Gå til innhold

Hvorfor bakhjulstrekk?

Simpel
 Share

Hvorfor skal en ha bil med bakhjulstrekk?  

53 stemmer

1. 1. Hvorfor skal en ha bil med bakhjulstrekk?

• Feil. En skal ha bil med framhjulstrekk.
      1
    • Fordi det er morsommere å kjøre en bakhjulstrekker.
      37
    • Fordi framhjulsdrift utelukker BMW.
      5
    • Fordi framhjulsdrift er for fjoller.
      10

Anbefalte innlegg

vil tro at mange også føler seg trygger med at bilen går rett frem hvis den begynner å spinne, kontra at den begynner å snu seg. For en med litt erfaring med begge deler så må jeg si at jeg heller veldig mot bakhjulstrekk da jeg føler at de blir mye mer riktig for meg.

Mye mer morsomt, enklere å få bilen med seg rundt svinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller det riktige hjulet.. Forhjulstrekk er en fordel for folk som ikke kan kjøre bil ;)

Hahahaha, er det mulig #-o

Verdens enkleste ting er å sladde med bakhjulstrekk. Det krever langt større baller å kjøre fort med forhjulstrekk. Kjører du bane som forøvrig ikke krever kompetanse i det hele tatt, så er det en ting, men prøv rally, den gangen du får skikkelig understyring i 150+... da blir det å sladde i tilsvarende hastigheter bare bagateller :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjönner jo absolutt ingenting, les resten av det jeg skriver. Hvis det ikke krever noen som helst kompetanse så kom med hvilken som helst bil til en asfaltbane så kjörer vi hundre runder hver og sammenlikner tider ;)

Som det blir nevnt over er det greiere for folk flest at det ikke overstyrer når det spinner. Sier ikke at det er lettere å kjöre forhjulstrekk fort og har ikke pratet om rally.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bakhjulstrekk ja, det er ett godt spørsmål :)

Jeg verdsetter kjøreegenskapene BMWen min har det at bilen skyver og ikke drar seg framover. Jeg vil mene det er mye sikrere også med bahjulstrekk, en bil som har fått sladd en lettere å hente inn enn en som overstyrer. Jeg husker med skrekk hvordan et dro i rattet når jeg ga på med Passaten jeg hadde, forholdsvis sterk turbomotor og sporete veibane krevde solid grep om rattet. Framdekka skal styre bilen og bakdekka skal sørge for fremdriften.

Med riktig vektfordeling og gode dekk så er også en bakhjulsdreven bil bedre på fremkommlighet på vintern da det som nevnt over her, framdekka styrer og bakdekka skur. Å legge begge disse oppgavene på framdekka er ikke altid det beste. Min E90 er f eks mye bedre på vinterføre en 2006 A6en jeg hadde(og den kom GODT fram altså), selv om den hadde tung V6er over framhjula. Eneste er at hvis man først kjører seg fast med bakhjulstrekken så er det værre å komme løs da man ikke kan svinge på hjula.

Jeg har både fått uventet sleng på BMWen og uventet overstyring med Audien i høy hastighet, og i ettertid så var det overstyringa til Audien som skremte meg mest. BMWen var mye tryggere og lettere å hente inn igjen, men det er uansett aldri artig å være på kanten av å miste kontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slik jeg ser tråden...: kom med dine argumenter for det ene eller det andre.. litt om deres erfaring..

er vel ikke vits å krangle om hva som er best.. da blir det bare dårlig stemning...:)

tipper ikke det var det trådstarter ville frem til.. god helg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Framdrift er klart mye bedre på vinterføre,med motor som tyngde.Men flest folk har ikke peil på hvordan disse skal kjøres,så dem holder seg til bakstrekk,for dette er enklest å så klart mest morro.

helt korrekt, ti poeng til deg :applause:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alle 3 variantene jeg.. Vag fwd, audi quattro med sperre bak, og E39 med antispinn...

Caddy'n med fwd bruker jeg året rundt hele tiden. Aldri hatt noe problemer, mensåklart jeg utfordrer ikke 40cm snø.. Men den kommer seg fram ved normale forhold til situasjoner.. Audi'n med quattro og sperre, det sier seg selv. Jeg kommer alltid fram. Såfremt det ikke butter i snøfonner..heh..

E39'n har jeg hatt et år nå, og den funker greit ikke hatt noe problem. Antispinn har jeg måttet skru av en gang, og ha på andre ganger så det varierer.. Jeg er mer konfortabel med at bilen bare spinner forran enn at den slenger med rævva om jeg gir gass. At man må niholde i rattet kjenner jeg meg ikke akkurat igjen i med fwd? Har aldri klamra meg til rattet i caddyn.. Det er 1200kg tdi med 110hk/270nm og fwd..

Bakhjulstrekk er fint, moro å leike med, fwd er kjedelig men fint på a-b biler, og 4hjulstrekk, ja da trenger man ikke tenke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir helt feil med drift og sving på samme hjul pga napping i ratt etc. Synes også det er enklere å få planta kreftene i bakken med Bakhjulsdrift, ihvertfall med en Bmw som har ganske avansert hjuloppheng. Dette blir tydeligere jo større motor bilen har.

Skal kunne plante gasspedalen i bunn uten at rattet blir dratt ut av hendene og bilen dra til skogs.

Hva som er best på glatta blir vel en uendelig diskusjon, personlig holder jeg en knapp på framhjulsdrift når det gjelder fremkommelighet på glatta men det er muligens fordi jeg har endel år med Audi kjøring på samvittigheten.

Litt komisk det du sier der faktisk. I 99 som er en evighet siden vant BMW tohjulsdrifttesten på framkommelighet foran Opel, Audi, Volkswagen og andre biler.

Jeg er selv VAG fan, men hva er poenget med Audi quattro? Ubrukelig vektfordeling. En Audi motor henger foran forhjulene, ergo er rumpa så lett at det er tullete. En BMW har motoren bak forhjulene, forhjulene er trukket godt frem i bilen og bakhjulene er trukket langt fram. Slik får man en optimal vektfordeling,, ikke bare med 4wd men også 2wd!

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?inea5f

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Framdrift er klart mye bedre på vinterføre,med motor som tyngde..

når det kommer til kjøring i fjell i til feks hytter så er det ofte bratte bakker og da er ikke tyngden fra motoren over forhjulene.. presset blir på bakaksel og med mye bagasje og passasjerer så blir man tyngst bak... på flat mark er jeg delvis enig men vekten på bmw'er er så godt fordelt.. tunge biler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...