NBCustom Skrevet November 25, 2012 Share Skrevet November 25, 2012 Filmen viser intet annet enn det å kjøre gris er farlig. Veldig synd at jeg ikke filmet tilsvarende som dette nyhetsinnslaget, mellom mine tidligere mercer som var skamboscha, samt mine originale (akkurat samme type). Da hadde dem nok gnidd seg fælt i hodet disse "ekspertene". For der skjedde det motsatte nemlig... Selvsagt lurt å legge penger i senkesett og godkjenne det, men at kappa fjærer er livsfarlig er en påstand som er så latterlig at jeg ikke klarer å ta disse personene seriøst OVERHODET. Kjører man i 150 på traktorveier med 25 år gamle sykkelpumper og ei runde igjen, da ser jeg poenget.. Men de har ikke bevist meg annet enn at det å kjøre gris er farlig, evt at vegkvaliteten er for dårlig. Her får de sikkerhetstiltak som går på eier frem, i stedet for å nevne at hver fjerde dødsulykke skyldes dårlig veg. Kan også nevne følgende: Kjenner til to eksempler der godkjente senkefjærer har sprettet ut, og 12-14 tilfeller der originalfjærer har knekt pga dårlig veg (Sistnevnte er farlig, og skyldes ofte elendige vegkvalitet) Kjenner til flere titalls biler som er bosch senka, og samtlige av disse eierne kjører dessverre gris, men er likevel ikke innblandet i ulykker. For ikke å nevne de som før i tida kjørte med det.. Tilsvarende tall for eier med lovlige biler derimot, er veldig trist. Jeg mistet tre kjente bare denne sommeren (Alle med lovlig senka bil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet November 25, 2012 Share Skrevet November 25, 2012 Når du kapper de så ligger de ikke skikkelig mot annleggsflaten. Du er jo nettopp en som ikke skjønner dette i det hele tatt. Det er slike som deg dette handler om. Når du kapper fjærene får de også kortere vandring samtidig som at de kan være for myke i forhold til lengden, farlig det også. Om fjærene på senkesettet ditt falt av har du kanskje ikke satt dem skikkelig i, det viser at du bør holde fingrene dine borte fra ting du ikke har peiling på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet November 25, 2012 Share Skrevet November 25, 2012 Filmen viser intet annet enn det å kjøre gris er farlig. Veldig synd at jeg ikke filmet tilsvarende som dette nyhetsinnslaget, mellom mine tidligere mercer som var skamboscha, samt mine originale (akkurat samme type). Da hadde dem nok gnidd seg fælt i hodet disse "ekspertene". For der skjedde det motsatte nemlig... Selvsagt lurt å legge penger i senkesett og godkjenne det, men at kappa fjærer er livsfarlig er en påstand som er så latterlig at jeg ikke klarer å ta disse personene seriøst OVERHODET. Kjører man i 150 på traktorveier med 25 år gamle sykkelpumper og ei runde igjen, da ser jeg poenget.. Men de har ikke bevist meg annet enn at det å kjøre gris er farlig, evt at vegkvaliteten er for dårlig. Her får de sikkerhetstiltak som går på eier frem, i stedet for å nevne at hver fjerde dødsulykke skyldes dårlig veg. Kan også nevne følgende: Kjenner til to eksempler der godkjente senkefjærer har sprettet ut, og 12-14 tilfeller der originalfjærer har knekt pga dårlig veg (Sistnevnte er farlig, og skyldes ofte elendige vegkvalitet) Kjenner til flere titalls biler som er bosch senka, og samtlige av disse eierne kjører dessverre gris, men er likevel ikke innblandet i ulykker. For ikke å nevne de som før i tida kjørte med det.. Tilsvarende tall for eier med lovlige biler derimot, er veldig trist. Jeg mistet tre kjente bare denne sommeren (Alle med lovlig senka bil) Er vell ikke tråden for direkte ulykker dette, men heller gjerrige og unødvendige tiltak som kan sette liv i fare. uansett vegstandard skal man kjøre etter forholdene, det er bare slik det er. Fjører er en slitedel, som på en vanlig biler ikke blir bytta før den smeller. Så det at du har sett knekte fjører, er du ikke akkurat alene om. Derimot, er jeg enig i at dem viser problemet på merkelig, og unaturlig ekstrem måte. Demperene i en original e36 er jo ikke akkurat skapt for slike situasjoner, for ikke å snakke om gamle dempere. Har selv aldri tenkt tanken med kappa fjærer engang, enkelt og greit pga man får kasta senkesett etter seg bare man nærmer seg ordet på nettsøkeren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet November 25, 2012 Share Skrevet November 25, 2012 Skulle utvida testen litt. Original i god stand vs senkefjører og dempere vs billig-coilovere vs dyre coikovere hadde vært interresant. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HalvorK Skrevet November 25, 2012 Share Skrevet November 25, 2012 Kappe fjører skulle'n gjøre, men veltebur hadde vedkommende råd til? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JulianS Skrevet November 25, 2012 Share Skrevet November 25, 2012 Dette er jo en test som er satt opp for å vise forskjeller.. klarer ikke helt å se for meg at det er kappa fjærer bak på denne bilen men.. Det eneste som blir forskjellig ved å kappe fjærene foran på en e36 er å endre ballansen i bilen, MED MINDRE en kapper så mye at fjærstopperne treffer. Syns det så ut som det var for mye spredning foran der, feste i innsving og plutselig overstyring.. Det er mye rart som blir gjort med gamle bmwer rundt omkring, en ting er sånn NBCustom senking, en helt annen ting er sånne billige justerbare senkesett som har stive fjærer med noen skikkelige sykkelpumper. Da tenker mange at stivt er bra! Ut å kjøre idiot med det nye raserbilunderstellet... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet November 25, 2012 Share Skrevet November 25, 2012 Innertier JulianS! Personlig synes jeg selv vanlig senkefjærer med originale dempere ødelegger balansen i bilen fullstendig. Demperene har to funksjoner, dempe støt men ikke minst kontrollere bevegelsene til fjæra. Når fjærrate og demper ikke lengre står i forhold til hverandre blir det ubalanse, med hopping og stussing som resultat. Kombiner det med store blytunge felger og de billigste Pingpong-dekkene du fant på web, så er bilens kjøreegenskaper redusert til brøkdeler av hva den opprinnelig hadde. Ved å kappe fjærene gjør du flere negative inngrep. Med mindre fjæra har lineær fjærrate (uvanlig) så vil du endre karakteristikk. Du får mye større risiko for at den slår gjennom. Den vil ikke ligge like godt i fjærskåla, i verste fall henge løst dersom det ikke er nok spenn i den, og vil kunne hoppe ut. Jeg har gått hele spekteret fra originale biler til kappa senkefjærer, lenge før begrepet "stance" ble oppfunnet. En original velholdt bil med skikkelig god gummi går vell så fort rundt svingene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mexos Skrevet November 25, 2012 Share Skrevet November 25, 2012 Skulle utvida testen litt. Original i god stand vs senkefjører og dempere vs billig-coilovere vs dyre coikovere hadde vært interresant. Det samme tenkte jeg. Er først da en virkelig får se i hvor stor grad egenskapene endrer seg ved kapping. Er jo en selvfølge at en bil med stivere understell, bygget for veigrep sitter bedre enn kappa fjærer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NBCustom Skrevet November 25, 2012 Share Skrevet November 25, 2012 Det er jo lett å bli kvitt "livsfarlig" senk.. Gjør det lett å godkjenne luftfjæring/coilovere for f***!!!! Og det er da sannelig ikke penga det står på da, hvertfall ikke i de fleste tilfeller Man får jo ikke godkjent senk som senker nok, samtidig som justerbart på kule biler (dvs sjeldne) ikke er mulig å få godkjent. Det går jo ikke når trafikkstasjonene bruker et søplete og utdatert regelverk som får alle utlendinger til å le av oss, mens de som representerer SVV ikke har peiling på noe som helst...Nå har de jo bare flyttet fokuset til mulige konsekvenser, og ikke går inn på hva faktisk årsaken til fenomenet er. Jeg ler, og tar de enda mer useriøst etter dette filminnslaget. MAKAN til inkompetent gjeng har jeg ikke sett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet November 25, 2012 Share Skrevet November 25, 2012 Det blir stadig diskutert og forhandlet dithen at det IKKE skal kunne gjøres noen forandringer som helst på et kjøretøy. Slik et kjøretøy er konstruert og levert som et typegodkjent produkt, skal på sikt IKKE kunne endres i fremtiden. Ligger det til grunne godkjennings papirer på endringene fra uavhengige instanser eller fra produsenten av kjøretøyet som tilsier at det kan godkjennes med dette, så kan endringer gjøres pr idag. Men dette blir sakte men sikkert vanskeligere og vanskeligere og oppdrive. Verden går den grønne vei, og bil er ett nedprioritert produkt på topp plan hva "positive" ombygginger og modifikasjoner angår. Ta bussen/toget eller hiv deg til nød i elbilen din og kjør til jobb og vær fornøyd med at du fremdeles kan kjøre noe som faktisk minner om å være en bil. Sikkerhet og miljø er bare ett av flere argumenter som brukes for å bli kvitt muligheten og gleden ved å ha et kjøretøy som brukes til mer enn nyttekjøring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morty999 Skrevet November 25, 2012 Share Skrevet November 25, 2012 Det er jo lett å bli kvitt "livsfarlig" senk.. Gjør det lett å godkjenne luftfjæring/coilovere for f***!!!! Og det er da sannelig ikke penga det står på da, hvertfall ikke i de fleste tilfeller Man får jo ikke godkjent senk som senker nok, samtidig som justerbart på kule biler (dvs sjeldne) ikke er mulig å få godkjent. Det går jo ikke når trafikkstasjonene bruker et søplete og utdatert regelverk som får alle utlendinger til å le av oss, mens de som representerer SVV ikke har peiling på noe som helst...Nå har de jo bare flyttet fokuset til mulige konsekvenser, og ikke går inn på hva faktisk årsaken til fenomenet er. Jeg ler, og tar de enda mer useriøst etter dette filminnslaget. MAKAN til inkompetent gjeng har jeg ikke sett er det vanskelig å få godkjent coilovere da? bare å kjøpe noe med tuv på det. maaaaaaaaaaaaaange biler som har dette godkjent. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pål Skrevet November 25, 2012 Forfatter Share Skrevet November 25, 2012 Nå begynner det å spore litt av, greit å prøve å holde seg litt til saken. Ser vel heller ikke helt hva som er problemet med å få godkjent senk.. Men har ihvertfall oppnåd det jeg ønsket. En diskusjon rundt tema. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet November 25, 2012 Share Skrevet November 25, 2012 Jeg vil allikevel gi et lite stikk til dette innslaget. De fleste her er helt for det de jobber med, vi bygger biler selv utifra et mål, å bedre egenskapene, ofte på bekostning av noe komfort. Men det vi ser er jo at de som har noe de skulle sagt i denne saken (Martin Visnes) ikke fokuserer på at bilen er ødelagt (kappa fjærer), men at bilen er "ombygd". Fokuset ligger altså på at man ikke skal endre biler i det hele tatt. Og jeg vil tro den rød er alt annet enn original. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet November 25, 2012 Share Skrevet November 25, 2012 Jeg vil allikevel gi et lite stikk til dette innslaget. De fleste her er helt for det de jobber med, vi bygger biler selv utifra et mål, å bedre egenskapene, ofte på bekostning av noe komfort. Men det vi ser er jo at de som har noe de skulle sagt i denne saken (Martin Visnes) ikke fokuserer på at bilen er ødelagt (kappa fjærer), men at bilen er "ombygd". Fokuset ligger altså på at man ikke skal endre biler i det hele tatt. Og jeg vil tro den rød er alt annet enn original. Kan ikke si at han fokuserer galt, han fokuserer på den blå bilen bla fordi de etterforsker en tilsvarende ombygd bil i en dødsulykke. Han fokuserer ikke på den røde som også er ombygget men på slikkelig vis. Han sier ingenting om at det er galt å bygge om på skikkelig og lovlig måte. I innslaget under ett sies det flere ganger at det er snakk om lettvinte løsninger med kappede fjærer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mexos Skrevet November 25, 2012 Share Skrevet November 25, 2012 Hele poenget med reportasjen var vel å vise forskjellen på godkjent senkesett og fjærer som er kappet, så jeg tolker det heller dithen at Statens Vegvesen vil at de som senker bilen kjøper produkter som er laget for dette og godkjenner det hos de, noe jeg er enige med de i. Senkesettet på E46'n min er godkjent, og jeg ble overrasket over hvor greit det egentlig gikk på kontrollen hos Statens Vegvesen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå