Bradbury Skrevet November 29, 2012 Share Skrevet November 29, 2012 Flere av dieselmodellene til BMW er jo tilgjengelige her til lands med redusert effekt. Et eksempel er 120d som originalt kommer med 184 hk men også i en nedtrimmet versjon med 163 hk. Dreiemomentet er visstnok likt på begge disse versjonene. Hvordan fungerer egentlig denne nedtrimmingen, ligger det i ECU-en? I så fall har jeg veldig lyst på M Performance Power Kit som skal kunne løfte 120d fra 184 til 200 hk, og fra 380 til 420 Nm. Dette gjøres via en ny ECU så da tenker jeg at hvis den gamle ECU-en gjør at effekten er strupet til 163 hk, så blir dette helt betydningsløst når denne blir byttet ut. Tenker jeg riktig her? Det blir jo selvfølgelig helt bortkastet dersom forhandleren rapporterer, eller tvinger meg til å rapportere dette slik at jeg må betale den idiotiske effektavgiften. Det er kanskje også verdt å ofre en tanke på hvordan det blir med videresalg av en bil hvor det står 120 kW i vognkortet, når den faktiske effekten er 147 kW... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Silverboy Skrevet November 29, 2012 Share Skrevet November 29, 2012 Du har helt rett vedrørende det første. Ang det siste så er det jo alltid en risiko ved å gjøre ting som ikke tåler dagens lys, så det er jo en vurdering man må veie opp mot fordelene Ved videresalg er det du som blir holdt ansvarlig, og det er det jeg ser på som det største problemet egentlig. Selv om du er enig med kjøper og har en overenskommelse rundt saken så er det ikke sikkert den er like god til neste kjøper, og hvis han er skikkelig jævlig så sjekker han opp litt og finner bevis for når denne trimmingen fant sted og melder det. Han får lovlig bil og du regningen.. Worst case scenario selvfølgelig... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet November 29, 2012 Share Skrevet November 29, 2012 "Momentet er det samme", ja maks moment er likt på nedtrimma, men det reduseres på høyere turtall (for å holde effekten nede). Og ja, du kan montere PPK og få "full" effekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bradbury Skrevet November 29, 2012 Forfatter Share Skrevet November 29, 2012 Jeg har lest litt rundt om kring, og det ser ut som at man beholder den originale ECU-en og at man kan bytte mellom original og trimmet. Hvis dette er noe man kan gjøre på egen hånd, så er det jo en massiv fordel. TRF, det var jeg ikke klar over. Vet du om det finnes en graf som illustrerer disse forskjellene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin L Skrevet November 29, 2012 Share Skrevet November 29, 2012 går det an å få chipping i vognkortet egentlig? la oss si at man har en bil som har vært i norge i over ti år, er det da bare å legge fram pappirer på chippen, eller må man ta benktest, og dokumentere at bremsene osv er gode nok. med andre ord skifte bremser fra en større modell ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet November 29, 2012 Share Skrevet November 29, 2012 Bradbury, mulig det, men vet ikke hvordan det blir med ews "alignment"? Jeg har ikke dyno graf som viser det, men jeg har "all" software fra bmw, også PPK. Det man ser her på den nedtrimmede 116d er enkelt å greit at bmw bruker det som kalles for "moment begrenser" i software, og bare reduserer denne når du har nådd den effekten (reduserte) bilen skal ha. Ganske enkel, og nesten litt lite raffinert løsning egentlig, og det er derfor 116d føles "ok" sprek når man kjører vanlig på relativt lavt turtall, men med en gang en skal trå på litt så er den nærmest "ubrukelig". Jeg kan sikkert legge ut noen bilder som viser hvordan denne begrenseren er. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet November 29, 2012 Share Skrevet November 29, 2012 Om du ettermonterte dette selv så vil jeg ikke tror forhandleren kan "tvinge" deg til å betale ekstra avgift. Det finnes iallfall ikke noe system som kan avsløre deg at du har unndradd avgifter til staten, så vidt jeg vet så har ikke Statens Vegvesen noen "rullende landevei" til å avsløre dette. Kjører selv rundt med uorginal effekt og bryr meg svært lite om faren for å bli tatt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bradbury Skrevet November 29, 2012 Forfatter Share Skrevet November 29, 2012 Vi snakker frem i tid, for jeg har ikke fått bilen ennå. Alt er altså fortsatt på vurderingsstadiet. Denne Power Kit-en er forresten noe som monteres av forhandler, og man beholder også garantien. Alt er ryddig og pent, bortsett fra det med avgiften. Det er jo ikke så mange land her i verden hvor dette skulle bety noe. Det er vel heller forsikringen folk flest er bekymret over i forbindelse med slike modifikasjoner. mropedal reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bradbury Skrevet Desember 3, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 3, 2012 Jeg sjekket ut prislister rundt omkring på M Performance enderør i krom og nevnte Power Kit. Prisene er regnet om til NOK ved hjelp av Google og deretter rundet opp til nærmeste hundrelapp. Sverige Enderør: 2.600 Power Kit: 10.100 Tyskland: Enderør: 1.900 Power Kit: 7.400 Nederland: Enderør: 2.400 Power Kit: 7.500 England: Enderør: ? Power Kit: 9.100 Og hva er tilbudet jeg har fått? Norge: Enderør: 4.990 Power Kit: 18.000 Veldig, veeeeeeldig optimistisk av denne selgeren. Det er kanskje ikke så sannsynlig at en svensk forhandler er villig til å montere Power Kit-en på en norskregistrert bil, men om det går så kanskje jeg tar turen over grensa... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Silverboy Skrevet Desember 4, 2012 Share Skrevet Desember 4, 2012 Du blander delepris og ferdig montert... powerkitet du priser til rundt 10000kr i sverige koster 11000 i norge ca.. Enderør ca 2800kr... pluss diffusor pluss montering.. blir som å sammenligne rundtstykket på rema til 3kr og ferdig smurt på Baker Brun til 35... Smurt og med pålegg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bradbury Skrevet Desember 4, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 4, 2012 Den engelske prisen på £1000 er inkludert montering. Det er den faktiske prisen forumbrukere har sagt at de har betalt. Selve settet burde ikke koste noe mer i England enn det gjør i Tyskland eller Nederland, så da er det naturlig å tro at det er snakk om kr 1600-1700 i montering for det som skal være en 40-minutters jobb. Selve innkjøpsprisen kan vel ikke være noe annerledes for en forhandler i Norge, enn det er for en i Nederland? De har riktignok lavere mva enn oss, men vi kan jo ta dette med i regnestykket. Kr 7.500/1,21 = kr 6.200 før mva. Med norsk mva havner vi på kr 7.750. Dette er vel en tollfri vare, men la oss legge på kr 620 for moro skyld, da havner vi på kr 8.370. Da skal altså den norske forhandleren ha nesten kr 10.000 for en jobb som tar 40 minutter. Og da har de i tillegg en fortjeneste i selve innkjøpet av Power Kit-en. Eh. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Silverboy Skrevet Desember 4, 2012 Share Skrevet Desember 4, 2012 Det var jo linket til ett kit på ebay her.. sjekket prisen på det og det var ca 11.000kr.. og for ett komplett kit til rundt 20.000kr her i Norge så var det også intercooler og vifte... tipper det tar litt mer enn 40 minutter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Desember 4, 2012 Share Skrevet Desember 4, 2012 En nordmann på 5post.com fikk dette gjort på sin norske 520d i Tyskland uten problem. http://f10.5post.com/forums/showthread.php?t=664808 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bradbury Skrevet Desember 4, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 4, 2012 Det var jo linket til ett kit på ebay her.. sjekket prisen på det og det var ca 11.000kr..og for ett komplett kit til rundt 20.000kr her i Norge så var det også intercooler og vifte... tipper det tar litt mer enn 40 minutter Den nye ECU-en er programmert spesifikt for én bil, så det er ikke et alternativ å kjøpe en slik på nett. I linken fra awt ser det ut som om de har brukt ca 3 timer på monteringen. Han som hadde fått dette settet på sin 120d, sa at det tok 10+30 minutter. Enten er det mye lettere på en 1-serie enn det er på en 5-serie, eller så har han røyket sokkene sine. Tre timer skal uansett ikke være stort mer enn kr 3-4.000, så det frister en del å ta turen til Tyskland. Det hadde jo vært morsomt å teste bilen skikkelig samtidig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Desember 4, 2012 Share Skrevet Desember 4, 2012 Bare en liten kommentar på priser, jo innkjøpsprisen varierer takket være importør, i dette tilfelle BMW Norge som tar seg godt betalt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå