Gå til innhold

Er det mer/dyrere problemer med diesel BMW'er?  

42 stemmer

1. 1. Er det mer/dyrere problemer med diesel BMW'er?

• Helt klart, dieselmotorer skaper mye trøbbel!
      22
    • Har ikke opplevd mer trøbbel med diesel biler!
      20

Anbefalte innlegg

Skrevet

:mrgreen:

gammel, eller opplyst
Opplyst, selv synes jeg du mer enn tok poenget og leste både ditt og de andre innleggene med stor intresse. For er det ikke et faktum? På 70tallet kjøpte vi komfyrer som virker enda, idag kjøper vi samme vare men denne har beregnet livslengde.

En virkelig problemfri bil finnes ikke lenger. De siste ble produsert rundt slutten av 80tallet.

Bilen du får i dag er et produkt som skal kastes rundt 10-12år eller mellom4-6ooT km.

Av den enkle grunn at og drive som norge gjør er for komplisert ihenhold til bilen, ingen normale betaler 2000 for en times feilsøk for så og bytte en føler til 300.

Hvilket leder meg til at jeg er enig med TRF, kompetansen i dag er gennerelt dårlig, også på grunn av utviklingen men jeg synes ikke det bare er dieselen.

dieselbiler så "skjøre" at man må ha spesiell kompetanse
Forhandleren idag påstår at bilen har et overvåkningsystem i form av data, for at verkstedet lett kan gå inn og lese feilen i ditt system. Kikker jeg over bimmers synes jeg det er like dårlig kompetanse på bensin, feil/usanne diagnoser! Såkalte merkeverksteder som serverer den ene blemmen etter den andre! Eksemplet jeg liker var en her på siden som etter et automathavari fikk bekjed av vekstedet at han hadde kjørt 150meter med "bøyd veiv"!!!!
forskyve parykker :mrgreen:
:lol:
Jeg har sikkert bilt meg tre ganger rundt kloden på 33 år og langt over tre ganger
Da har vi noe felles! Men ja e39 BMW er ingen kvalitetsbil. Her finner du deler som er av betydelig dårligere kvalitet enn e34!

Ellers satte denne et smil på kvelden

mindre driftsikkert og mindre holdbart.

Jeg tror du selv har svart på din egen avstemming :D

Skrevet
dieselbiler så "skjøre" at man må ha spesiell kompetanse
Forhandleren idag påstår at bilen har et overvåkningsystem i form av data, for at verkstedet lett kan gå inn og lese feilen i ditt system. Kikker jeg over bimmers synes jeg det er like dårlig kompetanse på bensin, feil/usanne diagnoser! Såkalte merkeverksteder som serverer den ene blemmen etter den andre! Eksemplet jeg liker var en her på siden som etter et automathavari fikk bekjed av vekstedet at han hadde kjørt 150meter med "bøyd veiv"!!!!

My point exactly. Ja, jeg ser hvor TRF vil i sitt forrige innlegg, men hodeløs feilsøking og bytte av deler uten mål og mening er da ikke kun forbeholdt dieselbiler.

Skrevet

Min eraring etter like mange bensin biler som diesel biler er at når først reperasjonen kommer på dieselen er det dyrt, men sett i min samenheng er småtingene på bensin utgavene like dyrt bare spredt utover et større tids spekter. Og jeg synest det er bedre med en stor reperasjon en og dra til verksted med smådill oftere.

Skrevet

Jeg er relativt godt voksen, og har hatt både bensin og dieselbiler opp igjennom tiden.

Sverger pr. i dag til diesel. På de senere bensinutgavenejeg har hatt, har det faktisk vært mye småtull. 320,325 etc. På dieselbilene har jeg faktisk ikke opplevd noe tull om er relatert til diesel.

Muligens det har med at jeg er veldig nøye med service, samt at jeg bytter veivhusventilasjon en gang pr. år.

Min 2008 525dat har fungert utmerket i alle de årene, og har nå passert 110k på telleren.

Må si jeg foretrekker dieselsekser forran dieselfirer. Mest p.g.a lyden.

Skrevet
Jeg er relativt godt voksen, og har hatt både bensin og dieselbiler opp igjennom tiden.

Sverger pr. i dag til diesel. På de senere bensinutgavenejeg har hatt, har det faktisk vært mye småtull. 320,325 etc. På dieselbilene har jeg faktisk ikke opplevd noe tull om er relatert til diesel.

Muligens det har med at jeg er veldig nøye med service, samt at jeg bytter veivhusventilasjon en gang pr. år.

Min 2008 525dat har fungert utmerket i alle de årene, og har nå passert 110k på telleren.

Må si jeg foretrekker dieselsekser forran dieselfirer. Mest p.g.a lyden.

Ifht sistnevnte er jeg helt enig.

Men I6 blir stadig vanskeligere å få tak i, siden man nå må godt over 200hk for å unngå I4, synd!

Hva slags modeller har du hatt disse problemene med bensin, E9*?

Skrevet

Min første dieselbil kjøpte jeg i 1998 og det var en ny Peugeot 406 2,1 TD. Over en periode på to år ble bilen kjørt ca. 110000 Km uten problemer. Min neste bil var en ny Peugeot 406 2,0 HDi som over en periode på tre år ble kjørt ca. 130000 Km... også den uten problemer. Etter et lite mellomspill med en relativt problematisk 1997 BMW E36 323i fulgte vår nåværende 2003 BMW E46 318d Touring. Den hadde kjørt 16000 Km da vi kjøpte den og nå har den kjørt 285000 Km. Med andre ord ca. 270000 Km over 8 år... eller litt i underkanten av 35000 Km årlig.

Vår E46 318d har tjent oss fantastisk. Den har aldri sviktet oss underveis, aldri hatt driftstopp eller sviktet oss mandag morgen 07:00. Selv med et ødelagt svinghjul da bilen hadde kjørt ca. 200000 Km og jeg var underveis fra Norge til Danmark via Sverige... sviktet bilen ikke. Den holdt ut nye 1000 Km før den ble umulig å kjøre, men da var jeg heldigvis kommet hjem til Århus. Akkurat svinghjulet har vært en kilde til frustrasjoner. Det måtte skiftes nok engang ved ca. 230000 Km (garanti) og bør skiftes igjen nå (garanti). Ellers har bilen vært praktisk talt feilfri utover alminnelige servicer og slitedeler som f.eks støtdempere og bremseskiver/klosser (begge deler skiftet to ganger rund baut).

Jeg tror ikke at det er den helt store forskjellen på bensin og dieselmotorer når det gjelder holdbarhet idag. Mekanisk er en dieselbil idag på mange måter vesentlig mer avansert enn en tilsvarende bensinbil og slik var det ikke før i tiden. Det er klart at det er forskjell på å hente 115 HK og 184 HK ut av en rekkefirer på knapt to liter. Mer effekt påvirker drivlinjen og mer effekt påvirker kjørestilen som igjen påvirker slitasjen. Mer effekt koster ganske enkelt mer penger... enten vi snakker innkjøpspris, drivstoff eller vedlikehold.

Skrevet

Må innrømme at jeg sansynligvis kommer til å velge bensin neste gang. Har hatt BMW dieseler

siden M21 motoren og M51 og M47 tror jeg de heter. Disse har fungert prikkfritt.

Nye diesel motorer der man har egr man ikke kan koble bort, partikkelfilter, doble turboer som sikkert ikke er rimelig å bytte, common rail dyser som lett tar bort det man har spart på å høre diesel knakking et år.

Nå er snart bensin motorene like kompliserte. Men de har ikke partikkelfilter (meg bekjent) selv om sjiktladingsmotorene til bmw lager noen partikler.

Vil også tro at diesel som i dag har vesentlig levere avgift pr energienhet kan få endret avgift.

I dag selges bensin diesel på volum og ikke vekt. Det betyr at du får mere for pengene når det er kaldt og mindre når fuelen er varm. Dette er ulogisk og det er heller ingen grunn for at diesel skal ha lavere avgift enn bensin. Myndighetene venter nok til diesel boomen er på max før nye avgifter kommer. Det er også stort overskudd av bensin i markedet.

En annen ting som mangen ikke ser ut til å få med seg er at diesel motorene har høyt dreiemoment som gir høye belastninger i drivlinjen. En bensin motor trenger som regel bare 70% av momentet for å gi samme akselerasjon.

Skrevet

Interessant tråd selv om alle innlegg er mer ellermidre subjektive opplevelser med noe få biler.

Jeg har selv hatt e28 524d ( 8) ), den var gått 355'km da jeg solgt den. Har de siste 7 årene eid en 97' 525tds (manuel) touring gått 470'km .

Utover dette har jeg kjennskap til e34 535i (manuell), e39 97' 520i touring, e46 320' 98' og e39 530d 01'.

Så vidt jeg ved er 520i og 320i M52B20 og her har det ikke vært noe motortull på 520i'n gått 240' km, en 320' fikk problemer på 180' km , begynte å dra skikkleig dårlig av og til og motorstyringslyset kom på. Det ble brukt en god tel tid og ressurser til å finne ut av det.

På tds'n min hadde jeg problemer med overoppheting på motoren ved lange fjelloverganger og dieselpumpa begynte å lekke som en sil. Ødelagt fødepumpe skapte også en del hodebry. Denne motoren ble byttet jeg på 445'km og satt inn en 'ny' inkludert innsug, turbo og dieselpumpe. På denne motoren har jeg byttet en dyse som lakk. I det siste har jeg hadde problemer med rykkete og ujevnt/ingen pådrag av og til. Kjører nå med frakoblet LMM og bilen fungerer ok.

På 530d'n som er gått 209'km har det nylig blitt byttet alle dysene, turbo og ny software på automatkassen. Dette blir for 40' i bare deler..

Så min erfaring er at bensin kommer billigere ut enn diesel. Men holder forsatt en knapp på diesel 6'r 8)

Skrevet

^^^

Enig i at dette blir subjektive opplevelser utifra egen erfaring.

Hva annet kan man peke på?

Kunne vært spennende å forsøke å katalogisere de enkelte modellers svakheter og problemer.

Da nåværende og fremtidige eiere ville hatt muligheten for et noe mer forutsigbart bilhold ifht km/alder.

Noe å tenke på kanskje?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...