Jørgen Lie Skrevet Desember 6, 2011 Skrevet Desember 6, 2011 Personlig har jeg enda til gode å bli lurt her inne, og har heller ikke som hensikt å forsøke å lure noen her inne, og ja jeg har ved flere annledninger betalt forrskudd på en vare til personer jeg ikke kjenner, men da har jeg også gjort hjemmeleksa mi og søkt opp brukeren på sider nevnt over her, pluss at jeg har lest litt på brukeren sine innlegg for å se om jeg har klart å finne ut hva slags persone® dette er før jeg har betalt inn noen penger til dem. Jeg har også ønsket å handle en del varer fra andre brukere, men etter å ha søkt på brukeren, så har jeg valgt å ikke kontakte selger siden jeg personlig ikke har følt at dette er en bruker jeg kan stole på. En annen ting er også at jeg betaler ALDRI på forskudd ett større beløp enn hva jeg fint kan klare å "miste" ved at varen ikke blir levert. Her tror jeg den "røde tråden" ligger i hvordan man skal gjøre kjøp og salg pr i dag. Det koster gjerne mindre og sjekke opp litt, søke litt på brukeren for å undersøke om det ligger noe ulumskt bak nicket, enn å klaske over penger med en gang og tro at også denne selger er seriøs. Da kan man heller tenke seg om to ganger, og evt la være og gjennomføre en handel. Jeg har heller aldri blitt lurt her inne, men har flere ganger overført penger på forskudd, så mye som opp i 2-3000kr. Men da etter research som du nevner...
S.Hafsmo Skrevet Desember 6, 2011 Skrevet Desember 6, 2011 Som jeg nevnte tidliger er det absolutt ikke greit å legge ut den informasjonen du beskriver, og mange slike tråder har blitt slettet/redigert. Dessverre er det ikke alltid man får med seg alle slike tråder, så om noen kommer over noe som kan anses å være upassende, er det bare å rapportere innlegget, så vil det bli sjekket av moderatorer. Vedr. informasjon i annonser, vil det være umulig å opprettholde mtp. det volumet av salgstråder som legges ut hver dag. Enkelte klarer jo ikke engang skrive hva de prøver å selge. Dog er det jo veldig enkelt å ikke handle hos brukere som ikke legger ut tilfredsstillende mengder informasjon. Man kunne selvfølgelig satt strengere krav til informasjon når man registrerer seg på forumet, men om noen ønsker å svindle andre, er det fortsatt ikke værre enn å kjøpe et ringkontant simkort på bensinstasjonen og oppgi falsk adresse. Ellers følger jeg selv de "retningslinjer" du beskriver ved kjøp/salg, og har som sådan stort sett unngått svindel her inne. Vedr. PayPal har jeg faktisk aldri testet det i en privat handlel, og det er kanskje derfor det er veldig få som bruker det? uvitenhet? Også tar vel PayPal en prosentandel ved hver overføring?
Fredrik 90 Skrevet Desember 6, 2011 Skrevet Desember 6, 2011 En uskreven nr 1 regel er jo at man ikke skal betale for en vare man ikke har fått eller har får umiddelbart! Sånn sett så føler jeg ikke med dem som har blitt lurt, men det er jo selvsagt stor synd at noen utnytter andres sin tillit og godtroenhet! Jeg er ikke noe for å henge ut personer, å det å dra inn dems nærmeste er totalt unødvendig! Men jeg mener også at andre må advares mot vedkommende, da mange googler en selger før de handler av ham! Kan de da få greie på at han er en kjeltring så kan man spare andre for å gå i fella og samtidig gjøre det vanskelig for svindlern å få utført ugjerningene sine.
