Gjest Skrevet Juni 27, 2012 Share Skrevet Juni 27, 2012 Kjørte nettopp nesten samme ruta.. og jeg tror ikke jeg hadde vurdert å bruke den volvoen engang. Det går sikkert greit, men jeg hadde valgt mercen uten tvil. Om volvoen har automat hjelper det på, men regner med det er aut. på mercen også. Veldig greit når du møter den første køa.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oljebrenner'n Skrevet Juni 28, 2012 Share Skrevet Juni 28, 2012 Vi har kjørt Oslo - Kroatia noen ganger og har prøvd ulike veier ned og hjem. Men siden dere drar en fredag kl. 15 fra Oslo blir det nok litt kø ut av byen og jeg tror det fort går 7 timer før dere er i København. Deretter 1,5 time til Rødbyhavn og min. 1 time med venting/overfart. Deretter blir det spørsmål om hvor langt dere kjører før overnatting. Uansett tror jeg dere må regne med ennå 2 overnattinger; det er ca. 90 mil fra Puttgarden til Linz og det vil ta tid selv om dere kjører på lørdag. Fra Linz til Makarska er det nye 80 mil via Graz/Zagreb. Men hvorfor kjøre bil? Kostnadsmessig blir det nesten det samme som å fly; 5000 km à 1 liter à 12.- i snitt gir 6.000.-. I tillegg ca. 3.000.- i bom/ferger/vignetter etc. Og 2-3 overnattinger hver vei a kr. 1.500.- gir alt i alt ca. 14.000.- bare i drivstoff/reise/overnattinger. Og lite tid i Makarska. Tur/retur 3 pers Oslo - Split med Norwegian på "dine" dager koster "bare" 14.400.- (rett nok utreise kl 0700 på fredag). Og da får dere flere feriedager i Split/Makarska istedenfor å sitte i bilen...synes det virker stressende med bil på såpass kort tid. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Juni 28, 2012 Forfatter Share Skrevet Juni 28, 2012 Oljebrennern Blir nok ikke 2-3 overnattinger.. Sover "påkrevde" 3-4 timer i bilen.. Har kjørt tromsø-oslo med kun 3timer søvn så skal nok klare meg..Drivstoff utgiftene blir ikke så ille med tanke på kostnadene i Europa, og om vi kjører billig-volvoen.. Gidder ikke fly da vi skal på litt forskjellige steder der nede, blir så ork å leie bil etc.. Pluss selve bilturen blir nok en opplevelse i seg selv.. Alltid hatt lyst på bilferie i europa :)Vi skal til en by nord i kroatia de tre første dagene (hun vi reiser med er derfra) og vi drar ikke til makarska før på tirsdagen så blir ikke så stress å kjøre Hva er vignetter btw? prosjekt34 Hvorfor ville ikke du valgt volvoen? Joda den er automat...lite glad i manuelle biler egentlig..Men er fremdeles veldig usikker.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oljebrenner'n Skrevet Juni 28, 2012 Share Skrevet Juni 28, 2012 Joda, jeg ser poenget med biltur i Europa og at du slipper å leie bil der nede når du kjører herfra selv. Og jeg forstår at du har erfaring i "langkjøring uten søvn" for å si det sånn. Selv velger vi 2 overnattinger når vi kjører hele veien ned, men vi har venner som kjører med 1 overnatting (Oslo-Kassel og Kassel-Istria; 2 langdager med kjøring). Primært velger vi selv Kiel-fergen og biltoget fra Hamburg til Trieste. Men det koster mye. Vignetter er tidsbegrensede "oblater" som du må kjøpe i Østerrike og Slovenia for kjøring på motorveiene (istedenfor brikke eller manuelle bomstasjoner som vi har her). Slovenia hadde tidligere 1/2-årsabonnement som "minstetakst", men fikk "kjeft" av EU og måtte gå ned til 1 eller 2 måneder som minimum så vidt jeg husker. Koster en del husker jeg. I Østerrike kan du kjøpe vignett for ned til 1 uke mener jeg å huske. Koster ikke all verden heller. God tur! Håper dere får en flott ferie. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Juni 28, 2012 Forfatter Share Skrevet Juni 28, 2012 Åja takk for info Blir nok ingen overnatting sånn med tanke på hotell osv..bare sove det jeg "må" sove på turen også kjøre resten..Så estimert ankomst nord-kroatia er lørdag kveld om alt går etter planen.. Blir å kjøre mest på natten/morgenen så vi slipper unna de verste køene.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M|Fjeld Skrevet Juni 28, 2012 Share Skrevet Juni 28, 2012 Kjør S-klassen, slitsomt med dieselknakking over en lengre periode Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet Juni 28, 2012 Share Skrevet Juni 28, 2012 Kjøp en e30 det hadde tatt seg ut Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Juni 28, 2012 Forfatter Share Skrevet Juni 28, 2012 haha vil ikke ta selvmord på vei ned heller Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjennern Skrevet Juni 28, 2012 Share Skrevet Juni 28, 2012 For å ikke angre, ta S bilen..Tro meg du kommer til å angre på å ta Volvoen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariuse34 Skrevet Juni 28, 2012 Share Skrevet Juni 28, 2012 Jeg har kjørt gjennom Tyskland og alpene med en V70 med samme motor...en 06...fordelen er at setene i den bilen var fantastiske. Ulempen er at bilen hadde fn antikvarisk girkasse som var gørrkjedelig i fart. Gjerrig maskin likevel... 320 motoren hadde jeg i min gamle ML. Nydelig motor, men tørst i den boksen jeg kjørte... En ting du bør tenke på er tyveri. Hvilke bil er lettest og mest interessant å plukke med seg? Hjertet sier likevel MB. Bilferie er et så nydelig konsept at man bør koste på seg den beste kjøreopplevelsen man har råd til! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Juni 28, 2012 Forfatter Share Skrevet Juni 28, 2012 Girkassen er "rar" på volvoen ja..setene er nydelige i den.. S-klassen har massasje i setene da... Ja en s-klasse er vel mer interessant å stjele enn en "billig volvo".. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 29, 2012 Share Skrevet Juni 29, 2012 Jeg tror ikke at det gjør en større forskjell når det gjelder hvilken bil som er mest interessant å stjele. At hele bilen blir stjålet hører tross alt til unntakene når man er på bilferie i Europa. Det faktum at bilen har norske skilter er imidlertid veldig interessant for evt. tyver. Norske skilter signaliserer relativ velstand og da spiller det en mindre rolle om bilen er en eldre Mercedes-Benz eller ditto Volvo. Slikt er mest interessant for carnuts som oss. Det tyvene er mest interesserte i er lett omsettelige ting som pass, kredittkort/penger, elektronikk (mobiltelefoner, pads/pods, kameraer), vesker/klær etc. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Juni 29, 2012 Forfatter Share Skrevet Juni 29, 2012 Vi blir vel i bilen frem til vi kommer ned til kroatia..Der skal vi bo hos familien til hun ene som skal bli med oss nedover så vi har vel lokal-beskyttelse.. Når vi skal til makarska så blir det vel bare å gjemme unna alt vi kan på hotellet etc..ikke la noe ligge igjen synlig i bilen..ingen ladere heller.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flobben Skrevet Juni 29, 2012 Share Skrevet Juni 29, 2012 Jeg har kjørt gjennom Tyskland og alpene med en V70 med samme motor...en 06...fordelen er at setene i den bilen var fantastiske. Ulempen er at bilen hadde fn antikvarisk girkasse som var gørrkjedelig i fart. Gjerrig maskin likevel...320 motoren hadde jeg i min gamle ML. Nydelig motor, men tørst i den boksen jeg kjørte... En ting du bør tenke på er tyveri. Hvilke bil er lettest og mest interessant å plukke med seg? Hjertet sier likevel MB. Bilferie er et så nydelig konsept at man bør koste på seg den beste kjøreopplevelsen man har råd til! 06 modellen av Volvoen har en helt annen motor, som ikke kan sammenliknes med den wicky har i sin i det hele tatt. Samme gjelder girkassa. Uansett så går ikke Volvoen så dårlig at bær være noe stort problem å bruke den nedover. Komforten på den er vel heller ikke så mye dårligere en mærsja. Med andre ord begge er veldig bra. Klart det er sikkert mer fun å kjøre mærsja, men kostnads messig er det jo en no brainer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariuse34 Skrevet Juni 29, 2012 Share Skrevet Juni 29, 2012 Jeg har kjørt gjennom Tyskland og alpene med en V70 med samme motor...en 06...fordelen er at setene i den bilen var fantastiske. Ulempen er at bilen hadde fn antikvarisk girkasse som var gørrkjedelig i fart. Gjerrig maskin likevel...320 motoren hadde jeg i min gamle ML. Nydelig motor, men tørst i den boksen jeg kjørte... En ting du bør tenke på er tyveri. Hvilke bil er lettest og mest interessant å plukke med seg? Hjertet sier likevel MB. Bilferie er et så nydelig konsept at man bør koste på seg den beste kjøreopplevelsen man har råd til! 06 modellen av Volvoen har en helt annen motor, som ikke kan sammenliknes med den wicky har i sin i det hele tatt. Samme gjelder girkassa. Uansett så går ikke Volvoen så dårlig at bær være noe stort problem å bruke den nedover. Komforten på den er vel heller ikke så mye dårligere en mærsja. Med andre ord begge er veldig bra. Klart det er sikkert mer fun å kjøre mærsja, men kostnads messig er det jo en no brainer. Du kan umulig mene at motor og girkasse ble dårligere med årene? Et annet spørsmål er jo; Er det på ferie du skal være fornuftig? Resten av året er jo tiden for å kjøre buss eller konebil og spise knekkebrød til lunsj. Ferie er ferie! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå