Gå til innhold

INFO om BMW produsert etter 2005, Intelligent Battery Sensor

SweetBMW
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg tenkte dele min erfaring med dette ettersom dette er en hyppig feil som opppstår på vinteren og dette kan ende opp med å koste deg som BMW-fører masse penger unødvendig.

Problemet dreier seg om en føler på minuskabelen av batteriet ditt som heter Intelligent Battery Sensor.

Oppgaven til denne er å koble ut batteriet ved høyere batterilast når bilen har gått i dvalemodus, f.eks du har glemt å slå av parklys eller noe lignende. Dette slik at du skal ha mulighet til å starte bilen når du kommer tilbake.

Dersom denne føleren feiler, så har den stikk motsatt funksjon. Den kobler ut batteriet, og tapper det 110%. Dette resulterer i at du har en helt død bil, som i 99% av tilfellene ikke vil reagere på startkabler heller.

Det som forhandler som ikke er kjent med dette problemet gjør, er som følger:

1: Feilsøking
2: Bytter batteri
3: Lader dette
4: Sender regning på x1000 kr.

----------------------------------------------------------------------------

Dette er ikke en løsning da de ikke har gjort noe med føleren og bilen din vil være like død innen kort tid.

Det du som eier av bilen må gjøre hvis du trenger å starte bilen er å koble ut en liten blå to-pins kontakt som du ser er koblet i,like ved minuskabelen på batteriet ditt. Etter dette vil du få startet bilen som normalt med startkabler, og bilen vil ta imot lading.

Dette vil resultere i en feilmelding i DDE\DME:

IBS Intellgent Battery Sensor faulty. Dette gjør ingenting å vil ikke påvirke bilen i noen som helst tilstand.

-----------------------------------------------------------------------------------

Feilen på denne sensoren kan ofte oppdages tidlig ved at man får en feilmelding som heter noe i duren av:

Increased Battery Drainage
High Power Usage

Evt kan også ofte dato og klokke bli resatt, og andre rare feilmeldinger (ofte flere samtidig over flere systemer).

Dette kan selvfølgelig være en indikasjon på at du har en lekkstrøm også, men ofte er det IBSen som er problemet.

Denne feilen dekkes av BMWs nybilsgaranti, 5 år eller 200.000 km. Gjelder også biler som er importert.

Håper dette hjelper noen andre her med biler som ikke starter i vinterkulda og når NAF \ Viking \ Falck ikke får start på de med boost-hjelp.

Dette skjedde nylig en venninde av meg sin 2010 E87N 118d og resulterte i at den ble levert på en forhandler som jeg ikke skal nevne navnet på. De feilsøkte i en del timer, og konkluderte med dødt batteri og ville bytte dette. Jeg ba henne nevne feilen om IBS og at hun hadde fått et tips at det kunne være denne.

Det hun fikk da: Dette har vi aldri hørt om, IBS, hva er det for noe? Vi ringer deg vi når vi har funnet feilen.

Etter at de var ferdige med bilen og skulle sende regning, kom de med informasjon om det jeg hadde tipset henne om. Nå hadde de hørt om denne og fant ut at det var en garanti sak. Dette etter mye om og men.

Tenk på dette når du har en død bil og jeg håper dette vil hjelpe deg som BMW fører med å spare litt penger :)

God Helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 year later...

Dersom denne føleren feiler, så har den stikk motsatt funksjon. Den kobler ut batteriet, og tapper det 110%. Dette resulterer i at du har en helt død bil, som i 99% av tilfellene ikke vil reagere på startkabler heller.

Jeg fikk feilmelding på "Increased battery discharged" for ca 1 mnd siden (1. feb) og siden har jeg ikke fått den. Hvor lang tid vil den da bruke på å tømme batteriet 110% hvis den er gåen? Eller har den faktisk bare fungert som den skal?

Har ikke fått denne feilen igjen..

Hvis jeg kobler den av, så vil jeg vel få den "feilmeldingen" om at den ikke er iorden opp hver gang jeg starter og ha den trekanten med ! visende hele tiden da? Jeg har ikke noe diagnose saker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende at du faktisk hadde "Increased battery discharged" på ordentlig.

Slik jeg vet/forstår IBS så tapper den batteri ganske fort, kanskje 2-5 dager.

Du får ikke feilmelding om IBS i idrive, men kun via diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde jeg på min 525d 2006 mod i høst. Etter forsøk med startkabler, batterilading mm vilke Naf kjøre bilen til Jæger noe hverken jeg eller lommeboken ville. Etter en del febrilsk googling fant jeg en vid på youtube. Med hamrende hjerte gikk jeg tilbake til bilen, koblet ut ibs og broooom sa det. Har kjørt uten ibs siden. Kjøper ny ins ved passende anledning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 months later...

På m5n kommer det "high rate Of battery discharge"... Kan det da være denne sensoren? Har vært sånn siden jeg kjøpte den. Brukt bilen daglig en måned uten å Gå tom for strøm. Ved lengre kjøreruter ble meldinga borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, er batteriet helt OK da?

Får den meldingen jeg også, hvis bilen blir brukt for mye til småkjøring. Forsvinner så fort jeg kjører en lengre tur (mer lading). Så jeg har planer om å bytte batteri på neste service. Tror nok i mitt tilfelle er batteriet som er feilen i såfall. Ville nok målt batteriet først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, er batteriet helt OK da?

Får den meldingen jeg også, hvis bilen blir brukt for mye til småkjøring. Forsvinner så fort jeg kjører en lengre tur (mer lading). Så jeg har planer om å bytte batteri på neste service. Tror nok i mitt tilfelle er batteriet som er feilen i såfall. Ville nok målt batteriet først.

Ja tror det... Ikke målt men vet det hvertfall er byttet ifjor tror jeg det var så :P Er vel som han skrev her hehe prøvd å finne denne sensoren på delefilmen til GS men ikke klart å finne den. Di burde vel få Taki den på gs? :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...