Gå til innhold

Hva kjennetegner en sportsbil?

johnja
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 96
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Og det skal være relevant fordi? Både panamera og e39 m5 er 4-dørs sedaner og veier i overkant av 1800kg. Sitteplasser i m5'en vet jeg ikke, men panameraen er hvertfall 4. Panameraen er vel også forøvrig klassifisert som en GT..

Skal de ha restriksjoner på hvilke biler som får møte på treff får de være klare på de og være konsekvente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de slipper inn panamera så burde de jo helt klart slippe inn E39 M5 mener nå jeg...

Det er jeg helt enig i iom. at disse bilmodellene stiller i den samme klassen. Noe helt annet er det at både Panamera og M5 er mer sportslige enn mange sporstbiler. På den annen side er Norsk Sportsvogn Klubb (NKS) en privat forening og dermed bestemmer de selv hva som faller inn under kategorien sportsvogn.

Hva som objektivt kan betraktes som en sportsbil er forvirrende, men det hjelper å skru tiden litt tilbake til en tid da det var klare forskjeller på hva bilene var konstruert til. I disse "crossover" tider er det nesten ikke til å si hva som er hva noen ganger. Selv et monster som Porsche Cayenne Turbo S har overraskende bra kjøreegenskaper... også vurdert mot mange sportsbiler. Som danskene sier... alt var enklere før verden gik af lave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For to år siden hørte jeg murring om at BMW i det hele tatt hadde utstilt biler, da de mente BMW ikke hadde en eneste sportsbil. Folk har forsjkellige meninger.

F10 M5 sto jo utstilt, sammen med en Z4. Fisker Karma var også tilstede og ble presentert av Ferdinand Motor, som startet med å si at den egentlig hadde 2 dører for mye til å være sportsvogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt diskusjon for å komme inn med 323`n også. Men den har to dører, 2+2 seter (registrert sånn), lett og har stor moto. Kanskje ikke noen sportsbil, men motorhistorisk er den jo litt å se på. Hyggelig treff å være på og mye å se på. Skal bli artig å ta en tur på en av banedagene dems med Alpina`n senere i sommer. Kanskje noen sportsbil fantaster som setter noe i halsen da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo være litt stusslig å ha kjøpt seg en porsche til noen mill og ikke klare å kjøre fra en e21 fra 82 på banen. :)

Eller misforsto jeg deg??? Kanskje de vet at de ikke har en raskere porsche til ett par mill, enn en E21 fra 82 #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest hele den diskusjonen, samt liten diskusjon fra dette året... Får vondt i hodet av hele greiene.. Kjenner jeg får lyst til å tuppe hele NSK, og alle de gamle sære grinebiterne som sitter med en gammal engelsk bil i garasjen som tåler en tur i dagslys i året før man må helrenovere rukkelet, utenfor et stup. Makan til synsing og hoven atferd på et forum har jeg aldri sett. Virker som at de er høye på seg selv og lukten av sure gamle engelske biler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest hele den diskusjonen, samt liten diskusjon fra dette året... Får vondt i hodet av hele greiene.. Kjenner jeg får lyst til å tuppe hele NSK, og alle de gamle sære grinebiterne som sitter med en gammal engelsk bil i garasjen som tåler en tur i dagslys i året før man må helrenovere rukkelet, utenfor et stup. Makan til synsing og hoven atferd på et forum har jeg aldri sett. Virker som at de er høye på seg selv og lukten av sure gamle engelske biler...

Jeg må si meg litt enig der, slike trangsynte holdninger er utrolig provoserende :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt til mistillit mot ledelsen i NSK. Har du noen eksempler som underbygger din argumentasjon. Jeg oppfatter ikke diskusjonen som navlebeskuende... snarere tvert imot. Ledelsen påpeker at de på ulike treff generelt har et ganske romslig syn på hva som er en sportsbil, men at de akkurat på Valle Hovin treffet forholder seg til hva som er den tradisjonelle utlegningen vedr. definisjon for en sportsbil (og i denne konteksten er f.eks E39 M5 ikke en sportsbil).

Selvfølgelig kan funksjonærer ved innkjøringen til treffet begå feil. Slikt er beklagelig, men det tjener evt. NSK til ære at de ikke ber folk om å kjøre ut igjen hvis de først er sluppet innenfor portene. Funksjonærene har en temmelig utakknemlig oppgave... noe ikke minst disse diskusjonene i etterkant viser. Det er alt for mange som ikke forstår hva en sportsbil er... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er egentlig problemet om man har noe så morsomt som en M3 eller M5 og noen sier det ikke er en sportsbil? Er jo ingen som bestrider at det er en meget bra bil.

Hadde jeg hatt det, hadde det vært for min egen del, og ikke for all verdens synsere.

Har dog selv en bil med kun 2 dører, fire seter og kjøreegenskaper som klart befinner seg på den sportslige og innvolverende siden av normalen, uten at jeg noen gang har tenkt på den som en sportsbil.

Derimot en 2000 Celica som mine foreldre kjøpte ny en gang i tiden opplevdes klart som en sportsbil med sine lave vekt, kvikke (men litt for svake) motor, meget sportslige veiegenskaper, utrolig tett og fin girkasse og ikke minst utseende som fikk folk uten peiling til å lure på om det var Lambo eller Ferrari.

I min verden kommer heller aldri noe med stasjonsvognsutseende til å komme i kategorien sportsbill, inkl. Ferrari FF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i dag på Norsk sportsvogn klubb (NKS) sin vårmønstring, der var det et vannvittig oppmøte, og mye flott.

Leste på forhånd at man kunne stille opp med egen SPORTSBIL, uten og være medlem i klubben.

Jeg tok da fatt på vasking av M5`n, både uttapå og inni 8) og tenkte at den kan stilles ut.

Jeg ble litt paff da jeg kom til øvrevoll og fikk beskjed om at dette er en varevogn!!!!! #-o og ikke en sportsbil. Figuren med NKS jakke ble faktisk også lettere provosert da jeg prøvde og forklare litt om bilen, håndbyggd i 800 og noen eks, 340hk, osv, men skjønte fort at det var nytteløst.

Etterhvert forstod jeg at jeg hadde et par dører for mye, så for min del så er dette nå, Norsk todørs klubb.

Ikke missforstå, det var veldig mye fint der, og veldig mange biler som man skjønner er sportsbiler.

Men at kriteriene for og være sportsbil står og faller på om du har to eller fire dører, det skjønner ikke jeg. Speakeren bekreftet vel også holdningen, når han sier at: Den nye M5 f10, som strengt tatt har to dører for mye..........

Jeg syns jo ikke en to tre og åtti mercedes E-klasse nødvendigvis er en sportsbil med en gang den har to dører, heller ikke bentley, fine biler, ja, men...

Hva er en sportsbil :?:

M5 er vel strengt tatt det man kaller sportssedan eller sportstouring, da den rett og slett er litt for stor til å være en sportsbil. Men utover det så finner du mye skrullete holdninger fra enkelte (ikke alle) medlemmer i NSK.

Utifra det jeg skjønner etter samtale med en som påstå han kjente til NSK godt (jeg kan ikke gå god for om han faktisk gjorde det) så ville de også diskvalifisere f.eks 1M fra sine treff, fordi det bare er spesialversjon av en standardbil (hans ord, ikke mine). Jeg prøvde å forklare at utifra den logikken så måtte du stanse en Porsche 356 i porten, fordi A-modellen av den er egentlig bare ei boble med nytt karosseri (samme bremser, samme motor, samme chassis, samme oppheng)... men det var visst en heeeelt annen sak. :lol:

Utover det virker NSK å være en fin gjeng det. De har et bra forum og virker ganske så inkluderende, men enkeltmedlemmer og styre klarer å utvise ganske mye "snobberi".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...