Gå til innhold

BMW X1 2012 - Bensin eller diesel?


JøranD
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg skal bestille meg en kliss ny BMW X1 nå om ikke lenge og har fått tilbud på 2 modeller. Begge har samme tilleggsutstyr. Det er:

BMW X1 xDrive20i Automat (VM91) til kr. 621.350 og

BMW X1 xDrive20d Automat (VP31) til kr. 597.550.

Hvilken modell mener dere eksperter jeg burde gå for? Jeg har ingen erfaring med X1, men har en 320i 2005 mod. i dag, som jeg er fornøyd med.

Har prøvd å google om der kommer en ny modell i år, men finner ikke at det er noen store forandringer på gang. Stemmer det?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trur jeg hadde valgt bensin. trur bensin er tryggere å eie når bilen begynner å dra på åra. dessuten er det jo så mye reffs rundt diesel for tiden at jeg vil si det er litt "risky" å kjøpe pga det. kanskje den blir tung å selge om noen år?

bensin har dessuten en mye penere gange, ikke så ille forbruk, stille, og som nevnt en enklere konstruksjon ; ) har hørt mange x- biler med diesel som har problemer med automat også, men det er kanskje utbedret nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, space-ace! Ja, du har jo rett i at det er mye "støy" rundt diesel nå om dagen. Bror min snakker varmt om sin 2010 diesel, men han har jo ingen erfaring med bensinern. Det kommer vel et avgiftspåslag på diesel også snart, så pris differansen blir mindre...

Automatproblemer høres ikke bra ut... Får inderlig håpe det er utbedret, ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær oppmerksom på at X1 xDrive20i med automatgear veier 1665 Kg og at dette gir seg utslag i et gjennomsnitlig bensinforbruk ved blandet kjøring på hele 0,76 liter/mil. Dette er ganske voldsomt i disse tider når en ordinær E91 320d klarer 0,43 liter/mil ved samme kjøremønster. Du bør absolutt prøve bilen før du signerer kontrakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jeg deg så ville jeg uten tvil valgt Bensin! Dette er en helt ny generasjon bensinmotor som er svært så effektiv og forskjellen fra diesel er veldig liten når det kommer til forbruk og effekt! 184 hestern er også en kvikk motor som drar vogna til 100 på 7,9 sekunder med automat, mot 20d sine 8,9 sekunder! 20d bruker ca 0,6 på blandet kjøring mot 20I sine 0,73 på blandet så forskjellene er jo der men de er ikke store.

Man får ett mer behagelig støybilde og en bil som blir fortere varm om vintern om du går for bensin :) Flere og flere folk velger jo nå bensin igjen, særlig med tankene på lavere avgift og hva staten kan finne på med dieselbiler i framtiden. Jeg har selv diesel og stortrives med det, men når jeg om tid og stunder skal bytte inn så vil jeg vurdere bensin sterkt igjen! Jeg har nok ikke att min siste BMW med bensin nei :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at BMW´s nye motorserie med turbomatede rekkefirere er et stort fremskritt i forhold til tidligere tider når det gjelder drivstofforbruk, men jeg vil hevde at det nettopp er på biler som de ulike X-seriene at dieselmotoren har sine fordeler. Her kommer det store dreiemoment til sin rett (les: X-seriene er tunge med relativt mye motstand i drivverket samt kanskje skal de trekke tungt). På den nye 1-serien og kanskje 3-serien er jeg imidlertid ikke i tvil om at jeg ville ha valgt en bensinmotor idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til de som mener at en bensinmotor er en enklere konstruksjon enn diesel; det er lenge siden m54 dagene ;) direkteinnsp, høytrykkspumpe, fancy turboteknologi, sensorer og aktuatrorer i hytt og pine, vil like å se at en moderne bensinere komme noe enklere fra det enn en diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, tilogmed moderne dieselsekser :wink: Diesel er, og høres ut som et steinknuseri. Hvertfall når den er kald!

Jo men det er jo en smaksak! :)

Jeg synes det er noe eget, kraftfullt og voksent med lyden fra en sekserdiesel! Men ingenting slår selvsagt rekkesekser bensin da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode innspill :)

Så, dieselmotoren har bedre trekkraft? Det er jo ikke usannsynlig at jeg med tid og stunder får en båt som skal flyttes litt på. Ikke de store distansene, men allikevel.

Det virker som om det er overvekt av stemmer på bensineren. Skal prøvekjøre begge alternativene, så får jeg merket forskjellen også selv. Når det gjelder faceliften som in2you postet link til, så ser det ikke ut til å være de helt store forandringene og neppe noe jeg har lyst å vente helt til slutten av året på :)

Vanskelig valg, spesiellt når det er snakk om såpass mange penger. Men, vi var å så på Range Rover Evoque også. Den har jeg vel luket ut helt og holdent. Den er tøff, men jeg stoler ikke helt på dem. Har lest for mye negativt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...