scoot Skrevet November 25, 2011 Skrevet November 25, 2011 God kveld. La meg få presentere fredagens nøtt for min far, han har nå slitt med den berømte bremseristen i et år og nå gir vi snart opp hele møkkabilen. Så nå trenger vi hjelp, og vi håper noen her har løsningen! Gjennom det siste året er følgende blitt gjort: - 3 sett nye bremseskiver og klosser foran! - Ny forstilling ( komplett sats ) - Nye hjullager foran - Nye endeledd foran Forrige mandag var den på "diagnose" hos BMW-verksted og de mente det var bremsene bak, så vi slenger de på listen - I dag byttet vi bremser bak! Kan forøvrig nevne at de mente at originale skiver og klosser foran var et MUST, er det noen som har noen formening om dette? Per dags dato sitter det uoriginale skiver og klosser foran, kan dette ha så mye og si ? Er evt. FEBI eller lignende alternativer fra GS-Bildeler verdt et forsøk ? Eller er det original som gjelder? Og såklart, INGEN endring. Den rister i chassi og ratt når man bremser lett ( sånn som man normalt gjør ), ved hard brems er den helt fin. Ingen vibrasjon i bilen foruten dette. Man kjenner godt at bremsene "lugger" selv i lav hastighet. Kan noen kloke hoder her gi oss noen tips, før dritten blir kasta på sjøen? Sitter og grubler litt på bremsekrafst-forsterker, ABS modulen (?) evt om bremsevæsken er dårlig ( Så dog meget bra ut! ). Takk for all hjelp!
pedro Skrevet November 25, 2011 Skrevet November 25, 2011 Siden du også presenterer dette for oss (gramatikalsk tvetydig denne setningen din) vil jeg si at det KAN være noe i forstillingen du har oversett. Jeg har en 525 som ristet som en gal- Det kom helt plutselig og var tydelig værre når jeg svingte til høyre og med litt nedoverbakke eller en liten kant. Det var slik jeg kom over feilen. Sluttet å fokusere på bremser og lette i forstilling. Da hadde jeg alt overhalt alle 4 kalipterene og skiftet klosser og skiver to ganger Mulighet 1 Kamber stag Egentlig bærearm Del 11(skiftet)+? 2 Casterstag Del 4(skiftet)+? 3 Lenkarmsstag Del 4(populært kalt kjøttbein) 4 Øvre tårnlager Del 1(blir disse slitt vil bilen SPES E34 OG E39 riste på rattet) Aller først villejeg gått over ALLE fire kalipterene klaver og glide pinner Alt dette må være rent(gjerne litt smurt) og stemplene må gli i retur uten at de stopper. Stopper stemplene betyr det at dem henger. Da må disse smøres opp og helst ha nytt reppsett(enkelt). På to mekkekvelder har jeg overhalt 7 kaliptere og det var sandblåsingen av dem som tok mest tid. Kjøpte en overhalt kalipter venstre bak til B3en da denne var svært rusten(kom fra engelsk bil). Kostet 1600 på KOED for en H. kalipter bak til M3. Håper dette gir ny inspirasjon. MVH P
BMWE30I Skrevet November 25, 2011 Skrevet November 25, 2011 Kanskje det e kast i hjulan på bilen, prøv å sette på noen andre felger:)
Julianv Skrevet November 25, 2011 Skrevet November 25, 2011 Kan nesten garantere at det er kaster-stag framme vis det gir seg ved HARD bremsing. Prøv det først iallefall. Kjøp uorginalt i første omgang da de koster 300 per side, og vis det er korrekt, kan du bytte til orginale etter 1 år når de uorginale ryker
Maniak Skrevet November 25, 2011 Skrevet November 25, 2011 Har vært borti noe av det samme. Symptomene var det samme, og omtrent alt ble byttet, men problemet forsvant ikke. Problemet på denne bilen, var at spindelen hadde fått seg en trøkk, ikke noe synlig med det blottet øyet, men det var mer rust på høyre side enn venstre, vi tok den av. Og målte mot en ny, og da var det mer synlig, den var rett å slett blitt litt vridd. Byttet spindel, og voila. Selvfølgelig etter å brukt flere tusen kroner på alt annet.
