Gå til innhold

Min første BMW: E28 528i 1982


tambur4
 Share

Anbefalte innlegg

Gleder meg til bilen kommer "hjem" igjen.

I mellomtiden har man fått pakke i posten!

 

attachicon.gif20140910_183841.jpg

Kan jeg spørre hvor man får tak i original verktøyet, har letet etter dette en stund selv ettersom mitt verktøylokk ikke er komplett.

Forøvrig godt å høre at bilen er frisk og rask igjen, tenker du merket forskjell etter at katalysatoren ble fjernet ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen ble mye bedre ja!

 

Verktøysettet kjøpte jeg privat via et amerikansk forum (mye28.com). Ellers har jeg sett lignende flere ganger på ebay.

Settet var dyyyyrt, blant annet fordi den originale kluten var med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koser meg med bilen om dagen! Deilig å kjøre bil som puster skikkelig :smile:

 

Har montert det store verktøysettet. Skumgummien som jeg kjøpte, hadde elendig passform, og måtte skjæres til.

Det ble ikke så helt gæernt til slutt..

(Elendige bilder med mobil i mørket..)

 

post-70090-0-48468800-1412182696_thumb.j

 

post-70090-0-39836100-1412182735_thumb.j

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Når bilen var plassert bort på vinteren, så kan man jo for eksempel drive litt slektsforskning i stedet.

Jeg synes det er morsomt å ha full historikk på bilen.

 

Bilen ble først kjøpt av Herr Eberherr i den lille byen Laufen ved grensen til Østerrike, rett øst for München.

Jeg tror han var tannlege. Jeg fant navnet hans i en telefonkatalog på nettet på samme adresse. Skrev et brev med vedlagte bilder til ham, men jeg fikk ikke noe svar. Kanskje ikke så rart, da han trolig er over 90 år (eller død..)

 

Bilen ble kjøpt hos forhandleren Autohaus Rettenbacher i Laufen. Jeg prøvde å få kontakt, men denne forhandleren har sluttet eller gått konkurs. Videre service er tatt hos Autohaus Bachfrieder, kun 1,5 mil sør for Laufen (nærmere Berchtesgaden, fortsatt nær grensen til Østerrike). Bachfrieder ble kontaktet, men de hadde dessverre ikke så gamle opplysninger.

 

bachfrieder_zps223825f2.jpg

 

I 2005 var herr Eberherr for gammel til å kjøre bil. Han solgte da bilen til en bekjent, og han ville ikke selge til hvem som helst. Bilen hadde da rullet ca 63.000 km.

Bilen hadde ikke vinterdekk.. (Det har den vistnok aldri hatt!)

 

Herr Maier er nå den nye eieren av bilen. Han bor 3-4 mil nordover i nærheten av en koselig grenseby, Burghausen. Brannmannen Herr Maier fortsetter den pedantiske pleien av bilen. Den står i oppvarmet garasje, og kjøres sparsomt. Fram til 2012 kjører han ca 17.000 km med bilen. Bilen har da totalt gått ca 80.000 km. Selvom bilen har gått lite, så er den alltid kjørt med jevne mellomrom.

 

burghausen-11_zps6eda1eb5.jpg

 

Året er nå altså 2012, og det er her jeg kommer inn i bildet. Jeg finner en elendig annonse med dårlige bilder på ebay.de. Auksjonen går ut samme dag. Jeg får umiddelbart en godfølelse, men jeg tør selvfølgelig ikke by. Jeg sender kun en melding om at han får ta kontakt dersom han ikke får bud.

Han svarer, og ber meg ringe - på tysk!  Etter ett par cognacer går det bra.  Jeg føler at skoletysken kommer tilbake og at jeg snakker "flytende" tysk..

Kort fortalt, etter en samtale, og noen flere bilder, bestiller jeg enveisbillett til München og tar toget ut i villmarken - til Burghausen. Jeg blir møtt av en hyggelig mann i 70-årene på stasjonen. Han viser meg bilen og jeg blir kjempeforelsket! Han har ordnet time hos TÜV, da han vil at jeg skal se bilen under, og få en fersk TÜV godkjenning!

 

CIMG1033.jpg

 

Papirer signeres, forsikring og skilter ordnes. Deretter blir jeg invitert hjem på lunsj. Og for et hjem! Et koselig tyrolerhus med hvit singel og rundkjøring foran huset. Alt var rent, ryddig og pertentlig. Det er morsomt å kjøpe bil av slike mennesker! Han fortalte at han måtte "downsize" pga alder og helse, men han hadde forsatt seilbåt og BMW 635 CSi (AC-Schnitzer) igjen.

 

Han gir meg en perm med kvitteringer på bilen, og det er på tide og kjøre hjem. Jeg spør litt spøkefullt om han vil si noen siste ord til bilen før jeg kjører, men da blir han gråtkvalt og snur seg vekk! Her er det følelser..

 

Deretter er det bare 175 mil hjem til Halden. Jeg, i en 30 år gammel bil, som knapt vet bak fram på et skrujern...

 

Bilen har nå gått svimlende 92.000 km. Jeg skal ta vare på bilen på samme måte som de 2 første eierne. Det fortjener den!

Endret av tambur4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk historie dette :) Er når man har slike opplevelser og historier med bilen at man føler den får mer sjel og sjarm, man får veldig det der "ta vare på" instinktet. Og det ser jo absolutt ut som om den har ett godt hjem her i Norge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva måtte du gjøre for å få den på norske skilter? Tenker på alt av dokumenter og godkjenninger du trengte?

 

Tja, husker ikke helt jeg. Kontrakten (for moms-betaling på grensen), fahrzeugbriefe (vognkort).

TÜV i Tyskland ordnet med forsikring og eksportskilter.

Var i grunnen veldig enkelt. Betalte moms på grensen. Bestilte så time på biltilsynet.

 

Min er registrert som "verneverdig" som vel gjør det litt lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk historie til en fantastisk bil.

Som de fleste skriver,så er jo dette en drømmehistorie.

Det jeg liker med denne bilen utseendemessig,er at den er akkurat sånn jeg så de da jeg var med mine foreldre på 80 tallet på bilferie.

Far min brydde seg fint lite om bil gennerelt,men da vi stoppet forskjellige steder og fikk se tyske turister i e23 eller e28 smilte han godt.:).

Håper vi treffes på et treff til sommeren.

Må jo se denne live:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg tidligere skrev så har jeg nøstet opp litt i bilens historikk.

 

Og nå i kveld fikk jeg en epost fra sønnen til første eieren, herr Eberherr!

Dessverre døde gamle Eberherr i 2013, 88 år gammel. Sønnen har egentlig ikke så mye nytt å fortelle, men han lover å videresende flere bilder og kvitteringer dersom han finner noe.

 

Men det som er interessant, er de 2 bildene han legger ved. Det viser seg faktisk at han tidligere hadde en E12 i akkurat samme farge med akkurat samme lakkerte stripe på siden! Man kan derfor ikke si at han var så veldig oppfinnsom :smile:

 

Her er E12 (bilde tatt i 1981, året før han kjøpte "min" E28)

post-70090-0-52035300-1421010384_thumb.j

 

Her er "min" E28 (bilde tatt i 1990)

post-70090-0-14193300-1421010488_thumb.j

 

Uansett så var det morsomt å få svar! Dette brevet går rett i permen med all informasjon om bilen :smile:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig artig å få slik informasjon, dette er noe som gjør bilen mye mer verd synes jeg. En så ryddig og dokumentert eierhistorikk finner man ikke, er jo også flott at han faktisk har tatt seg bryet med å lete frem gamle bilder :) Slik blir man faktisk i godt humør av å lese, virkelig!

Du skulle bare fått leita opp den E12en også så hadde Herr Eberherr sin "bilpark" vært sikkret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjør jo at man får lyst til å nøste opp 635'n sin historie også! :)

Jeg vet veldig lite om tidligere eiere og deres forhold til bilen, men det har i senere tid vist seg at den har vært med i et tv program i tyskland før jeg kjøpte den og slike ting er det morsomt å finne ut av i ettertid. Syns det var en interessant historie bak E28'n din og morsomt å se at tidligere eier har hatt en E12 i samme farge også, jeg har ikke sett mange BMW'r i den fargen med brun stripe langs siden så det er jo litt spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...