oddis Skrevet Oktober 8, 2011 Share Skrevet Oktober 8, 2011 Først og fremst - de trenger en spesiell sertifisering for å utøve endelig effekt-måling til avgiftsfastsettelse. Trondheim Trafikkstasjon kjøpte jo en slik dynorulle (hvor man kjører opp med hjulene på), men denne solgte de pga de ikke hadde lov å måle som de tenkte. Dette påpekte vi bilentusiaster fra første sekund de anskaffet den, og de gikk rett i fella. Hva den tabben kostet oss skattebetalere kan man jo bare spekulere i.. En bremsebenk er et veldig usikkert måleverktøy, og alle biler burde måles etter eksakt samme metoden. Og det kommer nok et krav om nav-dyno ettersom vanlig dynorulle med hjula påskrudd genererer for mange usikkerhetsparametre. Det er ingen hemmlighet at det er kjempeenkelt å manipulere avvik på slike ruller bevisst eller ubevisst. Dette er en dead end for Tollvesenet uansett. Det er pussig hvordan de får det til å fremstå som at det er "samfunnskadelig" å kjøre med ulovlig mye effekt i bilen. Nesten som om at verden blir et bedre sted om vi betaler mer hk-avgift. At de "går glipp av" penger er etter mitt skjønn kun et teoretisk begrep, som ikke har praktisk rot i virkeligheten. Jeg ville mer enn heller at hver bil dynotestes for den effekten de faktisk har FØR de får norske skilter, slik at vi slipper å betale overpris på hk som i flesteparten av tilfellene er oppgitt alt for høy. Husk også på at det er drivverkstap fra svinghjul til nav. Et tap du kanskje utlinkner med en chip på en turbomotor. Ergo... ingen målbar effekt økning for de som rapportene ønsker å ta. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjennern Skrevet Oktober 8, 2011 Share Skrevet Oktober 8, 2011 Si man blir tatt da, bilen er jo ikke type godkjent med den økte HK i Norge. Så i teorien burde man få beskjed om å sette den tilbake til normal HK eller avskiltes. Skal man betale HK avgift må jo bilen bli godkjent med økte HK. I en tenkt situasjon vel å merke. Hva om man har mindre HK en bilen skal ha, får man da tilbake HK avgifts penger? neppe... hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Oktober 8, 2011 Share Skrevet Oktober 8, 2011 Leste gjennom hele rapporten nå, mye interessant lesning på flere måter. Det første er at menneskene bak rapporten ikke aner hvordan de forskjellige mappene i ecu samhandler. Noen har fortalt dem om oppgitt moment i maps, ja dette stemmer på edc16 og nyere, men nm som står i disse har lite med virkeligheten å gjøre. Og, det er jo strengt tatt bare å endre kalibreringsmappene i stedetfor, så er de like langt. Sammenligne faktisk soft i en ecu med fabrikk spesifikasjoner? Ja fullt mulig, men for å gi et bilde av omfanget her: En e46 320d har flere forskjellige ecu nummer (husker ikke hvor mange på denne i hodet), disse har normalt et sett med soft, men kan ha flere. For hver soft versjon finnes det fort 10 ulike oppdateringer, hvor det meste er ulikt. Et gjennomsnittlig regnestykke (ikke nødvendigvis basert på akkurat denne bilen) kan fort nærme seg 10^3. Til en enkelt bil/motor modell. Flere enn meg som ser et problem her? Ja jeg kan også se om en slik bil er trimma, men jeg må sammenligne parameterne mot original data, dette er tidkrevende og kan aldri utføres som en "masse" kontroll. I tillegg må man da også ha en oppdatert database fra bilfarbrikant, tror du disse er gira på det? org data fra "kompisen hos bt" har kort veg ned til en tuner som vil være tidlig ute. Og å beregne effekt utifra endringer i maps nøye nok til å kreve avgift? lykke til, det er antagelser i beste fall. Det er ikke det verste så lenge man holder seg på et "lavt" nivå mtp effektuttak, men bare noe så enkelt som å få fløde diagram på injektorer som i værste fall opererer 300 bar untefor tiltenkt område, ja lykke til. som en morsom sidenote: de har ikke greid å få et map i winols engang... og, hvem i denne rapporten har personlige interesser i simco? Legg forøvrig merke til "immo status" og knappen "IMMO OFF" på skjermbildet de har klippa.. priceless. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmwrob Skrevet Oktober 8, 2011 Share Skrevet Oktober 8, 2011 Hahaha, teit og latterlig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet Oktober 9, 2011 Share Skrevet Oktober 9, 2011 Hahaha, teit og latterlig Makten i Norge og dets idioti kommer for dagen atter en gang.. Ikke rart det klikker for ett og annet utskudd innimellom. Synd at snittet i Norge er loyale overfor dets makt personer. Diktaturet blir mer og mer tydelig, men nesten ingen som ser det, og enda mindre noen som gjør noe med det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 9, 2011 Share Skrevet Oktober 9, 2011 Nå er det et godt stykke fra den reelle makten i Norge til Tollvesenet. Tollvesenet er bare en etat under Finansdepartementet og er administrert i Toll og avgiftsdirektoratet. Et direktorat er igjen bare et forvaltningsorgan som har enkelte myndighetsoppgaver. Jeg er ellers enig i at den aktuelle rapporten virker heller tvilsom. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørgen Lie Skrevet Oktober 9, 2011 Share Skrevet Oktober 9, 2011 Etter og ha lest denne rapporten, så må jeg si at jeg finner en god del punkter som ikke står helt i samsvar med virkeligheten. Lurer på hvilken bakgrunn disse folkene som har utarbeidet denne rapporten har? Satt sammen med gammlingen og leste den i går kveld, og etter og ha lest bl.a innlegget som TRF skrev her oppe, så sa han faktisk at "det er sånne kloke hoder som faktisk kan bli <> av etater pga dems store kunnskap på området, for å så tilby dem en betaling for informajson om tekniske spørsmål". Så han var litt skeptisk til at det ble sagt så mye fornuftig her, og at de som sitter lengre opp i systemet ser hva folk som har peiling skriver, og blir kanskje obs på flere ting. Han fortalte også en historie om at noen Nissan-modeller (usikker på årstall og modell) ble solgt til Norge med 10-15% mindre effekt i motor enn det de var oppgitt til. Staten var da på ingen måte imøtekommende for og betale tilbake de avgiftene som hadde vært betalt for mye på de spesifike bilodellene, enda de var opplyst om det.. Alt i alt minner dette meg om at staten ser at de "taper" en stor del med avgifter pga denne ulovlige trimmingen som blir utført. Ser ut som om det er der det meste ligger, når de faktisk sier i rapporten at "biler med større motor utgjør en større risiko i trafikken"... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet Oktober 9, 2011 Share Skrevet Oktober 9, 2011 Var vel X-trail som var omtalt den gangen, men kan bekrefte at nissan har flere modeller som fraviker oppgitte tall med stor margin. Ikke så relevant i denne tråden kanskje, og husker ikke tallene helt korrekt, men fikk montert inn en kcr boks på firmabilen (2005 Navara/KingCab) noen mnd. etter den ble kjøpt inn, og det ble da foretatt måling på nav før og etter. Etter kcr monteringen, så hadde bilen fremdeles mindre hk enn fabrikantens tall på Hk, og snaue 20 NM mer enn oppgitt. Vet KCR er fattimanns trim, men på denne bilen har det funket fjellstøtt, og flyttet igrunn spekteret ett gir i positiv rettning. Mindre forbruk fikk den også, så i dette tilfellet kan man si det var en miljøgevinst i det minste. Håper jeg blir stoppet igrunn, slik at jeg kan fyre opp stemningen før jeg graver frem dyno papirene fra dashen, og smile dem godt opp i trynet med tallene som står der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Oktober 9, 2011 Share Skrevet Oktober 9, 2011 Absolutt interessant lesing. Likte og det at de bruker ord som "avgiftspotensiale". Det blir jo som å si at jeg hadde kommet til å kjøpt alle filmene/musikken/spillene, dersom det ikke hadde vært mulig å laste dem ned. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå