Gå til innhold

BMW X1 2012 - Bensin eller diesel?

JøranD
 Share

Anbefalte innlegg

Forskjell på diesel og bensin på denne bilen er marginal. Har dog kun prøvd ovennevnte med manuell!

Men tror ikke du vil savne diesel hvis du går for bensin :) utrolig sterke de nye twin-turbo 2 literne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grusomt med dieselgange.

Ikke med moderne dieselsekser :wink:

Jo. Den eneste dieselen som låt "ok" er den gamle tds i E39 for den høres nesten ikke.

1+

nyere commonrail er forferdelig. blir det diesel på meg igjen, så er det en tds ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel er og forblir suppe beregnet for landbrukskjøretøy og lastebiler, (bare min mening om motorene som skal telle timer og ikke kilometer)

Jeg hadde nok godt for bensin av den enkle grunn, at jeg tror det kommer ett pris ras på diesel biler om få år, da det av nyere forskning er påvist mere giftige avgasser enn først antatt fra diesel motorene. Og den kjente stat Norge vil selvsagt la diesel eierene få betale for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos BMW i dag. De hadde dessverre ikke bensiner utgaven inne til prøving, men fikk fortalt at det var en helt ny motor og en ny 8-trinns automatkasse som de hadde store forventninger til. Begynner å helle over til bensiner, jeg altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" nyere forskning er påvist mere giftige avgasser enn først antatt fra diesel motorene"

ikke rettet mot deg, men makan til tulle påstander da. Dette har vi alltid visst.

http://www.oa.no/motor/article5869107.ece

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.7809812

Beklager, letet litt etter hvor jeg leste dette, har nok lest feil og eller bare ikke fulgt med de siste åra da diesel ikke angår meg.

Men noe sant er det alikevell i det da, det er kommet fram at partikkelfilteret gjør om/ slipper ut mer avgasser av den såkalte NO2 gassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke snakk om de siste åra, det er snakk om at diesel har hatt et velkjent nox problem siden (ihvertfall) 80 tallet. At bilene er skreddersydd for å innfri kravene som settes i avgass testen sier seg nesten selv, og at norsk klima på ingen måte kan regnes som gjennomsnittlig likeså.

Hadde vi gitt litt mer blanke i nox utslipp ifm test, så kunne bilene gått med tidligere innsp og spart betydelige mengder drivstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev over her så har bmw med de nye twin turbo rekkefirerne tatt igjen forspranget på dieselmotoren.

Så diesel er bare tull :) Kjør bensin!

Så var det dette med å hype tingene ut av edruelige proporsjoner da. BMW´s nye bensinrekkefirere med overladning er helt klart et stort og viktig fremskritt, men de jevnstore dieselmotorene har uten tvil deres fortrinn. Begge variantene har et sylindervolum på 1995 cm2 og de yter hhv. 184 og 177 HK på sitt beste idag i X1.

Det er imidlertid stor forskjell på maksimalt 270 Nm og 380 Nm (også selv om effektkurvene er forskjellige). Den aktuelle dieselmotoren i X1 xDrive20d yter ikke mer enn 350 Nm, men 80 ekstra Nm er mye i denne sammenhengen. Forskjellen er faktisk like stor som om X1 xDrive20i kun hadde hatt 190 Nm... dvs. 20 Nm mindre enn dagens E90 320i... og X1 xDrive20d stadig hadde hatt 270 Nm til disposisjon. Absolutt noe å tenke over... spesielt med tanke på norske fartsgrenser der dieselmotoren kommer til sin fulle rett. Som en bonus får man også et signifikant lavere drivstofforbruk. Dieselmotoren har sine svakheter, men den er langt fra utdatert. Alt til sitt bruk... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev over her så har bmw med de nye twin turbo rekkefirerne tatt igjen forspranget på dieselmotoren.

Så var det dette med å hype tingene ut av edruelige proporsjoner da. BMW´s nye bensinrekkefirere med overladning er helt klart et stort og viktig fremskritt, men de jevnstore dieselmotorene har uten tvil deres fortrinn. Begge variantene har et sylindervolum på 1995 cm2 og de yter hhv. 184 og 177 HK på sitt beste idag i X1.

Det er imidlertid stor forskjell på maksimalt 270 Nm og 380 Nm (også selv om effektkurvene er forskjellige). Den aktuelle dieselmotoren i X1 xDrive20d yter ikke mer enn 350 Nm, men 80 ekstra Nm er mye i denne sammenhengen. Forskjellen er faktisk like stor som om X1 xDrive20i kun hadde hatt 190 Nm... dvs. 20 Nm mindre enn dagens E90 320i... og X1 xDrive20d stadig hadde hatt 270 Nm til disposisjon. Absolutt noe å tenke over... spesielt med tanke på norske fartsgrenser der dieselmotoren kommer til sin fulle rett. Som en bonus får man også et signifikant lavere drivstofforbruk. Dieselmotoren har sine svakheter, men den er langt fra utdatert. Alt til sitt bruk... :wink:

Fredrik skriver (som vanlig) mye fornuftig.

:)

Det er mye følelser i denne debatten, og det er todelt.

Vi har dagens situasjon hvor diesel har hatt en fordel ifht moment, forbruk og verdiforingelsen er også signifikant mindre på en X model med diesel kontra bensin.

Men så har bensin firer'ne nå også kommet med turbo.

Det hyggelige med denne nyheten er at man får mer moment, men med mindre forbruk.

Det negative er som flere sier, de er ikke lenger en M54, mao mer avansert, og mer som kan gå galt!

Når det er sagt, ny bil, 5 års garanti, du er ganske safe uansett valg her, spørs selvsagt hvor lenge du vil beholde bilen.

Så ifht overnevnte vil jeg si at med dagens situasjon, objektivt, er det vanskelig å velge bort dieselen i en bil som X1.

Bensin firer... Det er ingen I6, så vet ikke helt hvor mye følelser jeg klarer å vekke med dette alternativet...

For ordens skyld, har jeg pr idag E83 med 2.0 diesel og E46 320ia.

Hjertet mitt sier I6, hodet sier velg utifra behov og egne preferanser, X1 med diesel er det trygge valget.

Og sist men ikke minst, I6 diesel fåes ikke i X1.

Lykke til med en morsom bil, som holder seg godt i verdi.

Ha i bakhodet at det kommer en facelift til høsten.

Prøv begge motor alternativene, lykke til!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 months later...

Når man sammenligner dreiemoment kan man ikke sammenligne Nm for Nm. Diesel bilen har en helt annen differensial utveksling. Ofte er forskjellen lik forskjell i maks turtall.

På disse er 2.79 utveksling på diesel mot 3.39. Dette gjør at disse 270Nm ville gitt 270*3.39/2.78 som er 330Nm på bakhjulet. Ser man på bilen akselerasjon ser man at bensin motoren er raskere både i mellom aks og fra 0-100.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Traktormotor og bensinmotor er begge gode og trygge valg. Personlig ville jeg valgt bensin pga:

*økt kjørekomfort (lavere støy, bedre motorlyd og jevnere drag)

*lyd på tomgang ( har aldri blitt vant med lyden fra dieselmotorer)

* automatkassen kombinert med bensin skal visst være himmelsk, girskift merkes knapt og i mange tilfeller klarer automaten både lavere forbruk og raskere 0-100 en føreren ifølge tester.

* hvis du bor i storby (f.eks. Bergen) har det vært snakk om å forby dieselbiler i sentrum pga nox utslipp som henger for lenge i luften og skaper problemer for astmatikere osv.) i tillegg har idiotene i norsk politikk endelig fått svar på utrednigen om utredningen av utredningen av forurensing fra dieselbiler og funnet ut det samme som et kjapt googlesøk kunne funnet: dieselbiler skader miljøet mer enn bensinbiler ( bensinbiler forurenser mer globalt. Men dieselbiler forurenser MYE mer lokalt. Bensinbiler har også redusert utslippsmengen av co2 betraktelig) Det er derfor god grunn til å tro at dieselbiler får høyere avgifter både i bilpris, årsavgift og dieselavgift.

Eneste grunnen til at dette ikke er blitt gjort allerede er fordi regjeringen har anbefalt diesel lenge og de fleste som har kjøpt bil de siste 4 år hadde følt seg mer eller mindre rævpult og dermed hadde apene i regjeringen vært bannlyst fra regeringen ved neste valg. Så er blir det sneket inn gradvis. Men jeg tror innen 5 år er en bensin x1 mer verdt enn en diesel x1.

* kaldstarter osv: bensin starter fort og varmer seg opp fort= mindre slitasje på deler i motor. I tillegg får du raskere varme i ac i bil og mindre startproblemer på kalde dager osv. Dagens moderne dieselmotorer brenner så effektivt at de skaper svært lite tilleggsvarme av forbrenningen og varmes derfor opp tregt, her i norge er derfor motorvarmer et MUST og mange dieselbiler i dag har problemer med å holde varmen i temperaturer fra -10. Les f.eks. Artikkelen om de nye politibilene (passat) som selv med motorvarmer og blokkert grill ikke får motoren varm nok til å varme inni bilen og sitter derfor og fryser, i skinnjakken... Vet ikke om bmw har samme problem, men er skeptisk :)

* partikkelfilter: mye småkjøring/kjøring ved lav belastning tetter filter som igjen ender ved defekt partikkelfilter som igjen er dyrt. Nuff said.

* Det viktigste er din egen mening etter å ha prøvekjørt begge bilene. Gjerne rett etter hverandre, da merker man best forskjell. BEGGE valg er kjempegode valg og det er umulig å gjøre feil sånn sett. Men personlig er jeg svak for bensinmotoren :)

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...