Gå til innhold

Min E36 328i trackday bil (SOLGT!)


carlhaakon
 Share

Anbefalte innlegg

9 timer siden, NA skrev:

Så bilen på Hamar i dag.  Blir morsomt med baneracer da. 👌🚗💨💨

Stemmer det, en fra Hamar som kjøpte den :) ja bare jeg får årslisensen på den så jeg snart får brukt den :)

 

14 timer siden, Hawkon88 skrev:

Mulig du har skrevet det før, men hvilken motor tenker du å ha i den hvite?

Usikker enda, men hadde planer om S54 egentlig :)

12 timer siden, RF91 skrev:

Ke i fuck...? :shock:

Bra bud jeg ikke kunne si nei til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, carlhaakon skrev:

Stemmer det, en fra Hamar som kjøpte den :) ja bare jeg får årslisensen på den så jeg snart får brukt den :)

 

Usikker enda, men hadde planer om S54 egentlig :)

Bra bud jeg ikke kunne si nei til :)

S54 er en ganske dyr motor i innkjøp da.

Det byr på noen ekstra utfordringer å montere, men n54 koster halvparten i innkjøp, og du henter lett 400hk med chip og noen små mods. Orginalt har de også 400nm fra bunn. 

Oppgraderer du turboer osv, kan man fint hente 7-800hk på orginal innmat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får en ryddig lav km s54 med 6 trinns for 60k, det er ingen upris. S54 e

det å hente effekt i en turbomotor er ingen problem, greia er å få det til å holde :) og med å doble effekten til 7-800hk synest jeg man lurer man seg selv ved å kjøre original innmat. Jeg hadde gått for S54 og evt oppgradert med presse ettervert, søk opp Setra Motorsport på youtube,

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@hsd S54 er ingen dårlig motor, tvert om- men 50-60k er mye for 343hk.

n54 er hvertfall blitt en hit internasjonalt pga effekttallene man kan få på org innmat.

hva mener du er å lure seg selv med 7-800hk? Det er flere i usa som har dette i 335 som bruksbil. Uansett, poenget mitt var at n54 leverer solide tall med lite innsats, uansett hva effektmålet er- og det er billige hk sammenlignet med s54. Faktisk kan man få n54 og et skikkelig sprut som kontrollerer vanos etc for 60k. For sammenligningens skyld.

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hawkon88 skrev:

S54 er en ganske dyr motor i innkjøp da.

Det byr på noen ekstra utfordringer å montere, men n54 koster halvparten i innkjøp, og du henter lett 400hk med chip og noen små mods. Orginalt har de også 400nm fra bunn. 

Oppgraderer du turboer osv, kan man fint hente 7-800hk på orginal innmat. 

Alt skal vel være mulig og montere. i første omgang tenkte jeg kjøre det orginalt. må faktik lære meg og kjøre med det først før man oppgraderer med masse effekt :)

42 minutter siden, hsd skrev:

Får en ryddig lav km s54 med 6 trinns for 60k, det er ingen upris. S54 e

det å hente effekt i en turbomotor er ingen problem, greia er å få det til å holde :) og med å doble effekten til 7-800hk synest jeg man lurer man seg selv ved å kjøre original innmat. Jeg hadde gått for S54 og evt oppgradert med presse ettervert, søk opp Setra Motorsport på youtube,

Presse er nok en av baktankene jeg har med S54, men vil lære meg og bruke det med orginal motor først.

Sett alt av Inge sine videoer samt snakket litt med han på Rudskogen, han feide lett forbi meg nedover angsten. jeg hadde full fart rett frem mens han kjørte siksak får varming av dekk. enda sto jeg ganske stille i forholdt :) skal vel også sies han er ett stort kjøretallent i tillegg til en del mer effekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Hawkon88 said:

@hsd S54 er ingen dårlig motor, tvert om- men 50-60k er mye for 343hk.

n54 er hvertfall blitt en hit internasjonalt pga effekttallene man kan få på org innmat.

hva mener du er å lure seg selv med 7-800hk? Det er flere i usa som har dette i 335 som bruksbil. Uansett, poenget mitt var at n54 leverer solide tall med lite innsats, uansett hva effektmålet er- og det er billige hk sammenlignet med s54. Faktisk kan man få n54 og et skikkelig sprut som kontrollerer vanos etc for 60k. For sammenligningens skyld.

Mener det at det bør gå opp noen lys når man dobler effekten bmw har utført sine stressanalyser rundt. Ja, det er sikkerhetsmarginer men ikke over dobbelt så mye.  men det er jo opp til hver enkelt, selv liker jeg å tenke og finne praktiske og 100% safe løsninger isteden for å hopp etter alle andre :) Ingenting er dyrere enn havari, og det nytter ikke stå der å si "men det funka for noen amerikanere" når man står der med motorras. Det å sammenligne bruksbil som tar en og annen lyskryssduell og en sporbil som skal tynest hele dagen på skogen synest jeg er å dra lett over det også. 

S54 er en helt rå motor, både som sugis og med laddeluft. Ja den er litt dyr, men det er jammen meg noe av det mest effektive som har komt ut av 6 cyl noen gang. Se bare på KK motorsport som ruska ut org motoren og hadde inn S54 i en M4 før helga. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, hsd skrev:

Mener det at det bør gå opp noen lys når man dobler effekten bmw har utført sine stressanalyser rundt. Ja, det er sikkerhetsmarginer men ikke over dobbelt så mye.  men det er jo opp til hver enkelt, selv liker jeg å tenke og finne praktiske og 100% safe løsninger isteden for å hopp etter alle andre :) Ingenting er dyrere enn havari, og det nytter ikke stå der å si "men det funka for noen amerikanere" når man står der med motorras. Det å sammenligne bruksbil som tar en og annen lyskryssduell og en sporbil som skal tynest hele dagen på skogen synest jeg er å dra lett over det også. 

S54 er en helt rå motor, både som sugis og med laddeluft. Ja den er litt dyr, men det er jammen meg noe av det mest effektive som har komt ut av 6 cyl noen gang. Se bare på KK motorsport som ruska ut org motoren og hadde inn S54 i en M4 før helga. :)

 

Hele påenget med S54 er at da har jeg en motor som tåler banekjøring, de er jo helt klart overdimensjonert og tåler nok mer. men er mer ute etter noe som holder lenge med hard banekjøring. så blir nok med enkle modifikasjoner før noe kompressor tenker jeg. man ser alt får mange som henter ut alt får mye effekt og kjører i filler motorer og understell som ikke er laget får og tåle effekten de kjører. Går stort sett greit etter vei, men helt en annen påkjenning på bane.

det siste er jo at alt får mange har alt får mye effekt i forhold til Bremser, understell, karroseri osv. blir sjeldent noe raskere, man blir fort hentet inn igjen i sving. det har alltid vert det største problemet med 328en, alle drar i fra på langsidene, men henter de fort inn igjen på sving og innbremsing. så blir fort frustert når det blir slik. så alltid viktig og starte med mindre motor :) Kunne også tenkt meg SMG med skiftere på rattet men tipper det blir får mye jobb får en amatør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@hsd Om effektmålet er 550hk som en s54 med kompressor tåler på org innmat, så kan man og gjøre det samme med n54. Det kjekke med n54 må utvilsomt være dreiemomentet fra bunn. Ikke minst er den bygget for overtrykk med kompresjon på 10,2. S54 har 11,5. En annen fordel jeg ser, er at den leverer 400nm fra 1200omdr og helt til 5000. S54 leverer kun 385nm og ikke før 4900omdr. Det er ikke til å kimse av ved banekjøring. Med orginale 305hk i e92, går 0-100 på 5,5sek. Med chip (+85hk) burde den være kjappere enn e46m3 (5,2sek) 335i veier 30kg mer med sine 1600kg.

S54 er en skikkelig god motor, men n54 (selv med orginalt oppsett) leverer nesten de samme tallene- men til halvparten av prisen. Det er ingenting som skulle tilsi at n54 fungerer dårligere på bane enn s54- og risiko for havari øker uansett hvilken motor man bygger på. Poenget mitt var bare at n54 klarer bedre tall enn s54 med mindre innsats i både tid og penger, om man velger å trimme, uten at risikoen blir fryktelig høy. Det hentes og 900hk+ av uåpnet motor, men da kreves det metanol osv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Gabz skrev:

Rått! Ser veldig strøken ut til banebil å være :D Specs? 

Veldig pen med tanke på at den har blitt brukt som drifting bil i noen år ja. han som har bygget og hatt den var veldig nøye med den :)

Bilen er en orginal Engelsk E46 M3, rattet har blitt flyttet over. Bremset til 671whp og 790wnm på hjupa med E85.

Motor, M50B28:
MaxxEcu
B28 veiv
Smidde H-råder
M54B30 stempler
Cooperring toppakning
Nye rådelager
Nye veivlager
2 x Innsugskam
Alu innsug
Custom grenrør til rettstilt
Custom bunnpanne
Garrett GT4088R med GTX/GIK spesial kompressorhjul
Precision 46mm Wastegate

Bosch 2200cc dyser
Bosch 044 matepumpe
Aeromotive Eliminator hovedpumpe
Nuke 100 og 10 micron filter
Nuke bensintrykksregulator

Tilton 7,25" 2-plata clutch

TXR Shortshift girspak.
T-Parts styrevinkelkit for mer rattutslag.

XYZ driftspec coilovers.

 

Endret av carlhaakon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, RF91 skrev:

Gratulera med feit banebil :) Denna e vel tiltenkt drifting?

Takk :) den er satt opp får drifting ja. men kommer nok til og bruke den til alt mulig moro :) så får vi se hva jeg finner ut når jeg får brukt den litt først. er jo satt opp får drifting sånn den er nå. men går alltids ann og gjøre noe med det :)

Endret av carlhaakon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...