Gå til innhold

Hva skjer hvis jeg ikke godtar en bot


Boddiz
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

fikk farstbot selv første året med lappen... og var rimelig missfornøyd med det, og la bota i skuffen og dreit i hele greia, ble 250kr i purregebyr 2 ganger også etter 6mnd så sendte de regninga til jobben som trakk det på lønna... fikk ikke noe ektra prikkbelastning for å ikke betale... Men betale MÅ du så fremt du ikke kan bevise din uskyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig så valgte sjefen til en kamerat, fengsel da han fikk fartsbot. Saken ble da henlagt :)

du kan ikke velge fengsel! man blir trekt i lønn eller trygd.

Man kan også velge X antal dager i fengsel hvis du ikke vedtar bota, og da har vi sett to tilfeller hvor noen har gjort det og saken ble henlagt :) Men om det er så smart å gjøre det i stede for å betale 1600,- er noe annet :wink:

Høy IQ faktor her ja :lol:

Ja du drar jo ikke akkurat opp snittet #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er flere her som trur at man kan velge fengsel istedenfor bot. Dette stemmer ikke. Det er KUN hvis man ikke har noe av verdi man risikerer fengsel. Statens Innkrevningssentral kommer heller å tar bilen din eller noe annet av verdi før fengsel er et alternativ. Grunnen til dette er at et fengelsopphold vil koste staten penger..

Vet også at det er blitt sendt inn et forslag til regjeringen om at hvis man ikke har noen som helst mulighet til å betale bota, så kan man bli satt til å utføre samfunsnyttinge tjenester før det er aktuelt med fengsel.

Refererer til Lovverket: Straffeprosesslovens § 456

"Bøter og andre pengekrav som er tilkjent i en offentlig straffesak, innkreves av Statens Innkrevingssentral. Innkrevingssentralen innkrever dessuten de krav som den etter annen lov eller departementets bestemmelse er pålagt å innkreve (blant annet fartsbøter)

Blir kravene ikke dekket, kan Innkrevingssentralen begjære utlegg hos namsmyndighetene. Bot som ikke betales eller lar seg inndrive ved lønnstrekk eller annen tvangsfullbyrding, skal fullbyrdes ved soning av den subsidiære fengselsstraffen. Vedtak om soning treffes av politiet."

Så folk som sier de valgte fengsel istedefor bot og fikk saken henlagt, de juger mest sansynlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle dere som kommenterer "prøve å snyte seg unna", "knapt en dagslønn, betal" etc etc

Jeg har selvfølgelig ikke noe imot å betale for ugjerningen min, antageligvis kommer jeg også til å gjøre det denne gangen (som alle andre ganger). Men jeg søker igrunn litt informasjon og vil vite mer om hvordan dette fungerer - er da vel ikke noe galt i det? =)

De fleste betaler jo boten :)

Hvis du vil prøve deg, kan du si at du ikke godtar og da må de innkalle deg til retten.

MEN, det er ikke sikkert de kommer til å iverksette en rettsak på det. Isåfall blir saken henlagt og du trenger ikke betale. Du kan med andre ord ikke godta, og når du evnt får innkallelse til rettsak, kan du si at du heller godtar boten. Da koster det deg ikke noe mer.

Noen som kan bekrefte at de to siste setningene Roger skriver her stemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vel egentlig bekrefte det. Jeg ble fratatt lappen en periode. En politijurist avgjorde saken min og den ble avgjort som en tilståelsesdom. Da jeg så fikk dommen i posten av politjuristen synes jeg denne var noe i overkant urimelig og valgte og ikke godta dommen.

Etter noen uker ble jeg så innkalt til å møte i retten. Etter å ha forhørt meg med en bekjent statsadvokat valgte jeg alikevell å godta straffen. Var bare å svinge innom kammerset også skrev jeg bare på papirene jeg hadde fått i posten at jeg likevel godtok straffen...

Så svaret er: JA, du kan helt fint trekke det tidligere svaret ditt.

For min del endte jeg opp med å sende et brev til politimesteren og argumenterte for min sak. Fikk igjen kjøreseddelen litt tidligere, men da hadde jeg ikke bruk for den lengre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg skrev det er fordi en jeg kjenner ble stoppet i fartskontroll og politimannen spurte om han godtok forelegget. "nei, tror ikke det" var svaret.

Politimannen spurte om han var sikker og forklarte at bevisene her var jo soleklare og dersom han heller valgte å ta det i retten, ble nok samlet kostnad mye dyrere.

Han jeg kjenner sa at jeg tror vi prøver i retten likevel jeg!

Han hadde da en formening om at de nok aldri kom til å dra det i retten, og om de gjorde skulle han heller godta boten så snart innkallelsen kom.

De starter hvertfall aldri en rettsak om jeg likevel godtar boten mente han.

Et par uker gikk, og han fikk da brevet om at saken var henlagt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg skrev det er fordi en jeg kjenner ble stoppet i fartskontroll og politimannen spurte om han godtok forelegget. "nei, tror ikke det" var svaret.

Politimannen spurte om han var sikker og forklarte at bevisene her var jo soleklare og dersom han heller valgte å ta det i retten, ble nok samlet kostnad mye dyrere.

Han jeg kjenner sa at jeg tror vi prøver i retten likevel jeg!

Han hadde da en formening om at de nok aldri kom til å dra det i retten, og om de gjorde skulle han heller godta boten så snart innkallelsen kom.

De starter hvertfall aldri en rettsak om jeg likevel godtar boten mente han.

Et par uker gikk, og han fikk da brevet om at saken var henlagt....

Når det er sagt, så hadde nok likevel jeg godtatt boten altså. Men noen drar jo ting litt lengre enn andre, og i mange tilfeller er det kjeltringene som kommer lengst og slipper billigst unna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for ett møkkatryne du er, men ser at folk stadigvekk enda ler av deg :lol:

Unndskyld meg men hva feiler det deg? Hva annet forventer du av slike idiot kommentarer? du gjør jo ikke annet enn å skrive piss og være frekk!

Du er rapportert til moderator for din oppførsel! det er noe som heter folkeskikk også på internett, selv om du lider av dårlig oppdragelse. Framtidige personangrep på meg tar du på PM!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...