wicky124 Skrevet Juli 26, 2012 Forfatter Share Skrevet Juli 26, 2012 Blei en del bilder likevel... anyway...de som ikke ønsker å se alle bildene kan se vekk... Avreise fredag 13 kl 2130...selv om planlagt avreise var kl 15..Men var tross alt fredag 13 så ting måtte gå til helvete..tok en evighet å få bilen ferdig til avreise.. Så etter full tank, kjapp vask og pakking, bærte det av sted med min kone og vår venninne til Brcko Bosnia! Siden det allerede var ganske mørkt ble det relativt lite bilder i starten av turen..Etter en del grisekjøring i sverige måtte jeg stoppe på en bensinstasjon for vår første pause etter 4timer, samt bytte lyspære.. Deretter fortsatte vi en rasende fart til Helsingborg for å ta ferja over til Helsingør i Danmark.. Ferja kosta 350kr og tok ca 20min over...denne ferja går hele døgnet så man rekker den uansett når man ankommer... Første gang jeg står i ferjekø så måtte dokumentere Etter en kjapp og elendig kaffe fortsatte vi turen videre i Danmark..Planen var å kjøre hele strekningen i danmark, og komme til tyskland via flensburg...I dk ble vi møtt med ganske mye regn, noe som gjorde at humøret og villigheten til å fortsette 10-timers etappen uten soving ble degradert til 6timer.. Vi stoppet på en rasteplass rett forbi Flensburg i Tyskland og sov der til ca kl 12..Sove i bilen er ganske slitsomt egentlig, men tilgang til toalett og butikk på rasteplassene gjør at man likevel kommer brukbart ut av det..Vi hadde tatt med oss pledd og puter for å sove i bilen så var igrunn ikke stort problem..Jeg sov på førerplassen (sover best der) kona i passasjersetet, og Dalila i baksetet (lucky!) Rasteplassen var ganske tom når vi våknet..like greit så slipper man folk som stirrer inn i bilen.. Etter en kjapp, og usunn matbit så bar turen videre inn over Tyskland (verdens kjipeste strekning ever!!!) Plutselig, i en fart av 150km/t så var det kø...LAAAAANG kø.. Og her er synderen..Campingbil som hadde kjørt inn bakfra i en bil som igjen hadde kjørt inn i en bil... Deretter var det tid for tanking... Autobahn fart i over 150km/t sluker ganske mye diesel... Etter en velfortjent pause var turen kommet til nok en kø..veiarbeid kø som faktisk stod stille i nesten 1 time... Etter LAAAAAAAANG kjøretid i Tyskland (hatefullt å dure på endeløse monotone veier i nesten 10timer) ankom vi endelig Sveits...Her var det regn, kaldt og bekmørt så ble lite bilder.. Men ene vei strekningen hadde veiarbeid og det var SYKT smalt der... Etterhvert ble jeg ganske trøtt så da dro vi frem Ipaden, monterte den på dashen og fyrte løs med "The Kardashians"... hatefull serie, men den holdt meg våken igjennom hele østerrike så..jah.. Etter atter ett par times pause var turen kommet for å entre Slovenia..Landet virket "russisk" om det går an å si det..litt mørkt, dystre farger, veldig lite folk (var jo søndag morgen men...) Men gode veier, lite trafikk og få krappe svinger og fartsdumper gjorde sitt til at strekninga gikk relativt fort.. Egen BMW forhandler hadde dem også..stod flere F01 på rad der jeg ikke fikk tatt bilde av.. Deretter var det grensekontroll UT av Slovenia først Og deretter inn til Kroatia Lå en bil fremst i køen i venstre fila med lang kø bak seg, og siden ingen forbikjører på høyre side her nede så ble alle liggende bak..og hvem var denne doningen kjørt av? jupp..nordmann... La meg bak han, blinka med lysa og tuta så han fjerna seg..så så han stygt på meg (ett norsk fenomen!) Anyway..veiene åpnet seg sakte men sikkert og ble bare bedre og bedre.. Så var det tid for en kort pause igjen, samt tasting av ankomst sted... var visst ikke så lett på en 4 år gammel gps.. Denne fyren ville ha haik...jeg droppa det.. Stod ved en bomring på innkjøring til autobahn..Her trekker man en billett som man da igjen innleverer når man kjører av autobahn slik at de kan beregne korrekt bomavgift utifra hvor langt man har kjørt... Nå begynte også været å vise seg fra sin bedre side, og vi begynte så vidt å se lyset i tunnellen etter laaaaang kjøretur... Etter en 2timers etappe i 140km/t var det tid for dopause og litt kald drikke..tempraturen krøp sakte opp mot 30 grader så volvoen fikk seg en panser-åpning-avkjøling på en rasteplass Deretter bestemte vi oss for å ikke stoppe før vi var fremme...Veiene var såpass fine og behagelige og omgivelsene var pene så jeg holdt meg våken ganske lett... Deretter kjørte vi av motorveien og inn på en lokal vei i grenseland kroatia / bosnia...Her var det veldig mange små-kirker og fremdeles pene veier.. Aldri sett storker før Så var det grensekontroll ut av kroatia Over en trang og gyngende bro og inn i Bosnia Så kjørte vi lokalveier til en landsby/bygd som heter Cestina der Dalila er født og oppvokst Etter ankomst var klokken 19 på søndagskvelden, og vi hadde kjørt siden fredag kveld..Men man mister ikke motet..Dusj, fikse seg også ut og få med seg litt severdigheter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Juli 26, 2012 Forfatter Share Skrevet Juli 26, 2012 Vi tok oss turen ut på kvelden, spiste og så oss litt rundt..fikk mitt første møte med mix-grill størrelse STOR og en iskald cola, størrelse MIKRO! Hva er vitsen med glasscola på 0,25l? Dagen derpå tok vi oss turen til Brcko, nærbyen som er ganske stor egentlig med veldig mange butikker etc... Var litt rart å se nye bygninger vegg i vegg med bomba og ihjelskutte bygg.. Krigen var ganske hard her i nord-bosnia... En av de større moskeene her i Brcko Monument for de kristne Bosnia var ett mekka for de som liker 123-biler..Krydde av dem i alle fasonger og tilstander... Så var det tid for litt shopping... Veldig billige ting her faktisk..Men lite som var fristende å kjøpe så ble igrunn lite ting jeg handlet...Men for kvinner med skofetish var dette mekka... Alltid morro å få folk til å fylle diesel for meg.. Kvelden ble avsluttet med en bedre middag og litt lokal folkedans i Cestina Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Juli 26, 2012 Forfatter Share Skrevet Juli 26, 2012 Dag 3, tirsdag, ble det inntatt frokost på ett lokalt badeland..Klokken var tidlig, kun 29grader og formen sliten, men vi fattet mot i oss og gikk de 10km opp til badeland... Denne bilen var full av folk.. Badeland Bratt bakke hjem igjen Livlige hunden vår som alltid hoppet på oss..en av få hunder som var "i fangenskap"..Resten var løshunder Så kom middagen vår.. De hadde bestilt lam og sau, levende som skulle slaktes og spises... Vi dro opp til hytta til Dalila sin bestefar for en avslappende avslutning på tirsdagen..Men siden lammet var for tynt ble det sau til middag.. Pakistaner med våpen Så gikk vi ned for å fordøye maten... Her var det også satt opp til minne for de falne i første del av krigen...Navn og datoer av Dalila sine slektninger var også oppført her.. Neste del (imorgen) blir om avreise fra brcko til makarska... Har vel en del filmer jeg må redigere og legge ut også om det er interesse for det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hermanoo90 Skrevet Juli 26, 2012 Share Skrevet Juli 26, 2012 Bra dokumentert wicky! Så ut som en fin tur, og typisk den nordmannen der med v70'n å grine når han blir flasha vekk fra venstre fila. i Norge sliter mange med å skjønne at venstrefila er et FORBIkjøringsfelt og ikke et kjørefelt aleine. så du noen nice bimmers i løpet av turen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Juli 26, 2012 Forfatter Share Skrevet Juli 26, 2012 Så en del bimmere ja, men rakk ikke ta bilder av alle... Og ja, med en gang jeg kom itlbake til Norge ble jeg piss forbanna på folk som bare ligger og durer avgårde i 80 i venstrefila...også gir dem fingern med en gang man tuter/flasher med lysene så de kan flytte seg... Lager du en tråd også?Så du hadde kjørt ett stykke på facebook... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M|Fjeld Skrevet Juli 26, 2012 Share Skrevet Juli 26, 2012 Dette var saker! Veldig bra dokumentert samt mye spennende lesning wicky Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Juli 26, 2012 Share Skrevet Juli 26, 2012 Fint reisebrev, morsomt å lese om turer fra steder man ikke er helt vandt til. Pøs på med mer! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Poppy Skrevet Juli 26, 2012 Share Skrevet Juli 26, 2012 Nettopp vært i Kroatia jeg også, ikke med bil da... Så ut som en fin reise dere har hatt! Må si jeg er veldig enig i at jeg ikke forstår hvorfor i #### de har 0,25 med cola der nede, må jo bestille minst 2 hver gang! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Juli 26, 2012 Share Skrevet Juli 26, 2012 Ser virkelig ut som dere har hatt det gøy på denne turen Flotte bilder og masse info Vi sto forresten i kø på akkurat samme sted som deg, rett før Elbetunellen utenfor Hamburg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hermanoo90 Skrevet Juli 26, 2012 Share Skrevet Juli 26, 2012 Kjørte dessverre ikke i år så blei bare en flytur, hadde en roadtrip her i marokko 1600km totalt men var bare endeløse motorveier, litt fjell og bondeland , ingenting spennende å se altså på veien, agadir var digg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Juli 26, 2012 Share Skrevet Juli 26, 2012 Flott reisebrev med mange flotte bilder! Venter spendt på fortsettelsen.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Juli 26, 2012 Forfatter Share Skrevet Juli 26, 2012 Ja var en ganske artig tur... men skulle ønske vi hadde to uker,to sjåfører og to ekstra overnattinger på vei ned/opp... Men er slike erfaringer man får brukt på neste tur Ja er helvetes irriterende å bestille 0,25 cola.. men fant ut at man kan bestille "big kåla"..da får man 0,5 Blir oppdatering på resten av turen imorgen når jeg er på jobb... Eventuelle kjørte km, bensinforbruk og generell kostnad får jeg oversikt over i helgen.. Orker ikke beregne alle utgifter helt enda..tror vi har brukt mer enn planlagt... Lurer nesten på om sjuern eller s-klassen hadde brukt like mye drivstoff... brukte nesten 6 tanker ned til bosnia og makarska, og 3 tanker hjem igjen..Hadde klart oss med 2, men fra køben og hjem gikk det fengslende fort... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 27, 2012 Share Skrevet Juli 27, 2012 Interessante bilder... som å bevege seg 100 år tilbake i tiden. Mattilsynet liker ikke helt at folk etterhvert slakter dyr på den samme måten i bakgårdene i Oslo. Tenk at bare 2-300 Km fra dette området på Balkan bygger de Ferrari 458 Italia. Kontrastene er ekstremt store. Det går forøvrig nogenlunde fint å vise bildene, men min browser (Firefox 14.0.1) lager allikevel litt kaos nederst på siden når man scroller... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Juli 27, 2012 Forfatter Share Skrevet Juli 27, 2012 Mattilsynet er vel ikke tilstede i balkan?ei heller er den slaktinga utført i bakgården i oslo... men ja..er ikke langt unna ferrarisjappa nei..og kontrastene er vel ikke SÅ store om man ser på områdene rundt ferrari fabrikken? Jeg hadde problemer med å laste opp bildene hos photobucket når jeg brukte explorer, men fungerte perfekt med google chrome.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Juli 27, 2012 Forfatter Share Skrevet Juli 27, 2012 onsdagen stod vi opp tidlig, spiste en bedre middag (de spiser ikke frokost her nede...) En liten bilvask og pakket bilen og vendte oss mot kroatia, makarska riviera! Broen over til kroatia, bosnisk grensepost: Entering Croatiaaaa Hrvatska: Så svingte vi ut på die atuobahn..og verden ble med ett mye bedre (dog med feil bil..menmen...) Var en del trafikk siden det var vanlig jobb dag, men løsnet opp etter en times tid... Ble litt høy fart med cruisekontrollen..Ikke så ille forbruk..Men når vi lå i denne farten i nesten 2 timer mer eller mindre uavbrutt, så ble det ganske lite diesel på tanken til slutt... Rette fine strekninger med lite trafikk møtte oss rett før Zagreb.. Snittfarten på bilene her var langt over det jeg normalt er komfortabel med, men man lærer seg fort å se flere ganger i speilet så man ikke sinker rikfolka i bilen sine... Måtte ta en aldri så liten pause igjen... Nåbegynte insektsdrapene på alvor...På en strekning rett etter Zagreb kunne man faktisk høre alle insektene man drepte...og de tappdunksplshh lydene kom tett i tett... Så litt mer motorvei bilder...Er litt mange av "ingenting" så skal prøve å legge ut de mest spennende... Atter en stopp...på tide med litt is og kald brus og rutevask Så nærmet vi oss adriaterhavet...Vakkert! Kom til en ganske fin rasteplass, så måtte jo stoppe og ta no bilder...Dette var ikke langt unna Split Så fortsatte vi veien vår videre til Makarska...Jentene var sultne på sol og strand så fikk beskjed om å bare gasse på... Etter en stund kom vi endelig til avkjøringa til Makarska... Snirklete vei midt i skog og fjell UTEN humper dumper hull eller fartsdumper... Så ble bilen parkert utenfor hotellet vårt og vi dro ut og spiste og fant på rare fanterier.. Stemningsbilde (mangler E65... ) En palme ved reisens slutt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå