Gå til innhold

Hvorfor er brukt BMW 7-serie (F01) såpass 'billig'?

LazyEye
 Share

Anbefalte innlegg

Det er helt riktige signaler i mine øyne. Kun kommunister eller tilbakestående som reagerer negativt på store og dyre statusbiler. Disse store bilene representerer overklasse, og selvsikkerhet. Hva andre sier om ens bil skal vel ikke ha noe som helst å si vel? Uansett så er alle som måtte ha noe i mot 7-serie, S-klasse og liknende, misunnelige eller eier Rolls Royce.

Det er bare tullebukker og sosiale amøber som sier slikt... og/eller bortskjemte nordmenn. Den økonomiske krisen i Europa handler ikke om misunnelse eller at folk flest er kommunister, men derimot om at over 25 millioner arbeidsføre mennesker mangler en jobb. Dette er en sosial bombe som også velstående mennesker må ta hensyn til.

Det selges knapt store biler i Europa idag... alt er eksport til primært Kina. Europeerne downsizer når det gjelder biler... av ren nødvendighet, men også av lyst/medfølelse. Dette er bestemt ikke tiden for prangende arroganse.

det ligger helt klare noe bak det du sier her, Fredrik. norge er uten tvil noe for seg selv når det kommer til økonomi, vi lever nærmest i en egen boble, helt bekymringsfritt :)

jeg, som mange andre er en typisk nordmann som surfer avgårde på velferdsbølgen og klager på problemer jeg egentlig ikke har. kommer (selvsagt) ikke til å kjøpe meg en liten, kjedelig bil med det første :roll:

kunne godt tenkt meg en f01 selv, men det blir nok ikke med det første :)

til trådstarter: ta en nærmere titt på det importmarkedet, kan være latterlig mye å hente på det, som du ser i linkene over her. i tillegg til at bilene fra f.eks. tyskland i utgangspunktet har en veldig god pris, så sparer man som oftest veldig mye på å ta alternativ beregning siden dette ikke er helt normale biler. den kalkulatoren på mobile24.no er veldig nøyaktig og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Folk snakker om 5 og 7-seriene (F10/F01) som om det er den samme type bil, men det er det ikke. Det skiller f.eks nesten 250 Kg og det er ganske mye. Såpass mye at 730d gjennomsnitlig bruker nesten 30% mer diesel pr. mil enn 530d.

F01 er en stor bil... 18 cm lenger enn F10. Den er også 4,2 cm bredere og 7 cm høyere. Når man så vet at F10 ikke akkurat er en liten bil forstår man at F01 er stor.

Årsaken til at F01 er billige i Tyskland er at bilmodellen i disse økonomiske krisetider sender ut helt feil signaler. Det er sosialt belastende å vise seg frem i slike biler idag. Mest av alt forbinder man bilen med korpulente EU byråkrater... :-k

Det er helt riktige signaler i mine øyne. Kun kommunister eller tilbakestående som reagerer negativt på store og dyre statusbiler. Disse store bilene representerer overklasse, og selvsikkerhet. Hva andre sier om ens bil skal vel ikke ha noe som helst å si vel? Uansett så er alle som måtte ha noe i mot 7-serie, S-klasse og liknende, misunnelige eller eier Rolls Royce.

On topic: Jeg tror verdifallet gjør at disse bilene ikke blir solgt, og at det å bli kvitt bilen kan bli vanskeligere. I tillegg er den dyrere å kjøre/eie.

Hvis jeg skulle handlet meg en så NY bil som mulig i skrivende stund, så ville bilen i linken være aktuell.. Prisen er bra! :shock: Men ville nok heller handlet meg en gammel CL AMG Mercedes.

Det der er ganske fjåsete. Vil heller si at en brukt 7 serie representerer skyhøyt billån og flashing på mange(ikke alle!). Snakket med noen som jobber i bank og det er forferdelig mange dyre bmw'er i norge som er bakt inn i huset på 30 års nedbetaling.

Og støtter Fredrik på forholdene i europa. En del bør dra vekk skylappene og skjønne hvor inni helsike dårlig stilt det er nedover i europa om dagen. Når halvparten av folk under 30 år er arbeidsledige i europa så går det ikke på om man er kommunist eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo mulig å få langt billigere F01 i Norge også, men da går det på bekostning av km stand:

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=38649290

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=38200431

Jeg kunne forøvrig ikke brydd meg mindre om hva slags signaler jeg sender ut med bilen jeg kjører, jeg kjører den bilen jeg liker og ferdig med det. Ellers så skal jeg ikke klage over levevilkårene i Norge for tiden, både dama og jeg er 22 år og vi har to BMWer og nybygd hus. Vi har selvsagt lån i banken som alle andre men ikke mer enn at vi klarer oss finfint, ellers så har vi helt vanlig jobber og ingen rike foreldre :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig ikke at så mange bryr seg om hva andre evt. mener om bilen de kjører. Jeg er også totalt likeglad med hva folk evt. mener om min gamle E46. Et helt annet aspekt er å vise solidaritet med de som ikke har det så lett. Det tar seg aldri godt ut hvis noen velter seg i rikdom, mens andre sulter og bor mer eller mindre på gaten. Dette er faktisk situasjonen mange steder i Europa nå. Fortvilelesen og armodet griper om seg og Europa er mange steder satt tilbake 90 år. Det er 1930-tallet på nytt vi ser i f.eks Spania nå... helt grusomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da kommer spørsmålet. De som har penger skal la være å "kose" seg å leve det livet de ønsker fordi det finnes folk som ikke har råd til dyr bil og stort hus? Bare fordi noen lider så skal alle lide? Blir jo litt feil det også synes jeg, som forøvrig ikke har dårlig samvittighet for å være Nordmann i disse krisetider i Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaller ikke verdens høyeste låneprosent for velferd, ei heller total frihetsberøvelse. Vi lever i er en boble av naivitet, ikke av velferd. Problemet er at dere ikke forstår hva velferd er.

220.000 fattige i landet, og i mine øyne er alle som ikke betaler toppskatt fattige, og da stiger tallet DRASTISK.

Alt med Norge ser pent ut på papiret, det er bare synd at 99% er motsatt i praksis.

Jeg gidder ikke å utdype dette, da jeg taler for dekte/røde ører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaller ikke verdens høyeste låneprosent for velferd, ei heller total frihetsberøvelse. Vi lever i er en boble av naivitet, ikke av velferd. Problemet er at dere ikke forstår hva velferd er.

220.000 fattige i landet, og i mine øyne er alle som ikke betaler toppskatt fattige, og da stiger tallet DRASTISK.

Alt med Norge ser pent ut på papiret, det er bare synd at 99% er motsatt i praksis.

Jeg gidder ikke å utdype dette, da jeg taler for dekte/røde ører.

Skulle veldig gjerne likt å se deg dokumentert de talla og påstandene der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da kommer spørsmålet. De som har penger skal la være å "kose" seg å leve det livet de ønsker fordi det finnes folk som ikke har råd til dyr bil og stort hus? Bare fordi noen lider så skal alle lide? Blir jo litt feil det også synes jeg, som forøvrig ikke har dårlig samvittighet for å være Nordmann i disse krisetider i Europa.

Alt er relativt, men utfordringen nå er at de sosiale forskjellene mellom folk har blitt for store og dette er en utvikling vi ser i Norge også. Den økonomiske situasjonen i Norge er spesiell, men ikke så spesiell. Det Norge ikke har i motsetning til resten av Europa er massiv arbeidsløshet. Arbeidsløsheten er ved å kvele Spania og Grekenland. Situasjonen i Frankrike er kritisk og der har man innført en regulær "brannskatt" av de aller rikeste i et forsøk på å holde på elementære velferdsgoder for den fattigste delen av befolkningen.

For 20 år siden tjente en direktør i USA ca. 40 ganger mer enn en alminnelig arbeider. Idag tjener den samme direktøren 400 ganger mer enn arbeideren. Det er ikke like ille i Europa, men det sier seg selv at denne utviklingen ikke kan fortsette uten at det blir massive politiske protester. Her i Danmark reagerer mannen i gata på utviklingen ved å stemme strategisk. Høyres søsterparti, det konservative folkepartiet, står til å komme under sperregrensen på Folketinget, mens partiet Enhetslisten (tilsvarer Rødt i Norge) har blitt Danmarks fjerde største parti med over 14% av stemmene.

Den amerikanske nobelprisvinneren i økonomi, Joseph Stiglitz, forutser folkelige opprør i USA og Europa... lik de vi ser i Mellomøsten... hvis den skjeve økonomiske utviklingen/fordelingen fortsetter som nå. Han sa følgende til den danske storavisen Politiken: "Den rigeste ene procent i USA har de bedste huse, de bedste læger, de bedste uddannelser, og deres livsstil kan ikke matches. De rigeste en procent tjener 25 procent af nationens indkomst, og ser man på landets samlede værdier, kontrollerer den ene procent 40 procent af disse. For 25 år siden lå de samme tal på henholdsvis 12 procent og 33 procent. Men pengene har øjensynligt ikke fået de mest velstående til at forstå, at deres skæbne i det lange løb er bundet op på, hvordan de andre 99 procent af befolkningen lever".

Det er den store ungdomsledigheten som er den største utfordringen. I Spania er ungdomsledigheten (altså de under 30) nå på hele 60%. Hvis de unge mister håpet er fanden løs. Hvis de unge ikke har en jobb og/eller ikke kommer seg inn på boligmarkedet (eller bor seg ihjel som i Norge) vil oppmerksomheten automatisk bli rettet mot den fordelingspolitikken som føres. Noen vil bli stilt til ansvar iom. at denne skjeve utviklingen har fått lov til å fortsette tiltross for at advarselslampene har lyst kraftig i mange år.

Det er selvfølgelig ikke meningen at vi alle skal være like, men alt for store forskjeller mellom folk fører intet godt med seg. Det var dette som skapte grunnlaget for despoter og demagoger som f.eks Adolf Hitler eller mer nærliggende idag... de folkelige opprørene mot tilsvarende ledere og myndigheter i den arabiske verden.

Jeg har selvfølgelig intet imot rike mennesker og/eller BMW F01. Min reaksjon var bare et forsøk på å forklare hvorfor denne typen biler for tiden selger dårlig i bl.a Tyskland. Det er selvfølgelig heller ikke meningen at man i Norge skal gå rundt med dårlig samvittighet for fatale politiske feilgrep politikere i andre land har gjort, men vi bør kunne kreve at dere forstår og respekterer hvor alvorlig situasjonen er utenfor Norges grenser.

http://www.dagbladet.no/2012/12/01/nyhe ... /24625321/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På facebook...haha :P

Jeg kunne aldri tenkt meg å kjøpe en femmer.. hvorfor vet jeg ikke..Men siden jeg alltid har hatt sjuere så føler jeg at jeg må fortsette trenden... dessuten...tre år gir meg god tid til å bearbeide kona til å si ja til noe sånt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mon ikke du heller kommer til å oppleve noen av de samme frustrasjonene som mange av oss andre har hatt eller har. Plutselig en dag sitter du der med hus, to/tre barn, vovse/katt... og alt for liten tid. Jobben (inkl. pendling til/fra Oslo), barna, huset og konen tar all tid... og pengene kan alltid brukes på noe annet enn bil (f.eks nedbetaling av lån og ferier). Jeg tror at dette er realiteten for de aller fleste av oss og at det er derfor du ser så få barnefamilier med en nyere BMW 7-serie eller tilsvarende. Man kan selvfølgelig prioritere å ha en 7-serie, men det blir som regel på bekostning av noe annet (f.eks stor bakluke og de mulighetene det gir for en småbarnsfamilie)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har alltid rom i økonomien for en sju serie... ;)

Men ser hva du mener... Men hos oss (meg og kona) så had vi alltid hatt grei inntekt med riktige prioriteringer... Og vi hadde klart oss fint med F01 i økonomien... Men som sagt...hvem vet hva som skjer om 3 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prioriteringer har veldig mye å si, er mange småbarnsforeldre som kjører flott bil men det har som regel gått på bekostning av noe annet som ikke betyr fullt så mye. Jeg selv prioriterer f eks bil framfor å drikke alkohol annenhver helg, røyke eller snuse, det jeg sparer på holde meg vekk i fra alkohol og røyk bruker jeg gladelig på bil i stede da det gir meg større glede og heldigvis ikke helsemessige bivirkninger over tid :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen sympati med Spania. De har i alle år vært ineffektive og late, og de har snyltet bra mye på EU. Når de bygde opp motorveier og infrastruktur på andre land sine skatteinntekter, så var dem så sleipe at dem satte opp bomringer i øst og vest for å melke ut enda mer penger av noe de ikke hadde investert et rødt øre i. De har vært mer opptatt av å bli et vestlig og velstående land enn å betale gjelda si. Stormannsgalskapen tok Spania med storm - det ser man på måten de bygde veier, boliger og flyplasser etc som i dag står folketomme.

Spania har vel også en innarbeidet svart økonomi - de skal ha alt som de velstående landene har, men de skal pokker ikke betale skatt for det. De svarte pengene fikk dog ben å gå på når alle skulle ha 4t-pause med restaurantbesøk midt på dagen fordi "det er så varmt" eller fordi det "ligger i våres kultur".

Spania har mye til felles med Norge når det kommer til elendig arbeidsmoral...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...