Gå til innhold

iDrive, CCC, CIC, NBT, Combox & mye annet rart-tråden


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Det BMW bildet viser faktisk ikke hvordan DAB ser ut i en BMW, ser ut som nettradio.

Slik ser DAB ut i min

http://f10.5post.com/forums/attachment.php?attachmentid=870805&stc=1&d=1370120266

Bildet i artikkelen viser bare hvordan det blir med Dension-saken, og det kan naturligvis ikke sammenlignes med original DAB-radio. Likevel er dette den beste integreringen jeg har sett hittil, men minuset er som nevnt at man "mister" en USB-port. Om man har utvidet iPhone/iPod-grensesnitt kan man muligens kombinere begge deler. Evt. kan de med combox streame musikk fra f.eks mobil i tillegg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med å montere dab i et ccc anlegg da? Ikke alle som har Cic vettu :)

Den dingsen som viser her vil nok fungere på CCC også.

 

Om du ønsker det originalt, er det mye enklere å gjøre det på CCC, da DAB er en egen modul der. Hovedulempen er at man ikke får denne modulen med DAB+, kun DAB, og DAB (uten pluss) forsvinner med FM-nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var en meget elegant løsning for integrering av DAB+ i bilens eksisterende radio. Jeg er usikker på om dette er noe som lønner seg å bestille nå eller om dette er noe man bør vente med i tro om at systemene vil få en betydelig utvikling i forkant av nedleggelsen. Prislappen er jo forsåvidt ikke så avskrekkende dersom dette er noe som er aktuelt å bruke i bare noen år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT?

Men hvor god lyd blir det med denne Dension saken på mitt anlegg? Har aldri hørt på DAB, så hvordan er er det iforhold til vanlig radio?

 

 

Vet ikke om lyden blir bedre, men vil tro du får bedre tilgang på kanaler i hvert fall. Og FM vil jo stenges på sikt, dog en god stund til.

 

Som nevnt vil du få tilgang til mange flere kanaler enn ved bruk av FM, såfremt du har DAB dekning der du befinner deg. Har ikke lest meg opp på hvordan dekningen er i Norge per dags dato men jeg antar den begynner å bli ganske så bra. DAB sendes på én frekvens så du slipper å tune inn kanaler, receivern tar automatisk inn alle kanaler som er tilgjengelige og lister de opp for deg.

 

Også får du bedre lydkvalitet enn med FM! :)  En av grunnene til at DAB ble utviklet var nettopp for å øke kvaliteten (higher fidelity) på signalet. Bedre lydkvalitet er med visse forutsetninger dog, det kommer ann på bitraten som benyttes fra sender. Det er nok endel kanaler som komprimerer signalet så mye at man sitter igjen med tilsvarende eller dårligere fidelity enn FM. Vet ikke hvordan Norge er på denne biten. Jeg har DAB-radio på kjøkkenet og kvaliteten der er hvertfall upåklagelig.

 

Anyways, DAB systemet er langt mindre utsatt for støy enn FM. Enten tar du inn en kanal eller så tar du den ikke inn i det hele tatt. Du vil ikke få sus/spraking i tide og utide som man ofte får på FM når man turer i bil. 

 

Tror jeg også må kjøpe meg en sånn Dension-dings etterhvert :)

 

Edit: Kom over en artikkel om NRK's DAB/DAB+ radiokanaler og kvalitet. For de spesielt interesserte kanskje :P https://www.lydogbilde.no/nyheter/ikke-bedre-lyd-med-dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja, da har jeg prøvd meg på det Dension DAB+U USB adapteret. http://www.dension.com/products/dbu

 

Første forsøk gikk faktisk rett i dass  :bounce:

Her er par bilder hvert fall fra første forsøk.

Her er den uåpnet og alle drømmen fortsatt levde om at dette ble en quick fix til DAB+ radio.

post-40035-0-95972100-1383075694_thumb.j

 

Den er ikke så stor heldigvis.

post-40035-0-24888800-1383075708_thumb.j

 

Prøvde å montere den i hanskerommet, men der kom den ikke opp i iDriven. Skal prøve engang til.

post-40035-0-74896100-1383075734_thumb.j

 

Så da måtte den legges her under midt armlene.

post-40035-0-17722300-1383075890_thumb.j

 

Den kommer opp i iDriven som en iPod gjør så kan ikke ha begge 2 tilkoblet.

Det som derimot ikke skjer er at den fant noen kanaler.

Selv da jeg holdt den utenfor vinduet ville den ikke finne noen kanaler. Skal prøve litt mer i morgen.

Men kan se ut som det må strekkes en ekstern antenne kabel til den...

 

 

Om noen har en bil med CCC eller CIC i Oslo/Akershus og vil teste er det bare å sende en PM :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...