knerten1971 Skrevet Desember 2, 2012 Share Skrevet Desember 2, 2012 Heisann Kjøpte for 3 år siden en 2001 modell 520i stasjonsvogn av et bilfirma utenfor stavanger, fikk med 3 måneders garanti av selger. etter en månedes tid viste det seg at bilen brukte olje (ca 1 liter pr 1000km) og dette ble tatt opp med selger og han dekte et par reprasjoner i forsøk på å rette feilen, men ingenting hjalp har i årene etterpå gått fram og tilbake med hva man skal gjøre osv, hvorpå bilfirmaet gjerne brukte flere måneder på å svare pr epost (selv etter gjentatte purringer), jeg har gjort alt han har bedt meg om, til slutt ble vi enige om at han sendte meg en nyere motor som jeg og en kompis av meg byttet selv, det viste seg dessverre at den motoren også brukte olje, ca halvparten av hva det den første brukte, hvilket blir drøyt 8 liter i året på 16k km i året. Dette påstår bilselger er Normalt forbruk for BMW, i ren frustrasjon / irritasjon så truet jeg med å legge ut historikken og mail utvekslingene våre (som viser hvor treg og lite intressert i å rette feilen han er) og at jeg skulle ta tapet..bilselger svarte ikke engang... har ikke lagt ut historikken ennå.. Det jeg lurer på er om jeg fremdeles kan kreve å få kjøpet hevet til tross for at jeg skriftlig sa at jeg skulle ta tapet... hvordan stiller ting seg sånn rent juridisk, hvor god/dårlig sak har jeg? og ikke minst, hvordan gå frem sånn rent formelt med heving? kan jeg kreve det meste av pengene eller omlevering i annen bil? Mvh Tor i. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johnja Skrevet Desember 2, 2012 Share Skrevet Desember 2, 2012 Det er innenfor tillat maks forbruk med de tallene du nevner. Tror du sliter veldig med og heve det kjøpet som du gjorde for tre år siden, av en bil som da var 9 år. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NA Skrevet Desember 2, 2012 Share Skrevet Desember 2, 2012 Har ikke peiling juridisk set her, men en motor skal da ikke buke en liter pr 1000km. Har aldri hatt en bil som har brukt så mye. Min nåverende 318i 2000 mod som snart har gått 200000km bruker ikke en liter på et oljeintervall engang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Desember 2, 2012 Share Skrevet Desember 2, 2012 M54 bruker ganske mye olje, uten at det nødvendigvis er noe galt med motoren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NA Skrevet Desember 2, 2012 Share Skrevet Desember 2, 2012 Ok. Da skal jeg ikke diskutere på det da jeg ikke har eid bil med M54 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Desember 2, 2012 Share Skrevet Desember 2, 2012 Tror ikke du får noe på nybilgaranti for 1l per 1000km en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bad_ip Skrevet Desember 2, 2012 Share Skrevet Desember 2, 2012 Er vel som flere poengterer her at bmw har sagt at forbruk på 1l pr. 1000km kan aksepteres. Har lest litt på e46fanatics.com på m54b30 motoren. Det var mange som hadde byttet ventiltetningene etter utallige feilsøker med bytting av veivhusventilasjonen osv... de som tok seg bryet med å bytte ventiltetningene visste det seg at de var morkne allerede før 100.000km. Bytte av disse senket oljeforbruket mye. Vet de skal selge et "kit" med delene for å bytte disse. Iom at bmw kan godta 1l pr. 1000km så kommer du nok ingen vei med heving av kjøp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knerten1971 Skrevet Desember 2, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 2, 2012 jøss, så 1 liter pr 1000 er helt ok for folk??? i mitt hodet er et akseptabelt forbruk 1-2 liter pr 15000km til og med bilselger mente det var mye da, i og med at han sendte meg ny motor for å bytte. tror uansett man skal slite med å få folks oppfatning til å godta 1 liter pr 1000 som normalt da... er det ingen som har opplevd lignende og vært gjennom prosessen med heving? ingen som vet om det juridiske? T. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Desember 2, 2012 Share Skrevet Desember 2, 2012 og ikke minst, hvordan gå frem sånn rent formelt med heving? kan jeg kreve det meste av pengene eller omlevering i annen bil? Jeg har forståelse for at selger var oppgitt. Bare det at du fikk gratis byttemotor på en 9 år gammel bruktbil var da bra nok. Lev med det, eller selg bilen og kjøp en fabrikksny bil. Blir litt useriøst å kreve heving av kjøp etter 3 (!) år. Blir som å kreve pengene tilbake hos Kiwi for en Stratos du spiste opp for 6mnd siden, da du egentlig liker Firkløver best... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Desember 2, 2012 Share Skrevet Desember 2, 2012 +1 werther Jeg skjønner selger, og frustrasjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet Desember 2, 2012 Share Skrevet Desember 2, 2012 Skulle du hatt en sak, burde du vært ute i rimelig tid. 2-3mnd etter kjøp, og 2-3mnd etter bytte av motor. At selger ikke svarer på henvendelser, er ikke en god nok unnskyldning. Da burde du ha tatt kontakt med advokat, og tatt han inn i en rettslig prosess. Bmw opplyser at 1liter pr 1000km er innforbi toleransekrav, så uansett hvordan du vrir og vender på det, så hat du utvilsomt en svært dårlig sak.. I tillegg har bilen tått gjennom på minst 1 eu kontroll, med krav om co2 måling. Ikke vet jeg, men påvirker ikke oljeforbruk co2 utslipp? Dessuten er det en relativt gammel bil (snittalder på den norske bilparken er vel 10år mener jeg) og noen feil og mangler bør ansees som normalt, mener jeg. Hele lovverket ligger på lovdata.no eller noe sånt. Ta utgangspunkt i paragraf 1 når du leser. Resten er kun kommentarer å regne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom K Skrevet Desember 2, 2012 Share Skrevet Desember 2, 2012 Hadde du krevd kjøpet hevet før 3 mnd hadde gått så hadde du muligens hatt en sak, men etter 3 år så kan du dessverre bare glemme det, har vært igjennom den mølla en gang jeg også å det er ikke så lett som man kanskje tror, men ta en tlf til forbrukerrådet og spør der, de hjelper deg gjerne med noen tips og forteller hva de mener ps, jeg synes også at 1 liter pr 100 mil er mye, det er altså ok med forbruk på en desiliter olje på 10 mil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Desember 2, 2012 Share Skrevet Desember 2, 2012 Er vel som flere poengterer her at bmw har sagt at forbruk på 1l pr. 1000km kan aksepteres. Har lest litt på e46fanatics.com på m54b30 motoren. Det var mange som hadde byttet ventiltetningene etter utallige feilsøker med bytting av veivhusventilasjonen osv... de som tok seg bryet med å bytte ventiltetningene visste det seg at de var morkne allerede før 100.000km. Bytte av disse senket oljeforbruket mye. Vet de skal selge et "kit" med delene for å bytte disse. Iom at bmw kan godta 1l pr. 1000km så kommer du nok ingen vei med heving av kjøp. Det er ikke riktig at BMW sier det er ok med 1 liter pr. 1000 km. Det er et MAX forbruk det her er snakk om. Altså du kan laste bilen og henge på max godkjent henger og kjøre over alpene og forbruket skal da ikke overstige 1 liter. Når noen skriver at 1 liter på 1000 km er normalt vitner ikke akkurat det om mye kjennskap til motorene. Kjører man 20.000 km i året så blir det 20 liter olje Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Desember 2, 2012 Share Skrevet Desember 2, 2012 Stemmer som Kjell sier. Det er ikke normalt, men BMW og de fleste andre produsentene oppgir 1l\1000km som ett maks, under visse forhold. Men hvordan olje brukes på denne bilen? Dagens LL oljer er tynt som pissvann, og vil på enkelte motorer sørge for ett høyt forbruk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet Desember 3, 2012 Share Skrevet Desember 3, 2012 Kjøper er uansett ikke ute i rimelig tid.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå