Gå til innhold

Siste fra Regjeringen: Dieselbiler *blir* dyrere

Der Barockengel
 Share

Anbefalte innlegg

Endelig kan jeg strekke tunge til enkelte dieselbileiere jeg kjenner :D

Jeg skal nok ærlig innrømme at tanken på å fylle billigere drivstoff og ha lavere forbruk var det som motiverte meg til å velge dieselbil! Videre så jeg også mulighetene med tanke på bilens bruktverdi og muligheten for få hente ut litt mer ekstra hester ved chipping!

Jeg har blitt litt "mobba" av en bekjennt med E46 M3, men jeg sier alltid at i stede for å kjøre om kapp så kan vi se hvem som kommer lengst på en tank og det faktum at dieseldyret mitt har nesten 200 nm mer enn M vogna hans :wink:

Men jeg skal ikke si at jeg ikke skal ha bensin igjen, det vil tiden vise men slik ståa er nå så blir det nok diesel en stund til på meg! Nå kjøper vi snart en E39 til fruen så da skal de bli godt å nyte litt bensinsekser lyd igjen :)

Og som dieselbileier så er utslipp det minste jeg bryr meg om, kunne ikke brydd meg mindre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er ingen tvil om at min egen E46 318d slipper ut tildels svært mye sot og partikler. Den tilfredsstiller kun Euro 3 normen fra 2000 og om knapt to år blir Euro 6 normen innført. Euro 3 normen tillater over 10 ganger så mye sot og partikler fra dieselbiler som Euro 6. Jeg har derfor ikke spesielt god samvittighet når det gjelder vår etthvert gamle E46 318d... :roll:

Å gå rundt med dårlig samvittighet er ikke spesielt konstruktivt. :P

Jeg er heller ikke overbevist om at et miljøregnskap vil svare seg der din bil ble kondemnert og en helt ny dieselbil produsert for å erstatte den.

Årsaken til at jeg spesifiserer en kondemnering er selvsagt at man ved et salg kunne risikere at bilen av nye eiere fikk dårligere vedlikehold og ble brukt mer og i tettere befolkede områder enn hva du selv ville gjort - dvs. med større forurensing som resultat.

I tillegg har jeg motforestillinger mot å kvitte meg med ting som er fullt brukbare. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå rundt med dårlig samvittighet er ikke spesielt konstruktivt. :P

Jeg er heller ikke overbevist om at et miljøregnskap vil svare seg der din bil ble kondemnert og en helt ny dieselbil produsert for å erstatte den.

Årsaken til at jeg spesifiserer en kondemnering er selvsagt at man ved et salg kunne risikere at bilen av nye eiere fikk dårligere vedlikehold og ble brukt mer og i tettere befolkede områder enn hva du selv ville gjort - dvs. med større forurensing som resultat.

I tillegg har jeg motforestillinger mot å kvitte meg med ting som er fullt brukbare. ;)

Jeg er selvfølgelig ikke uenig med deg når det gjelder det siste og "miljøregnskapet", men jeg er samtidig oppmerksom på at det som kommer ut av eksosrøret på vår bil ikke ser sundt ut. Spesielt ved pådrag med belastning soter bilen relativt kraftig og dette synes jeg ikke er bra. Nyere dieselmotorer gjør ikke dette og godt er det.

At jeg ellers kan argumentere for at min dieselmotor ikke sliter med trivielle problemer som f.eks et svindyrt partikkelfilter som ikke virker eller løse swirl flaps som havarerer motoren er isolert sett bra for meg, men det hjelper lite når motoren samtidig er så gammeldags at den ødelegger miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun i Norge folket godtar slikt som staten holder på ang avgifter.

Ingen andre land hadde folket godtatt å først bli "belønnet" økonomisk for å velge diesel pga miljø, og så når alle kjører diesel sitter staten inn høyere avgifter og til og med kjøreforbud enkelte dager fordi de selv gjorde en feil.

I veldig mange andre land hadde det rett og slett blitt opptøyer.

Nordmenn går også rundt og spøker med at de er så mye smartere enn svenskene. Det er jo egentlig flaut.

De har ikke i nærheten like mye penger/avgifter som norge tar inn. Likevel er veiene sikkert 90 % bedre enn i norge (Hvertfall hvis man ser på veiene i resten av landet enn østlandet)

Og diesel? Det kjører man ikke i Sverige, De var vel smart nok til å skjønne at diesel slett ikke førte til mindre forurensing/ mindre problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun i Norge folket godtar slikt som staten holder på ang avgifter.

Ingen andre land hadde folket godtatt å først bli "belønnet" økonomisk for å velge diesel pga miljø, og så når alle kjører diesel sitter staten inn høyere avgifter og til og med kjøreforbud enkelte dager fordi de selv gjorde en feil.

I veldig mange andre land hadde det rett og slett blitt opptøyer.

Nordmenn går også rundt og spøker med at de er så mye smartere enn svenskene. Det er jo egentlig flaut.

De har ikke i nærheten like mye penger/avgifter som norge tar inn. Likevel er veiene sikkert 90 % bedre enn i norge (Hvertfall hvis man ser på veiene i resten av landet enn østlandet)

Og diesel? Det kjører man ikke i Sverige, De var vel smart nok til å skjønne at diesel slett ikke førte til mindre forurensing/ mindre problemer.

Har du hørt om at politikere ofte spiller for galleriet? Jeg tror ikke at avgiftsregimet på dieselbiler var en feil. Dette er mest et spørsmål om hvordan man som politiker ordlegger seg. Bilavgiftene har kun én misjon... og det er å kreve inn penger på vegne av staten. Selvfølgelig virker de markedsøkonomiske prinsippene i denne sammenhengen også. Folk velger det alternativet som er best for dem (les: billigst). Når markedet er mettet er det tid for forandring i varetilbudet... såfremt man ikke kan finne nye markeder, men det kan staten ikke. Ergo må avgiftsregimet endres slik at statens nettoproveny opprettholdes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som har kommet lite frem i media etter at statsbudsjettet ble lagt fram, er at effektdelen i engangsavgiften går ned, og dette fører til at mange biler får redusert engangsavgiften, også dieselbiler.

F.eks på 3-serien så er det bare 316i og 316d som får en tusenlapp og to høyere avgift, mens de største, 330 og 335, får en redusjon i avgift på mellom 41000kr og 59000kr. :)

Så må si dette budsjettet ble bedre enn fryktet når det gjelder bilavgiftene.

Sjekk ut http://www.bilnorge.no/artikkel2.php?aid=38409 for mer tall på alle biler. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som har kommet lite frem i media etter at statsbudsjettet ble lagt fram, er at effektdelen i engangsavgiften går ned, og dette fører til at mange biler får redusert engangsavgiften, også dieselbiler.

F.eks på 3-serien så er det bare 316i og 316d som får en tusenlapp og to høyere avgift, mens de største, 330 og 335, får en redusjon i avgift på mellom 41000kr og 59000kr. :)

Så må si dette budsjettet ble bedre enn fryktet når det gjelder bilavgiftene.

Sjekk ut http://www.bilnorge.no/artikkel2.php?aid=38409 for mer tall på alle biler. :)

Kan jo ikke si det hjelper særlig egentlig da når bila vi alle har lyst på koster fortsatt 17 millioner kroner :)

Eller, for å være litt mer rimelig da, en ny 335Ci koster 832,200,- UTEN utstyr :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...