde vært ett slit for meg som kjører daglig i Oslo. Bussfartsdumper, opp og ned innkjørsler osv.

Av og til så må utseende lide litt mener jeg. Makssenka bil funker fint på showbiler, men ikke hverdagsbiler. Hvor mange av dere som har bil som er skrudd maks ned brukeren den året rundt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting her er jo at enkelte er litt praktiske også, og det har ikke noe med alder å gjøre. Bilen min skulle ikke vært mye lavere før det hadde vært ett slit for meg som kjører daglig i Oslo. Bussfartsdumper, opp og ned innkjørsler osv.

Av og til så må utseende lide litt mener jeg. Makssenka bil funker fint på showbiler, men ikke hverdagsbiler. Hvor mange av dere som har bil som er skrudd maks ned brukeren den året rundt?

Både på vinter og sommer har jeg samme høyde. Her med vinterhjul: http://i57.photobucket.com/albums/g233/ ... 30/032.jpg

Ikke hatt noen store problemer egentlig. Byttet eksos noen ganger, og tettet bunnpannen etter en kompis kjørte bilen. Det er ikke noe problem å ligge litt oppå sporene, istedet for nedi... Ikke er det vanskelig å se skilt som varsler om fartsputer eller dårlig vei heller. Er det veiarbeid e.l. er det bare å kjøre litt ekstra seint.

Det er for all del ikke praktisk, ikke misforstå. Men det er fullt mulig å kjøre med året rundt :)

Nå har jeg ikke den laveste bilen på forumet, men av biler som brukes på vinteren ligger jeg vel godt an :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jammen bra! Kontrolløren som underkjente min E46 på 10,7 cm(!!) innrømmet at selv hans standard Octavia ikke gikk over 11cm-bommen hans om han satt i bilen...

Er det noen som har notatnummeret til dette dokumentet (ala 2005.004660-010 på det gamle)? Så kan jeg få lagret det for framtida om kona lar seg overtale til senk på nybilen. Hun er verre å overbevise enn kontrolløren på trafikkstasjonen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://i57.photobucket.com/albums/g233/rolfi2/E30/032.jpg

Nå har jeg ikke den laveste bilen på forumet, men av biler som brukes på vinteren ligger jeg vel godt an :P

Jeg kan skru av hjulene mine, og bilen din vil fortsatt være lavere enn min :lol:

Jeg er for øvring ganske imponert over Vegdirektoratet her. De har sett hvordan det gjøres i et annet land og sagt "Det er fornuftig, vi gjør det slik". Det jeg er mest vant med er "Ja, slik gjør de det, men her gjør vi det på vår måte." Eller: "Vi må foreta en utredning først."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt greit at hvis du ønsker å ha en lav bil så slepper du å være "kjeltring".. min bil er godkjent uten noe mål fra senter av felg til skjermkant, så kan vell skru den så langt ned jeg vill uten att noen kan si noe som helst :)

Syns heller du kan være glad på vegne av de som ønsker å ha lav bil :D

Tipper du er snart pansjo, og senking er ikke særli praktisk på en rulator nei :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns heller du kan være glad på vegne av de som ønsker å ha lav bil :D

Mitt første innlegg gikk egentlig i den retningen, men at jeg ikke synes at en råsenket bil er spesielt praktisk. Folk selv om dette... bare de vet hva de gjør og selv er ansvarlige for elendigheten.

Litt greit at hvis du ønsker å ha en lav bil så slepper du å være "kjeltring".....

Dette er et veldig godt poeng som jeg på alle måter respekterer... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heldigvis valgfritt hvilken høyde man ønsker...

11cm regelen som har vært "kravet" hos enkelte trafikkstasjoner er egentlig basert på et skriv med anbefaling av denne høyden på nye biler fra fabrikk.

Noen kontrollører har derimot lagd sin egen versjon av dette, nemlig at bilene SKAL være 11cm under noe som de overhodet ikke hadde grunnlag for.

Vi har i de sakene der kunder har kommet til oss anbefalt å sende inn en klage på avgjørelsen, det er nemlig ikke mulig og overprøve Tüv eller godkjenning utstedt av annet laberatorium uten å iallefall ha LITT dokumentasjon og legge på bordet.

Derfor anbefalte vi alle våre kunder om å klage, og når saken er kommet opp vegdirektoratet så har kundene fått medhold rett og slett pga. at de ikke har dokumentasjon som overprøver Tüv i de fleste tilfellene.

Det har lenge vært på trappene at en spesifisering skulle komme, og endelig er det altså her. Uansett så anbefaler jeg at folk tar med dette dokumentet når de skal vise bilen i "tilfelle" det er en som ikke har fått med seg hvordan regelene skal tolkes.

Prøv denne linken her for nedlastning: http://forum.vwaudi-club.no/attachment. ... 1316091809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at det endelig blir litt fornuftig regler på dette området!

Har dere fått problemer med godkjenning av felger? Her er de vrange på at man må ha TUV på felgene, og det er ytterst få felger i dag, som ikker koster 15000kr som har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, dette kom i grevens tid! :D

Fikk beskjed om å skru min 9 cm lave bil opp til 11 cm, så med dette skrivet antar jeg at jeg slipper det! :)

Men dette gjelder da genrelt alle coilovers med tüv?

ELLER må det stå i tüv'en at bilen er godkjent for å bli senket ned til laveste punkt feks. 70mm?

Det står som regel i Tüv papirene hvor mye det er tillatt og senke, på de aller fleste Tüv er det 8cm til bærende og 7cm til deler som kan gi etter.

Nå står det også at bensinslanger, bremserør etc. ikke kan være laveste punkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange av dere som har bil som er skrudd maks ned brukeren den året rundt?

Jeg brukte E30`n hele forrige vinter så og si.. Var aldri noe problem.. Kjører også over de såkalte "buss-fartsumpene", selv om klaringen så klart ikke er alt for stor.. Eksos og litt front toucher på vanlige fartsdumper.. Men fortsatt ingen problemer..:)

Men ja, det er selvfølgelig pga utseende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkon Sandberg @parts&retards fikk dette dokumentet fra Statens Vegvesen themself.

Tenkte mer på en link eller noe sånt til skjema sånn at man kan ta det med seg når man skal på kontroll :)

Prøv denne linken her for nedlastning: http://forum.vwaudi-club.no/attachment. ... 1316091809

Kan du legge det ut her istedefor? Jeg, og sikkert mange andre, har ikke bruker på VACN..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...