Gå til innhold

"Ulovlig trimming av kjøretøy"


 Share

Anbefalte innlegg

SINTEF har i samarbeid med Tollvesenet utarbeidet en rapport på 54 sider med tittelen “Ulovlig trimming av kjøretøy”

Rapporten framstår som en ganske generell og ikke veldig dyptgående innføring i emnet, og kan lastes ned i sin helhet her: Link

I rapporten opereres bl.a med begrepet “avgiftspotensial”. Dette, sammen med det faktum at Tollvesenet står bak utgivelsen, underbygger inntrykket av at det som gjør at det offisielle Norge interesserer seg for det som klassifiseres som “ulovlig trimming”, er at det fører til at Staten går glipp av avgiftskroner.

I tillegg henvises det til den store økningen i salg av dieselbiler, og at disse kan trimmes raskt og enkelt.

Siden det her er snakk om kanskje helt nye biler med dertil høyt avgiftstap for Staten, er det derfor en trimming som er av helt annen interesse for myndighetene, enn tradisjonell trimming som gjerne har vært utført av entusiaster på eldre biler, der en godkjenning av effektøkningen ville utløst liten eller ingen ekstrainnbetaling av avgifter.

wpdv940x7zmrstqai760.jpg

Et annet viktig tema for rapporten er ikke uventet problemstillingen omkring hvordan påvise at et kjøretøy faktisk er trimmet.

l8zrk0ra030oszw9piof.jpg

Rapporten anbefales for dem som er interessert i emnet, da den gir en innføring i hvordan man fra myndighetenes side tenker omkring trimming av biler.

Dessuten minner jeg om at rapportens undertittel er "Forslag til tiltak for å unngå uregistrert effektøkning av motorvogn."

Hvor stort inntrykk forslag til tiltak gjør, overlater jeg til deg selv å avgjøre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bil er "trimmet" og jeg fryder meg over hver krone Staten har gått glipp av når de kommer til mine ekstra hester! Motoren er oppgradert fra 197 hk orginalt som det allerede er betalt mangfoldige tusen for, til ca 265 hk!

Skulle jeg betalt avgift for de ekstra hestene så måtte jeg ha vært ut med ca 140 000 kr! Kunne da like godt ha lagt på det på kjøps-summen av bilen og heller kjøpt en brukt 335d :roll: Men den kan det jo igjen dras 330 hk ut av igjen da :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intressant funn DB! Blir mer trøkk på (bil)politisk da du er her, bra :)

Jeg har nettopp lest gjennom 50% av rapporten før jeg tar kvelden. Hånlatteren har allerede vært framme et par ganger.

Legg merke til hvem de har vært i kontakt med for å lage denne rapporten... :lol:

Spesielt likte jeg at de påstod at "turboinnløpet var ødelagt pga for høy effekt" da de vitterlig viser bilde av en intern wastegateventil som har opplevd ekstremt høy temperatur og trolig også fremmedlegemer, ut fra den hagleskutte formen.

Rapporten taler også med to tunger mht effektøkning. På en side sier de at vi skal betale for effektøkningen, men på en annen side sier de at opp til 20% motorøkning kan være direkte trafikkfarlig :lol:

SAMT, de går ikke inngående inn på tema om hvor vanskelig (les: umulig) det er å få godkjent en moderne dieselbil med økt effekt fordi du trenger typegodkjenningspapirer som IKKE FINNES. Noen E30 trimmere vil også kjenne seg igjen i denne problemstillingen..

Denne rapporten har blåst mye skattepenger! Jeg er nesten fristet å utforme et krasst brev med et par velbegrunnede punkter som de total overser/ikke evner å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne rapporten har blåst mye skattepenger! Jeg er nesten fristet å utforme et krasst brev med et par velbegrunnede punkter som de total overser/ikke evner å forstå.

Kjør på! :P Faens til inkompetente idioter skal du lete lenge etter..! #-o:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de har misforstått litt!

Det er trafikkfarlig å plombere mopeder.

Hvorfor skal det være farlig å trimme en bil med 20% (f.eks. opp til 170hk) Når folk kan trimme billånet og øke hestene med flere hundre prosent?

De må jo mene at det er farlig å kjøre i trafikken trimmet, fordi du skylder avgifter og risikerer å bli tatt.

Så lenge det er samme sertifkat på en bil med 90hk eller 600hk, har det ingenting å si om noen ønsker litt bedre gassrespons eller drag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen skal dem bruke mye tid å penger på dette her nå.

Og hvordan skal de dumme folka der greie å lese ut noen av bilen din da ?

Bare å legge obd kontakten et annet sted og gjemme den det, så koble en ektra obd kontakt og org ecu der.

Da er ALT orginalt :wink:

Skjønner ikke at noen mener at staten taper penger på noe med bil her i landet. De håver inn på alt mulig med bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk lest den nå. Viste seg at min Adobe Reader ikke var helt up to date.

Men ja, må si jeg fikk meg en liten latter inni der mellom lesinga. Dette er slik det går når byråkrater skal inn og diskutere trimming.

Mente å lese jeg at de ikke kan kreve avgifter fra biler som ikke er typegodkjent med ny effekt, og at disse kjøretøy måtte tilbake i original stand? Fordi de ikke kan godkjenne biler med mer effekt enn forhandler oppgir uten type-papirer, og disse fåes ikke.

Da ere jo ikke noe å bekymre seg for, uten en endring i lovverket så vil de aldri kunne tjene penger inn på chipping av biler. MEN, den endringen kommer vel snart om Kleppa & Co får det som de vil.

Snart må vi gå alle mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avlesing av verdier på ecu og sammenligne disse med orginale verdier fra produsent + belønne angiveri innen miljøet/motortunere og arrangører rundt omkring vil med letthet føre til en haug av angiveri rundt om.

Får man opp feil verdier ved avlesing, så går er nok turen til bremsebenken relativt kort skal du se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nysjerrig på hvordan de skal klare å lese ut antall HK/NM via OBD egentlig. Står vel ikke svart på hvit antall HK/NM bilene har.

Tydeligvis noen som skal ut å skremme folk hehe.

Det er ikke noe problem, selvklart estimerte tall med like realistisk som mye annet iofs. Vagcom blant annet har kunnet dette i en årrekke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet har ikke BT tilgang på godkjent utstyr for å måle effekt på biler.

De kan jo selvsagt bare kjøpe x antall stykker og montere opp i alle landets kommuner, for så å skolere folk til å bruke de. Koster selvasgt myye mer enn de komme til å få inn i ekstra avgiftskroner, og det er vel grunnen til at det sannsynligvis kommer til å skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...