Gå til innhold

Er vi som bilinteresserte en utdøende rase?


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Ingen tvinger dere to til å kjøre en døll stv med diesel. Det finnes faktisk mer interessante biler som også får plass til barnevogn og unge.

Faktisk blir det vel litt tåpelig at man sitter her og skriver negativt om dagens ungdom når man ikke er bedre i praksis selv. Litt gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør. Verken Wicky, Fredrik eller meg selv vil jeg kalle skikkelige bilentusiaster, da vi alle har relativt dølle biler.

Til sammenligning har jeg tre bekjente som jeg absolutt vil kalle bilentusiast (ikke bare "interessert"). Den ene kjører BMW 645 og Porsche 996 Turbo, nr to en halvgammel RR og to stk eldre Jaguar og den siste har tre stk Mazda Mx-5 og en Lancia.

Er det ikke Michael Jackson som sang at skal man forandre verden kan man starte med den personen man ser i speilet. Man bidrar ikke akkurat til økt bilinteresse i Norge ved å holde på sånn som endel av oss på forumet gjør :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del er det korrekt observert at ingen tvinger meg til å kjøre en E46 318d Touring, men for å forstå hvorfor jeg har denne bilen må man se tingene i et bredere perspektiv. Her i Danmark har vi en finanskrise som fortsatt er alvorlig og har vært svært alvorlig de siste fem årene. Vi har en negativ reallønnsvekst og har hatt dette siden 2008. Det er derfor viktig å ha så lite gjeld som overhode mulig slik at man kan klare ytterligere belastninger på privatøkonomien. Det er ganske enkelt ikke tiden til å kjøpe dyre biler her i Danmark (eller i resten av Europa for den saks skyld).

Min bil er også en ren bruksbil og den har bl.a vært brukt til pendling mellom Århus og Oslo i to år. Derfor har den kjørt 320000 Km i løpet av de 9 årene jeg har hatt den. Dette tilsvarer godt og vel 35000 Km årlig. Det er ikke helt billig å kjøre såpass mye med en privateiet BMW selv om man får kjørefradrag, men hva er alternativet? VW Passat, Opel Insignia eller Peugeot 508... som alle andre pendlere og/eller folk som kjører mye privat? Nei takk... da vil jeg heller ha en E46 318d Touring iom. at den nogenlunde tilfredsstiller min interesse for fahrfreude uten at økonomien blir ødelagt.

Det er også verdt å merke seg at jeg har fokus på bruksverdi kontra handelsverdi. Min bil er ikke mye verdt som bruktbil idag med 330000 Km på telleren, men den er allikevel en fullt brukbar BMW med alt hva dette betyr av kjøreglede. Sagt på en annen måte oppdaget jeg allerede for tre-fire år siden det samme som Jeremy Clarkson gjør et stort poeng ut av i relasjon til hans E39 528i Touring da de endelig nådde målet i deres siste Afrika ekspedisjon. Han var forbauset over hvor godt BMW´en klarte seg i Afrika tiltross for at den var oppgitt av bilkjøperne hjemme i England (les: den kostet kun 1500 Pund). Min BMW klarer seg også veldig fint tiltross for kjørelengden. Bortsett fra bakruteviskeren virker alt som det skal og bilen er derfor ikke oppgitt av meg. Dette er jo også en slags form for bilentusiasme... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvinger dere to til å kjøre en døll stv med diesel. Det finnes faktisk mer interessante biler som også får plass til barnevogn og unge.

Faktisk blir det vel litt tåpelig at man sitter her og skriver negativt om dagens ungdom når man ikke er bedre i praksis selv. Litt gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør. Verken Wicky, Fredrik eller meg selv vil jeg kalle skikkelige bilentusiaster, da vi alle har relativt dølle biler.

Til sammenligning har jeg tre bekjente som jeg absolutt vil kalle bilentusiast (ikke bare "interessert"). Den ene kjører BMW 645 og Porsche 996 Turbo, nr to en halvgammel RR og to stk eldre Jaguar og den siste har tre stk Mazda Mx-5 og en Lancia.

Er det ikke Michael Jackson som sang at skal man forandre verden kan man starte med den personen man ser i speilet. Man bidrar ikke akkurat til økt bilinteresse i Norge ved å holde på sånn som endel av oss på forumet gjør :lol:

Må nok motsi deg der på ALLE punkter... Man er bilentusiast når man har lidenskap for bil...ikke når man har ferrari og lambo i garasjen! Mange har ikke råd til dette...er de da ikke bilentusiaster!?

Jeg har hatt flere interessante (for meg) biler enn deg, E32, E38, E65, E34 525i, W126 300s, drøss av w124 (500E), Lexus SC400,Alfa Romeo GT `06, Jaguar XJ6, W220 S320 etc... Må si jeg har hatt ett bredt spekter av biler selv siden jeg også har hatt kjipe biler som citroen og peugeoter... Altså biler "i begge endene av skalaen"... jeg kjører ingen kjip stasjonsvogn, jeg kjører Mercedes stasjonsvogn! En 07 mod diesel, 170hk/400nm, sort med brunt skinn, command bi-xenon, største stereoen etc... Er jeg da ikke en bilentusiast? Selv om jeg har S-klassen også? Barnevogna passer IKKE i en sedan uansett hvordan man vrir og vender på det... Hent en sedan den passer i, og jeg skal GLATT kjøpe den!! Vi prøvde mange forskjellige sedaner, alt fra E-klasse og 5serie til nye F01 uten at barnevogna gikk inn... Den er til og med en smule "stor" i e-klassen...

Nei jeg føler jeg er like mye bilentusiast som deg selv om jeg kjører e-klasse og s-klasse og ikke har en sportsbil i garasjen... Prioriteringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvinger dere to til å kjøre en døll stv med diesel. Det finnes faktisk mer interessante biler som også får plass til barnevogn og unge.

Faktisk blir det vel litt tåpelig at man sitter her og skriver negativt om dagens ungdom når man ikke er bedre i praksis selv. Litt gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør. Verken Wicky, Fredrik eller meg selv vil jeg kalle skikkelige bilentusiaster, da vi alle har relativt dølle biler.

Til sammenligning har jeg tre bekjente som jeg absolutt vil kalle bilentusiast (ikke bare "interessert"). Den ene kjører BMW 645 og Porsche 996 Turbo, nr to en halvgammel RR og to stk eldre Jaguar og den siste har tre stk Mazda Mx-5 og en Lancia.

Er det ikke Michael Jackson som sang at skal man forandre verden kan man starte med den personen man ser i speilet. Man bidrar ikke akkurat til økt bilinteresse i Norge ved å holde på sånn som endel av oss på forumet gjør :lol:

Må nok motsi deg der på ALLE punkter... Man er bilentusiast når man har lidenskap for bil...ikke når man har ferrari og lambo i garasjen! Mange har ikke råd til dette...er de da ikke bilentusiaster!?

Jeg har hatt flere interessante (for meg) biler enn deg, E32, E38, E65, E34 525i, W126 300s, drøss av w124 (500E), Lexus SC400,Alfa Romeo GT `06, Jaguar XJ6, W220 S320 etc... Må si jeg har hatt ett bredt spekter av biler selv siden jeg også har hatt kjipe biler som citroen og peugeoter... Altså biler "i begge endene av skalaen"... jeg kjører ingen kjip stasjonsvogn, jeg kjører Mercedes stasjonsvogn! En 07 mod diesel, 170hk/400nm, sort med brunt skinn, command bi-xenon, største stereoen etc... Er jeg da ikke en bilentusiast? Selv om jeg har S-klassen også? Barnevogna passer IKKE i en sedan uansett hvordan man vrir og vender på det... Hent en sedan den passer i, og jeg skal GLATT kjøpe den!! Vi prøvde mange forskjellige sedaner, alt fra E-klasse og 5serie til nye F01 uten at barnevogna gikk inn... Den er til og med en smule "stor" i e-klassen...

Nei jeg føler jeg er like mye bilentusiast som deg selv om jeg kjører e-klasse og s-klasse og ikke har en sportsbil i garasjen... Prioriteringer :)

Man behøver ikke ha eid mange biler for å være bilentusiast, de trenger heller ikke være så veldig spesielle..

Jeg har bilene jeg liker lenge og har derfor ikke hatt så veldig mange av de siden jeg fikk lappen på 18 årsdagen (selvsagt) i 1980.

I ungdommen hadde jeg 5 amcars fordelt over 12 år, jeg fikk også mine 2 barn på den tiden så et "sedanflak" fra amerika ga meg både bilglede og god plass. Siden 1994 har jeg hatt BMW hele tiden, først 745iA 1982 (4,5 år), så 535iA (M-tech) 1991 (7,5 år) og nå Z3 2,8 1998 (snart 9 år) og 523iA 1997 (vel 2 år). Jeg er ikke glad i å mekke men ser ikke på meg som mindre entusiast av den grunn, jeg elsker å kjøre og elsker at bilen (Z3'en) er blank og fin :D Den andre er bare bruksbil og der er det viktigste at den er 100% teknisk og at den får stellet den trenger. Jeg er ellers generelt interresert i biler, ikke bare BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oldschool amcar gjør definitivt livet litt enklere hvis man får barn enn om man har en liten og trang europeer. Jeg har en venn som alltid har sverget til Ford Mustang fra 60-tallet med 289 motoren (4,7 liter V8). Han har en hardtop med sittebenk, men selv den har plass til en unge eller to bak + hunden foran. Hva mer har man egentlig bruk for når man er bilinteressert spør han?... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdøende? Nei. Minkende? Ja, kanskje.

Personlig bryr jeg meg ikke. Jeg får utløp for min interesse, og jeg har ingen behov for at venner og bekjente skal være bilentusiaster. Jeg har noen venner som er skikkelig interesserte, men det er ganske få.

Jeg synes det er supert at folk bruker kollektivtransport. Selv synes jeg det er mer behagelig å bruke bil. Så blir det færre folk som ikke er interesserte (og dermed mindre gode) til å kjøre, mer plass på veiene, og mindre fokus på det fra politikken.

Det at bilinteressen er fallende kan også bety at folk har funnet hobbyer de liker bedre enn en hobby de holder på med fordi de ikke har noe bedre å ta seg til. Da må jeg innrømme at jeg tenker på råning. Det at nye biler er uinteressante er jo selvfølgelig også en medvirkende årsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde vært med denne trådens deltakere på fest hadde jeg helst tatt en prat med Fredrik 90, fordi han viser gjennom bilene sine at han er en skikkelig entusiast - og ikke en kvasientusiast full av unnskyldninger.

I like måte får jeg si :) Artig at jeg blir sett på av andre som entusiast, er jo det jeg gjerne liker å tro og håper at jeg er.

Vi to skulle nok fått timene til å gå på en fest ja :P

Fredrik90 er overivrig entusiast som bruker penga på bil og hus og fruen! Men den dagen livet hans blir annerledes (som mitt) så kommer han også til å prioritere annerledes!

Og du hadde aldri snakket med fredrik90 på fest...han hadde aldri dratt dit (etter det jeg har forstått...)

Du må nesten forklare forskjellen mellom entusiast og overivrig entusiast :roll: Ellers så tar du feil i det andre du skriver, naturligvis da du ikke kjenner meg personlig. Jeg som over snittet bilinteressert prioriterer bil høyt, jeg prioriterer dette høyt selv om jeg nå har hus da jeg er så heldig å ha inntekt (og dame) som tillater dette mot at jeg holder bena sånn tålig på bakken :wink: Vet ikke hva som har gjort livet ditt så annerledes at du må legge om stilen helt men jeg antar at det er fordi du er blitt far. Jeg ser ikke det som noen gyldig unnskyldning for å sette bilinteressen til side, heller tvert i mot vil jeg si. Når jeg får barn så er det et annet ønske ved min bilinteresse som jeg vil oppfylle og det er å kjøpe en større amerikansk SUV som jeg har hatt lyst på men ikke sett helt behovet for. Denne blir i tillegg til en BMW selvsagt men jeg kan ikke tenke meg noe mer praktisk enn en stor yankee SUV når man har små barn. Ett hav av plass, sikker, mye bil for pengene, V8er med masse krefter og firehjulsdrift. Meg ser du aldri i en døll stasjonsvogn med diesel, det kan jeg forsikre deg om :wink:

Og selv om jeg er avholdsmann så har jeg likevel ett sosialt liv og har vært på mange fester oppigjennom, så det ikke så umulig :)

jeg kjører ingen kjip stasjonsvogn, jeg kjører Mercedes stasjonsvogn! En 07 mod diesel, 170hk/400nm, sort med brunt skinn, command bi-xenon, største stereoen etc... Er jeg da ikke en bilentusiast?

Så vist vi skal følge din tankegang der så er ca 5000 drosjesjåfører også bilentusiaster.... :wink:

Men ja, jeg vil si du er bilentusiast men ikke nødvendigvis av å se på bilen du kjører men din interesse og kunnskap generelt sett om biler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at vi trygt kan fastslå at det er mange måter å være bilinteressert på og ingen av dem er den riktige fremfor de andre. Det viktigste synes jeg er at man har litt fokus på vekt og understel... på den måten blir det som regel flere smiles pr. miles... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik90: eneste grunnen til at jeg faktisk kjøpte stasjonsvogna er KUN pga barnevogna kona kjøpte...Den passet rett og slett ikke inn i NOEN sedaner vi prøvde! Men jeg har jo igrunn ikke endret meg...har s-klassen fremdeles så "litt" entusiast er jeg nok :P

Innlegget mitt var ikke ment som noe negativt til deg, bare at du er avholdsmann og at jeg da regnet med at du ikke var på fylle-fester :) Og overivrig entusiast = at du nevner alle positive ting med dine biler ved hver eneste anledning...Ikke at det er noe galt i å være fornøyd med bilene man har, men ...jah....du skjønner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man behøver ikke ha eid mange biler for å være bilentusiast, de trenger heller ikke være så veldig spesielle.

Jeg kunne neppe vært mer enig...

Noen ganger når jeg er ute og kjører møter jeg på en VW type 1 fra første halvdel av 1960-tallet, som brukes hele året. Det kaller jeg å være entusiast. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke konsekvent fulgt tråden men ut fra de siste innleggene ser det ut som man ikke er hverken entusiast, har peiling eller interresse hvis man ikke til enhver tid eier en bil "naboen" ikke kunne tenkt seg å ha.

For noe seriøst svada..

Som Fredrik allerede har påpekt inneholder livet som oftest noen faser, feks er det ikke uvanlig med rundt 10 sammenhengende år med små unger i en familie.

Er man 20, bor på gutterommet og har jobb er det lett å få lån til å kjøpe en bil man kan skryte av på feks bimmers, men det er nok like lett å vedlikeholde skrytefaktoren når "livet og regningene" henter deg inn.

Fins det automatikk i at man slutter å være interresert isåfall? Nei, i alle tilfellene jeg kjenner til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at vi trygt kan fastslå at det er mange måter å være bilinteressert på og ingen av dem er den riktige fremfor de andre. Det viktigste synes jeg er at man har litt fokus på vekt og understel... på den måten blir det som regel flere smiles pr. miles... 8)

Det viktigste for deg er vekt understell mener du vel?

En som kjører en 50 talls Amcar er like mye bilentusiast som en som kjører E30 M3 eller andre "sportslige" biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke konsekvent fulgt tråden men ut fra de siste innleggene ser det ut som man ikke er hverken entusiast, har peiling eller interresse hvis man ikke til enhver tid eier en bil "naboen" ikke kunne tenkt seg å ha.

For noe seriøst svada..

Som Fredrik allerede har påpekt inneholder livet som oftest noen faser, feks er det ikke uvanlig med rundt 10 sammenhengende år med små unger i en familie.

Er man 20, bor på gutterommet og har jobb er det lett å få lån til å kjøpe en bil man kan skryte av på feks bimmers, men det er nok like lett å vedlikeholde skrytefaktoren når "livet og regningene" henter deg inn.

Fins det automatikk i at man slutter å være interresert isåfall? Nei, i alle tilfellene jeg kjenner til.

Noen av de siste innleggene handler om det motsatte av det du påstår, nemlig at man IKKE trenger å eie en bil som er så veldig spesiell.

De fleste av oss her på forumet er entusiaster, det er derfor vi gidder bruke tid på forumet.

De færreste her inne kjører biler som koster skjorta.

Mange som ikke er interessert i bil bruker mer penger på dette enn de av oss som kjøper eldre eller litt klassiske modeller som holder verdien bra. Dette fordi de kjøper nye eller nesten nye biler med påfølgende verditap. Tapet på min Z3 er ifølge det jeg ser på finn.no ca 60.000 på nesten 9 år. Hadde jeg kjøpt en Avensis til samme pris dengang hadde tapet vært av en helt annen verden. Men siden jeg har en kosebil går det selvsagt ut over hvor dyr bruksbil jeg har, dermed sparer jeg penger på verditap der og :wink: , men jeg syns E39 523iA fra 1997 med bra utstyr er en helt OK bil , så får jeg heller oppgradere når de nyere modellene blir "billige" Jeg har ikke behovet for å bruke en halv mill på bruksbil med det store tapet dette medfører, da bruker jeg heller penger på kosebil. Hmm, kanskje 645 eller 650 neste gang? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at vi trygt kan fastslå at det er mange måter å være bilinteressert på og ingen av dem er den riktige fremfor de andre. Det viktigste synes jeg er at man har litt fokus på vekt og understel... på den måten blir det som regel flere smiles pr. miles... 8)

Det viktigste for deg er vekt understell mener du vel?

En som kjører en 50 talls Amcar er like mye bilentusiast som en som kjører E30 M3 eller andre "sportslige" biler.

Vel... jeg skrev at man etter min mening bør prioritere å ha litt fokus på vekt og understel. Det aller viktigste er selvfølgelig at man trives med den bilinteressen/bilen(e) man har... :)

Når man snakker om solen... Motor Trend har i deres siste utgave på YouTube fokus på et relatert emne... nemlig fremtiden når det gjelder biler for bilentusiaster. De retter søkelyset på et par interessante aspekter i den sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker de bilentusiastene som sverger til gamle amerikanere og gammeldags cruising/lyskryss-race. Biler med sjel, gjennomført arbeid og gjennomført stil fra topp til tå.

Denne nye generasjonen med driftere fremstår for meg som en ekstremt trist gjeng. (liker plastikkracere med spoilere, og viser finger i sæggebukser). De eier verken smak eller klasse, og gjør bilentusiasme til skamme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...