Gå til innhold

Hvorfor diesel?


Naitsirhc
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kan noen forklare meg hvorfor når det blir kjøpt ny grom bil, blir det med en diesel motor?

For hvis du så mye som vurderer noe med bensinmotor så kommer det en statsansatt og kobler et bilbatteri til ballene dine og skrur opp styrken til du sier "DIESEL ER LØSNINGEN PÅ ALT"! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen forklare meg hvorfor når det blir kjøpt ny grom bil, blir det med en diesel motor?

For hvis du så mye som vurderer noe med bensinmotor så kommer det en statsansatt og kobler et bilbatteri til ballene dine og skrur opp styrken til du sier "DIESEL ER LØSNINGEN PÅ ALT"! :roll:

:lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hva jeg vil klassifisere som dieselallergi, men har lyst å gi diesel en kjangs. Når det blir litt mildere i været skal jeg ta turen innom BMW forhandler og prøvekjøre 5er med diesel og bensin. Har kjørt e90 med bensin og diesel, så får se om det er noe bedre med diesel i 5ern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn: Hadde jeg bodd i et land hvor man hadde råd til å både kjøpe og kjøre stor bensinmotor, hadde jeg valgt dette. Men for meg i dagens situasjon, er diesel myyye mer komfort og trekkraft for pengene! Og med seks sylindre i rekke høres faktisk dieselen ganske grei ut også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk å prøve en rekke sekser da, og ikke aggregat motor.

Ikke alle ble lurt av staten, flere av oss valgte diesel mens det fremdeles ble sett på som "noe rart" av de fleste.

All den tid bilen ikke skal være en dedikert "kjøre favoritt vegen som består av tusen og 1 mikkemus svinger", men en bil som skal brukes til alt her i livet, synes jeg diesel blir det beste kompromisset. Trimmingsvennlighet og fremdeles latterlig lavt forbruk er (var) viktige faktorer her. Den kan by på en riktig så kjekk karakter, uten å bli masete til vanlig kjøring. "bang go" faktoren er også her mye større, da gode gamle m20/50 bensinere tross alt måtte droppe 3 gir før det skjedde noe særlig, tds var kanskje ikke et praktekesempel her, da denne også måtte gires greit med for å få skyv (dog holdt det ofte med et gir ned), men når 3,0d kom ble det andre boller. Skal heller ikke legge skjul på at en del av min motivasjon var at det var kult å trimme noe som "ingen andre" gjorde.

Jeg nyter en god bensinmotor, på samme måte nyter jeg en god diesel motor (den trenger ofte litt justering for å bli dette da). Begge har sine pluss og minus, hvorpå respons er den mest kritiske på dieselen for de mest kresne av oss. Samtidig, det er ikke akkurat som m1 turbo, eller de gamle f1 bilene med turbo hadde noe særlig med respons. Dette påvirker kjørestilen i enkelte sammensatte kurver, men du verden så det gikk alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk å prøve en rekke sekser da, og ikke aggregat motor.

Hehe :wink:

Hvorfor velge diesel ja! Jeg kan jo ta meg selv som eksempel. Jeg vurderte 325I mot 325d da jeg skulle bytte bil, jeg prøvde begge og 325I vant mitt hjerte på lyd og at den var billigere i innkjøp. Yttelsesmessig så synes jeg ikke 325I ga noe mer enn 325d, og når denne i tillegg kan chippes, er billigere å forsikre, bruker mye mindre, bedre andrehåndsverdi og er billigere å tanke opp så ble det diesel. Lyden er ikke som den burde vært men pokker heller, synes dieselsekser svevet er både voksent og gromt :)

Så når jeg sparer tusenlapper i månden på forsikring og driftskostnadder så er jeg forøyde med dieselpurka mi, kjører tre uker på en tank og da koster det meg 680 kr for å fylle tanken for tre nye uker. Men i det siste så er jeg blitt redd for hva staten kan finne på av faenskap mot oss dieselbil eiere, derfor er jeg veldig åpen for bensin igjen nå jeg skal handle F10 om to år(med sekser selvsagt). Jeg avventer situasjonen og ser det ann når den tid kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det være noe skyv fra en bensiner så må det være stort volum eller snurre på den. Begge deler = dyyyrt. Tolitersfireren BMW kom med som erstatning for den minste sekseren er omtrent like karismatisk som en svett brunost, og det kunne like gjerne stått Mazda eller Subaru på toppdekselet. Traust, kjedelig, karrakterløst og kjønnsløst. De store bensinutgavene blir rett og slett for dyre for den vanlige mann i gata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg savner med diselen min er egentlig at lydbildet kunne vært bedre. Men bare å skru opp stereoen så går det veldig greit :D

At jeg kjører min såpass store bil med masse deilig power så billig som rett over 0.5 med nesten halvparten by kjøring synns jeg er nesten fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må ikke glemme at dere samenligner NA med turbo motor. monter turbo på eks 525/528 og optimerer mottor så blir du overasket over forbruk og kjørestil.

jeg har kjør mye E61 520D e60 530d og MB 320cdi 280cdi 220cdi og hver gang jeg kjører e34 525 eller e39 528 så føles det mye deiligere, bensin kjøres mye lettere,mykere og mer vill på høye omdreininger. (diesel har fordel med Nm på lav turtall)

Det er en grunn til ikke super sport biler blir produsert i diesel :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motor alternativet ved kjøp av ny/relativt ny bil bør egentlig vurderes ut ifra hva bilen primært skal brukes til?

Barnehage/bingo og små turer generelt... BENSIN!

Langkjøring og/eller lengre pendle turer til og fra jobb. DIESEL.

En diesel motor av nyere årgang som bare blir subbet rundt på korte turer i nærområdet blir ikke akkurat en sparebøsse av flere grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolitersfireren BMW kom med som erstatning for den minste sekseren er omtrent like karismatisk som en svett brunost, og det kunne like gjerne stått Mazda eller Subaru på toppdekselet. Traust, kjedelig, karrakterløst og kjønnsløst.

Jækla bra sagt! :D Husker da jeg jobba på Bavaria og E92 320I var typisk demobil, fy faen for noe kjedelig ræl. Pen å se på for all del men jeg var ikke skuffa om jeg måtte kjøre Comboen til verkstedet i stede. 320en kan oppsumeres med daff, kjip lyd og jallafølelse :-& Samme med E60 520d til mine foreldre, nydelig bil å se på men med samme lydbilde som en Hiace så stemmer det ikke. Sekser dieselene bråker de også men ikke i nærheten av 2,0 litern, det er og blir varebilmotorer :wink:

Jeg var ute å prøvde en F10 520d, en nydelig bil å kjøre og se på. Den hadde masse fett utstyr men motoren var en skuffelse, føltes alt for slapp i den store bilen og den bråka en del. Og det blir bare feil for meg rett og slett.

Kan godt ha BMW med diesel men kommer ALDRI til å ha BMW uten rekkesekser, ALDRI!! Nye F10 525d med 2,0 liter firer hadde min onkel ett greit begrep på "En Faens skam for BMW" Han priser seg lykkelig for at han kjøpte sin F10 525d før BMW fant på dette tullet som han sier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...