Gå til innhold

Den beste bruktbilen til 30 000

hermanoo90
 Share

Anbefalte innlegg

Har ikke disse gamle Mercene ganske dårlig framkommlighet på vinterføre! Har liksom hørt flere har snakka om at det er rart at BMWene er så mye bedre enn Mercedes på vinterføre selv om begge har bakhjulstrekk, en god del drosjesjåfører f eks! Onklen min forteller at på 80 tallet så var BMW de eneste bakhjulsdrevene bliene som faktisk funka på vinterføre! MB, Granada, 240, Rekord/Omega og visse amcars var bare sorgen så fort det kom noen centimeter snø!

Rekord var da ikke så ille:)

Omega er også riktig artig på vinterføre, så lenge en vet hvordan en skal kjøre bakhjulstrekker, men mistenker den oppfører seg litt som en gammel Sierra, altså som en slede.

I motsetning til BMW har disse bilene forholdsvis lite vekt på bakhjulene, så tipper det er derfor de ikke er like gode vinterbiler som BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dekk, dekk, dekk..

Det du sier her mener jeg bare er tull, min erfaring er egentlig det motsatte i visse tilfeller, i andre tilfeller stiller det seg likt.

Dette er nemlig riktig. Hemmeligheten med W124 og W201 er at de kunne leveres med ASD... eller mer korrekt Automatic Locking Differential. Dette er et system som opp til og med 30 Km/t tillater opp til 100% diffsperre. Er hastigheten høyere tillater systemet opp til 35% diffsperre. Systemet fungerer glimrende forutsatt at det er litt tyngde over bakakselen (f.eks et par sandsekker)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekk, dekk, dekk..

Det du sier her mener jeg bare er tull, min erfaring er egentlig det motsatte i visse tilfeller, i andre tilfeller stiller det seg likt.

Dette er nemlig riktig. Hemmeligheten med W124 og W201 er at de kunne leveres med ASD... eller mer korrekt Automatic Locking Differential. Dette er et system som opp til og med 30 Km/t tillater opp til 100% diffsperre. Er hastigheten høyere tillater systemet opp til 35% diffsperre. Systemet fungerer glimrende forutsatt at det er litt tyngde over bakakselen (f.eks et par sandsekker)... :)

ASD er et av mine krav ved kjøp av S124, framkommeligheten er fabelaktig, når det gjelder bilene uten ASD synes jeg de stiller likt som alle andre 80 talls biler. Tror ikke det er så rart at mange av disse bilene sto på 80 tallet, ble vel levert med tyske vinterdekk. Forstår ikke hvorfor Mercedes skal være noe dårligere enn noe annet fra samme tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekk, dekk, dekk..

ASD er virkelig godsaker! Med dette på bilen, og i orden.. da har man skikkelig grom fremkommelighet 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette så ut som et meget bra kjøp, forutsatt at det som står i annonsen stemmer (minimalt med rust + bruker ikke olje og girer fint). Ut ifra bildet av instrumentpanelet ser det ut til at denne også har ASD, og er denne i god stand vil den gjøre bilen velegnet for bruk også på vinteren.

Har selv hatt en W124 230TE som bruksbil, og kjørte 62.000 km med denne på knappe to år (251.000 km - 313.000 km). Helt problemfri bil, med unntak av å bytte noen få slitedeler og to bakstell (men disse havariene var selvforskyldt etter å blitt godt brukt på vinterstid av meg). Og som de andre sier herr; gode dekk har alt å si for fremkommeligheten på vinterstid. Kjørte selv med 205/50-17" i Nokian Hakka 5 (piggdekk), og den tok seg upåklagelig godt frem :)

Har ellers hatt Golf II og VW Caddy som bruksbiler, og disse har også fungert upåklagelig. Den eneste bruksbilen jeg faktisk har vært misfornøyd med er en E36 320iT. God å kjøre var den og morsomt med rekkesekser, men for meg (som ikke kan skru selv) så skjønner jeg godt hvorfor folk sier at "E36 er bilen for folk som ikke er redd for å se problemer i hvitøyet"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke disse gamle Mercene ganske dårlig framkommlighet på vinterføre! Har liksom hørt flere har snakka om at det er rart at BMWene er så mye bedre enn Mercedes på vinterføre selv om begge har bakhjulstrekk, en god del drosjesjåfører f eks! Onklen min forteller at på 80 tallet så var BMW de eneste bakhjulsdrevene bliene som faktisk funka på vinterføre! MB, Granada, 240, Rekord/Omega og visse amcars var bare sorgen så fort det kom noen centimeter snø!

Det er pussig at MB er dominerende på taxi-markedet her på sentrale østlandet hvis de er så dårlige 6 mnd i året. Hadde bilene vært virkelig dårlige ville nok flere kjørt Avensis og V70 (selv om sistnevnte har tvilsom kvalitet). Er vel flere år siden sist jeg så en BMW-taxi.

På tidlig 80-tallet fikk BMW mange kunder på nakken etter flere uhell. Spesielt E21 ble kjent for å være sketchy på snø, og i Sverige fikk dette stor oppmerksomhet i media. Det ble nevnt at både MB og Volvo var mye mer stabile og lettkjørte på vinterføre.

Jeg solgte akkurat en 1990 190E. God bil som oser det lille ekstra selv i "ribbet" utgave - lysår bedre enn ti år nyere japser.

Angående W124 er nok en facelift 220 bensin en av de bedre valgene. Dog har jeg inntrykk av at de senere W124 ruster mer enn de eldre.

Min neste MB blir nok en W126 - kongebiler. Skal prøve å finne en med manuell.

Jeg kom til å tenke på at Omega B2 har rast i pris, og at det er mulig å finne slike iblant til 30k. 10 år gammel B2 er mye bil for pengene - greit med utstyr, pent design og rwd. Holder neppe mer enn to år før rusta tar den, men likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er pussig at MB er dominerende på taxi-markedet her på sentrale østlandet hvis de er så dårlige 6 mnd i året. Hadde bilene vært virkelig dårlige ville nok flere kjørt Avensis og V70 (selv om sistnevnte har tvilsom kvalitet). Er vel flere år siden sist jeg så en BMW-taxi.

På tidlig 80-tallet fikk BMW mange kunder på nakken etter flere uhell. Spesielt E21 ble kjent for å være sketchy på snø, og i Sverige fikk dette stor oppmerksomhet i media. Det ble nevnt at både MB og Volvo var mye mer stabile og lettkjørte på vinterføre.

Jeg solgte akkurat en 1990 190E. God bil som oser det lille ekstra selv i "ribbet" utgave - lysår bedre enn ti år nyere japser.

Angående W124 er nok en facelift 220 bensin en av de bedre valgene. Dog har jeg inntrykk av at de senere W124 ruster mer enn de eldre.

Min neste MB blir nok en W126 - kongebiler. Skal prøve å finne en med manuell.

Jeg kom til å tenke på at Omega B2 har rast i pris, og at det er mulig å finne slike iblant til 30k. 10 år gammel B2 er mye bil for pengene - greit med utstyr, pent design og rwd. Holder neppe mer enn to år før rusta tar den, men likevel.

Som han selv skrev etterpå, så skriver han om noe han ikke har peiling på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mere serviceavtaler og den kjente levekvaliteten på de gamle dieselmotorene som gjør at Mercer er foretrukken som Taxi! Og E-klassen taper faktisk stadig terreng i Taxi markede pga mye trøbbel, rust og stigende priser de siste åra! Volvo V70, Grusome Prius og Skoda Superb tar stadig over Merce kunder i Taxi markedet!

Her i byen er det forøvrig drøssevis med BMW Taxier, i hovedsak E60/E61! Det samme gjelder for Kr Sand! De to Bavariane langs sørlandskysten har fått til en god Taxiavtale og jeg ser heller ingen grunn til at 5-serien skal være noe dårligere Taxialternativ enn E-klassen! Begynner så smått å komme noen F10 taxier også nå

E21 er jo kjent for ikke å være farlig, men livsfarlig på sleipt føre! Så fort BMW putta litt vekt i hekken på bilene sine så blei dem virkelig gode på snøveier! Og E39 er faktisk den beste vinterbilen jeg har hatt, den overraska mange med sin framkommlighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...