Gunnar Skrevet November 20, 2011 Skrevet November 20, 2011 I denne sammenhengen er BMW en minimal aktør og derfor er de tvunget til å endre strategi. De kan stadig være en såkalt premium bilprodusent, men bilene må konseptmessig endres til å være bedre tilpasset volummarkedet i Asia (les: relativt små biler med vekt på god plassutnyttelse). BMW må kommunisere med et annet marked som ikke i den grad er opptatt av autobahnhastigheter, kjøreglede, sportslighet, tekniske innovasjoner etc. Jeg er ikke sikker på at det er så enkelt, men tiden vil jo vise hva som slår an der nede. Det er iallfall liten forskjell på bruken i Kina og Norge, og de kjører jo også gjennomsnittlig mye hardere der nede enn her, så jeg tror nok mange bryr seg om tingene du nevner, og jeg tror også de er opptatt av størrelse, for de som har råd til BMW skal vise at de har det, og da er det store biler som gjelder. På hotellet jeg bodde på i hele juli var det nok av grombiler innom, Panamera, Cayenne, XC90, Q7, A8, 7-serie osv. De mindre bilene er ofte Asia-greier.
Fredrik Skrevet November 20, 2011 Forfatter Skrevet November 20, 2011 Jeg er ikke sikker på at det er så enkelt, men tiden vil jo vise hva som slår an der nede. Det er iallfall liten forskjell på bruken i Kina og Norge, og de kjører jo også gjennomsnittlig mye hardere der nede enn her, så jeg tror nok mange bryr seg om tingene du nevner, og jeg tror også de er opptatt av størrelse, for de som har råd til BMW skal vise at de har det, og da er det store biler som gjelder. På hotellet jeg bodde på i hele juli var det nok av grombiler innom, Panamera, Cayenne, XC90, Q7, A8, 7-serie osv. De mindre bilene er ofte Asia-greier. BMW´s monteringsfabrikk i Kina (Shenyang) produserer 3-serier og 5-serier med lang akselavstand... så pr. idag er det ingen tvil om at du har helt rett i at det først og fremst er statusen som selger en BMW i Kina (les: de relativt få priviligerte). Mitt poeng er at hvis BMW vil holde følge med spesielt VAG må produksjonsvolumet mangedobles. BMW har ikke en sjanse på de vestlige markedene hvis VAG og de andre tyske bilprodusentene virkelig begynner å tjene penger i Kina og India.
Simpel Skrevet November 20, 2011 Skrevet November 20, 2011 Fredrik, disse framhjulsplanene til BMW, det høres logisk ut. Men er det noe du har fra annetsteds eller er det noe du tror er på gang?
Fredrik Skrevet November 20, 2011 Forfatter Skrevet November 20, 2011 Fredrik, disse framhjulsplanene til BMW, det høres logisk ut. Men er det noe du har fra annetsteds eller er det noe du tror er på gang? I denne sammenhengen er det noe jeg tror BMW vil gjøre, men i andre sammenhenger går det ikke lang tid mellom hver gang vi hører at BMW vil utvikle en bil med forhjulstrekk.
Gunnar Skrevet November 20, 2011 Skrevet November 20, 2011 Mitt poeng er at hvis BMW vil holde følge med spesielt VAG må produksjonsvolumet mangedobles. BMW har ikke en sjanse på de vestlige markedene hvis VAG og de andre tyske bilprodusentene virkelig begynner å tjene penger i Kina og India. Skal ikke slå hele Kina under en kam her, har jo ikke akkurat sett mer enn en liten brøkdel, men en av tingene jeg la merke til var at 90% av taxiene var VW Jettaer, og med tanke på taxiantallet der nede, så er det jo da ikke så rart at de har stor markedsandel. Men nå var det stort sett gamle biler, så hvis de faktisk har så stor del av nybilsalget også, så står det respekt av det. Jeg registrerte ikke så mye VW utenom taxiene.
Saltkjelen Skrevet November 20, 2011 Skrevet November 20, 2011 Jeg tror BMW er for opptatt av å lage kjørebiler med topp kjøreegenskaper til å komme med framhjulstekk! De Elbilene (I serie eller hva de het) kommer nok forøvrig med framhjulstrekk. Slagordet til BMW har jo alltid dreid seg rundt kjøreglede og man får ikke kjøreglede i en framhjulstrekker! Hele BMWi serien vil bli bakhjulsdrevede biler. Litt av tanken bak konseptet BMWi er at det skal være morsomt å kjøre elektriske og "kjipe" miljøvennlige biler og det er på bakgrunn av dette at den elektriske i3 eller hybridversjonen i8 forblir bakhjulstrekkere.. BMWs framhjulsdrevne biler vil kun dreie seg om deler av 1 serien og de planlagte modellene er 1 serie CITY compact, 1 serie Compactive Sport Tourer, BMW 1 serie FAST (Family Activity Sport Tourer), BMW 1 serie GT og BMW 1 serie Roadster (Z1). Disse modellene vil også få den nye 3-sylindrede N37 motoren. De klassiske versjonene som BMW 1 serie 3- og 5- dørs vil forbli bakhjulsdrevede biler, mens coupe og cabriolet versjonene blir omdøpt til 2 serie..
Fredrik Skrevet November 20, 2011 Forfatter Skrevet November 20, 2011 Jeg tror at bilmarkedene på kort til mellomlangt sikt kommer til å utvikle seg asynkront (ulikt) i de østlige og vestlige markedene. Det er ingen tvil om at hybridteknologien nå kommer for fullt i USA og Europa, men denne teknologien er idag for krevende (les: infrastruktur) for de østlige markedene. BMW har en fornuftig allianse med franske PSA (Peugeot/Citroën) når det gjelder hybridteknologi og jeg tror at nettopp PSA kommer til å spille en avgjørende rolle når det gjelder hybridteknologi i Europa. Hvis BMW kan få endel av dette markedet gjennom samarbeidet med PSA er mye gjort for å sikre fremtiden for BMW på de vestlige markedene.
Fredrik 90 Skrevet November 21, 2011 Skrevet November 21, 2011 Hele BMWi serien vil bli bakhjulsdrevede biler. Litt av tanken bak konseptet BMWi er at det skal være morsomt å kjøre elektriske og "kjipe" miljøvennlige biler og det er på bakgrunn av dette at den elektriske i3 eller hybridversjonen i8 forblir bakhjulstrekkere.. BMWs framhjulsdrevne biler vil kun dreie seg om deler av 1 serien og de planlagte modellene er 1 serie CITY compact, 1 serie Compactive Sport Tourer, BMW 1 serie FAST (Family Activity Sport Tourer), BMW 1 serie GT og BMW 1 serie Roadster (Z1). Disse modellene vil også få den nye 3-sylindrede N37 motoren. De klassiske versjonene som BMW 1 serie 3- og 5- dørs vil forbli bakhjulsdrevede biler, mens coupe og cabriolet versjonene blir omdøpt til 2 serie.. Så I serien skulle ha bakhjulstrekk altså, på Bavaria fortalte dem at I serien skulle bli de første BMWene med framhjulstrekk! Dem om det, har opplevd før at selgerne på Bavaria ikke har fulgt med i timen Synes forøvrig ikke noe om EL biler og hydrogenbiler men BMW får bare lage dem, så lenge man får kjøpt vanlige 3,5,6 og 7 serie i tillegg så
Erebus Skrevet November 24, 2011 Skrevet November 24, 2011 For å bumpe denne litt så har dagbladet i dag testet 118i, og fraråder å kjøpe med denne motoren. Skuffende nok skriver de at Guilietta 170 hestern oppleves betydelig sprekere... Ikke innkjørt enda kanskje?
Fredrik Skrevet November 24, 2011 Forfatter Skrevet November 24, 2011 For å bumpe denne litt så har dagbladet i dag testet 118i, og fraråder å kjøpe med denne motoren. Skuffende nok skriver de at Guilietta 170 hestern oppleves betydelig sprekere... Ikke innkjørt enda kanskje? F20 er en fantastisk modell... trolig mer gjennomført i forhold til konkurrentene enn F30. Dagbladet vet knapt hva de skriver om... hør bare: Kjøreegenskaper får 6, motor får 5 og ytelser får 4... og allikevel klager de... Hva er så begrunnelsen for at blekka kun gir en firer i ytelser?... Jo... den lange girutvekslingen gjør at 118i ikke akselerer like godt som forventet! F20 118i gjør 0-100 Km/t på 7,4 sekunder... noe som er 0,4 sekunder hurtigere enn Alfa Romeo Giulietta (som de ellers gjør et stort poeng ut av å sammenligne med). Det er selvfølgelig mulig at BMW´en skal ha noen ekstra kilometer før den løsner, men jeg vet allikevel hvilken bil jeg ville ha satset sparepengene mine på. 7,4 sekunder 0-100 Km/t er hurtig. F20 118i går som en E46 325i bare med en marginalt lavere topphastighet. By the way... vår E46 318d Touring løsnet først etter ca. 80000 Km. Nå har bilen kjørt 285000 Km og motoren går som den alltid har gjort, mens gearkassen bare blir bedre og bedre...
haakon85 Skrevet November 24, 2011 Skrevet November 24, 2011 Motoren i F20 er jo en 1,6. F30 328 er jo en 2-liter. Blir litt epler og pærer den der. Og må si meg enig med Fredrik her. Her er det ikke motoren som er problemet, men girutvekslingen. Bilen er nok giret for å kunne cruise på autobahn på et moderat turtall. Eller man kan snarere si at det nok er journalisten som kanskje hadde litt for store forventninger.
Gunnar Skrevet November 25, 2011 Skrevet November 25, 2011 Nå var det vel Dagbladets kommentar ang. girutvekslingen. Hvis bilen faktisk gjør 0-100 på 7,4 sekunder, og Alfaen gjør det på 7,8 sek, så sier det seg jo selv at DB tar feil og at det kun handler om fartsfølelse. Der tror jeg helt sikkert Alfa fort kan føles raskere. Spørsmålet er om de har testet... og jeg gjetter at de ikke har det. Jallaavis..
[space] Skrevet Desember 4, 2011 Skrevet Desember 4, 2011 Jeg tror i her er tilbake til utgangspunktet for tråden. Jeg tror de har testet alfaen og det rett og slett er bedre lyd i den. Når det gjelder original motorlyd, spesielt inne i bilen, må jeg si z4en var i en egen klasse, selv om det bare var en 2,2l. Lyden ga SKIKKELIG godfølelse! Nå kjører jeg bilen med den mest tragiske motorlyden ever... 1,9l diesel 101hk fra VAG. Grøss... Med denne lyden i coupeen spiller det ingen rolle om det er en f01 du sitter bak rattet i. Det forblir tragisk.
Simpel Skrevet Desember 4, 2011 Skrevet Desember 4, 2011 Okei, da så! E60 talla mine gjelder LCI og er hentet i sin enkelhet fra Broom.no. Talla for F10 528I 2,0 fikk jeg googla fram men det spriker jo alltid litt på hundredelene Rekkesekseren dør på lik linje med alt annet som var tøft, eksempelvis Focke Wulf 190, Zeppelinere, Titanic, Queen Mary og Junkers 52. For ikke å glemme Concorden! Da den ble pensjonert så gikk flytrafikken 30 år tilbake Vi må være glade at vi ser nåtidens skjønnheter og får bruke de. Om 30 år er rekkesekseren borte og vi ville angret hvis vi hadde kjørt Toyota i 2011
Fredrik 90 Skrevet Desember 5, 2011 Skrevet Desember 5, 2011 Sånne avis biltester har jeg alltid tatt med en klype salt, er mye folk med mangel på kunnskaper som skriver en hel masse vissvass! En dyktig biljournalist hadde tatt fartsfølelsen med i regnestykket når de ga karrakter til bilene, det hele ser for meg lite proffesjonelt og enkelt utført! 0-100 på 7,4 sekunder er jo en aldri så liten revolusjon for 118I med tanke på forrige modell! Vi må være glade at vi ser nåtidens skjønnheter og får bruke de. Om 30 år er rekkesekseren borte og vi ville angret hvis vi hadde kjørt Toyota i 2011 Jeg ser iallfall ikke for meg at jeg skal ha bil med mindre enn seks sylindre, om jeg så må kjøre veteranbil om 30 år
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå