Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133


Anbefalte innlegg

  • 1 month later...

Ja det er trist det ikke blir hvit jul, men sånn ellers så er jeg glad vi ikke har snø ;) Vi hadde jo litt her for en uke siden med den forsvant jo like fort som den kom, kjørte opp i Froland og fikk testet vinterdekkene da. Jeg må bare si at jeg hadde aldri trodd E34en skulle bli så god på glatta, hekken bare klorte seg fast i bratte og svingete bakker. Tok den ene bratte bakken etter den andre og bilen bare klattret og klattret stødig oppover :D

Har du en E34 og sliter med fremkommlighet på vinteren, kjøp Hakkapelitta R2. De er helt konge 8)

Jeg kan også gi en liten oppsummering ang sommerdekkene jeg kjøpte i våres, fikk jo litt slakt for å ha kjøpt Marshall dekk. Etter 8 måneder og 8000 km på disse dekkene så må jeg bare si meg svært positiv, støysvake, forholdsvis slitesterke og har godt grep. De kan være litt skummle på våt veibane men da må du virkelig presse frem en sladd, til en dau 520 sitt kjøremønster så passer disse meget fint. De drener fint vekk vann og har forholdsvis godt grep på våt vei med fornuftig bruk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal si deg en ting Fredrik og jeg snakker av erfaring .

Jeg ,etter 21 år langs veien med 20 forskjellige biler ,har vel testet det meste av dekk.Og erfaringsmessig så er mange av de billigdekka vel så gode i forhold til pris som de dyre.Hadde selv Marshal på en Omega stv jeg hadde.Var fornøyd.

På Calibraen kjøpte jeg noen skikkelige billige dekk ved navn Vanli.:).

De var slitesterke men ristet noe sykt når enn bikket 140 km.

Men til vinterdekk ja da lønner det seg med litt mere dyre dekk.

Jeg har selv blitt rakket ned på og mobbet av mine venner når sveigis kjøpte sommer dekk,det gikk på Ling long,Agi, og ja gud vet hva..Men pokker det holdt til mitt bruk.

Til sommer blir det nye dekk på e34 en.Og da blir det gode dekk.Ikke noe jalla.:)

Men Hakka blir det på min også uten tvil når mine vinterdrkk er ferdige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv sverger jeg til Hakkapeliitta på vinteren, kjøpte Hakka 8 til bruksbilen nå i høst og er kjempefornøyd :)

Har vurdert piggfritt også, men siden Tromsø er en bakkeby og vintrene her er lange så valgte jeg pigg, er ofte is her.

 

Hadde Wanli bak på bruksbilen da jeg kjøpte den (bakhjulstrekker) og de var skumle på vått føre, slapp uten forvarsel og uten at man kjørte særlig fort. De var som Sveigis skrev harde og slitesterke, varte lenge men var også ubrukelige på vått / delvis vått føre. Ellers har det gått i Uniroyal rainsport et eller annet (de ble fort slitt..), Falken FK-452 og Toyo Proxes T1-R på sommeren. De to sistnevnte er de jeg har vært mest fornøyd med av det som jeg har hatt på mine biler, de har hatt en fin balanse mellom sportslighet og comfort samtidig som de har fungert bra på vått føre og gitt tydelig tilbakemelding før de slipper. Man har selvfølgelig Michelin, Pirelli, Yokohama og den type dekk også, men de tilhører gjerne en høyere prisklasse enn resten og med et litt over gjennomsnittlig dekkforbruk orker jeg ikke kjøpe det dyreste av det dyreste innen sommerdekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg alltid kjørt Hakkapelitta på mine BMWer, hadde Continental på to Audier jeg hadde og det var forsåvidt gode dekk det også :) På vinterdekk så kjører jeg alltid på det beste, faren for ulykke er høyere vinterstid og da vi jeg være godt skodd :) Kjører heller på billigere dekk om sommeren, iallfall på denne bilen her som for det meste brukes til daffe kjøring til og fra butikken og jobb samt cruising på motorveien. På E90en har jeg Yokohama med det er fordi det er en helt annen bil en E34en, den er mye spreke og jeg liker å kjøre litt aktivt med den i blandt. Kjører også ned til Nurburgring for å kjøre litt der og da holder det ikke med pling plong dekk ;)

Dessuten så kjører jeg på originaldimensjon 225/60 15 på 520en og det er en dimensjon jeg liker godt, da blir det svindyrt om man skal ha ett dyrt merke. Jeg vil ikke gå ned til 205, føler denne tunge bilen blir litt mindre stabil da. Det er noe jeg liker med denne bilen, på motorvei f eks så går den snor rett frem og er meget stabil selv i høyere hastigheter (150-160 km/t).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var her om dagen på hyggelig E34 besøk hos Jan (Sveigis) sammen med Crabfish190, da måtte vi jo selvsagt samle bilene og ta noen bilder. Jeg da med skitten bil men det får bare være når bilene er i skjønn forening ;) Det er alltid artig å slå av en prat sammen med andre entusiaster, praten går løst og timene flyr. Dissa gutta her må da være det beste reise selskap mann kunne hatt på en lang flytur eller liknende ;)

Her har vi samlet det beste fra E34 serien. 535I med M30 sekseren, 540I med M60 V8ern og 520I med M50 seksern :)

post-47692-0-84226100-1387832719_thumb.j

post-47692-0-73987300-1387832728_thumb.j

post-47692-0-83119600-1387832743_thumb.j

post-47692-0-88872700-1387832753_thumb.j

post-47692-0-20178300-1387832766_thumb.j

post-47692-0-57881400-1387832778_thumb.j

Jaggu fikk jeg ikke byttet mitt slitte panser emblem også, Sveigis var så snill å donere meg ett 90 prosen strøkent merke og Crabfish190 monterte det for meg :D I dag så fikk den gamle sliteren en velfortjent vask også, med full støvsuging og vask av interiør. Må jo være fin til jul, også må jeg jo få brukt litt av alle disse bilpleie produktene jeg har stående ;)

post-47692-0-67717900-1387833142_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det har vert en stund siden noe har skjedd her nå, har uansett ikke skjedd annet enn at bilen bare går og går :) Har rukket å ha skikkelig vintervær, langtur på fjellet og Oslo tur :) Spedometeret døde da vi kom hjem ifra Oslo, var kabelbrudd i begge ledningene til sensoren bak i diffen. Ble enkelt loddet og påsatt krympstrømpe ;) I dag byttet jeg kjørelyspære på venstre side foran, da den gikk her om dagen. I dag var det tid for en solid vask og pålegging av ny ruteforsegler :)

Når det snør stiv kuling da er det grei å sette bilen inn på lageret. Er så glad jeg hadde nye vindusviskerene og solid varmeapperat :)

post-47692-0-31802900-1392584947_thumb.j

På tur til Oslo så er det obligatorisk med ett besøk hos Autostrada...

post-47692-0-20440300-1392585138_thumb.j

...og litt kinamat i Lillestrøm hvor man kan passe på bilen ifra vinduet ;)

post-47692-0-70416900-1392585314_thumb.j

Og i dag ble begge godbilene vasket :D

post-47692-0-62928200-1392585474_thumb.j

post-47692-0-53781600-1392585520_thumb.j

post-47692-0-46439100-1392585557_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E34'en er så fin og original. Er den fortsatt rustfri?

Får lyst på E34 igjen og det kunne godt vært en 520i som cruisebil :)

Takker, er er alt så originalt at bilen så smått har fått navnet "Das Original Wagen" :) Den er dessverre ikke helt rust fri, de bobler frem litt nederst på begge framskjermer, ett par tre små bobler på framdørene og i skjøten bak mellom fanger og venstre baklykt. Slik var de forøvrig når jeg kjøpte bilen for to år siden og det har ikke utviklet seg noe etter det, har klart å holde det i sjakk med gode vedlikeholds rutiner ;) Men det lille av rust som er skal tas selvsagt :) Under en den veldig fin, har blitt gjevenlig understellsbehandlet siden den var nesten ny også er jeg nøye med underspyling i saltperioden.

Ja 540en din var fantastisk, men 520I funker greit det også til cruising som du sier :) Er dessverre blitt slik at det er kun på 520 man har noen sjans til å finne gode eksemplarer igjen så til dette formålet er den ypperlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To vakre roser side om side. :).

Du vet at jeg liker begge bilene dine godt Fredrik.Men jeg begynner å legge merke til mer og mer e90 gennerelt.Det er igrunn noen fantastiske biler.Fikk kjørt en e90 320d her for en tid tilbake.Og jeg må si det var en GOD kjøreopplevelse.

3 serie i mine øyne har alltid vært gode og kjøre ,ja selv e30 i original stand.Men denne modellen altså e90,tok opplevelsen av 3 serie opp i nye høyder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for det :)

Ja E90 er en utrolig god bil, har ikke hatt noen probemerer med denne i det hele tatt. Liker at den er så velkjørende, muligens noe stiv og hard med M sport understellet men rundt svinger og på krokene veier er den utrolig artig å kjøre. Når jeg får på sommerdekkene med litt bedre veigrep så må du prøve den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...