Gå til innhold

Steptronic Grikasse


Peak
 Share

Anbefalte innlegg

Og vist du skal leke deg litt på vinterføre, gjør dette i "Steptronic" og ikke i drive. Jeg sladda på en parkeringsplass med kassa i D, så gikk den i nødmodus og nekta å gire høyere enn andre gir. Ikke noe alvorlig dog, var bare å skru av tenninga og la bilen stå i 10 min så var den like fin igjen. Men det var en ubehagelig opplevelse :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at noen auto kasser på e39 spiste opp reversen sin... Og at BMW har sagt at olje på de er evighetsolje... Men jeg personlig kommer til å kjøre flush av kassa og filter bytte før den er pasert 200 000, og mye før hvis det dukker opp presse under huven. Er ikke noe som heter evighetsolje spør du meg.

PS.

ESS har software til kassa som gjør at du kan låse den i gir. Den er dog mer tilpasset presse, uten å gå noe mer inn i detaljer.

PSS.

Er nok lurt å leke i "gir" enn D som Fredrik sier. D=cruse DS=svingete landevei og steptronic bruker jeg bare ved sideways action eller utfordninger her og der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår 523iat har gått snart 250k kassa girer silkemykt enda

:) når det er bytta olje vet jeg ikke. Er fullt service hefte men siden det ikke er med i service så kanskje aldri for alt jeg vet.

Lønner det seg å flushe? Eller holder det med å bare bytte filter og det man får bytta av olje ved å tappe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

520n min har bikket 280.000 km og ingen ulyder i kassen, nå har jeg ikke finlest servicehistorikken på den, så det er mulig det har blitt tatt ett oljebytte på den.

Ett lite spørsmål: Har disse Steptronic-kassene noe lignende egenskaper som automatkassene man finner i E34, som har adaptivprogram som tilpasser seg kjørestilen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klar over det. Dum som ikke skifta med en gang jeg kjøpte den. Gikk jo med kompressor en stund også...

Blir manuell på den snart uansett :wink:

Hvor lenge gikk den med kompressor? Var det med ESS software som fjerner delvis kickdown? Skal ha presse sjæl, og er superspent på kassa. Men min skal flushes før pressa kommer. Kanskje jeg skulle ha flusha den før? Nærmer meg 150k på teller´n...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

520n min har bikket 280.000 km og ingen ulyder i kassen, nå har jeg ikke finlest servicehistorikken på den, så det er mulig det har blitt tatt ett oljebytte på den.

Ett lite spørsmål: Har disse Steptronic-kassene noe lignende egenskaper som automatkassene man finner i E34, som har adaptivprogram som tilpasser seg kjørestilen din?

Hm... Eneste jeg merker med min at den ligger på noe høy turtall i "D" hvis jeg har tråkket på par ganger i løpet av kort tid. Men så roer den seg ned igjen ganske kjapt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... Eneste jeg merker med min at den ligger på noe høy turtall i "D" hvis jeg har tråkket på par ganger i løpet av kort tid. Men så roer den seg ned igjen ganske kjapt

Det er vel kickdown funksjonen, da holder den ett lavere gir litt lenger for å være klar i tilfelle du skal gi gass igjen. Min er akkurat lik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...