Gå til innhold

Lik pris på 330xd & 530xd! Ska sjå på bil på mandag! Tips?

thamule
 Share

Anbefalte innlegg

Skal man ha en vanlig barnevogn med seg, sliter man med en liten bil. Vi kjøpte en ganske normal barnevogn, og denne tar hele bagasjerommet i e61-en. Den går med et nødskrik i e46-en om jeg demonterer den i molekyler, så det går jo, men det er ikke helt optimalt.

Dette forstår jeg virkelig ikke. Vi hadde en combivogn til minstemann og alt som var nødvendig for å få god plass i vår E46 Touring var at man tok av hjulene og klappet vognen helt sammen. Dette var gjort på maksimalt 1 minutt. Da gikk vognen inn på tvers, men siden den var laget av aluminium var den lett og kunne ligge over bagasjen. Helt klappet sammen vil jeg mene at vognen var rundt 35 cm høy.

Compivognen fungerte forøvrig kjempefint sammen med en voksipose. Om vinteren brukte vi i tillegg et lammeskinn under voksiposen for sikkerhetsskyld. Denne løsningen fungerte også kjempefint i pulken når vi skulle på ski. Et lite digitalt termometer nederst i voksiposen ved benene ga oss viktig informasjon om temperaturen der. Små barn har dårlig temperaturregulering i lemmene.

Bagasjen pakker vi alltid i bagger (type 3/4 store sportsbagger) som ligger på langs i bilen. Man får akkurat tre stk. ved siden av hverandre i en E46 Touring. I tillegg får man plass til to-tre vesker/poser ved siden av baggene i utskjæringene på hver side av bagasjerommet. Dette er første lag med bagasje. Vognen ble plassert over dette laget og på hver side ut mot vinduene var det plass til en mellomstor bag. Sikkerhetsnettet var selvfølgelig på plass. Jakker og annet løsøre ble lagt foran og over vognen. Plassen var nå maksimalt utnyttet, men iom. at E46 også har et rom under bagasjerommet kan man evt. legge en stor pose med bleier der samt annet løsøre (fortrinnsvis tyngre ting som mineralvann, barnemat på glass etc.).

Vi utnyttet også plassen bak passasjerstolen foran iom. at denne plassen ikke er i bruk når barna er helt små. Der hadde vi ofte en kjøleboks eller et par vesker/poser med løsøre.

Vår minstemann satt i et godkjent alminnelig barnesete fra Römer (forovervendt Isofix med ekstra pute). Mange mener at dette ikke er godt nok, men fagfolk er ikke samstemte i kritikken. Jeg følger den tyske doktrinen (i motsetningen til den svenske) og den predikerer at godkjente forovervendte seter gir god nok sikkerhet såfremt alle andre sikkerhetsbetingelser også er oppfylt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vi har en Emmaljunga og den går inn på langs i bagasjerommet uten noen som helst demontering. Da er det fremdeles gode 40cm plass på siden av den. I en 3-serie må vognsa stå på tvers. Vi har også en tvillingvogn som går inn på langs uten demontering, fremdeles med plass til den firbeinte og 3 store bagger på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er forståelig eller ikke er forsåvidt det samme, det er ihvertfall slik det er. Vognen vi har er en Emmaljunga CityCross, som er blandt de letteste av denne typen på markedet. Den er nok ikke blandt de minste, men den er den minste modellen til Emmaljunga. For all del, vi hadde naturligvis fått bedre plass om vi hadde tatt av hjulene f.eks., men til nå har vi ikke hatt behov for dette. Vognen går med et nødskrik inn på langs om vi bøyer til håndtaket og plasserer den på en spesiell måte, men da er det igrunn lettere å bare ha den på tvers.

Jeg tror vi hadde klart oss fint med en e91 også for den saks skyld. Jeg mener vi også kunne klart oss fint med e46-en, og hadde den hatt fire dører hadde vi nok heller ikke handlet ny bil. Det hadde bare blitt veldig mye mer tungvindt.

Ang. barneseter er det naturligvis ingen problem i e61-en, men i e46-en ble passasjerplassen litt for knapp. Her har vi også et av de minste setene på markedet. Vi har som nordmenn flest et bakovervendt sete og uten at jeg ønsker å diskutere hva som er best, kommer vi nok til å ha bakovervendt i noen år til, men neppe så lenge som til datteren vår er fire som mange mener er det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Trudde e91 kanskje skulle duge til 1 unge.

Har jo ikkje enda, men veit aldri om nokre år. Men då er sikkert bilen solgt også. Så spelar vel forsåvidt liten rolle :)

Dog ein interessant diskusjon. Eg og madamen fyller i dag ein 850 stasjonsvogn for 3 dagar. Kun oss. Men det er jo berre uvanen vi har med å ta med oss absolutt ALT! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Trudde e91 kanskje skulle duge til 1 unge.

Har jo ikkje enda, men veit aldri om nokre år. Men då er sikkert bilen solgt også. Så spelar vel forsåvidt liten rolle :)

Dog ein interessant diskusjon. Eg og madamen fyller i dag ein 850 stasjonsvogn for 3 dagar. Kun oss. Men det er jo berre uvanen vi har med å ta med oss absolutt ALT! :lol:

Selvfølgelig er en E91 stor nok til en (liten) familie... den har tross alt vesentlig større bagsjeromsplass tilgjengelig enn en E39 Touring når bakseteryggen er oppslått. E91 tilbyr 460 liter med bagsjeplass etter VDA normen. E39 Touring tilbyr 410 liter og E46 Touring ditto 435 liter. Det er som du påpeker mest et spørsmål om hvordan man pakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg handla bil, sto valget mellom E46 og E39, men tok E39 pga den større plassen i baksetet og "mest bil for penga" + bakseteplassen med tanke på barneseter og plassen til den som skal sitte foran.

Ikke dumt valg! Om E46 har noen liter større bagasjerom så tar E39 det så til de grader igjen på plassen ellers i bilen! Også er dem hakket bedre å kjøre og penere å se på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har bestemt meg for 330xd og skal ta turen til Oslo for å sjå på bil på Mandag.

Skal ha den inn på NAF kjøpstest på "Haslevangen 45D."

Eg reknar med den blir satt under lupen der og at dei finn det meste. Har inntrykk av at NAF er grundige, men om det er noko spesielt eg burde ta ein titt på, så sett eg veldig pris tips :)

EDIT: Litt info:

330d - 231 hk

2006

98.000km

X-drive

Automat

HIFI/Navigasjon professional

M-sport og skinn interiør

Park-sensor

Alarm

Cruisekontroll med avstandsmåler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...