Gå til innhold

Er vi som bilinteresserte en utdøende rase?


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Kan ikke gjøre annet enn å bekrefte det som allerede har blitt sagt. Jeg studerer økonomi på BI i Trondheim, og er en av svært få som har bil; vil påstå at jeg er én av to i klassen som har egen bil. Klassen består av rundt 250-300 studenter.

 

Selv er jeg 21(snart 22) år gammel og har hatt en genuin bilinteresse fra jeg var veldig ung og aldri gått, løpt eller syklet noe sted uten å brumme motorlyder fra alderen 6-15 år. Vel, jeg gjør det faktisk fra tid til annen den dag i dag også, bare innenfor husets fire vegger. Lidenskapen fikk virkelig fart på sakene da jeg så The Fast and The Furious første gang, og har siden da stadig ønsket å bli som Paul Walker (hvil i fred). Som resultat av dette ble jeg forelsket i tunede og stylede importbiler med dumpventil, neonlys og Nos. Jeg drømte lenge om Skyline, Supra, Silvia osv og besluttet i en alder av 11 år at 180sx s13 skulle bli min første bil. Heldigvis vokste jeg fra dette, og da jeg endelig lærte meg å skille motorlyder med ulikt antall sylindre fra hverandre, fant jeg ut at jeg MÅTTE ha en bil med V- eller rekkesekser og bakhjulstrekk. 13 år gammel raidet jeg finn.no i ganske mange måneder før jeg gikk E36 litt nærmere i sømmene. Bilen jeg tidligere hadde sett på som verste pakkistrallen var nå blitt drømmebilen. Helt fra den dagen gikk jeg rundt og talte dager til jeg skulle ta førerkortet. 

 

Jeg realiserte 18-årsdrømmebilen i en alder av 19, etter et år med diskusjoner med min far og bror som var helt uenig i at jeg skulle bruke arvede midler på å kjøpe egen bil. Det spilte ingen rolle hva andre folk sa, og straks jeg fant en pen E36 som matchet mine preferanser dro jeg til Sauda og plukket opp bilen jeg ennå kjører rundt i (nesten) hver dag.

 

Hverdagen min som bilinteressert er ganske kjip. Studenttilværelsen hjelper ikke noe særlig på det. Ingen steder å stelle, reparere og vedlikeholde bilen, ingen penger da jeg ikke har ekstrajobb ved siden av, bosatt i byen og skal bare være evig takknemlig for at jeg får stå parkert gratis utenfor leiligheten. Ikke kjenner jeg noen som har særlig bilinteresse heller. Har et par kamerater som er bilinteresserte på Ferrari- og Lamborghini-nivået og tror at Turbo er en knapp man trykker på så det kommer blå flammer ut av eksosrøret. Deprimerende. Dessuten synes folk jeg er harry som liker biler, og ved spørsmål om hva slags bil jeg kjører, rekker jeg bare å si "B.." før folk kommer med slengbemerkninger i form av "råner", "harry" og lignende. Dessuten er jeg ikke en stereotype folk forbinder med "gammel-BMW"-interesse, da jeg kommer fra Asker med langt blondt hår gredd bak ørene. 

 

Men ærlig talt er jeg ikke så bekymret over den dalende bilinteressen; jeg er bare veldig overrasket over at så få bryr seg om noe så fantastisk som biler! Det har alltid fascinert meg, og jeg er så vanvittig imponert over hvordan komponentene er skrudd sammen og hvor enkel, men samtidig brilliant stempelmotoren er (snakker altså om prinsippene; mekanikken er selvfølgelig et kunstverk). At færre folk er bilinteresserte betyr mer bensin til oss :)

 

Jeg gleder meg sykt til å komme i en livssituasjon hvor jeg kan dyrke lidenskapen og realisere drømmene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker bare for par-tre år sida så stod vi ein heil gjeng med biler og motorsykler fre og lør kvelder på parkeringsplassen i sentrum i den lille byen vår og børna, hørte musikk og var sosial. Nå er det 1-3stk i ny og ne som står der hver for seg.

Ps. Eg har også gått ut på myen meir siste 1-2åra så kanskje og eg som går litt glipp av ting?:P er helst vårmønstringar som holder liv i bilinteresserte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wow dette var mye å lese gjennom :P

nå skal det sies at jeg veit ikke om bil interessen er en døende rase, for nesten alle vennene mine er bil intreriserte, og det er vel av grunn fordi jeg velger helst venner med bil interesse. da har jeg mye å snakke med de om. har jo selvfølgelig venner som ikke er like bil gal som meg men de er gjerne like glad i musikk som meg :P

Angående råning, så var jeg selv ganske aktiv selv med min 85 jetta i rånemiljøet, jeg var stort sett å kjørt rundt hele vestfold, østfold og oslo når jeg fikk lappen, og det gjorde gjerne de fleste vennene mine også, men merker nå når jeg er innom Tempokrysset (i sandefjord) at det er få biler ute, i hverdagene er det gjerne ingen. i helgene er det fåtall, det er bare 6 år siden og da var det gjerne 10-15 biler hele tiden, i helgene var det som oftest stappfult der! spilte ikke noe rolle om det var vinter eller sommer, regn eller snø. folk var ute å prata om bil osv. vi kjørte gjerne turer te tønsberg, larvik og andre byer bare for å kjøre. og da var vi gjerne 5-10 biler hver dag, på vinteren hadde vi en litt morsom rute utafor sandefjord (kodal) der det var lite til null trafikk, der var det herjing på snø dag in og dag ut.

men som sagt nå, når jeg er i sandefjord og bestemmer meg for å ta en tur ut og hilse på alle folka så er det jo ingen ute. Det syns jeg er trist å se hvor lite bilinteresse det er der nå. det er jo selvølgelig noe enda, men langt ifra hvor mye det en gang var.

 

Jeg er oppvokst selv med Alfa Romeo 75, Ferrari 308 (som foreldra mine faktisk enda) Alfa romeo 155, 166 osv :P og stefaren min er ganske bil freak. og jeg skal ærlig talt si jeg er veldig glad for at jeg er oppvokst med bil, jeg hadde absolutt ikke vært den personen jeg er i dag, hadde det ikke vært for bil!

 

Jeg kjøpte jo min 530D for noen år siden, fordi jeg er veldig glad i e39 og syns faktisk at Touring er tøffere en sedan og mere praktiske, ikke minst det er en fantastisk kjørecomfor i disse bilene. og dette var før jeg traff "frua" og hu blei gravid og lillegutt kom, er jeg ikke bil interesert som nevnt tidligere i tråden fordi jeg kjører en DIESEL og stasjonsvogn med automat? hva tilsier egentlig at man er bil interesert?

Bilen er fantastisk god å kjøre, god plass er det i den! og et utrulig godt drag fra den store og sterke rekke sekseren som står foran :) bilen bruker lite drivstoff som gjør at jeg kan bruke de drivstoff pengene på andre ting til bilen. betyr dette at jeg ikke er Bil entusiast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Er ikke folk som er interesserte i noe generelt en utdøende rase? Virker som de fleste i dag har sosiale medier som hobby.

Du har et poeng der Galro.

Men det er ikke vi som har bilinntresse som er problemet.

Det er alle de som ikke har det.

De gjør, for en hver pris, alt for og stikke kjepper i hjula for de som ønsker og ha det litt moro med bil.

Disse som ikke tåler noen ting og løper til avisa (kommenterfeltet) og klager og klager.... ](*,)

Bil, bråk, støy, røyk, osv.

Ringbanen på Gardermoen er et "flott" eksempel.

Hovedflyplass og skytebane i nærheten.....

Hva klager folk på?

Jo ringbanen. :huh:

Har vært noen runder der hos fylkesmannen vet jeg for noen år siden.

Har vært i bilmiljøet i over 20 år, og det blir bare værre og værre.

Det som er problemet er at det ikke er noen frontfigurer i bilmiljøet lenger. Den siste er Petter Solberg.

Martin Schanke lagde liv i vellinga da rallycross var på sine høyder.

I dag er Lyngås motorbane avviklet og blir miljøstasjon :rolleyes:

 

All denne vranglæra som fronter media om forurensning og bil.

Det er INGEN som nevner Gardermoen flyplass og 50 millioner passasjerer pr. år!

Et fly bruker i snitt 4 liter drivstoff pr. sekund. Ca 130 passasjerer pr fly...... så er det bare og regne.

Og hvor skal alle disse passasjerene?

Nei, el-bil. Det er tingen.. :applause: Kiss my ass.

Fete felger, og litt glede, nei og nei #-o

DEt er skadelig det :roll:

 

Eneste som prøver og gjøre noe med dette er Amcar!

Så meld dere inn og støtt noe som prøver og gjøre noe.

Selv er jeg medlem, og det er den eneste grunnen.

Endret av Espen A.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mange rett og slett er misunnelige på at folk klarer å ha det gøy med bil, noe som for disse menneskene bare er en nyttegjenstand. Tenk å heldige vi (iallfall jeg) er som gleder oss til å kjøre til jobb hver dag, noe som bare er ett ork for andre som ikke klarer å finne den gleden. En kollega spurte hva han måtte gjøre for å finne disse gledene, en start er å selge diesel Peugeoten og kjøpe BMW sa jeg ;) Stakkars fyren har aldri opplevd kjøreglede, gleden av å ta lange omveier bare fordi man koser seg glugg ihjæl bak rattet :)

Også tror jeg at bilen mer går ifra å være ett interesseobiekt til å bli ett status symbol for å vise hvor man står i samfunnet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det Fredrik 90, at for noen er bil et statussymbol, men for de fleste er bilen et nødvendig onde, for det har staten og media sagt.

Folk har ikke tid til og ha bil som inntresse lenger.

Vi blir opplært til og være:

Effektive!

Jobbe!

Trene!

Spise sunt!

Miljøbeviste!

Forbrukere!

Familie!

Ferie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er mye sant i det du sier der Fredrik 90, jeg flytter heller til nabolandet Sverige i stede for Oslo. For det første hater jeg masse folk rundt meg hele tiden, men den andre er bil. Det er mye billigere der borte, miljøet der er vel mer som 80, 90 tallet her. Mye er lov, og mye er billigere. Jeg gir beng i om bensina koster meg 20kr, jeg gir beng i at bilen bruker 2 liter mila, men jeg har gleden av og kjøre bil. Det er min hobby, hvorfor tenker mange? Fordi det er gøy. 

Jeg er vel kanskje en typisk 'råner', som i dag er en ukultur i følge de fleste. Jeg kjørte sammen med en kamerat her om dagen, så ringte dama hans og lurte på om han kunne kjøre henne og noen venner bort til en fest. Vi kjørte de, også spurte en av jentene hva vi skulle etterpå og vi svarte at vi skulle stå på 'tomta' som vi kaller det, og de bare helt forskrekka hva skal dere der liksom?? Vi bare nei slappe av, skravle være sosiale og vente på at dere skal hjem. 

 

Hvorfor er det ulovlig og være sosial utenfor sofaen eller på fotballbanen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det Fredrik 90, at for noen er bil et statussymbol, men for de fleste er bilen et nødvendig onde, for det har staten og media sagt.

Folk har ikke tid til og ha bil som inntresse lenger.

Vi blir opplært til og være:

Effektive!

Jobbe!

Trene!

Spise sunt!

Miljøbeviste!

Forbrukere!

Familie!

Ferie!

Ja dessverre så har våre tidligere sosialistiske regjeringer og sosialist-vennlige media gjort sitt til å prente inn i folk at bil kun er en nyttegjenstand. Sier sitt at vanlige mann i gata ikke fikk kjøpe bil før 1960 fordi en viss kommunistvennlig AP statsminister mente at dette var en lukus nordmenn ikke trengte... Så det er ikke rart at det går som det går med bilinteressen i landet her når dette er og har vært mentaliteten..

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvorfor er det ulovlig og være sosial utenfor sofaen eller på fotballbanen?

Dette har jeg også lurt veldig på.

Men svaret har du over her.

Massen bestemmer!

Den "lille" er det ingen som hører på.

Det er ulempen med nettet/media.

Roper man, og alle idiotene hører det :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...