Gå til innhold

Problemer bensin vs diesel.


Ron Jeremy
 Share

Er det mer/dyrere problemer med diesel BMW'er?  

42 stemmer

  1. 1. Er det mer/dyrere problemer med diesel BMW'er?

    • Helt klart, dieselmotorer skaper mye trøbbel!
      22
    • Har ikke opplevd mer trøbbel med diesel biler!
      20


Anbefalte innlegg

Ja, da har jeg gått på en liten smell ifbm trøbbel på en X3, 2.0 diesel, 05 model.

Bilen har rullet 127.000km, alle servicer fulgt.

Glødeplugger og annet diverse var greia nå, for et halvt år siden var mellomkassa fucked.

Alt dette på den mest driftsikre modellen til BMW...

Sett i sammenheng kan jeg konkludere med mine egne opplevelser, gjennom 11 BMW modeller, hvorav 3 dieselbiler, har 2 av disse hatt soleklart flest og dyrest feil, stikkord som turboras, dyser m.m gjør sitt til at jeg virkelig teller på knappene mht om neste BMW blir diesel.

:roll:

Så mitt spm blir, hva er din erfaring, har de bensin motoriserte BMW'ene vært "snille" mot deg, eller motsatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håpløs avstemming, det er jo diesel som er tingen. Folk er jo dumme som snur nasen etter politikernes avgiftsystem. Min BMW F11 ble kr 8000,- billigere, så skriver avisene at nå setter man opp avgiftsystemet - bare tull.

Jeg kommer aldri til å kjøpe bensinmotor mer, dette styre med plugger, fordeler, stifter og ikke minst høyt forbruk og late motorer der er historie det.

For øvrig dårlig tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ron Jeremy, du har nok vært noe uheldig, i kombinasjon med kompetanse mangel (da på de som vedlikeholder) på disse motorene.

at x3 er den mest driftsikre modellen stiller jeg meg skeptisk til (at missvisende statistikk kan vise noe sånt, mulig). Modellen er en ren "gni mer penger uten å investere noe" modell. Det dreier seg i utgangspunktet om en e46 som er heva, og har fått ei anna forstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håpløs avstemming, det er jo diesel som er tingen. Folk er jo dumme som snur nasen etter politikernes avgiftsystem. Min BMW F11 ble kr 8000,- billigere, så skriver avisene at nå setter man opp avgiftsystemet - bare tull.

Jeg kommer aldri til å kjøpe bensinmotor mer, dette styre med plugger, fordeler, stifter og ikke minst høyt forbruk og late motorer der er historie det.

For øvrig dårlig tråd.

det var jo veldig saklig.. kan du ikke heller bare drite i å skrive noe da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:mrgreen:

Hei Ron Jeremy.

Tillater meg en liten :D her, en kompis av meg hadde T-skjorte noen år tilbake med "Ron Jeremy for president".

et er jo diesel som er tingen. Folk er jo dumme som snur nasen etter politikernes avgiftsystem.Jeg kommer aldri til å kjøpe bensinmotor mer
Det er vel borimot det motsatte av hva du selv skriver. I henhold til poiltikken i norge kjøper du bensin!

Literpris er bortimot den samme, også forsikring men med den stadig økende årsavgiften bør du regne en stund før dieselinnkjøp.

Selv har jeg hatt 3BMW diesel'er e34 6'er og tilsvarende i opel omega.

Knallgode motorer som bød på null påkost. km fra 257 til 326.

Jeg kjører 16 i året og liker karakteristikken i bensineren bedre og i min prisklasse vil det ikke gjøre noen nevnevrdig forskjell på utgiftene med bensin eller diesel.

Men en annen ting, feilen du har på din bil skyldes ikke bilen.

Bilen har rullet 127.000km, alle servicer fulgt.

Glødeplugger og annet diverse var greia nå, for et halvt år siden var mellomkassa fucked.

Har du automat? Vi er flinke til daukjøring i norge og truger du bilen din på laveste mulig turtall i troen om at du sparer drivstoff legger du også unødig mye moment-krefter på drivverket. En turbo som opplever samme kjørestil vil slite seg ihjel fordi den jobber hele tiden. Tenk kjørestil ut fra bil, ikke norske missforståtte vranglæra og jeg er sikker på at den bør være noe mer problemfri. Selv ville jeg synes det var rart og bytte glødeplugger mer enn en gang i løpet av bilens levetid men disse kan du også drepe ved samme kjørestil.
har de bensin motoriserte BMW'ene vært "snille" mot deg, eller motsatt?

Ja det har blitt noen av disse også :D Ikke bydd på mer overaskelser enn dieselen.

Avstemingen? Det er jeg enig men John Kr

Håpløs avstemming

En diesel er like driftsikker som en bensin fra fabrikk! At vi utfra kjørestil og veinett mer eller mindre gjør vårt beste for å slavisk kjøre bilene i stykker tror jeg neppe vi kan laste BMW eller noen andre merker for den saks skyld :D

Men ja jeg kjører bensin fordi jeg liker karrakteristikken/virkemåten i motoren bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håpløs avstemming, det er jo diesel som er tingen. Folk er jo dumme som snur nasen etter politikernes avgiftsystem. Min BMW F11 ble kr 8000,- billigere, så skriver avisene at nå setter man opp avgiftsystemet - bare tull.

Jeg kommer aldri til å kjøpe bensinmotor mer, dette styre med plugger, fordeler, stifter og ikke minst høyt forbruk og late motorer der er historie det.

For øvrig dårlig tråd.

Dårlig tråd vel jeg ikke si dette er for det trengs opplysning til det norske folk ang. fordeler og ulemper på både bensin og diesel.

Dette styret med fordeler, stifter, høyt forbruk og late motorer er ikke akkurat det man forbinder dagens nye bensinmotorer med, plugger må man fortsatt bytte, men her har det skjedd en del med intervallet for bytting siden 1970.

Bensinmotorer blir mer og mer drivstoffgjerrige samtidig som de tar innpå dieselmotorene når det gjelder dreiemoment med stormskritt.

Ut i fra det du skriver tolker jeg det slik at din erfaring med bensinmotorer stammer fra 70-80 tallet.

Personlig trives jeg best bak rattet i en bensindrevet bil og vil nok ikke kjøpe dieselbil med det første.

At vedlikeholdskostnadene er høyere på diesel kontra bensin er ikke noen hemmelighet, men det er ikke det at dieselmotorene dårligere.

Problemet er heller at vi har mye ugunstig kjøring i dette landet.

Om man skal ha et tilnærmet problemfritt bilhold med dieselbil bør man ha en ganske lang kjørelengde pr. år. type 25-30000+.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to bensinmotoren jeg har hatt har vært snille. Veldig snille.

Diesel har jeg ikke hatt, men har fått et inntrykk av at de virkelig dyre reparasjonene kommer helst med diesel. Dieselpumpe, turbo og brennstoffventiler td. Bensin er vel enklere/mer velprøvd?

Men med diesel slipper du jo VANOS problem om ikke annet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to bensinmotoren jeg har hatt har vært snille. Veldig snille.

Diesel har jeg ikke hatt, men har fått et inntrykk av at de virkelig dyre reparasjonene kommer helst med diesel. Dieselpumpe, turbo og brennstoffventiler td. Bensin er vel enklere/mer velprøvd?

Men med diesel slipper du jo VANOS problem om ikke annet..

I jakten på å spare noen promille med suppe og få gram med CO, går man til ytterligheter og ting later til å bli mindre driftsikkert og mindre holdbart.

Noe som i stor grad blir belemret 2-3 gangs kjøpere av diesel biler generelt.

Vedrørende bensin så har jo disse motorene også i økende grad fått turbo og annet kreativt innhold de senere år - for å komme på bane ifht dette latterlige miljøhysteriet.

Resultatet vil nok bli mer trøbbel på disse også, dessverre!

Resultatet blir mer vekst i dele og verktøynæringen, og et ennå dyrere bilhold for oss alle.

klimaet vil heller ikke oppleve noen særskilt positivt effekt, tvert imot er lufta verre enn noensinne med alle dieselbilene rundt om.

Av det jeg nettopp skrev, innser jeg at jeg begynner å bli gammel, eller opplyst?

#-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sikkert bilt meg tre ganger rundt kloden på 33 år og langt over tre ganger så mange biler. Alt fra boble, diverse Ford og Volvo, Dodge, Suzuki, Huyndai, Pontiac, Toyota Yaris/Auris(nye), 3 Renaulter, 6 Peugeoter, 3Mercer hvorav en diesel, Mazda 626 06, 2 Opel Rekorder, Lada, men aldri hatt så mye tull som med BMW. Aldri har noen av bilene klart å frambringe konstant så mye tull som BMW og da topper 530daten alt. Har ikke helt nøyaktig tall på hva den bilen har kostet meg opp igjennom årene. Dette er da ett mildt anslag, men sikkert opp mot 250.000 i påkost, service og slitedeler. Det meste av dette er kostet på siden siste uke i mai i fjor. Over 190 av dem. I tillegg til verditap selvfølgelig. Vi byttet ut en 94 525tdsa som Bergeee skroter nå pga rust. Den var/ er fortreffelig. Motor og kasse lever videre.

Hva har jeg hatt igjen for dette? Det var en utrolig behagelig og konfortabel bil rundt 2000tallet da disse var "nye"(E39 kom i 96) og var godt utstyrt. 3 literen var forholdsvis motorsterk med god plass og meget god drivstofføkonomi. Jeg kjøpte den som varebil pga avgiftene på baksetet og var storfornøyd med den i flere år.

SOM TRF antyder og forsåvidt Espen, har service, kjørestil og mønster mye å si for forløpet på reparasjons og serviceutgifter. Jeg var overhodet ikke opptatt av dieselbilen da dette for meg var en bruksbil. Kun servet på merkeverkstedet jeg kjøpte den da den har fullt servicehefte. Jeg kikket aldri etter noen ting og eneste grunn til å åpne panseret som jeg sjeldent gjorde var for å fylle spylerveske.

Bortsett fra to runder med rust på garantien og delvis garanti var det aldri noe med den. Byttet en Xenonpære og en bremseskive(min feil) og ett vindusviskerrelee på 7 år. Hele marerittet startet da bilen var gått 221,000 av påkost som ikke ser ut til å stoppe. Orker ikke å nevne alt da tråden blir alt for lang. Turbo, motorstyring EGRventil intercooler ventiler og følere trykkslanger, automatoverhaling, mikrobrytere ++.

I følge Alf Lie Motor var synderen mye godt servicen den ikke hadde fått, slik som bytte av oljer og veivhusventilasjon. Jeg ble aldri fortalt noe om at det var en byttedel. Ble også FRARÅDET å bytte olje på girkassen!

250,000 kjørt nå og den har vært byttet to ganger, dvs hver 10,000. Den har knekt ett utall batterier med div. el feil og forbruket ligger nå i kuldeperioden på 0,92+.

God økonomi i BMW diesel.

Nei! Ikke for mitt vedkommende. Dette er påkost jeg aldri har hatt på noen annen bil. Det nærmeste var fruens 250TE som tok inn vann i coupeen og fikk rust i tillegg til endel motortrøbbel.

Beste bil til nå: 94 Saab 900 2,3t som bortsett fra at den ikke tålte Boschplugger ALDRI gav oss trøbbel på 148,000 fulgt av 93? Volvo 240 GL og 06 Mazdaen som det aldri var noe galt med bortsett fra en airbagsensor, men som var totalt "kjønnsløs".

Sjangsen for at jeg kjøper BMW, diesel og automat igjen er nesten lik O :!:

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt min 530dat nå i straks 2 år, eneste jeg har bytta på motoren er termostat, veivhusfilter, og røret til eksoskjøleren da dette sprakk etter jeg bytta termostat, fordi skruene løsna og røret vibrerte istykker. Ellers så har jeg bytta olje og filter. :)

Har hatt/har litt trøbbel med matetrykket til høytrykkspumpa, men bortsett fra det går den som en klokke, ingen fusk eller motorfeil :) Jeg kjører den som regel altid godt varm før jeg parkerer, og kjører den hardt en gang iblandt for og blåse den litt rein. :)

Dette er første dieselbilen jeg noen gang har hatt, og er storfornøyd. Men det frister litt med bensin igjen, savner motoren i v70 awd'n med 290 hk og et drag som kunne forskyve parykker :mrgreen: Men den bilen var det JÆVLI mye trøbbel med. HUFF.

Der finst mange mandagsbiler.. Noen må desverre slite med dem. Og det er de som får disse bilene, som driter bilmerket ned. Forståelig, for all del! Men fordi om dem har hatt mye problemer, vil det ikke si at denne modellen er helt håpløs. Sikkert dobbelt så mange som er kjempefornøyd med bilen sin, menst en liten del mener det er en dritt bil for dem har hatt mye problemer, og jeg klandrer dem ikke. :)

Bil er no dritt, det koster og eie, bruke, vedlikeholde og reparere.

Av og til skulle jeg ønske jeg var fryktelig glad i frimerker i steden :lol: (Har vel sine bakdeler det også) :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eid en håndfull bensindrevne BMW'er de siste 10 årene. Aldri hatt noe som helst trøbbel. Det mest alvorlige var en radiator som røk på en E34 jeg hadde. Det er nok av de som opplever problemfritt bilhold med diesel også, men inntil noen kan legge tall på bordet, så vil jeg påstå at bensin er mer driftssikkert. I hvertfall for BMW sin del.

