Gå til innhold

BMW E60 Diesel. 520D eller 525D ?


OHK
 Share

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe E60 Diesel til våren, hva bør jeg se etter? Noen som kjenner til svakheter og hvor stor forkjell er det på kjøreegenskapene og drivstofforbruket på 520D vs 525D ?

Kun manuell sedan som er aktuelt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal prøvekjøre før kjøp. 520d med N47 har 360 Nm og din gamle TDS med M51 kun 280 Nm, attpåtil i et mye bredere register. Den vil i praksis kjøre fletta av din TDS. 525d med M57n har ytterligere ressurser å gå på. Om du går for facelift og N57 så blir det rått parti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det, har selv en E39 525TDS nå å det ga mersmak 8)

Ser de har klemt ut 163hk i den 4er dieselen så den går sikkert bra men langt unna samme dreimoment.

Langt unna samme dreiemoment? 360nm mot 400nm er ikke langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel oppleves de som radikalt forskjellige å kjøre. Sekseren er mer spenstig og gir mye mer på topp i registeret. Og de 40 Nm ekstra i bunn merkes relativt godt. N47 163hk drar godt på mellomregisteret, men dabber veldig av over 3500 rpm. Her synes jeg 177hk-versjonen føles vesentlig kvikkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er snakk om prefacelift E60 så er det ikke mye som skiller 520d med 163 hk med 525d med 177 hk! 520en drar overraskende bra med tanke på bilens størrelse og slik jeg har opplevd det så er forskjellene små, kun i de øvrige hastigheter man merker at 525en ikke mister pusten så fort som 520! Det var først på faceliften jeg mener forskjellene på 520 og 525 ble større og mer merkbare!

525en skal jo ha et blandet forbruk på 0,67 l per mil mens 520en har blandet forbruk på 0,59 l per mil! Så prisen å betale for å ha to sylindre ekstra og noe mer kraft må du nesten vurdere selv ut i fra eget behov om den er verd! Jeg ville nok valgt 525d fordi firerdiesel blir galt i en BMW i mine øyne, selvsagt så skulle det vært en sekser bensin men sekser diesel er da iallfall bedre en firer diesel :)

Men nå har jeg tatt utgangspunkt i prefacelift E60 som sagt siden det er det som det snakkes om her, gjelder det facelift altså 525d med 3,0 liter og 197 hk er historien litt annerledes enn over her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med holdbarheten på fireren da ? Ser mange nyere 3 serier har bytta motor selv med lav kmst :?

Mulig de ikke har samme motor men jeg synes det er litt skremmende siden jeg er avhengig av å kjøre 7-8mil hver dag.

En kamerat bytta nylig motor i sin 1serie 08mod som har gått 40000km. Kjenner også noen til som har havarert motorer på e46 320D....

Det er derfor jeg stiller meg litt i tvil på firer bmw diesel, men er forbruket relativt lavere i tillegg til att bilen koster ofte 30-50000 tusen mindre er jo dette noe jeg må vurdere.

Min 39n 525 TDS har gått 360000km uten tull og med en solid manuell kasse til å trekke henger/campingvogn. Så sekseren kan jeg skryte langt opp i skyene 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med holdbarheten på fireren da ? Ser mange nyere 3 serier har bytta motor selv med lav kmst :?

Mulig de ikke har samme motor men jeg synes det er litt skremmende siden jeg er avhengig av å kjøre 7-8mil hver dag.

En kamerat bytta nylig motor i sin 1serie 08mod som har gått 40000km. Kjenner også noen til som har havarert motorer på e46 320D....

Det er derfor jeg stiller meg litt i tvil på firer bmw diesel, men er forbruket relativt lavere i tillegg til att bilen koster ofte 30-50000 tusen mindre er jo dette noe jeg må vurdere.

Jeg vil nok si at en sekser som den robuste og solide konstruksjonen den er har større sjanse for å vare lengre enn en firer! Jeg vet at E46 320d både 136 hestern og 150 hestern (M47D20) har slitt med litt diverse opp i gjennom, det være seg turbohavari, tette dyser, svinghjul og gåene motorfester! 520d i E60 har jeg kun hørt om noen få turbohavarier, men har du hatt sekser før så gå for alldel ikke ned til firer, selv ikke i diesel verden :)

Er det sekseren du har gode erfainger med fra før så gå for 525d, det mener nå jeg! Og noe mindre driftsikker enn 520en kan jeg aldri tro at den er, 177 hk er jo ikke allverden i en sekser på 2495ccm så med godt stell, nøye servicehold og ingen chipping så holder nok denne lett 400 000 km :) Er bare jeg som er så dum og kjører med tuna dieselbil, men så skal jeg ikke ha bilen til den er gått 400 000 km heller :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor lett det blir for deg å bli fornøyd med en E60 525D m/manuell gir. Om du driter i farge og utstyr, kan det være lett. Men, jeg ville gått for facelift E60 med 197hk, altså 525. Herlig bil å kjøre, som ikke er for dyr i drift.

Ville gått for en med M-sport. Rattet uten er tynt og jævlig i forhold til en med feite rattet, som i mine øyne er viktig om du har en god motor i bilen, og liker å kjøre litt aktivt.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært noen tilfeller av registerhavari på N47. I en tidsepoke hadde både :N47 og M57N noen spjeld (søk på "swirl flaps") som kan løsne, bli med inn gjennom ventilene og medføre totalhavari. Mulig nyere N57 også har disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 05mod e61 525d manuell.. Fantastik flott motor i denne.. Har fått omprogramert den så den yter ca 215hk 500nm nå.. Skal oppgradere den ytterligere med å få fjernet partikkelfilter samt egr ventil.. etter det skal den i dyna og justeres opp.. Erfaringsmessig havner dem da på ca 245hk 550nm.. Begynner å bli frisk da:)

Anbefaler på det sterkeste 6er:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...