Gå til innhold

På tur med gromme Audibiler!!!!

johnja
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er faktisk litt usikker. F10 er uten tvil vesentlig mer elegant enn E60 og langt mer i tradisjon med de klassiske linjene vi kjenner fra E39, men Audi har virkelig kontroll på designet om dagen. Spesielt den nye A4 er en fin bil sammenlignet med F30. Utfordringen er som alltid at har man først kjørt BMW i en periode er det meste annet en skikkelig nedtur (bortsett fra Porsche, men det er en annen historie)... :)

Interiøret på Audi A6 anno 2012

[ Bilde ]

Interiøret på BMW F10 (AC Schnitzer S5) anno 2012

[ Bilde ]

Interiøret i Porsche er også skikkelig nedtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Det er vel her det bekreftes, enten vil man ha BMW, eller så vil man ha Audi. om man ikke foretrekker merca da. (også likegjerne kalt ærsjedes)

Må si at jeg tidligere syntes mye mer om BMW ift Audi, men nå har jeg begynt å snu. Satt på en 12 modell A5 3.0tdi med 245hk. Den virker vannvittig mye kvikkere enn talla skulle tilsi. Når den attpåtil kjøres på 0.6 på landeveien i Norge, kan man ikke annet enn være positiv.

Vedkommende som hadde bilen jobber på fabrikken i Ingolstadt, og hadde gitt beskjed om at når utgaven med over 300hk kom i A5n, skulle han ha ny bil. Kjekt med firmabil i Tyskland da :-P hehe.

Litt feil å småprate om dette på bmw-forumet, men dog :-P

For å avslutte da, jeg liker best å ha drifta bak, så jeg er veldig delt i min "favorittvurdering" :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel her det bekreftes, enten vil man ha BMW, eller så vil man ha Audi. om man ikke foretrekker merca da. (også likegjerne kalt ærsjedes)

Må si at jeg tidligere syntes mye mer om BMW ift Audi, men nå har jeg begynt å snu. Satt på en 12 modell A5 3.0tdi med 245hk. Den virker vannvittig mye kvikkere enn talla skulle tilsi. Når den attpåtil kjøres på 0.6 på landeveien i Norge, kan man ikke annet enn være positiv.

Vedkommende som hadde bilen jobber på fabrikken i Ingolstadt, og hadde gitt beskjed om at når utgaven med over 300hk kom i A5n, skulle han ha ny bil. Kjekt med firmabil i Tyskland da :-P hehe.

For å avslutte da, jeg liker best å ha drifta bak, så jeg er veldig delt i min "favorittvurdering" :-P

Det samme kan du jo si om en tilsvarende 530d ;)

Hovedproblemet med Audi er kjøreeegnskapene, de er ofte veldig stumpete for å kompansere for den dårlige vektfordelingen.

Mine erfaringer stemmer ganske bra med diverse tester, der de ofte blir karakterisert som understyrt.

Men bevares, det finnes mye værre ting her i verden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedproblemet med Audi er kjøreeegnskapene, de er ofte veldig stumpete for å kompansere for den dårlige vektfordelingen.

Mine erfaringer stemmer ganske bra med diverse tester, der de ofte blir karakterisert som understyrt.

Stumpete?... En Audi (2WD) kan oppleves som understyrt på grensen av hva den kan klare, men den er ikke "stumpete" som en direkte konsekvens av understyringen. Hvis en bil er "stumpete" får man følelsen av at den ikke riktig har kontakt med veien (type: understelet lever sitt eget liv), men dette er bestemt ikke tilfellet med moderne Audi modeller. Dagens Audi modeller har glimrende kjøreegenskaper, men en alminnelig BMW har bedre balanse (vektfordeling) og det merker man godt hvis man presser bilen i svingene. En BMW "lever" og er mer villig til kursendringer enn en Audi (2WD)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare på interiørdesign jeg mener BMW er bedre men også på materialkvalitet og opplevd kvalitet, her skårer BMW alltid høyerer en både Mercedes og Audi. Mye er blitt bedre i nye A6en hva dette anngår men likevel, litt for mye hard plast og jeg får fortsatt dette spinkle inntrykket (f eks hendlene bak rattet) F10 er liksom mer solid og "overdimensjoner" liksom

Jeg hadde en 2006 A6 2,4 som sammenliknet med E90en (Begge modellene er introdusert i 2005) så føler jeg BMW interiøret er mer påkostet. Til og med tilbake på 90 talls modellene så er det slik, jeg hadde en 93 Audi 100 og sammenliknet med min 94 model E34 520I så får jeg mye mer kvalitets følelse og solid inntrykk.

BMWen er også hundre ganger bedre å kjøre, Audi er og blir tunge i fronten med litt motor og dette merkes. Jeg var Audimann i 2 år, nå har jeg vært tilbake hos BMW i to år og skal aldri tilbake til Audi igjen, A6en jeg hadde var en real mandagsbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A6. -06 mod sammenlignet med e90 blir vel feil, og hvis du mener at e90 virker mer påkostet en a6'n, må jeg virkelig si meg uenig. Jeg har hatt begge bilene.

Jeg er BMW entusiast, men var i noen år "sjåfør" i Audibiler, har hatt A4, a6 , q7 , allroad. Det jeg etterhvert fant ut at jeg savnet, var kombinasjonen av sportslighet og komfort, den kombinasjonen klarer BMW bedre enn de fleste.

Men jeg ble imponert over S bilene til Audi, de oset alle av kvalitet, alt i fra belysning, knapper, instrumenter, treverk, skinn, plassering av betjeningshendler, mmi, til den lille analoge klokken.

Både S6 og S7 var lekne og letthåndterlige både i slalomløypa og på bane, S8 syns eg ble for tung på bane, men for et monster på autobahn. Jeg storkoset meg, og si at matrialkvaliteten ikke når opp til BMW, det blir i min verden helt feil, dette er helt på høyde med både det ene og det andre. Dette er fantastiske biler................ MEN, jeg kommer fortsatt til å kjøre BMW :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere Audi-mann må jeg nesten uttale meg litt her jeg også, de siste 5 årene har vi hatt 2xQ7, 1x A3 1x A4, 1x A5,1x A1, samt at vi har en 00 A4 1.8 TS quattro som har vært en liten tur hos Dahlbäck :-$

Vi har gjennomgående vært forholdsvis fornøyde med bilene, imidlertid er det noen ting som har gått igjen: Begge Q7éne hadde "rustbobler" på bakluken etter under 1 år, den nyeste A4´n mister lakk i flak-vis nederst på skjørtet, og alle bilene har vært plaget av en del ulyder - noe jeg er FULLSTENDIG allergisk mot. Det har også vært en del småfeil, men aldri noen alvorlige.

Bilene har også hatt gode kjøreegenskaper, og med quattro (ja, det skal være liten q ;) ) føles det ganske overlegent der man kommer kjørende om vinteren. Begge Q7éne har vært topp-spec´et, så det har ikke stått på "utgavene" av bilene. Det som imidlertid merkes når vi nå har gått over til BMW er hvor fantastisk godt sammenskrudd bilen virker, det er INGEN ulyder, alt virker gjennomtenkt og fornuftig. Bilen er faktisk mer komfortabel med 20" sommerhjul enn hva Q7éne har vært på 20" vinterhjul, og de hadde luftfjæring. Det er klart at Audiene er pene, spesielt innvendig, men etter noen år har vi rett og slett blitt skikkelig lei. ALLE bilene er nå like, men det skal sies at en A4 kontra en A6 har vesentlig mindre kvalitetsforskjell enn hva F30 kontra F10 har, der er forskjellene enorme. Vurderte en A7 i fjor, så var ute å testet den. Dette var en 3.0 TDI quattro (245) og bilen gikk helt greit, men det var ulyder i den, og så er det den fantastisk latterlige pop-up screenen. Ser ut som noe Pioneer har ettermontert for en liten tusenlapp.. BMWén er klassisk innvendig, fremfor at det skal fremstå som en hypermoderne cockpit slik som jeg føler Audiene har en trang etter. Er også vesentlig mer glad i den midtkonsollen BMW har, fremfor Audi sin med "hevede" armlener som henger over selve konsollen. Den eneste bilen som jeg virkelig har fått en liten "må-ha" følelse over i det siste er MB CLS, den er rett og slett nydelig.. Få en 450 CDI med en 350-400 dieselhester og 4matic... 8)

Ellers må jeg si meg litt enig i hvordan dere beskriver bilene kjøremessig: Audiene er litt mer fremtunge, men de nye A4éne bl.a. med 40-60 quattro slenger herlig med rumpa, og kan ikke sammenlignes med tideligere utgaver. Da vi kjøpte den siste A4´n (09-modell) testet vi den mot en tilsvarende 3-serie, konklusjonen var at 3-serien med xDrive var vesentlig mer sladdevillig, mens Audien skjøt mer fart i fartsretningen - altså ut av svingen. Så kan man jo spørre seg hva man ønsker i det daglige.. Føler nok BMW har et lite forsprang på kvalitet, hvordan bilene er skrudd sammen, mens Audi er et lite stykke foran hva angår firehjulstrekk. Nå skal det riktignok sies at M550´n brøyt sammen etter 15 mil, så kvaliteten kan vel diskuteres :lol: Kanskje jeg hadde rett i det jeg sa i min tidligere år? : BMW = Bayersk Makk Werk... Beklager, jeg måtte bare.. :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk rett fra allroad 3,0 tdi til X5, og når det gjelder firehjultrekket syns jeg xdrive overgår quattro, i hvertfall med tanke på fremkommelighet.

Er ellers enig i dine betraktninger mrqlan, vi har nok kjørt mye av de samme bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stumpete?... En Audi (2WD) kan oppleves som understyrt på grensen av hva den kan klare, men den er ikke "stumpete" som en direkte konsekvens av understyringen. Hvis en bil er "stumpete" får man følelsen av at den ikke riktig har kontakt med veien (type: understelet lever sitt eget liv), men dette er bestemt ikke tilfellet med moderne Audi modeller. Dagens Audi modeller har glimrende kjøreegenskaper, men en alminnelig BMW har bedre balanse (vektfordeling) og det merker man godt hvis man presser bilen i svingene. En BMW "lever" og er mer villig til kursendringer enn en Audi (2WD)... :)

Stumpete, som i hard på fjæringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stumpete, som i hard på fjæringen.

Helt riktig, de er stumpete. Ikke som BMW med edc, de føles likevel ikke stumpete i sport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk rett fra allroad 3,0 tdi til X5, og når det gjelder firehjultrekket syns jeg xdrive overgår quattro, i hvertfall med tanke på fremkommelighet.

Er ellers enig i dine betraktninger mrqlan, vi har nok kjørt mye av de samme bilene.

Hehe.. Vi er tydeligvis ikke så langt unna hverandre hva angår biler vi har vært borti. Du har riktignok vært borti en del flere S´r enn hva jeg har :) Når det gjelder xDrive kan jeg kun uttale meg på bakgrunn av hva 3-serien viste meg, så skal bli spennende å se hva 5-serien byr på til vinteren. Ellers har jeg lekt litt med både Q7´n og A4´n i terrenget, og jeg må si at det er helt latterlig hvor rått spesielt A4´n tar seg frem! Kjøre på parkeringsplasser med snø langt oppe på døra er ikke noe som helst problem, selv når man stopper, så drar det rett i gang igjen! Og dette med 245 brede vinterhjul, og S-line understell - så bilen er ikke direkte høy! Dette er jo også manuell, noe jeg føler er avgjørende for å oppnå full kontroll på vinterføre.. Da styrer man absolutt alt selv, ingen automatikk her og der :) Det er klart at ingen av disse bilene er noen terrengbiler, men hva angår fremkommelighet innenfor rimelighetens grenser, så er det helt rått, og moro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må også støtte crazy på stumpete, som betyr for stive fjærer . Det er akkurat slik "sportline" og lignenede oppleves, i motsetning til m sport. Dette blir slik for å kompensere for at den er fremtung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme kan du jo si om en tilsvarende 530d ;)

Hahahahah! Her har vi peiling #-o:roll::lol:

Gjennomførte biltest i sommer av mb, bmw, audi og volvo i C-segmentet. Kan være enig i at Audien A4 er noe stiv, men den er fortsatt det beste kompromisset av samtlige. Og Audi eide de andre, enda den kostet 170k mindre enn BMWn. Mercedes C-klasse kom dårligst ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...