Gå til innhold

E30M3 S14 + E30 S50 Kompressor


hsd
 Share

Anbefalte innlegg

Stemmer. Fikk du fiksa den ? ;)

 

Har ikke komt så langt enda, den ble faktisk ikke montert før sent fjord sommer. Var i en rundans med SVV, så jeg venta med den til resten av i orden.

 

 

-

 

 

Har lenge hatt planer om å friske litt opp interiøret i e36n, dette i kombinasjon med bilstereointeresse gjorde at jeg har satt meg ut noen planer jeg håper jeg får igjennomført.

 

Først og fremst er de originale høytalerposisjonene til E36 totalt ubrukelige, derfor måtte dette ordnest på. Inspirert av Nautiluz er jeg på godt driv mot ferdige dørpaneler med 2 stk 6.5" i hvert panel. Som den røde linja tilsier, ønsker jeg at dette skal se mest mulig originalt ut, og ha noelunde lik form som de originale dørtrekka samtides som de er like praktiske som de originale. (nesten ivertfall :) )

 

Fintenking rundt om dette faktisk var praktisk mulig slik jeg hadde planlagt:

 

WP_000400_zpsf1ff917e.jpg

 

WP_000401_zpsae94ec35.jpg

 

utfresing av MDF paneler forsenka ca 8mm for flush montering:

 

WP_000408_zps3c6bb7f5.jpg

 

Fintenking

 

WP_000411_zpscf255cc3.jpg

 

 

Første rundene med støping

DSC_0044_zps425e3630.jpg

 

Etter noen runder med forsterkninger og avrunding med høvel ble det blanda inn litt strekklaken.

WP_000415_zps40d424fd.jpg

 

Prøvemontering etter den siste plastringa

WP_000420_zps38a133ca.jpg

WP_000424_zps20ccc03f.jpg

WP_000423_zps0e1fe967.jpg

 

Komt halveis i gang med grovsparkling, så tenker noen økter til så nærmer det seg.

 

DSC_0004_zpse15d5d61.jpg

 

 

 

Dette er derimot ikke den eneste "drastiske" interiørendringa jeg har planlagt. Jeg har sort skinn i dag, men dette synest jeg er traust.  Lyst/hvitt skinn har ikke jeg sansen for, modena er greit nok men litt for gult for min smak. E46 ble derimot levert med en farge kalt Cinnamon Orange, og så gutta på andre siden av kloden får ut fingern så blir det nok farging av interiøret. :) Videre skal det bestilles svart blekk for å farge taktrekket, og dekslene bak speilene skal resirkuleres til diskantholdere.

 

Inspirasjonen til akkurat denne delen er denne E46n som er farget fra svart til cinnamon med samme merke farge som jeg har etterspurt for bestilling. Dette i kombinasjon med min mørkeblå metallic blir ivertfall ikke kjedeligere enn det helsorte jeg har i dag. :)

 

4570339484_cf77d625c6_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Plutselig var nok en måned forsvunnet, og merkelig nok forsvant også arbeidslysta. :) Har derimot jobbet jevnt og trutt, selv om det riktig nok har blitt i små doser.

 

 

Høyre forskjerm var rimelig rusten, og hele hjulhuset fremme var generelt i ukjent tilstand. Fikk rengjort alt, og dette var egentlig overaskendes bra. Hovudsaklig bare overflaterust som jeg såg igjennom bodykitten til bmw, dette gikk jeg over med vinkelsliperen før det ble behandla med ferrobet. Kjøpte meg også 4l 2k epoxymaling med godt med zink som jeg malte over hele hjulbuen med i til slutt.

 

Diverse overflaterust. Nytt Bilstein B10 60/40 senkesett kan skimtes, dette ble godkjent i vognkortet.

post-51245-0-80591400-1451076199_thumb.j

 

DSC_0007_zps818441f8.jpg

 

 

Hjulbue ferdigstilt, og delvis tectylert med rød hagmans

DSC_0010_zps3e69743a.jpg

 

Nedre festet til fremskjermen var rimelig dårlig. Originalt er dette påsveist, men siden dette er ett standard rustpunkt bestemte jeg meg for å prøve en alternativ metode. Knekte meg en vinkel av noe kapp jeg hadde liggendes, malte det på begge sider, borra hull og poppa det fast med ett godt lag tech7 imellom karroseriet og det nye festet så det ikke skal bli noe gnissing og lakkflass/rust i tia fremover. Dyppa også poppnaglene i lakk slik at det ikke skal bli noe tull i hulla der. Smørte til slutt over med tech7 så alt ble tett og til å stole på.