Netlandet Skrevet November 26, 2011 Skrevet November 26, 2011 Har også drevet MYE med E39 og denne utrolig ømfintlige forstillinga. Når du har byttet skiver, har du pusset rent navene/spindlene til de blir blanke slik at ikke rust legger seg i mellom og dermed skaper kast i skiva? Dette er veldig viktig og essensielt ved bytte av bremseskiver på alle biler. Casterstag er byttet sier du. Byttet du kun foringer eller hele staget? Har vært borti å skifte kun foringene, og ristingen forsvinner før den kommer tilbake etter en liten stund. Da har det vist seg å være bærekulene på casterstagene som har blitt slarkete. Disse er utrolig vanskelig å kjenne slarken i, men prøv med spett mellom nedre bærearm og casterstag når hjulene er uavfjæret. Ellers regner jeg med at du har tatt den vanlige ''hjulopphengsslark-sjekken'' med hjulet uavfjæret. Dvs vannrett og loddrett sjekk av slark med hjulet. Sideveis/vannrett er det 2 ting som gir veldig merkbar slark i spesielt E39 forstilling. Dette er da enten nedre bærearm eller styreledd. Styreledd kan være enten ytre og indre. Det er vesentlig at disse er i orden. Hvis det finnes slark i noen av disse komponentene kan jeg garantere deg at rattet vil riste ved nedbremsing. Blir slarken stor nok vil også bilen dra til siden/spore. Er du heelt sikker på at INDRE styreledd er i orden? Disse slites veldig fort (Ofte fortere enn ytre) på E39. Det kan være en bitteliten slark du såvidt kjenner, men den er ofte nok til å skape risting i rattet. Når du demonterer de vil du kjenne at kula går veldig lett inni kulehuset, selvom det ikke er betydelig eller merkbar slark. Dette kan være nok. Oppover/loddrett er det kun hjullager og eventuelt topplager du vil kjenne. Et gåent/slarkete hjullager vil sannsynligvis ikke skape ubalanse, da du låser dette hver gang du bremser og stabiliserer skiva/lageret. Så dette kan du egentlig utelukke. Har kjørt E39 og E90 (Som forøvrig har samme geometrien i forstillinga) med slark i hjullager foran uten å merke noe som helst ubalanse. Og til sist; prøv et annet hjulsett. Ubalanse og skeive dekk er nok til å gi risting i rattet på E39. Det kan ofte være høydekast i dekkene som en vanlig balanseringsmaskin ikke får gjort noe med. Så prøv noen andre hjul. Gjerne myke vinterdekk, de filterer bort noe av vibrasjonene fra veien. Om du har prøvd alt dette, så er jeg rådløs. Forsikre deg om at alt er tight i bakstilling, inkludert gode bremser.
Alpejohn Skrevet November 26, 2011 Skrevet November 26, 2011 Ser det er mange som nevner kasterstag og foring på dette staget. Det kan jeg også bekrefte. Gamlingen sin bil rista ganske kraftig ved lett moderat bremsing, men bremset du ganske hardt så sluttet det. Bytta foringa på kasterstaget til poly foringer, nå rister det ikke i det hele tatt.
pedro Skrevet November 26, 2011 Skrevet November 26, 2011 Quoter denne. "Er du helt sikker på at INDRE styreledd er i orden? Disse slites veldig fort på E39. Det kan være en bitteliten slark du såvidt kjenner, men den er ofte nok til å skape risting i rattet. Når du demonterer de vil du kjenne at kula går veldig lett inni kulehuset, selvom det ikke er betydelig eller merkbar slark. Dette kan være nok". Men da skal du høre og kjenne slakken når forstillingen henger fritt. Jeg har nå litt slakke i indre styreledd på min E39, men ingen problemer med bremsene av den grunn. Jeg ville definitivt gått på foringer og tårnlager en gang til da slitte tårnlagre vil gi risting ved oppbremsing fordi du får bevegelse i hele fjærbeinet. Kjennt dette. Det skal ikke være knake eller skurelyder eller variabel / tung motstand når du dreier hjulene med håndmakt når bilen henger på bukken. Napper du i hjulene vil du også kjenne ev. slakke i styreleddene/kuler. Du kan også bruke en stor skrutrekker for å sjekke tårnlagrene, bærekuler og foringer. P Ps Hadde forøvrig MYE høydekast i nye dekk og felger fra GS. Dette ristet noe jævlig+ at bilen var litt berg og dalbane på rett vei i lav fart. Ett av hjulene trillet ikke normalt på butikkgulvet, men rullet "opp og ned" og veltet.
lagunilla Skrevet November 26, 2011 Skrevet November 26, 2011 Når du bytta klosser og skiver bak, har du slipt reint bak skiva? Altså lageret? Det pleier som regel å ruste der inne.. Husker jeg bytta skiver og klosser bak, det vibrerte kraftig etter det. Tok av skivene, slipt reint med 40 papir, blåst rent, smørte fett(tynt lag) og satt dem på, da ble det bra. Og om det er original eller ikke har egentlig ikke så mye å si, men brembo anbefales overalt så sats på de, mener jeg. God Helg!
jakobm5 Skrevet November 26, 2011 Skrevet November 26, 2011 Når du bytta klosser og skiver bak, har du slipt reint bak skiva? Altså lageret? Det pleier som regel å ruste der inne..Husker jeg bytta skiver og klosser bak, det vibrerte kraftig etter det. Tok av skivene, slipt reint med 40 papir, blåst rent, smørte fett(tynt lag) og satt dem på, da ble det bra. Og om det er original eller ikke har egentlig ikke så mye å si, men brembo anbefales overalt så sats på de, mener jeg. God Helg! Har hatt samme probleme på 3 av mine e39 "er og på to så var det castrr foringene som hadde sjylden... På nr 3 var d skivene som var byttet til uorginale fra gs... Disse ristet ved lett bremsing.. Monterte nye orginale og problemet løst;)
Hollabaloo Skrevet November 26, 2011 Skrevet November 26, 2011 Bare et lite innspill sånn på siden. Jeg tror ikke det er en nødvendighet å bruke originale bremseskiver for å unngå risting i rattet. Jeg kjøpte det billigste rælet jeg fikk tak i hos KOED. Topran skiver (ca 600 kr for paret) og uoriginale bremseklosser (350 kr). Har fortsatt ikke noen problemer med risting i rattet 6 måneder etter at jeg monterte delene.
pedro Skrevet November 26, 2011 Skrevet November 26, 2011 Temmelig enig der altså. Kjører man ikke "aktivt" eller på bane er alternativ vare oftest mer enn bra nok. Jeg kjøper lite uorginale bremsedeler, men det reflekteres i kjøringen min, bla antall mil i året. Hadde også problemer på verkstedet med en leverandør som hadde dårlige skiver, bremseslanger og bremserør og pumper. Kunder kom tilbake etter tre mnd til ett år med biler som enten ikke gikk igjennom PKK eller hadde fått problemer. Dette er tilbake til 96 til 2002. Har handlet noe bremsedeler der i de senere årene privat og ikke hatt problemer. P
Fliid Skrevet November 26, 2011 Skrevet November 26, 2011 Produkt kontrollen på deler som blir solgt ut fra BMW forhandler har nødt til å være bedre. La oss si at febi leverer deler til en uavhengig dele leverandør og til BMW, delene fra BMW har lenger levetid enn deler fra den uavhengige leverandøren, hvorfor det? Jeg tror det er kontrollen som utgjør forskjellen. Skal ikke si at BMW gjør dette selv, men at kravene til levert vare er større hos BMW enn hos andre uavhengige aktører. At BMW da sier at originale skiver er noe man må ha, så ville jeg tatt det til etteretning. Antall mil i året bør ikke avgjøre om man vil bruke noen ekstra kroner på sikkerhet, enn at man kjører mange mil i året.
scoot Skrevet November 26, 2011 Forfatter Skrevet November 26, 2011 Takk for utrolig mange bra responser. Har i dag sett over bilen med en fagmann og konkludert med følgende: - Nedre og øvre bærearm er utbrukt allered ( ca et halvt år ) Disse blir byttet med originale, aldri mer billig søppel! - Dempere foran er skrot, sansynligvis også topplager! Når hjulet hang i luften kunne man med lite kraft vrikke hjule vannrett til sidene, mens man tydelig så at bærearmene hadde gitt etter. På den gode siden - styringen virker meget tight! For å svare på noe ang bremseskiver og spindel/nav - navene er splitter nye og byttet i forbindelse med nye hjullager, er null skitt eller rust som gjør at skiven er potensielt montert skeivt. Forskjellige hjullsatser er også prøvd med lite hell. Vil nå råde min far til og bytte hele dritten foran der, med kvalitetsdeler, så skal vi nok se om det ikke blir en smule bedre. TUSEN TAKK FOR ALL HJELP!
pedro Skrevet November 26, 2011 Skrevet November 26, 2011 Godt "Dempere foran er skrot, sansynligvis også topplager"! Bytt topplager uansett Koster så lite i forhold til det som skal gjøres. Lykke til P
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå