Gå til innhold

Østeuropeiske banditter på turné i Norge og Danmark


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Din Side har idag en artikkel der en journalist med skjult kamera har dokumentert hvordan norske og danske biler blir hvitvasket i Litauen for videresalg til bl.a Russland. Dette er et kjempeproblem... og ikke bare når det gjelder biler og bildeler. Båter, båtmotorer, alminnelig tyvegods fra innbrudd i private hjem (spesielt datautstyr, kameraer, smykker etc.), tyvegods fra firmaer (datautstyr, verktøy, klær etc.), kobber (ledninger og takplater)... og ikke minst spesifikt kollisjonsputer (airbags) blir stjålet fra biler.

Her på Jylland er det akkurat nå flere østeuropeiske bander som reiser rundt og stjeler kollisjonsputer fra biler. For private bileiere er dette en stor økonomisk utgift. Reparasjonskostnaden for et nytt dashboard mm. kan komme opp i 100000 kroner og hvis kostnaden overstiger 65% av bilens markedsverdi blir bilen automatisk kondemnert av danske forsikringsselskaper. Dette betyr at bileieren kun får utbetalt et beløp for bilen som tilsvarer gjennomsnitlig handelsverdi. Som de fleste med litt eldre biler vet så er bruksverdien ofte mye høyere enn handelsverdien, men dette er ikke avgjørende for forsikringsselskapene. Kjører man uten en kaskoforsikring er situasjonen naturligvis enda mer alvorlig for den enkelte bileier.

Hva kan man gjøre for å få stoppet denne elendigheten?... :?

http://www.autofil.no/897304/bilkrim-se ... -hovedstad

http://jyllands-posten.dk/motor/article4720365.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der gjør meg skikkelig irritert og forbannet.. har selv mista en W124 E300 som stod uten skilt/forsikring når jeg bodde i Asker, den havna nok der den også :evil:

Håper dem klarer å gjøre noe med dette økende og store problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er såpass gammel at jeg foretrekker lovlige metoder og mottiltak. Mitt poeng er at disse tyveriene nå begynner å få et omfang som burde fremkalle alvorlige bekymringer hos myndighetene. Det kan ikke være slik at EU prosjektet med åpne grenser er mer verdt enn alminnelig lov og orden i samfunnet. Det vil nettopp føre til at folks respekt for myndighetene og politiet blir kraftig underminert og redusert.

Noe må derfor gjøres på høyeste politiske nivå før det går helt galt. Som mange andre mener jeg at det burde innføres visumplikt for enkelte tidligere østeuropeiske land (bl.a de baltiske landene og Polen). Jeg er også tilhenger av en visitasjonsplikt som man har det i Tyskland. Dette betyr at man er pliktig til å alltid gå med gyldig legitimasjon og politiet kan alltid spørre om dette (også uten en begrunnet mistanke om ulovligheter). Det burde også bli lettere å utvise personer fra Schengenområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det gjelder å passe på, i følge artikkelen så virker det som det ikke bare er dyre og flott biler som stjeles men biler i alle prisklasser og aldre. Jeg selv har begge mine i garasjen med dette burde ikke være noe hinder for en proff biltyv, men om han i nattens mulm og mørke vekker meg så blir han ikke gammel :wink: En bekjent av meg fikk sin 2008 A6 Allroad 3,0 TDI fra stjålet uten nøkkler i fjor, i følge overvåkningskamera så bare kjørte de avgårde uten noe som helst problem. Bilen har siden vært sporløst forsvunnet :? En kar i området her ble frastjålet sine svinedyre sommerdekk til sin Cayenne da de brøt seg inn i huset hans, nøkklen til bilen som vanligvis lå i entreen lå tilfeldigvis i bukselomma hans på soverommet der han og kjerringa sov :shock: Sønnen i huset sin halvslitene A4 Quattro forsvannt og kom aldri til rette da nøklene hang i samme skap som Cayenne nøkkelen pleide å gjøre, så dere kan jo tenke der at den også i såfall hadde vært over alle hauger :(

Men faktum er at disse bandene blir frekkere og frekkere samtidig som de skyr ingen middler, de stjeler det dem kommer over. Nytt eller gammelt, dyrt eller billig så stikker jævlene av med det. Jeg tar meg i å tenke hver gang jeg ser en litt fancy Polsk eller Litausk regga bil, den bilen har kanskje blitt solgt ny i Norge en gang :wink: I tilleg som jeg holder et ekstra våkent øye med biler fra slike land som jeg treffer på i boligområdet her, da man automatisk blir mistenksom [-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha, da følger du ikke mye med. De stopper baltiske varebiler i tollen, søkklasta med tjuvgods, på de fleste grenseoverganger i Nordland. For ikke lenge siden var det en bande som drev å stjal lastebiler, f.eks. på Fauske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

følger normalt med på det som skjer her i traktene... var jo innbrudd hos gullsmeden her for noen mnd siden, da ble ransbilen funnet ti mil over grensen.. men bortsett fra det har det vært lite mellom steinkjer og mo i rana tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette problemet løses enkelt. Det er å trå på den politiske korrektheten og gjeninnføre det venstresiden kaller rasisme.

Stengte grenser, 1980 nivå politidekning, visumplikt, avtaler om fengsling i hjemland ol.

Men dette skjer jo selvsagt ikke. Vi er fortapt, det går bare en vei. Man kan jo håpe at den økonomiske krisen i sør blir en kjapp pådriver på å få lukket låvedøra.

Og med nylig ansatt Blitz jente på topp i Danmark ser ikke dette bra ut Fredrik..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig skummel utvikling dette her, og ikke det man enklest kan gjøre noe med heller. Et kjapt søk på eBay på airbager (og andre deler forøvrig) bekrefter dette meget godt.

En annen ting er at selv om bilen muligens er står i en trygg garasje, kan dette like gjerne skje mens man er på butikken, eller på ferie både i innland og utland.

En kollega av meg kjører kun rundt i biler i 20000-kroners-klassen som han aldri vasker, driter i om han får riper på, og som garantert aldri blir stjålet (av andre enn halvsløve narkiser, og da kan han bare kjøpe en ny for en brøkdel av verditapet på en ny bil). Det er nok det smarteste om man skal være "trygg" på slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...