 

DSC_0013_zpsb995cc9e.jpg

DSC_0022_zps3db49c04.jpg

 

Naive meg trodde jo faktisk jeg skulle slippe unna jekkfestet fremme siden det aldri har vist noe spessielt. Etter inspeksjon med gummihammer ble jeg derimot enig med meg om at det om noen år uansett ville vert like langt komt som de bak. Derfor bytta jeg de nå, og slapp unna med å bare bytte underlaget/kanaldelen siden "selve" jekkfestet egentlig var uberørt. Fjerna rusta, litt ferrobet og sveisegrunning så var ivertfall det greit.

 

DSC_0006_zpsc3a19e7d.jpg

 

Nytt feste ble produsert i 3mm blekk, borte også noen hull i midten så jeg får punktsveist det direkte i den bærendes delen så det ikke blir noe "flexing" i det hele tatt. Til slutt fikk det seg noen strøk med sveisegrunning så det ikke blir noe tøys når det ble brent inn.

DSC_0005_zps8dde88c8.jpg

 

DSC_0008_zps5a42523c.jpg

 

Malt med 2k epoxy og limt jekkeputa på plass igjen med tech7 så det ikke lekker inn noe innimellom.

DSC_0014_zps58cf158e.jpg

DSC_0024_zpsfc58c8ec.jpg'

 

Til slutt ble hele hjulbuen tectylert 2-3 strøk med hagmans :)

 

DSC_0023_zpsdaf82113.jpg

DSC_0018_zps365951f6.jpg

 

 

Siste uka har det gått mest i grunnarbeid rundt fronten, ny original høyreskjerm og noen mtech sideskjørt jeg kjøpte for ett år siden. Litt nytt med vannbasert lakk, men fikk lagt basen i dag. Satser på å komme meg opp før mesteparten har fått på seg bunaden i morgen og legge klarlakken, så om alt går etter planen blir det forhåpentligvis montering utpå søndagen. :) Ellers ramla det rundt 4. m2 sort skai (overaskendes lik original trekka i e36) ned i postkassa for ei stund siden, så nå må jeg bare få slipt ferdig trekka så blir det nok lyd snart tenker jeg.

 

DSC_0027_zps8dab61f8.jpg

Endret av HSD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser veldig bra ut! Lur løsning det med feste til forskjermen.
 

Har planer om å gå over hjulbuene selv på min 318 is! Hvor kjøpte du 2komp epoxy maling ? Merke ? og pris om du husker ? Og hvilken type zink blandet du inn ? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser veldig bra ut! Lur løsning det med feste til forskjermen.

 

Har planer om å gå over hjulbuene selv på min 318 is! Hvor kjøpte du 2komp epoxy maling ? Merke ? og pris om du husker ? Og hvilken type zink blandet du inn ? :)

 

Zinken er ferdig innblandet og merket er International. Dette er derimot industrikvalitet, så jeg tror ikke du får kjøpt det over disk. Kjøpte det selv igjennom jobben, men kjenner du noen som driver med møbellakkering, jobber på verft elns så er det nok ikke noe stress.

 

Bl.a bilxtra selger jo foreksempel hagmans sin gule epoxygrunning. Mye brukt i bilmiljøet, men den er nok noen hakk "snillere" enn industrikvalitet fra jotun, international etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zinken er ferdig innblandet og merket er International. Dette er derimot industrikvalitet, så jeg tror ikke du får kjøpt det over disk. Kjøpte det selv igjennom jobben, men kjenner du noen som driver med møbellakkering, jobber på verft elns så er det nok ikke noe stress.

 

Bl.a bilxtra selger jo foreksempel hagmans sin gule epoxygrunning. Mye brukt i bilmiljøet, men den er nok noen hakk "snillere" enn industrikvalitet fra jotun, international etc.

 

Da så! Blir nok å handle den gule epoxygrunninga til Hagmans :) Takk for svar uansett! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Trekking

DSC_0084.thumb.JPG.a4dced64a9aad92ab40882c43a30973c.JPG

DSC_0083.thumb.JPG.bc64a2c2c68d56e20ce14be69c7989a2.JPG

Dørtrekkene er omtrent 90% ferdige, gjenstår å trekke armlenedekslene og lage noen spacere så jeg får skrudd hele røkla fast i døra. Det er derimot lyd, noe som gjorde underverker for motivasjonen ivertfall. :)

 

DSC_0130_zpsded5b820.jpg

 

Lagd diskanthus av de originale holderene og dekslene ved a-stolpen.

 

DSC_0131_zps63554978.jpg

 

DSC_0132_zps6748c461.jpg

 

Det ble jo plutselig sommer, og da måtte jo sideskjørtene på. Dette ble montert slik dem kom fra bmw med clips og hull i kanelene, originalt ble dem levert med borresjablonger for enkel montering. Jeg kjøpte derimot mine skjørt brukt, og sjablongene var ute av produksjon så da måtte jo man bare gjøre det beste ut av situasjonen.

 

Maskeringstape først av flere grunner som at lakken ikke skal flasse unødvendig mye, oppmerking og slik boren ikke skal dra seg.

 

DSC_0063_zpsc549f494.jpg

 

Etter litt fintenking mener jeg at jeg kom frem til 11mm fra den nederste radiusen på kanten som går over hele kanalen iforhold til clipsa. Dette ser man derimot raskt dersom man måler litt.

 

DSC_0064_zps6b78e229.jpg

DSC_0066_zpsc6cc2827.jpg

Point of no return.

 

Borte først med senterbor, før jeg gikk over med ø9 mm bor. Dette minsker kraftig risikoen for at det drar seg.

 

DSC_0067_zps837acb0c.jpg

 

Alle hull avgraderte og malt med 2k zink grunning.

 

DSC_0069_zpsf842f1c4.jpg

 

Proppene som clipsa skal gripe tak i ble også påført 2k grunning slik at det ble helt tett.

 

DSC_0071_zps9d92e920.jpg

 

Litt stressa på slutten, men skjørtet ble montert uten noe dramatikk. :)

 

DSC_0073_zpsa1f981d8.jpg

 

 

 

 

 

Som de tidligeste bildene av bilen viser, så var jo alt originalt grått innvendig. Dette var jo ett problem og har blitt tatt hånd om etterhvert. Taktrekket stod derimot igjen, klart man kan kjøpe seg ett brukt men dette er jo i mine øyner ei kjedelig løsning når man kan ordne det selv :)

 

Taktrekk ute:

 

DSC_0114_zps858e4c22.jpg

 

Prøveprosjekt på den ene a stolpen noen dager i forveien:

 

DSC_0107_zpsa0578715.jpg

 

Jeg ble ivertfall fornøyd, så da var jo det bare å kjøre på.

 

DSC_0125_zpsd7de87ea.jpg

 

Farga likesågodt taklukedelen i kasseten. (Hjelpes for ett beist av ei takluke, skjønner godt at mange ditcher dette når dem kjøper biler som virkelig skal brukes).

 

DSC_0124_zpsc84987d9.jpg

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Ikke allverden, det meste av stereo har blitt bytta ut. Ett sett Krx2 er solgt, og det andre blir lagt ut om ei stund om noen skulle ha interesse for det. Så nå blir det Gladen Aerospace 165.3 og mosconi 6to8 som lar meg dele 4 veis aktivt. Gladen SQL12 er bytta ut med SQL15 Extreme, som det blir bygd lukka kasse til i disse dager. Videre har jeg pussa opp garasjelokalet mitt, og fått malt gulv, vegger og tak. Gått med en del tid i det siste på montering av arbeidsbenker, skap, og slikt.

 

 

Ellers kom jeg over ett sett OZ ACS Rennsport type 1 17x8". To stykk 2.5" ringer er kjøpt, noe som gjør to av de til 9". Tikantpiper og poleringskit er på vei, så dem blir nok pussa opp Bytter jeg ut de siste 1.5" ringene når jeg kommer over noen 2.5", 3" eller 3.5". Felgene blir nok uansett ikke montert på denne, så dem blir bare pussa opp og satt til lagring til ett nytt prosjekt jeg har planer om. :) (Skinnfarginga er også satt på vent til dette prosjektet, siden det blir litt mere målretta enn denne her.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det, med mindre du legger på ett strøk ferrobet, syrer det eller sandblåser. Lakker du rett etter du har vert over med vinkelsliper går det til dundas.

Endret av Håskjold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...