bmw-520i Skrevet Desember 6, 2011 Skrevet Desember 6, 2011 har lest igjennom tråden her nå og kanskje det hadde vert en ide og hatt noe alla ebay? tenker på at du kan gå innpå profilen til personene og kan trykke på hvor fornøyd du er med kjøpet der du og får mer og mer stjerner for mer positive tilbakemeldinger du får. må jo ver en lettere løsning en og sidde og bla på side på side og søke. og heller der du trykker på profilen til personen og får vite det med en gang for eks svarer raskt på(mail/mobil/pm):1-10 levering:1-10 hva delen i samme stand selger sa(viste på bilde)?:ja/nei
S.Hafsmo Skrevet Desember 6, 2011 Skrevet Desember 6, 2011 Da må du endre hele forumsoppsettet, noe jeg tviler på at Gunnar kommer til å gjøre med det første. Idéen er jeg forøvrig enig i. Ellers tar det ikke veldig lang tid å gå inn på den tidligere nevnte linken med listen, trykke ctrl+f og skrive inn brukernavnet du skal handle hos. Fredrik 90: Det og legge ut navn i slik sammenheng tror jeg faktisk er ulovlig (Æreskrenkelse etc.), og skal derfor ikke forekomme. Brukernavn må man forøvrig kunne bruke.
awt Skrevet Desember 6, 2011 Skrevet Desember 6, 2011 Som nevnt i en annen tråd her er det et søkefelt helt nederst på siden (rett over den nederste reklamen). Om du søker her mens du er inne i f.eks. "Seriøse selgere/brukere"-tråden får du kun opp de postene som har det du søker etter. Veldig hendig.
TheEspenK Skrevet Desember 8, 2011 Skrevet Desember 8, 2011 or at Bimmers skal kunne hjelpe på her for å forhindre en del av denne "svindlingen", så tror jeg at det kanskje hadde vært greit at brukere som skal legge inn noen form for anninse her, måtte legge inn hele sitt navn, adressen, kontaktinformasjon som mail og mobil, for at annonsen skal kunne godkjennes.Jeg er medlemm inne på flere forskjellige forum, både norske og utenlanske som har denne regelen, og jeg kan ikke huske jeg har lest ett innlegg på noen av disse forumene, hvor man skriver at man har blitt svindlet av andre brukere på disse forumene. Her støtter jeg fullt ut og dette bør kreves ved reg på en offentlig side!Spesielt når det da også blir brukt ord som BALLTRE, JULING, GRISEBANK osv.....har nå i lang tid sett utrolig mange slike tråder Ja jeg har selv svart på noen av disse og jeg er ikke imponert hverken over ordbruk eller etterpåklokskap. Men jeg ser også at frustrasjonen tar overhånd når mobilen kun virker en vei, mange av innleggene kommer nettopp av dette! lovede ting uteblir og nummeret du ringer er tomt. Loven i norge sier det ikke er lov men vi vet alle hva som prioriteres. Så ja en viss preventiv tenking må enten du vil eller ikke praktiseres i mangel av loven. Signalene norge gir lovbryterne er i disse svindel-tilfellene en formanende på skulderen. Det gjør sitt til at de bare fortsetter så et riktig system rundt registrering og annonse-innlegging ville kanskje forhindret en del.Og ja jeg er også enig med mange andre! Siden med tvilsomme finnes og kan fint brukes uten å blande familien inn i det. Ellers er jo bimmers medlemmene spredt over det ganske land så det er vel ingen umulighet og bruke øynene på en biltur om en bor i nnabolaget det søkes etter svindlere. Nei jeg belærer ikke bimmers da disse som kjent ikke er ansvarlig for vår oppdragelse Dette burde norges politi tatt seg av i stedet for å finansiere sin egen lønn langs veiene! Eller som det kalles i andre land: Et forebyggende politi-vesen! Og når undertegnede nå stiller disse spørsmålene om moral og etikk Ja disse tingene blir sjeldnere i dag, pussig nok er det vi selv som velger oss inn i uføret! Men ja moralen bør jo være at et evt spmål/etterlysning dreier seg om personen og ingen annen. Men en bør kanskje snu det andre veien og si at du bryter normal etikk når du svindler, er tingene som kommer etterpå ubehagelig for deg gir du F... i svindel.
bmw-520i Skrevet Desember 9, 2011 Skrevet Desember 9, 2011 holder på og selger den ene bilen min(e39) hva vel på onsdagen i denne uken han ringte på bilen begynte og prute litt og spurte litt om bilen. så sa han at han skulle ta opp lån dagen etter og skulle ringe meg etter han hadde fått lån, klokken halv 12 fikk jeg en tlf da hadde han fått tatt ut låne og alt var i orden. så sa han at han kunne komme på fredag og hente bilen(men avtalen var at han skulle hente på lørdag) ok svarte jeg og spurte om han hadde tatt ut pengene for jeg ville ha det på bankremisse, da svarte han at der han hadde fått lån var det sånn at jeg og han skulle fylle ut papirerene han hadde fått fra banken så fikk jeg pengene på mandagen for det gikk ikke an og få det ut i kontant eller bankremisse før banken hadde sitt at jeg hadde skrevet under. og han skulle gå og levere papirene på mandag så fikk jeg pengene enten sent på mandagen eller tirsdag. forsto med en gang hva han holdt på me om dagene. så jeg sa ok greit det, fikk en melding litt senere da hadde han bestilt flybillett. da sente jeg en melding vis ikke du kommer med en bankremisse på fredag så leverer jeg ikke fra meg bilen. og fikk til svar herregud lykke til med salge.
Yngvejos Skrevet Desember 9, 2011 Skrevet Desember 9, 2011 holder på og selger den ene bilen min(e39) hva vel på onsdagen i denne uken han ringte på bilen begynte og prute litt og spurte litt om bilen. så sa han at han skulle ta opp lån dagen etter og skulle ringe meg etter han hadde fått lån, klokken halv 12 fikk jeg en tlf da hadde han fått tatt ut låne og alt var i orden. så sa han at han kunne komme på fredag og hente bilen(men avtalen var at han skulle hente på lørdag) ok svarte jeg og spurte om han hadde tatt ut pengene for jeg ville ha det på bankremisse, da svarte han at der han hadde fått lån var det sånn at jeg og han skulle fylle ut papirerene han hadde fått fra banken så fikk jeg pengene på mandagen for det gikk ikke an og få det ut i kontant eller bankremisse før banken hadde sitt at jeg hadde skrevet under. og han skulle gå og levere papirene på mandag så fikk jeg pengene enten sent på mandagen eller tirsdag. forsto med en gang hva han holdt på me om dagene. så jeg sa ok greit det, fikk en melding litt senere da hadde han bestilt flybillett. da sente jeg en melding vis ikke du kommer med en bankremisse på fredag så leverer jeg ikke fra meg bilen. og fikk til svar herregud lykke til med salge. Når man tar opp billån, må banken ha kopi av salgskontrakt og et vognkort i lånetagers navn før de utbetaler. Denne utbetalingen skjer direkte til din konto. Dra til BT sammen med lånetager og omregistrer bilen. Putt midlertidig vognkort, kjøpskontrakt og lånedokumenter i en konvolutt og putt i en rød postkasse før han drar videre med bilen. Da er du garantert å få penger på konto. Et billån går ikke innom kjøpers konto.
bmw-520i Skrevet Desember 9, 2011 Skrevet Desember 9, 2011 ok. bra forklart. men her sa han at han skulle levere papirene til der han hadde tatt opp lån på mandag. hvordan kan jeg stole på at han gjør det.? har ikke solgt en bil som er gjort på den måten der. Og når det er snakk om små summer så er ikke banken vanskelige med at du får summen på konto.
Kjennern Skrevet Desember 20, 2011 Skrevet Desember 20, 2011 Enkelte burde lese litt her før dem poster ting om mistenkt svindel: http://www.slettmeg.no/600-Straffbart-paa-Internett Kanskje ikke så rart vi må fjerne/moderere enkelte innlegg i slike tråder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå