Gå til innhold

BMW introduserer M Performance UPDATE! M135i

Lars89
 Share

Anbefalte innlegg

Vil nå si at M performance er en konkurent til Audi S.

Audi S har jo alltid vært veldig mildt i forhold til RS-modellene fra Audi så toppmodellen fra BMW (utenom M) har vært hovedkonkurent. S6 mot 540/545/550i, S4 mot 330/335i osv. BMW har altså ikke sett behovet for en konkurerende linje før nå.

Jeg er veldig for de nye "M performance"-modellene rent ytelses og design-messig, men syns det blir for mye navn, emblemer osv. Får litt for mye følelsen av nesten-M istedet for en toppmodell av den vanlige serien.

Vel sånn jeg ser det så er det litt både og. S6 kan fint konkurere med 550I, men S4 føler jeg ikke blir rettferdig å sammenlikne med 335i. S6 og 550I kommer fortsatt til å konkurere med hverandre og så fremt det ikke kommer noen M335I så må nok M3 ha både S4 og RS4 på nakken, men S3 har nå fått en fabelaktig konkurrent i M135I

Jeg vet ikke helt jeg apelus, hva med Quattro da, i forhold til Xdrive? Hva kom først? JO den velkjente quattroen. Har ikke tenkt den veien??

Audi aper ikke en flekk etter BMW, dette er to evige konkurenter, og sånn kommer det til og bli, sier jo litt om Audi, som alltid ligger hakke førut BMW...

Ja Audi var tidlig ute med Quattro og er ikke så rent lite legendariske med det, tenker da på 80 talls grombiler som Sport Quattro og 200 Quattro. Men i dag så er forskjellene mellom X-drive å Quattro minimale. Og jo, alle aper etter hverandre og det er jo nettopp det bilindustrien handler om. Les innlegget mitt over en gang til så ser du hva BMW var før Audi på MANGE områder

- Interiør. Audi sitt grep rundt begrepet opplevd kvalitet har satt standarden. Jeg vil si denne trenden starten for en 10 år siden med introduksjonen av A4 B6, og fortsatte med A6 som kom i 2004-2005. Opplevd kvalitet gikk langt utenpå Mercedes og BMW, som virkelig måtte rette opp ryggen og følge med i timen. De nyeste interiørene til BMW er for meg en direkte konsekvensreaksjon og kursendring mot audi-interiørene, og de har kommet ganske nære. Men jeg synes fremdeles Audi er klassens beste her. Touch & feel - gefuhlen er enda ikke overgått av konkurrentene.

Vel, det føler jeg er veldig øyet som ser. Som eier av både nyere Audi og BMW så sitter jeg med det inntrykket av at et Audi interiør er veldig pent og bra utformet, og ikke minst funksjonelt. Mens BMW interiøret har bedre materialkvalietet og virker mere solid og godt sammenskrudd. Men Audi sine interiør har alltid hatt ry på seg for å være tidløse og flott utformet så jeg skal gi dem den.

- Eksteriør. Audi har en klar design-linje som gjennomsyrer alle modellene. Dette har pågått noen år nå, og det er i mine øyne kjedelig - men det bygger indentitet. I tillegg foretar de stadige facelifts der de gjør små endringer og utbedringer, og på denne måten blir det et flytende formspråk og utvikling som verken fornærmer gamle modeller eller bryter i form av nye. Til sammenligning har BMW gått litt på stumpene med fadesen E65, E60 som fikk svært mye pepper men etterhvert har vist seg svært vellykket, 1-serie som er ganske sær og har blitt avløst av en enda styggere modell, samt E90 som interiørmessig var et steg tilbake fra E46 på mange måter. Cockpit-følelsen var borte og det var noe intetsigende over det hele.

Her er jeg helt enig med deg, Audi har veldig pene og tidløse design på sine biler. Man kan jo bare se på A6 C5 som kom i 1997 hvor tidløs den er selv om hekken ble kraftig omdiskutert. Men det er nettopp dette som gjør Audi så dørgene kjedelig, kun rette og rene linjer å det faktum at "alle modellene ser like ut" Audi mangler ett fast design merkevare, BMW har nyrene og panseremblemet og Mercedes har panserstjerna og Mercedes grillen(vet ikke hva den kalles på MB språket) BMW innførte angleeyes som merkevare på sine modeller, og først mange år etter så kom Audi med sine Devil eyes. Jeg er også enig at BMW er for dem som er litt mer sære, men det er jo nettopp det som også gjør Audi kjedelig og BMW mer unikt. BMW gjorde en brøler med E65, E63 og E60 når det kom til design, men dette er sett bort i fra det utrolig gode biler hva angår kvalitet, driftsikkerhet og kjøreegenskaper.

- Firehjulsdrift: Audi har en svært sterk markedsposisjon når det kommer til 4WD og dette er noe BMW jobber febrilsk med å kappe inn på. Dette vil koste...mye.

Der er jeg også helt enig, Audi har kun ett varemerke og det er Quattro. Det er til gjengjeld et utrolig sterkt varemerke. Men BMW har til nå gjort en fabelaktig jobb med å ta innpå Audi på dette området, forskjellene mellom Quattro og Xdrive er i dag ørsmå. Quattro har alltid vært Audis strekte kort, mens BMW har hatt kjøreegenskaper og kjøredynamikk som sitt ess i ermet

BMW sliter i mine øyne med å matche kulheten til audier... de er blitt det litt sære valget, mens Audi har blitt "normen" for en ny og fin bil.

Det er akkurat særheten og det at BMW ikke er for alle som gjør at jeg liker BMW. Jeg synes ikke Audi er kule biler i det hele tatt men pene og elegante dog kjedelige å lite spennende i forhold til BMW. Men dette er en smaksak :) Audi er i godt driv om dagen og lager bedre og bedre modeller, men det er jo bare å se på M550d som BMW sitt svar A6 3,0 TDI (313 hk) at BMW kan sette dem KRAFTIG på plass hvis de bare vil. Ett annet eksempel er 6-serie Gran Coupe, den direkte ydmyker A7

Og når man snakker om driftsikkerhet så er også BMW totalt overlegene. Hvilke problemer er viden kjent med Audi? jo Multitronic girkassene, 2,5 TDI og 1,9 TDI motorene samt kvalitetsproblemer. Hvilke store problemer har vi hørt om på BMW? Ingen. Alle biler har problemer med stort og smått med i det store bildet så er dette min oppfattning. For meg personlig så har BMW var problemfritt bilhold, mens Audi var ett mareritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

• 2 weeks later...
Har nå bestilt en hvit M550dX, venter levering i juni/juli. Særdeles spent på hvordan denne blir "i virkeligheten". Så og si fullspec´et bil, herregud hvordan det svir i lommeboken når man skal ha bil i Norge...

Da har du kjøpt deg en real kjøremaskin som ikke er så veldig mye tregere enn M5 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå bestilt en hvit M550dX, venter levering i juni/juli. Særdeles spent på hvordan denne blir "i virkeligheten". Så og si fullspec´et bil, herregud hvordan det svir i lommeboken når man skal ha bil i Norge...

Da har du kjøpt deg en real kjøremaskin som ikke er så veldig mye tregere enn M5 :D

Ikke for å være frekk, men er vel ikke du som har kjøpt den?

Er det din eller pappan din sin?

Uansett sprek bil ;)

Jeg skal være ærlig å si at den blir nok ikke betalt av meg, men blir i mitt "eie". Er en svært svært heldig fyr! Er ikke alle i familien som er like glade i diesel. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være frekk, men er vel ikke du som har kjøpt den?

Er det din eller pappan din sin?

Uansett sprek bil ;)

Jeg skal være ærlig å si at den blir nok ikke betalt av meg, men blir i mitt "eie". Er en svært svært heldig fyr! Er ikke alle i familien som er like glade i diesel. ;)

Hehehe! Burn! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sier da aldri noe motstridende til dette heller?

Kan fint bestille den selv uten å betale. Har aldri vært i nærheten av å få noe slikt betalt selv, men føler ikke noe behov for å henge ut andre som er helt ærlige med at de er heldig stilt økonomisk på noen måte. Å løpe rundt med pappas penger å late som man er bedre enn alle andre er noe helt annet.

Tilbake til diskusjonen så synes jeg det er et stort pluss at BMW er litt outsider, i den grad det mestselgende merket av det tyske trekløveret kan være en outsider. Audi synes jeg blir sterilt, trygt, kjedelig og følelsesløst, i tillegg til at diodene i fronten ser latterlige ut (bedre på de helt nyeste)! BMW er ikke perfekt, men kommer for meg veldig nært med sitt fokus på førerrettet kjøreopplevelse.

I tillegg, hadde jeg kjørt A5 i stedet for E92 hadde jeg sett ut som en eiendomsmegler, og det er jeg ikke..

Sier ikke Audi er stygt eller dårlig, er bare ikke merket for meg med dagens design og utstråling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, det er vel grenser for hvor mye det svir i lommeboken når man ikke betaler selv 8)

For all del, jeg synes det er meget hyggelig at andre får seg ny bil - uansett hvem som betaler! Skulle ønske jeg hadde en slik pappa...

Det skulle nok dattera til fredrik og om noen år når hun ønsker seg bil og pappa kommer rullende med en gammel 190E som han selv falt for :hehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle nok dattera til fredrik og om noen år når hun ønsker seg bil og pappa kommer rullende med en gammel 190E som han selv falt for :hehe:

Neida... for henne er det kun BMW som gjelder... og spesielt E85 Z4 etter at hun så den moderator [space] hadde. Drømmen for henne er derfor en rød E85. Hun vurderer å studere i Tyskland til neste år så kanskje er drømmen nærmere enn hun tror... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den definitivt.... den fattige studentdatteren kan fort ende opp med en dyrere bilpark enn sine foreldre... he he he...

Det kan da ikke en familiefar med respekt for seg selv akseptere ;)

Hehehe... sånn er det. Min far kjørte Peugeot 505 stasjonsvogn da jeg kjørte Mercedes-Benz W201 190E 2,0... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gylne tider... jeg titter i likhet som deg ofte tilbake på gamle mercedeser og leker med tanker i hodet rundt et eventuellt bilhold...

For min del ender det ofte opp med en refleksjon rundt "cut-off points" i forhold til hva som er mulig å bruke til daglig.

En W108 eller W114 er i mine øyne enda vakrere biler enn min W201 ( ikke at den er så utrolig vakker - selv om jeg liker den), men er de for gamle for daglig bruk og nordiske forhold? Ruster de ihjel på en vinter?

Jeg elsker gamle biler, men vet ikke helt hvor gjennomførbart det er å forholde seg til biler som nærmer seg 45 år på veien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, det er vel grenser for hvor mye det svir i lommeboken når man ikke betaler selv 8)

For all del, jeg synes det er meget hyggelig at andre får seg ny bil - uansett hvem som betaler! Skulle ønske jeg hadde en slik pappa...

Skulle være hevet over en hver tvil at et slikt bilkjøp i Norge svir i en eller annen lommebok 8)

Jo lengre ventetid det viser seg å være på F30 320i, jo lengre tid kjører jeg finere bil enn min far, uten at det er et stort poeng. -Har dog bemerket det for han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...