Når det er sagt så hadde jeg kjøpt bensin selv om det var motsatt. Får makk av diesel. (Ja, jeg har også kjørt "gromme" dieselbiler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"men inntil noen kan legge tall på bordet, så vil jeg påstå at bensin er mer driftssikkert"

bra at du kommer med mange tall da...

tenderer til å være enig med påstanden over her, dette er en håpløs diskusjon da folk ikke nødvendigvis har verken erfaringen eller kunnskapene til å komme med en god "konklusjon" her. Hva en person har opplevd med en eller flere biler er til dels ikke relevant.

Den største synderen, med klar margin, er kompetansen til folkene som jobber med diesel. Denne har vært, og kan late til fremdeles å være, relativt fraværende. Bytting av turboer som er helt iorden, bytting av dyser som er helt iorden osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du jeg bruker ordet påstand? jeg har ikke disse tallene selv. Jeg hører om langt flere som sliter med dieselbiler enn med bensinbiler, men du klarer sikkert å finne noen som ser det motsatt. Jeg trives med bensin, og opplever bensindrevne BMW'er som driftssikre og solide. Ser derfor ingen grunn til å prøve noe annet.

Den største synderen, med klar margin, er kompetansen til folkene som jobber med diesel. Denne har vært, og kan late til fremdeles å være, relativt fraværende. Bytting av turboer som er helt iorden, bytting av dyser som er helt iorden osv.

Når 70% av nybilsalget er dieselbiler så er det jo litt underlig at kompetansenivået på de som skrur ikke er tilstede. Er dieselbiler så "skjøre" at man må ha spesiell kompetanse? Bilene som kommer inn og angivelig bytter turbo og dyser uten at det er behov for det, må jo likevel ha et eller annet problem, ellers hadde de jo ikke kommet til verkstedet i utgangspunktet?

Du er åpenbart mekaniker. Det er ikke jeg, så dette er et oppriktig spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksemplene er mange, og for folk som interesserer seg for motorer vil man nesten ikke tro at nivået kan være så lavt på et verksted. Jeg kan oppsummere noen enkle tilfeller og momenter:

-e60 525d kommer med olje "svetting". Noen som har "greie på det" ser at det er olje på turboen (vel å merke oppå kompressorhuset), og konkluderer kjapt med defekt turbo. Mitt spørsmål er jo hvorfor turbo bør byttes, olja pipler jo ikke akkurat ut gjennom godset i kompressohuset, og da er eneste måten for olja å havne på toppen (vi snakker nå ikke om det vanlige sølet, i dette tilfellet så kunne det ikke komme fra komp huset) , at den kommer fra et annet sted. Dette kunne vedkommende ikke svare på, men var nok best å bytte "for å være sikker".

-e60 530d (nylig), kom fra merkeverksted som hadde brukt 8k på feilsøking. Konkludert med defekt turbo. Når jeg ringer og spør verkstedet som feilsøkte om det var elektrisk eller vakum aktuator, så skjønte de ikke helt spørmålet, når jeg spør om de kan sjekke så er visst dette veldig vanskelig (dette er noe man ser uten å fjerne et eneste deksel, kun åpne panseret). Når jeg får bilen, ser jeg at halve motorrommet er fult av sot, fra det velkjente problemet med defekt eksos manifold. Turboen er nok en gang, helt iorden.

-Veivhus vent filter, problemet var at dette stod som en fotnote på de gamle serviceskjemaene. Derfor la ikke kundemottaket inn delene, og vips, mekanikeren glemmer å bytte det. Dette er igjen skyld i nesten alle turbo havariene.

-Dyser, ingen som vet helt hvordan de fungerer, tror på hekse historier om at sprayebildet (som et vanlig verksted ikke kan teste) er alfa og omega. Dyser byttes i fleng fordi "vi tror dette kan ha noe med saken å gjøre".

-Historiene om at svart røyk betyr slitt motor lever fortsatt osv osv..

Tror du ser hvor jeg vil hen.

Jeg har skrudd mye på begge, og feilene er absolutt til stede på begge. Hadde man sluttet med å bytte deler på måfå så hadde dieselen hatt et helt annet rykte.

Partikkelfilter er dog en annen side av saken, her har bruk veldig mye å si, og sagt enkelt så egner det seg ikke for småkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når 70% av nybilsalget er dieselbiler...

Siden det selges så mye dieselbiler, er det jo ikke så rart at problemomfanget er større på diesel en på bensin..

Jo flere som kjører diesel, jo flere biler kan få problemer.. Og diesel er vel ikke så bra om du skal kun kjøre småturer etter sånn jeg har forstått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...