Gå til innhold

///M, er det noe stas med original M?

ealoken
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 244
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå har ikke jeg en M bil, men en ombygd Alpina. Og blant de fleste jeg kjenner når de skal fremheve sin egen bil er det alltid en 520 den går under, det er de veldig på. Jeg bryr meg ikke så mye om det, i mine øyne så bryr jeg meg ikke så mye om det står et annet nummer på karroseriet sålenge jeg har alt av info på bilen og et godkjent vognkort ;)

Kunne du få bilene rett fra Alpina på denne tiden da? Er ikke alle Alpina fra den tiden "ombygget"?

Må jo være rimelig dum for å bestille en 535 feks, for så å levere den til Alpina. Alt ble vel skiftet uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke alle Alpina fra den tiden "ombygget"?

Foredlet av noen som vet hva de holder på med er vel et bedre uttrykk når det gjelder Alpina. Det er et spørsmål om temperament. Alpinas værstinger er idag ofte litt mer "a gentlemans sportscar" enn BMW´s egne M-modeller. Alpinas modeller er litt mer laidback og "mature" enn M-modellene uten at ytelsene er så veldig mye dårligere. Motsatt AMG der alt handler om "brute force" og spinnvill galskap... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke alle Alpina fra den tiden "ombygget"?

Foredlet av noen som vet hva de holder på med er vel et bedre uttrykk når det gjelder Alpina. Det er et spørsmål om temperament. Alpinas værstinger er idag ofte litt mer "a gentlemans sportscar" enn BMW´s egne M-modeller. Alpinas modeller er litt mer laidback og "mature" enn M-modellene uten at ytelsene er så veldig mye dårligere. Motsatt AMG der alt handler om "brute force" og spinnvill galskap... :)

Joda, jeg vet hvordan man skal definere Alpina i forhold til BMW. Det jeg siktet til var Joachim Sørlig kommentar om at det ofte ble påpekt at bilen hans bil var en 520.

Alpina fikk vel ikke et uferdig karosseri fra BMW på den tiden. Alpina tok vel utgangspunkt i en ferdig bygget BMW, som de så gikk til arbeid på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpina har ikke utgått fra tomme karosserier når de har bygget sine biler. Ei heller har de brukt 520 som utgangspunkt for B10. For B10 er det 535 og 540 som er brukt. 525IX er brukt som donor til B10 3.0 allrad.

Alpina godkjenner/ bygger heller ikke bruktbiler som omgjøres til Alpina standard senere.

Så en bil som er bygget om til Alpina utenom Alpina fabrikken er ikke godkjent ombygget av Alpina. Muligens av BT eller andre instanser rundt om, men det blir aldri en bil godkjent av Alpina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg en dag skulle ha kjøpt en M-bil, så hadde det blitt en original M-bil. Og da mener jeg en urørt original M-bil. At det har blitt byttet ut deler (oppgraderinger) som understellsdeler, eksos, karrosserideler (carbon), tuklet med motor, mm på en original bil, trekker nesten like mye ned for min del som om at bilen skulle vært ombygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg en M bil, men en ombygd Alpina. Og blant de fleste jeg kjenner når de skal fremheve sin egen bil er det alltid en 520 den går under, det er de veldig på. Jeg bryr meg ikke så mye om det, i mine øyne så bryr jeg meg ikke så mye om det står et annet nummer på karroseriet sålenge jeg har alt av info på bilen og et godkjent vognkort ;)

Nå er din en 520, det er min E34 også :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du burde være stolt av nå er at du kan kjøre 520n din uten at noen sitter og passer på deg

Jeg synes det er veldig gøy å kjøre 520en min, herlig sekser, superkomfortable skinnseter, automat og original understell :) Dau men rask nok til Norske fartsgrenser, også så trofast å solid :D Mer kjøreglede får man ikke for under 25 lapper :wink:

Og best av alt! den er helt original E34 520I, ikke ombygget til noe M5 eller Alpina greier :lol::wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg til å "cruise" avgårde i min ombygde alpina greie til sommeren :D den har ikke alpina win nummer, men jeg koser meg.

Vil jeg kjøre originalt så tar jeg 540'n en tur, og koser meg akkurat like mye med den.

For meg så er følelsen den samme i begge bilene, det er for meg to spesielle biler, som jeg vet det ikke finnes så mange av i tilsvarende stand.

Om alpinaen er en ombygd bastard er meg helt likegyldig, og om jeg taper masse penger på den hvis jeg en gang selger, så har det vært verdt hver ei krone i stell, vask, forbedringer, kjøreturer, syning, dekksparking, treff, osv osv. Rett og slett opplevelsene rundt en bil med litt ekstra, som en ombygd bil ofte er :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg til å "cruise" avgårde i min ombygde alpina greie til sommeren :D den har ikke alpina win nummer, men jeg koser meg.

Vil jeg kjøre originalt så tar jeg 540'n en tur, og koser meg akkurat like mye med den.

For meg så er følelsen den samme i begge bilene, det er for meg to spesielle biler, som jeg vet det ikke finnes så mange av i tilsvarende stand.

Om alpinaen er en ombygd bastard er meg helt likegyldig, og om jeg taper masse penger på den hvis jeg en gang selger, så har det vært verdt hver ei krone i stell, vask, forbedringer, kjøreturer, syning, dekksparking, treff, osv osv. Rett og slett opplevelsene rundt en bil med litt ekstra, som en ombygd bil ofte er :D

Der er jeg helt enig med deg.

Min Alpina har ett Alpina vinnr, en det er mye på den som ikke er nummerlikt ;-) Motor er en Alpina og har nummer på seg, men det er ikke den motoren som ble levert med bilen. Det hadde selvføgelig vært moro å ha en nummerlik og orginal Alpina, men det får jeg ta den gangen det kommer. Ellers så har jeg jo en helt orginal 323 (med litt Alpina ekstra på) og koser meg sikkert like mye med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte både original og ombygget da jeg skulle finne M5 E39. Men jeg skal innrømme at jeg satt litt på følelsen av at det å eie en original ville være det gjeveste. Men dro allikevel ned til SSP for å se på den ombygde de hadde der i høst. Hadde den vært så fin som de sa på telefon, hadde jeg kanskje kjøpt den. Men den var rett og slett grusom (til prisen de forlangte), så styrte greit unna den. Så da endte jeg opp med en original istedet.

Og jeg må fortsatt innrømme at det er litt gjevt å kunne si at den er original når folk spør ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tildels være enig med deg, men jeg hadde også en e34 m5 touring, dønn original. Fikk ikke no høyere puls av den, i forhold til "alpinaen"

Det jeg opplevde med den når jeg solgte den, var at man var helt hysterisk i forhold til originalitet og dokumentasjon, bilen var forholdsvis strøken både utvendig og innvendig. Men fikk ikke inntrykk av at jeg fikk bedre betalt, eller at den var noe mer lettsolgt pga at den var dønn original

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er greia med penguin sin bil er at (om jeg husker rikig) det var en 523 som var ombygd (og godkjent) til m5 før skaden. Derfor når det ble foretatt karossbytte var det da naturligvis m5 motor, forstilling og gir som ble plombert. Dette boltes jo da rett i den ori tyske e39 m5, for å vises med plomber. For at bilen skal være helt original ble dette byttet tilbake etterpå.

Men for oss andre som ikke har så flaks, så stemmer det. Man tar eks en e39 525 med alvorlig skade, plomberer 3 vitale deler, bolter i eks e39 m5, kjører hjem, bolter tilbake, kjører til bt og får "godkjent ombygd". _Bilen_ er dog fremdeles original ift at det er bmw som har satt den sammen, og alle deler er de samme som da den trilla ut fra bmw.

OBS OBS til de som nå får øynenen opp for karossbyttebiler.

Det er helt vanlig praksis å bruke karossbytte som en måte å få originale biler til å stå som ombygd i vognkortet og dermed spare masse avgifter. Dette et bt innforstått med, og har ikke noe problemer med, tollvesenet også, frem til for litt siden. De "diskuterer" (ja, jeg tuller ikke, de greier ikke å fatte vedtaket en gang) om man får lov til å bruke opprinnelig reg dato for avgiftsberegning. De ser da på muligheten for å bruke oppbygd dato som beregningsgrunnlag (helt sinnsykt, en 2001 mod blir ikke 2011 selv om den hadde en skade og ble oppbygd da).

Mulig dette ble diskutert noe mere men jeg gadd ikke lese alle de 16 sidene akkurat nå :)

Jeg har også en karossieribytte bil, e36 m3.

Men måten dette er gjort på er etter hve jeg forstår litt annerledes enn du forklarte over her TRF.

Han som jeg kjøpte den av, momset inn en svenskregistrert e36 m3, så hadde han kjøpt en kondem 318is fra et forsikringsfirma og søkt om karosseribytte over på den svenske M3en. Når han hadde godkjent bygget over på M3en kunne han bygge om denne 318isen (svenske M3en) tilbake til e36 M3 igjen og godkjenne.

Det står 318is godkjent med 321hk i vognkortet pga av dette og orginale chassinr er streket over men synlig, og nr til den kondemnerte 318isen står gravert inn.

Det ble her også bare byttet forstilling/motor/gir før han bygde tilbake.

Det som er komisk er at dette ble gjort i 2007 og regelen om nedsetting av sitteplasser i bilen var mulig noe det ikke er i dag.

Når Bilen ble bygget om til m3 igjen var akkselvekten for høy og bilen måtte registreres om til 3 seter, noe som ikke er mulig i dag.

Men uansett, for et fakka system når det er snakk om akkurat samme bilen bare når den ble registrert til 318is så skal den orginale M3en plutselig ikke tåle sin egen motorvekt... #-o

Dette ble gjort med en kjenning i biltilsynet, litt usikker om dette kan gjøres den dag i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...