Gå til innhold

Sonora metallic 1 Serie E87 2006 Mye utstyr++ Luftes for eventuelt salg!


 Share

Anbefalte innlegg

Da har jeg endelig fått til nye kart også! :D Da var det Europe 2014-1 Premium Road maps! 

Var visst ikke bare bare å få til å oppdatere kart på en script aktivert CIC.. men etter litt tenking og grubling kom jeg på en løsning som jeg tenkte kanskje kunne fungere, og den funka faktisk også! :o

 

For ettermontert CIC så kan man vanligvis bruke en FSC aktiveringskode som passer til VIN nummeret som CIC er programmert med siden man bruker et CAN filter/adapter som lurer CIC til å tro at den er montert i en bil med samme VIN nummer som den selv har. Men av en eller annen rar grunn så fungerer ikke et slikt CAN filter i min bil.. aner ikke hvorfor, men sånn er det bare! Så derfor måtte alternative metoder til, og de fantes det tydeligvis få av.. stod ingenting om noe noen steder og de få som visste noe ville ikke dele dette.. så da var det bare å gå fram på egen hånd!

 

Kom tilfeldigvis over noe på et forum og der stod det noe om at hvis CIC ikke får noe VIN fra CAS, så ser den heller på sitt eget VIN nummer som den ble programmert med, så derfor tenkte jeg at det kanskje kunne være mulig å fjerne kommunikasjon mellom CIC og CAS, og koble skjermen, iDrive kontrolleren og CICn direkte mot hverandre til CAN signalene i quadlock kontakten! Da vil ikke CIC lenger kunne få noe VIN nummer fra CAS modulen, og den blir "tvunget" til å se på sitt eget VIN nummer som den er opprinnelig kodet med. Etter at alt var koblet sammen så startet jeg opp CIC, og da var kun Radio og CD/Multimedia tilgjengelig siden det ikke lenger er kommunikasjon med resten av bilen og derfor merket CIC heller ikke om tenningen var på..  Tenkte da at siden alle andre funksjoner er deaktivert inkludert navigasjon så vil ikke oppdatering være mulig.. men koblet i USB med oppdateringsdata, og da kom oppdataeringsvinduet opp hvor den spurte etter FSC aktiveringskoden som vanlig. Prøvde nå å skrive inn koden jeg hadde som egentlig kun passer til VIN nummeret CIC har, altså den koden som ikke har fungert tidligere siden den er ettermontert i min bil. Og tro det eller ei, men den godtok det, og oppdateringsprosessen startet!! :D Etter 3 USBr så var det fullført! Koblet tilbake, og alt fungerte akkurat som før med nye kart! :D

 

Utrolig at det gikk i det hele tatt, men det gjorde det faktisk :D Digg med nye og oppdaterte kart! Hadde 2008 fra før så var nok en del forandringer/forbedringer kan jeg tenke meg! :)

 

Har i tillegg kodet litt på CIC de siste dagene, og har funnet et par nyttige kjekke funksjoner som man kan kode til aktiv om man vil. Disse står vanligvis som ikke aktive...:

 

NAVI_MAPMODE_AUTOMATIC --> aktiv (Denne linjen gir deg i tillegg til valg om nattmodus/dagmodus på kart, en automatisk stilling slik at den selv bytter mellom natt og dag modus på kartet, kjekt!)

ANZEIGE_FREQ --> aktiv (Denne viser frekvensen bak radiokanal navnet slik at man også vet hvilken frekvens det er)

TI_CA_TMC --> aktiv (Denne skal gi RTTI, real time trafic information isteden for vanlig trafikkinformasjon, har satt min til aktiv men står fortsatt bare vanlig TMC på skjermen, og får opp samme trafikkmeldinger som tidligere så om denne fungerer i Norge vet jeg ikke, men gjorde ingen skade å sette den aktiv hvertfall)

RTTI skal visst kunne hentes via RDS og ikke via BMW ASSIST funksjonen over internett som jeg ikke har, men stod at dette gjaldt for nyere biler så om min CIC versjon støtter det via RDS vet jeg ikke, men skal prøve det ut hvertfall :)

 

Skal legge ut noen bilder av de forskjellige funksjonene etterhvert! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du testet automatikken til nattlys/daglys? Jeg tror man må opp på F-serie-biler for at denne skal fungere dessverre.

  

Det var det jeg også tenkte, men skal prøve den funksjonen der i min i morra likevel :D irritert meg grønn det der.

  

Den fungerer ikke på e61-en min ihvertfall, på 1-serien har jeg ikke testet.

Dette hadde dere helt rett i.. Så bare at det dukket opp i menyen så regna på en måte med at det funka, men det gjorde det dessverre ikke :(

Står uansett på dag modus og bytter ikke til natt.. Tenkte kanskje dette enten var knytta til automatisk lys funksjon eller klokke slett men tydeligvis ikke..

Får teste litt mer! Kjedelig at de har slike kode linjer som kan kodes når de ikke funker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt treg med bilder, men her er noen bilder fra da jeg oppdaterte kartet på den litt utradisjonelle måten som måtte til :) Beklager litt dårligere bilder men var mye motlys! 

 

post-67554-0-99602700-1423607764_thumb.j

post-67554-0-51112700-1423607766_thumb.j

post-67554-0-15654700-1423607773_thumb.j

post-67554-0-06771700-1423607770_thumb.j

post-67554-0-31853600-1423607768_thumb.j

post-67554-0-05725600-1423607779_thumb.j

 

BMW Premium Road Maps Europe 2014-1

post-67554-0-17243300-1423607776_thumb.j

 

Utrolig kjekt med trafikkmeldinger som CICn mottar via RDS radioen! Fikk opp melding om ødelagt bru på E18 ved Holmestrand så den foreslo omkjøring! :)

post-67554-0-05686700-1423607782_thumb.j

post-67554-0-42968300-1423607784_thumb.j

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg er skikkelig imponert over hva du får til, bjorneoen! Sammen med bl.a. awt er det nå utrolig mye detaljkunnskap rundt CCC/CIC og koding generelt.

 

Og siden det ble nevnt nattlys/daglys, så kom jeg på noe helt annet jeg har grublet litt på i ny og ne. På bilen min er det automatiske kjørelys, men disse slår seg på i vanlig dagslys. Hvis jeg lyser med en lommelykt rett inn på lyssensoren på frontruta (eller var det på speilen?, lenge siden sist nå), så slår lysene seg av. Det virker for meg som at sensoren er for lite følsom. Er det noen kalibreringsfunksjon på denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg er skikkelig imponert over hva du får til, bjorneoen! Sammen med bl.a. awt er det nå utrolig mye detaljkunnskap rundt CCC/CIC og koding generelt.

 

Og siden det ble nevnt nattlys/daglys, så kom jeg på noe helt annet jeg har grublet litt på i ny og ne. På bilen min er det automatiske kjørelys, men disse slår seg på i vanlig dagslys. Hvis jeg lyser med en lommelykt rett inn på lyssensoren på frontruta (eller var det på speilen?, lenge siden sist nå), så slår lysene seg av. Det virker for meg som at sensoren er for lite følsom. Er det noen kalibreringsfunksjon på denne?

Det er gøy å høre! :)

Finnes en funksjon for å initialisere regnsensoren (er denne som også er lyssensor), dette kan man gjøre med INPA eller Rheingold.

 

Hvis man har iDrive kan man også kode slik at man får opp valg i BC menyen i instrumentpanelet for å stille lyssensititiveten :)

Ellers så kan man kode lyssensitiviteten i regnssensoren med NCS Expert!

 

For å kode i NCS Expert så gjøres det med disse linjene i RLS (regnsensoren):

DEF_FLC_SCHWELLWERT_SATZ  (AUTOMATIC LIGHT CONTROL (FLC) DEFAULT SENSITIVITY SET [WERT_01: HIGH SENSITIVITY, WERT_02: NORMAL SENSITIVITY, WERT_03: VERY HIGH SENSITIVITY, WERT_04: HIGH SENSITIVITY])

og

 

FLC_SCHWELLWERT_SATZ  (AUTOMATIC LIGHT CONTROL (FLC) SENSITIVITY SET [WERT_01: HIGH SENSITIVITY, WERT_02: NORMAL SENSITIVITY, WERT_03: VERY HIGH SENSITIVITY, WERT_04: HIGH SENSITIVITY])

 

Veldig gøy å se alle som får til CIC her inne! Mye god hjelp og finne av dette og inspirasjon! Har nettop kjøpt inn til min egen, men vurdere og "uppe" til NBT for og slippe combox og slikt

Fangeren din derimot "blows me away!" Hvor har du kjøpt den og pris? Me want!

 

Nice, det blir bra :D Gleder meg til å se hvordan det blir!

 

hehe, morsomt å høre! :) Den kjøpte jeg her:

http://www.racespec.no/eksterir/front-bumpers/bmw-1-serie-jom-sport-look-e81-e82-e87-fra-2004-2011.-inklusive-grull..html

Endret av bjorneoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fikk du luftkanaler til å stemme overens? Fikk du tak i nye eller noe modding? [emoji1]

Kjøpte verken nye eller modifiserte! :) bare satt de inntil! Fangeren står på en måte i litt spenn inntil de så de går ingenvei og det meste av lufta går inn :)

Både ser og fungerer mer enn bra nok egentlig, fikk satt de slik at de passer nesten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte verken nye eller modifiserte! :) bare satt de inntil! Fangeren står på en måte i litt spenn inntil de så de går ingenvei og det meste av lufta går inn :)

Både ser og fungerer mer enn bra nok egentlig, fikk satt de slik at de passer nesten :)

Ja okei, så bra[emoji4] må lakke opp bilen min pga noe så forferdelig med steinsprut ( ser ut som den skulle ha eksem og kviser..) så lurte på om jeg skulle kjøre på med en slik fanger i samme slengen!

En slik og performance diffusor hadde gjort seg!

Kunne du bruke de originale grøftelysene? [emoji4]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...