Gå til innhold

Planlegger roadtrip i Europa. Kom med tips og erfaringer!

Julianv
 Share

Anbefalte innlegg

Ja har vurdert det, og vi kommer nok til å ta båten tilbake. Men blir vel til kristiansand siden Danmarksbåten er 23års grense? :lol:

Ja er medlem av NAF, og de har vel et veihjelpsopplegg i største deler av Europa? :D

23årsgrense tror jeg (er ganske sikker) bare gjelder for tur-retur "cruise" (fylletur:) ), for ren transport er det 18 år. Tror jeg/er 99% sikker på.. :)

Du skal vel ikke styre helt unna Autobahn..? Hvis du skulle legge om ruten kan jeg anbefale A7 mellom Hannover og Frankfurt, utrolig moro å kjøre i de høydedragene der. Nesten som å fly ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Et meget godt og velmenende tips:... hold dere langt unna "St-Trop"... ja hele bukten der Saint-Tropez ligger i perioden siste halvdel av juni til slutten av august. Trafikken er grusom og man risikerer timer i kø bare for å komme inn og ut av byen. Da er det bedre å bruke tid på byene Cannes, Nice og Monaco.

Kystveien mellom disse byene er å foretrekke... gjerne hele strekningen fra Fréjus til Menton. Motorveien mellom de samme byene som går langt inne i landet er drepende kjedelig og politikontrollen er massiv.

Når du er i dette området bør du få med deg parfymebyen Grasse og ikke minst Vesteuropas største canyon (kløft)... Gorges du Verdon. Veien opp/ned kløften er fantastisk utenfor turistsesongen... :)

For å komme ned til Sydfrankrike hadde jeg valgt "Route Napoléon" mellom Grenoble og Cannes. Man kan evt. velge motorveien mellom Sisteron og Cannes via Aix-en-Provence, men den er dyr og kjedelig i forhold. Om man kommer til Grenoble via Sveits eller Lyon er ikke så viktig, men generelt er det veldig mye trafikk rundt Genève og Lausanne i Sveits.

Standarden på de franske motorveiene er generelt helt fantastisk. Mye bedre enn Autobahn, men de koster skjorten å kjøre på. Selv med et fornuftig reisebudsjett går man lei i lengden. Ergo er Autobahn å foretrekke totalt sett. Franske landeveier er et kapittel for seg selv. De kan være direkte farlige (mye fyllekjøring i helgene) og trafikken kan være drepende. De kan imidlertid også være fantastiske og de er den beste måten å oppleve det virkelige Frankrike på.. utrolig sjarmerende.

Ikke glem Tyskland som ferieland... spesielt ikke Sydtyskland. Kom deg vekk fra Autobahn og oppdag et stort stykke skikkelig kulturhistorie. Tyskland er også kontinentets grønneste land med mest skog i forhold til landarealet og det merker man tydelig... bare man kommer seg vekk fra Autobahn.

Ja... dette var et par gode råd med på turen... god tur... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også denne videoen er verdt å sjekke hvor top gear leter etter den beste veien i europa og er blant annet i frankrike, italia og sveits.

Fra 7 minutter og utover er det spesielt lurt å sjekke ut når de er i Sveits :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23årsgrense tror jeg (er ganske sikker) bare gjelder for tur-retur "cruise" (fylletur:) ), for ren transport er det 18 år. Tror jeg/er 99% sikker på.. :)

16 år for transportetapper med Color Line og 18 med Fjord Line.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også denne videoen er verdt å sjekke hvor top gear leter etter den beste veien i europa og er blant annet i frankrike, italia og sveits.

Fra 7 minutter og utover er det spesielt lurt å sjekke ut når de er i Sveits :)

Stelviopasset er et must å kjøre innom når man først er på tur i Europa!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har god tid og lyst på mange mil så bør du ta en tur innom Normandie. Fantastisk opplevelse om du liker historie.

Jeg kjørte Køben->Eindhoven->Carentan->Antibes(her var vi i 1 uke)->Stilviopasset->Ørneredet->DK-SE-Oslo for par år siden. Drøye 7500km ble det hehe. Men gøy uansett.

Ellers har du Brennerpasset(ikke så fett men greit å ha opplevd bra motorvei gjennom alpene), Stilviopasset(Stilfspasset), Ørneredet i Berchtesgaden. Monaco er artig men holder stort sett med en halv dag der. Er jo ikke store greiene.

Er utrolig mye fine steder langs rivieraen da. Eze, Nice, Antibes, Cannes, St. Tropez, Grasse om du har med dama de(Parfymens hovedstad) osv. St Tropez er kø sted, så man kan parkere utenfor og ta båt over fra Sainte-Maxime tror jeg.

Ellers er det utrolig mye kule veier opp i Alpes Du Sud, Isola 2000, Auron, Embrun, Alpe d'Huez, Chamonix osv.

Mest vinter steder, men utrolig artige bil veier :-D Kan kjøre på en fin vei så plutselig kommer det en stolheis over deg for eks. Se på google maps, fra Nice til Lyon men ikke via motorvei se over fjellene.

Men kan være lurt å styre unna motorveier i Frankrike som oftest koster masse spenn. Vi betalte over 120 Euro fra Normandie til Rivieraen.. Ca 120 mil ca. Men igjen så var det flotte veier med lite trafikk. Snitt på 140-150km/t ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på utallige turer gjennom Europa både på sykkel (drevet av apostelens hester) og bil har jeg også kommet fram til at man på biltur egentlig ikke bør planlegge for mye. Når det gjelder sykkeltur er det motsatt. Da bør en dele i dagen i etapper og prøve å holde seg til dem. På sykkel kommer man lettere i kontakt med lokalbefolkningen og man har større sjanse for å komme over noen «gjemte skatter».

Når det gjelder biltur er det egentlig bare å kjøre i vei. Ikke planlegg for mye men ha noen ideer om hvilke lang man bør svinge innom. Det viktigste dere bør ta med er en kartbok over Europa. Mye lettere å se avstander på enn en GPS og man kan lettere planlegge hvor man vil kjøre. Som andre sier ville jeg heller tatt båten via Kristiansand selv om veien fra Bergen til Kristiansand er veldig dyr. Eventuelt kan dere hoppe på båten fra Bergen til Hirtshals. Sparer jo en del km på det. Vil dere først ned til Berlin er det jo mulig å kjøre via Sverige og så ta båten fra Danmark og over til Rostock. I Tyskland bør dere så langt det lar seg gjøre holde dere langt unna A1 og A7. Egentlig det samme med A5 også. Bare ekstremt mye kø og egentlig ekstremt kjedelige veier å kjøre på. Skulle dere mot formodning kjøre A7 nedover stopp innom Hahn-Munden ca midt i Tyskland. En utrolig fin liten by hvor det meste av sentrum er bevart i original stil fra 1600-tallet.

Ser på turen din at dere har valgt å kjøre A8 oppover fra Innsbruck mot München. Kjør heller om Garmisch-Partenkirchen. Liker dere øl stopper dere innom Murnau. Ligger rett ovenfor Garmisch Partenkirchen litt sør for München. Her må dere stoppe på det lokalet bryggeriet og smake på Kaarg Weissbier. Ekte familie bryggeri hvor bestemor enda serverer.

I Berlin stikker dere jo selvfølgelig på klubb hvis dere liker å feste litt. Tresor er å anbefale og ikke minst Berghain (kåret til verdens beste klubb). Ellers er jo Watergate en klassiker, samme er Club der Visionäre, en liten klubb ved en av kanalene i Berlin i Kreuzberg. Og jeg trenger vel ikke nevne at alle klubbene er elektro klubber. Berlin er jo elektro hovedstaden i Europa….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....Skulle dere mot formodning kjøre A7 nedover stopp innom Hahn-Munden ca midt i Tyskland. En utrolig fin liten by hvor det meste av sentrum er bevart i original stil fra 1600-tallet....

Jeg er veldig enig i det du skriver, men bet meg mest fast i ovenstående. Det du skriver er nemlig helt typisk for Tyskland. Dessverre er det få som oppdager dette der de stamper i kø eller freser sydover på Autobahn. Tyskland er for det aller meste et fantastisk fint land. Det er rent, pent, strukturert og ordentlig... og kanskje aller viktigst... tyskerne har en god evne til å bevare det autentiske. Tyske byer er ofte historisk korrekte. Nye og gamle stilarter forsøkes blandet på en langt mer stilfull måte enn hva vi kjenner til i Norge. Tyskland har også en både variert og vakker natur, men den er dessverre klart undervurdert av bl.a nordmenn (og av mange tyskere). For de som vil teste ut dette og samtidig prøve noe annerledes anbefaler jeg Harz området (Mittelgebirge) i Niedersachsen/Sachsen-Anhalt/Thüringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig. Oberammergau er også et fint område, samtidig som jeg også synes deles av Nord-Tyskland også er fint. Arkitekturen i Tyskland er mye mer gjennomført og selv i en by som Berlin har de på en fin måte greid å kombinere kommunismens byplanlegging og arkitektur med den moderne stilen.

Mange nordmenn reiser som regel bare rett gjennom Tyskland og tenker at det er grått og kjedelig der, men finnes så utrolig mange fine plasser rundt omkring som folk aldri får opplevd. Men nå skal det også sies at jeg ikke er helt nøytral angående Tyskland da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal nedover mot Spania, så pass på. Her er det mange skjeltringer som kan finne på mye rart. En kompis av meg kjørte rolig på motorveien i Spania, hvor det plutselig dukket opp en X5. X5en stod tett oppi rumpa hans hele veien, selvom det det var masse plass til å ta en forbikjøring eller bytte fil.

X5en dunket plutselig sideskjermen bak på bilen hans og han stoppet på siden ved motorveien. X5en fulgte selvfølgelig etter, og stoppet bak ham. I det han skulle ut for å se på skadene dukket det opp 4 personer (sigøyner typer) og truet han for penger og alt. Han tok lunten før de klarte å nærme seg bilen hans, smekka igjen døren og stakk av i rasende tempo.

Politiet i Spania har fått mange klager på dette og mange har blitt tatt, men pass på når du reiser nedover. Er mye rart langs veien.

Jeg kjørte til Italia sommeren 2011 gjennom Sverige, Danmark, Tyskland og Sveits og møtte på mye rart langs veien. Mange som vinket etter hjelp langs veien og man så helt klart at dette var luringer. Bilen din er også magnet for folk (pgr Norsk bilskilt) når den står parkert, så sørg for at bilen er tømt for verdisaker.

Om du skal igjennom Sveits, så må du huske å stoppe på en bensinstasjon e.l rett etter du er innenfor grensen. I Sveits må man betale en form for skatt når man kjører på veiene deres. Du kan kjøpe 1 - 2 dagers pass som du klistrer på frontruten, dette passet koster ikke akkurat så mye, men er verdt pengene. Det er mye politi kontroll langs veiene og har du ikke denne "avgiften" i orden, får du en saftig bot.

Ellers kos deg! Er utrolig mye fint du kan se på nedover i Europa, bare husk å ha kontanter tilgjengelig. Ikke alle tar kort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sveits må man betale en form for skatt når man kjører på veiene deres.

Dette gjelder både Sveits og Østerrike. De har såkalt "Maut" på motorveiene og man trenger en Autobahnvignette. Så vidt jeg vet finnes det bare Vignetter for et år av gangen i Sveits, mens man i Østerrike kan kjøpe for kortere perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sveits må man betale en form for skatt når man kjører på veiene deres.

Dette gjelder både Sveits og Østerrike. De har såkalt "Maut" på motorveiene og man trenger en Autobahnvignette. Så vidt jeg vet finnes det bare Vignetter for et år av gangen i Sveits, mens man i Østerrike kan kjøpe for kortere perioder.

merkelig, jeg fikk 2 dagers eller 1 ukes pass (husker ikke 100%), uten problemer. Er dette noe som varierer fra sted til sted, eller er dette noe nytt de har startet med ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Dette ser ut til å bli en konge tur :D Håper du har tenkt å lage tråd med masse bilder :)

Jeg kan bare videreformiddle tipsene vi har fått til vår egen Europatur i Juli

* Parkere så ofte som mulig i parkeringshus, særlig i storbyene

* Unngå kjøring i rushtiden (Kl 15-17) i storbyene

* Ikke ha noe som helst verdisaker liggende i bilen så lenge man ikke er i bilen selv

* Ikke alle bensinstasjoner tar kort, så ha med litt cash

* Ikke bryt fartsgrensen i Østerike eller Sveits, du risikerer at de beslaglegger bilen

* I storbyer så være jævlig obs på mopedister, disse kan komme i kulefart fra alle kanter

Skulle noen gi tegn til dere om at noe skulle være galt, så kjenn etter om du kan merke noe. Hvis ikke så kan du enten bare prøve å blåse i fra dem (Du har jo 525 :wink: ) eller kjøre til nærmeste bensinstasjon og stoppe der for å sjekke bilen. Følger det etter inn på stasjonen så stopper du i nærheten av andre mennesker så de ikke kan gjøre deg noe :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...