Gå til innhold

Døde nøkler E60/61 - diversity/antenneforsterker

Odd-M
 Share

Anbefalte innlegg

Begge nøklene mine har tatt kveld over natta. Begge ble brukt senest i går (jeg og kjerringa har en hver med individuelle innstillinger). Nå fungerer ingen av dem verken åpne eller lås, så det blir å åpne på gammelmåten med nødnøkkel.

Vel inne i bilen starter den på begge nøkler. Da jeg startet i dag hadde absolutt alle innstillinger endret seg. Display, radio, sete/ratt/speil, you name it. Jeg har nye type nøkkel med start/stopp-bryter.

Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blitt bytta x antall antenneforsterkere på jobben. Den sitter bak "spoilern" på bakluka.

Ta den opp å kontroller for vann og irr.

Den sitter i 4 skruer på innsiden av luka, så er det bare å dra spoilern nedover, og ut av sporet.

Da vil du se en liten boks med div ledninger inn på. Tror den er hvit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er den velkjente "diversity-saken" som har slått til? Har et par ganger det siste året opplevd andre elektriske bugs som har gått over av seg selv.

Siden begge sluttet å virke over natta er det nok ikke der feilen ligger. Regner med det er enheten som mottar signalet.

Det regnet jeg med var rimelig underforstått da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søstra mi og typen hadde akkurat samme problem, da hadde det kommet vann i motaker enheten som nevnt ligger ved bremselyset bak, tok den ut og fikk tørket den nå 100% i orden, men det med at innstillingene inne i bilen resetter seg er en annenting som de også fikk og da var løsningen der dårlig bilbatteri. Sjekka at batteriet ditt om det er 100%?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriet er heller ikke 100% nei. Har hatt et par blipper tidligere der klokka nuller seg og den feilkilden var kjent for meg. Har utsatt det og nye glødeplugger en stund da det har vært sabla travelt hele høsten.. Får ta i et tak i morgen og prøve å tørke den antenna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er den velkjente "diversity-saken" som har slått til? Har et par ganger det siste året opplevd andre elektriske bugs som har gått over av seg selv.
Siden begge sluttet å virke over natta er det nok ikke der feilen ligger. Regner med det er enheten som mottar signalet.

Det regnet jeg med var rimelig underforstått da...

Man vet aldri når man diskuterer på det store internett!:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var basseng bak med antenna og e to nedre kontaktene var fulle av vann. Tørker opp alt og remonterer, uten store forhåpninger om at det blir permanent bra. Denne patenten kan umulig holde tett?? Et enkelt plastlokk med litt fett rundt kantene skal i følge BMW være nok. Jeg ville i minste fall hatt en pakning. Har det kommet noen servicemeldinger på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du MÅ tette med noe form for silikon eller lignende.

På jobben bruker vi enten siligasket, eller slik guffe som holder isolasjonstrekket på plass ved innsiden av dørene.

Hvis ikke vil det bli like vått igjen etter kort tid.

Husk å kontroller alle kontakter for irr. Det hender de blir veldig grønne innvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke noe for hånden så får heller ta det opp igjen senere. Dessuten synes jeg klart dette bør være en reklamasjonssak mot BMW. Elektronikk er ment å vare mer enn 5 år og dette er en dårlig teknisk løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 years later...

Tar opp tråden.... 

Hadde bilen på verksted for å reparere ledningsbrudd bakluke. Når jeg får den tilbake har nøklene sluttet å fungere. Tilfeldig? Nei. Men kan de ha fiklet med antenneforsterkeren (ødelagt noe?) i prosessen? Eventuelt at det å pirke borti den er nok til at den skulle slutte å fungere? Dvs det hadde skjedd før eller senere uansett? Hvordan kan man få en bevisbyrde ene eller andre veien her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømforsyning og signal til antenneforsterkeren går via høyre hengsel til glassluka. Kobler du opp en av de to feil så er du der. Hos meg har den som byttet antenneforsterkeren ikke satt på lokket som var over, så det var det allerde ny irr på vei, men det går nok ikke like fort å ødelegge det denne veien.

Hvis de skulle fikse ledninger til glassluka også så kan du sjekke om du får 12V fram til forsterkeren ved å ta av spoileren. Hvis du ikke gjør det så har de ikke gjort jobben sin. Hvis du ikke skulle bytte ledningene til glassluka så er det litt dumt, da har de sikkert knekt av mens de hold på med å dra i kabler rundt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, E.C. skrev:

Strømforsyning og signal til antenneforsterkeren går via høyre hengsel til glassluka. Kobler du opp en av de to feil så er du der. Hos meg har den som byttet antenneforsterkeren ikke satt på lokket som var over, så det var det allerde ny irr på vei, men det går nok ikke like fort å ødelegge det denne veien.

Hvis de skulle fikse ledninger til glassluka også så kan du sjekke om du får 12V fram til forsterkeren ved å ta av spoileren. Hvis du ikke gjør det så har de ikke gjort jobben sin. Hvis du ikke skulle bytte ledningene til glassluka så er det litt dumt, da har de sikkert knekt av mens de hold på med å dra i kabler rundt der.

12 timer siden, laffe skrev:

Hva slags reperasjon gjorde verkstedet? Byttet de alle kabler i kabelsatsene på begge side eller har de bare reparert kabler til det som evt. ikke fungerte? Det kan jo være kablene og ikke antenneforsterkeren som er problemet?

Oppdraget var mangel på bremselys i bakluke. Glødetrådene fungerte heller ikke. Jeg sa det er sikkert kabelbrudd i bakluke. Bare fiks. 

De har byttet ledningsnettet i høyre hengsle, med et komplett rep kit. 

Får bilen tilbake og sentrallåsen har sluttet å fungere. Jeg mener de har ødelagt noe underveis (sikkert ubevisst) jeg vil bare få på det rene hvor jeg kan påpeke feil og få en bevisbyrde på at dette har skjedd under demontering og trekking av nye kabler. 

Det son skjedde var at etter bytte av kabelsett i hengsle så "fant de" en smeltet 26 pols kontakt legre inn i taket eller en plass der. Jeg spurte om de kunne ta bilde av denne men det kunne de ikke. Min tanke er at noe er koblet feil og smeltet mens de holdt på. Uansett, denne kontakten ble bestilt og byttet. Etter 3 uker på verksted får jeg den igjen og nå er sentrallåsen defekt. Han prøvde seg med at nøkkelen lades under kjøring og jeg må veksle på nøklene. Det vet jeg og jeg alternerer hver måned sa jeg. Så her har det skjedd noe. Han mente jeg bare måtte kjøre bilen først og se det an. Jeg har ikke betalt fakturaen og kommer til å følge det opp frem til det er bevis på at de har ødelagt noe underveis. 

Hvis noen har noen scenario på hva som kan ha skjedd så har jeg noe å følge opp :)

På forhånd takk

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...