Gå til innhold

Lurer på e39 diesel men hvilken?Kom med innsp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere!

etter å ha kjørt Opel nå i mange år som familie bil, vurderer vi nå og gå over til en Bmw e39.Kona har hele tiden hatt lyst på en Bmw stasjonsvogn,og vi har blitt enige om at det må bli en e46 eller e39.Eller det vil si at det må bli en e39 pga plassen.Men jeg har noen krav når det gjelder evnt kjøp.Må være diesel og automat.Her er det jo litt og velge i mellom og jeg det jeg har mest lyst på er jo en 530.Meeeen jeg ser for meg at dette er biler som fort er kostbare og ha i henhold til service og deler.

I og med dette skal være en familie bil,er jeg ikke så opptatt av krefter,Men holdbarhet og stabilitet er et must her i og med kona kommer til og bruke den.

Jeg ser for meg følgende:

2000-2003 ,520 diesel med automat og det utstyr som følger med.

Er dette et dumt valg i tanke på motor og dens kvalitet,eller burde jeg gå for 525-530?

Altså her har ikke antall hester så mye og si,er ute etter en bil som er sikker og sånn tålig grei og holde vedlike angående drivstoff og deler.

Så kom med erfaringer og innspill.

Skrevet
e39 520d automat finnes ikke. Med god grunn.

Ellers er min erfaring at m57 holder bedre enn m47.

Ok det var jeg faktisk ikke klar over at de ikke kom med automat :wink: .

M57 er det 530 d og m47 525?

Skrevet

Kan i hvertfall anbefale 530d (e39).

Ikke noe dyrere i service enn andre biler.

Litt dyrere i innkjøp, men jeg mener det er verd det.

Kraft nok til å ta forbikjøringer med fullt opp pakket bil uten problemer, selv i oppoverbakker.

Forbruket er også overraskende fint, på en såpass stor/tung bil.

Min bruker 0,72-0,75 i snitt på bykjøring, og 0,6-0,62 på landevei. (har hatt den nede i 0,56 på landevei fra Oslo til Stavanger, men da var jeg ekstremt forsiktig på gassen)

Starter som ett skudd, selv om gradestokken passerer -20.

Dette er jo også en commonrail motor (også 525d), som har en nydelig myk gange, i forhold til "vanlige" dieselmotorer.

Har også god kraft i hele registeret.

Jeg har ikke hatt noen andre problemer, enn en returventil på dieselen som sprakk.

Ellers bør du sjekke bakrute/bakluke for rust, som er meget vanlig på e39.

Lytt også etter klunkelyder fra forhjulstilling.

Prøv gjerne å få tak i en facelift, hvis du først skal kjøpe.

Disse har jo som kjent xenon lys, og litt andre små oppdateringer.

Lykke til, uansett hva du velger.

Skrevet

Ja merker at 530 frister mer og mer :) ,men for se hva en ender opp med.

Kanskje jeg som har hørt feil men atomatkassene som står i de store 6 erne ,har der ikke vært litt tull med de pluss meget kostbare og reparere?Arrester meg hvis jeg tar feil :wink: .

Skrevet

Kraft nok til å ta forbikjøringer med fullt opp pakket bil uten problemer, selv i oppoverbakker.

Min bruker 0,72-0,75 i snitt på bykjøring, og 0,6-0,62 på landevei. (har hatt den nede i 0,56 på landevei fra Oslo til Stavanger, men da var jeg ekstremt forsiktig på gassen)

Dette er jo også en commonrail motor (også 525d), som har en nydelig myk gange, i forhold til "vanlige" dieselmotorer.

Jeg har ikke hatt noen andre problemer, enn en returventil på dieselen som sprakk.

Her fikk jeg jo mye positiv informasjon.Når ble det facelift,2001 eller?

Skrevet

Her fikk jeg jo mye positiv informasjon.Når ble det facelift,2001 eller?

2001 Om jeg ikke tar feil

Skrevet

Jeg har også en 2000 modell 530 touring som jeg har hatt i 3 år nå. Jeg kjøpte en godt vedlikeholdt bil med fullt servicehefte men allikevel må du ikke glemme at dette er 10-13 år gamle biler med 200.000-300.000km på telleren så å tro at du slipper unna uten noe særlig med reperasjoner er nok i overkant naivt spør du meg.

Jeg opplevede ihvertfall at det er mye forskjellig som er utslitt på en e39 som er kjørt +/- 200.000km/10 år. Motorene er nok det minste problemet.

Hvis du vil ha kjøreglede så er det kjempebiler men om du vil ha problemfritt bilhold uten reperasjoner og utgifter så er det skivebom å kjøpe en 10-13 år gammel e39 rett og slett fordi de er blitt gamle.

Skrevet
Jeg har også en 2000 modell 530 touring som jeg har hatt i 3 år nå. Jeg kjøpte en godt vedlikeholdt bil med fullt servicehefte men allikevel må du ikke glemme at dette er 10-13 år gamle biler med 200.000-300.000km på telleren så å tro at du slipper unna uten noe særlig med reperasjoner er nok i overkant naivt spør du meg.

Jeg opplevede ihvertfall at det er mye forskjellig som er utslitt på en e39 som er kjørt +/- 200.000km/10 år. Motorene er nok det minste problemet.

Hvis du vil ha kjøreglede så er det kjempebiler men om du vil ha problemfritt bilhold uten reperasjoner og utgifter så er det skivebom å kjøpe en 10-13 år gammel e39 rett og slett fordi de er blitt gamle.

Ja er klar over det du skriver her,både med slitedeler alder,men det jeg mente er at hvis en kjøper en e39 da med ca 150-200000 km på telleren og tar de feila som er,så er det vel sånn at ting holder en stund.Hadde en Omega som var 10 år gammel i sin tid,den byttet jeg deler på hele tiden.Dukket stadig opp nye problemer.Sånt noe vil jeg helst slippe igjen.derfor håper jeg at en E39 med et noenlunde servicehefte vil være noe bedre.

Skrevet

Har ikke noe erfaring med e39 diesel, har selv en 520 bensin. Men som andre skriver her så er nok motor det du får minst problemer med.

Kjøper du en E39 som har gått borti 200.000km så må du regne med og bytte det aller meste av understellsdeler i nærmeste framtid , det holder ikke lenger med "vanlig" service. Ivhertfall om du ønsker at ting skal være i topp stand.

Må du sette bort til verksted å vedlikeholde blir dette DYRT, dette er prisen du må betale for overlegen kombinasjon av komfort/kjøreegenskaper. Er du inneforstått med dette vil du nok neppe angre over å gå fra Opel til Bmw.

På min 97 520, så bytter jeg deler nesten HELE tida. Er det ikke det en så er det det andre. Men så har den og passert 300.000km, så man kan heller ikke forvente annet.

Skrevet

Med andre ord når jeg ser hva folk skriver her så er det mer eller mere vanlig vedlikehold på disse bilene?Det er jo greit nok da jeg liker og tusle og skru litt selv.Bare en slipper disse voldsomme motor reprasjonene :) .

Skrevet

alt avhenger av hva man kjøper. kjøper man en bil som bare er brukt hele veien, så kan man bli veldig uheldig. kjøp av voksne folk, med få eiere, servicer fulgt/ dok på hva som er gjort. osv. så burde det ikke være noe problem.

jeg hadde en tds for noen år siden. byttet noen foringer, bremser, en dyse, og noe småtteri mens jeg hadde den, men ikke ille. denne var det null dokumentasjon på servicer etc på. men det var en sykt god bil å kjøre. sportunderstell, sportseter og sportratt er noe du kommer til å elske : )

så kjøpte jeg en 730. denne haddde helt vanvittig med dok. og det var gjort sykt mye med den. så denne var problem fri de to årene jeg hadde den. og jeg burde aldri solgt den. og denne hadde gått 260000 når jeg solgte den. så km er ikke alt.

Skrevet
Med andre ord når jeg ser hva folk skriver her så er det mer eller mere vanlig vedlikehold på disse bilene?Det er jo greit nok da jeg liker og tusle og skru litt selv.Bare en slipper disse voldsomme motor reprasjonene :) .

Voldsomme motorreperasjoner tror jeg ikke du skal være så redd for. Jeg kjøpte en 9 år gammel 530 diesel som da var kjørt 186.000km. Den hadde hatt 3 eiere før meg. Den har komplett servicehefte fra Merkeverksted i Oslo Bergen og Trondheim. Jeg tok den på en stor Naf test og reparerte det som ble funnet der. Så når jeg tok bilen i bruk var den tipp topp. Likevel har jeg i løpet av mine 3 år som eier byttet følgende deler:

Støtdempere foran

Støtdempere bak

Viskosekopling kjølevifte

Vannpumpe

Begge luftbelgene bak

Elektrisk kjølevifte/AC vifte foran på radiator.

Ny Webasto

1 dørpakning

Egr rør

Map sensor

Diverse vacumslanger

Motorfester høyre og venstre

Girkassefester høyre og venstre

Kamakselsensor

Trykkslange ut fra turbo

Kabel til webasto

Sirkulasjonspumpe for kjølevann

Luftkvalitetssensor

Glødeplugger

Bremserør foran og bak

Bremsskiver og klosser alle 4 hjul skiftet 2 ganger.

Vindusviskerrele

Diesel matepumpe

Bøttevis med stag og foringer og bærearmer i understell + 4 hjulskontroll.

2 bremseslanger

I tillegg så har jeg skiftet olje og filter og flushet automatkassen 2 ganger for å forhåpentligvis unngå et ras på den. Dette koster ca 4000,- pr gang

Så kommer jo selvsagt all ordinær service i tillegg som motorolje+filter , kjølevæske, Veivhusfilter etc.

Nå er jo kanskje ikke dette så avskrekkende på 3 år og 80.000 kjørte km men det var mitt inntrykk at det skjedde svært mye rundt 200.000km/10år. Nå har bilen gått 265000km og nå er det stort sett kun ordinær service jeg driver med så det virker som det verste er over.

Så pass på at du får en bil som er fulgt opp og ikke en som bare er brukt med et minumum av vedlikehold for å akkurat klare EU kontrollen. En Eu godkjent bil kan være i katastrofalt dårlig stand og da blir det fort dyrt. Dette er biler med til dels mye utstyr og mye stag og armer og foringer i understell så hvis de har vært eid av folk som ikke har reparert etterhvert så skygg unna og finn deg en annen bil. Det er mange å velge i og det er definitivt kjøpers marked. Bruk god tid og finn deg et bra eksemplar.

Når det er sagt så chippet jeg bilen min med en gang jeg kjøpte den fra 3-literens originale 184hk og 390nm til 218hk og 450nm. Dette er en kjøremaskin som du gleder deg til hver gang du skal ut en tur. Det enorme bunndraget i disse bilene må bare oppleves og jeg er overhodet ikke i tvil om at min neste bil også blir en Bmw med stor dieselmotor. Her snakker vi kjøreglede på høyt nivå så får det heller koste litt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...