Gå til innhold

Hvordan ser din moderne BMW drømmemotor ut?


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Hvis man spør seg hva som er fantastisk med en rekkesekser, og kjører BMW, da er det på tide å pakke sammen for godt altså!:P

Veldig +1!

For meg så handler BMW om overlegene kjøreegenskaper, kvalitet, rekkesekser og ren og skjær bilglede :) Jeg kan nok med hånda på hjerte si at jeg kommer aldri til å ha en BMW uten rekkesekser 8) Jeg kan nok virke overentusiastisk men jeg har brent meg på andre bilmerker før og da har alltid BMW tatt i mot meg med åpene armer og "komme hjem" følelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er i gang med å pakke jeg, men dere har jo ikke svart.. Honda har noen 4-ere som får M54B22 til å fremstå som ganske trist affære og BMW selv har jo laget 4-ere som overgår den på alle områder unntatt antall sylindre. Hva er greia? Ikke engang lyden er jo det helt store på de nyere modellene.

Fredrik 90; jeg antar biler som E30 M3, 840/50, E9x M3, E39 M5, E60 M5 osv, ikke er noe for deg? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i gang med å pakke jeg, men dere har jo ikke svart.. Honda har noen 4-ere som får M54B22 til å fremstå som ganske trist affære og BMW selv har jo laget 4-ere som overgår den på alle områder unntatt antall sylindre. Hva er greia? Ikke engang lyden er jo det helt store på de nyere modellene.

Vi kan sikkert bli enige om at en god rekkefirer er bedre enn en dårlig rekkesekser. Det er jo ikke slik at en motor automatisk er god fordi den evt. er en rekkesekser. Med god mener jeg i denne sammenhengen en motor som tilbyr en god kombinasjon av tilfredsstillende effekt, raffinement, lydbilde og økonomi.

Det er noen klare fordeler med en rekkefirer vs. rekkesekser. Det er vekten på motoren, lengden på motoren (påvirker både motorens monteringsmuligheter og bilens vektfordeling), færre bevegelige deler, kortere veivaksel (påvirker antall rådelagere som igjen påvirker motorens vekt), kortere kamaksel (påvirker kamakselens evne til å motstå materialtretthet som spesielt kan oppstå ved belastning på lave og høye omdreininger), mindre utsatt for varmgang (spesielt de innerste sylinderne) og driftsøkonomi (generelt).

En V8 motor har mange av de samme fordelene som en rekkefirer iom at den teknisk sett er to rekkefirere satt sammen via en veivaksel. En V6 motor er igjen teknisk sett 3/4 av en V8 motor og at bilprodusentene kan spare penger på å kombinere V6 og V8 motorkonfigurasjonene er derfor ingen overraskelse. Litt på sidesporet står på godt og vondt rekkesekseren. Rekkesekseren er en av de eldste motorkonfigurasjonene og dessverre kanskje den første til å bli utfaset til fordel for nyere motorkonfigurasjoner.

Det er imidlertid et par klare fordeler med rekkesekseren også. Den er i såkalt naturlig balanse (stempelslagene utligner hverandre) og kun V12 motorene samt boxermotorene er like vibrasjonsfrie (såfremt vi ikke snakker om balanseaksler). Motorlyden er formidabel over hele registeret og etter manges mening helt overlegen alt annet på den billige siden av en V12 motor. Mer spesielt for BMW´s små rekkeseksere er motorblokkens størrelse (lik pr. motorserie) i kombinasjon med en kortere slaglengde (relativt til sylindernes diameter). Dette medfører mindre massebevegelse og dermed en større villighet til høyt turtall og ikke minst turtallsendringer. Det er dette fenomenet vi ikke bare ser på M54B22 motoren i forhold til f.eks M54B30 motoren, men også forhold til f.eks rekkefireren N43B20. Derfor er M54B22 motoren etter min mening unik og vel verdt å ta vare på... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å dra frem den særeste fireren på markedet er bare kverulering. Den er ikke representativ for firere generelt. Men kan likevel si at jeg en periode vippet mellom Z4 og S2000. Nå endte jeg riktignok opp med å ikke handle roadster i det hele tatt, men jeg havnet i hvertfall på Z4 som favoritt. (Med sekser vel å merke). Hondaen var en flott bil på alle måter. Fullt på høyde med (ja muligens bedre enn) Z4 på mange områder, men den gav ikke samme totalopplevelsen for meg. Garantert en flott banemaskin dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyt turtall? Turtallssperren slår jo inn lenge før Honda sin F20C fra samme tidsperiode engang har oppnådd maks moment.

BMW´s M54 motorserie inkluderer også S54 og den motoren tåler jo helt greit med turtall (rødmerket ved 8000 rpm). Dette handler mest om hva slags motor BMW ønsker å bygge til hvilken målgruppe. De alminnelige M54 motorene ble brukt i modeller som f.eks E39, E60, X5 etc. og i den sammenhengen har økonomi, raffinement og driftsikkerhet en klart høyere prioritet enn maksimalt turtall og effekt. Noe helt annet er det at Honda nesten klarer å kombinere disse egenskapene... på nær økonomi og raffinement (maksimalt 218 Nm ved skyhøye 7500 rpm er ikke noe du kan tilby mannen i gata)... :)

BMW har imidlertid et par alminnelige motorer på samvittigheten som klarer litt turtall (altså ikke S-motorer). N53B30 (R6) har en maksimal effekt ved 6700 rpm (rødmerket ved 7000 rpm), ditto N43/N46 (R4) og N45B20 (R4) har en maksimal effekt ved 7000 rpm. Dette er ikke i den samme klassen som Honda´s mesterverk, men allikevel høyt turtall til å være alminnelige biler som f.eks E90.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW har helt klart gromme motorer, men jeg stusser på den enorme fasinasjonen for M54B22. For "mannen i gata" oppleves den bare som svak når man vet den har 170hk. For entusiasten så skjer det ikke så mye på turtall heller, så da sitter man igjen med ok lyd og fin gange. Fint det, men heh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik 90; jeg antar biler som E30 M3, 840/50, E9x M3, E39 M5, E60 M5 osv, ikke er noe for deg? :wink:

Riktig, de er ikke noe for meg da de enten er for dyre i innkjøp, for dyre i drift eller ikke egner seg til daglig bruk.

BMW har helt klart gromme motorer, men jeg stusser på den enorme fasinasjonen for M54B22. For "mannen i gata" oppleves den bare som svak når man vet den har 170hk. For entusiasten så skjer det ikke så mye på turtall heller, så da sitter man igjen med ok lyd og fin gange. Fint det, men heh...

Du har ikke kjørt mye bil med M54B22 #-o Jeg har kjørt mye med den motoren, da mine foreldre hadde en 320i og at jeg har hatt samme i min egen bil (E39 520i). Her er jeg ikke enig med deg...

Til og med tunge E39en ble riktig så lett på foten hvis man kjørte aktivt på turtallet, ingen racerbil selvsagt men gikk helt greit til å ha såpass få hester i så tung bil. Morsomste var likevel Z4 2,2 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW har helt klart gromme motorer, men jeg stusser på den enorme fasinasjonen for M54B22. For "mannen i gata" oppleves den bare som svak når man vet den har 170hk. For entusiasten så skjer det ikke så mye på turtall heller, så da sitter man igjen med ok lyd og fin gange. Fint det, men heh...

Med M54B22´s 170 HK og 210 Nm skjer det akkurat det man kan forvente. I modeller som E46 og E85 tilbyr motoren nok effekt, mens den i E39 (spesielt som Touring og med automatgir) sliter litt. Der er M52B25 motoren et bedre valg selv om den også har 170 HK (offisielt)... dog med 245 Nm.

M54B22 motoren er en perle i E85 Z4. I 99% av tiden trenger man ikke mer pulver enn denne motoren tilbyr (0-100 Km/t på 7,7 sekunder og en topphastighet på 225 Km/t). Hvis man skal klage på noe i forbindelse med denne komboen må det evt. være mangelen på et 6. gear. Z4 2.2 kan oppfattes som litt slitsom på motorveier, men dette har intet med motoren å gjøre. BMW har gjort en fantastisk jobb med eksostuningen på Z4 2.2... skikkelig gurglende og passe hårete... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Fredrik.. Z4 (spesielt med taket nede og fint vær) oppleves nok som ordentlig ålreit uansett hva den har under panseret.

Ellers tror jeg nok vi har rimelig forskjellig definisjon av "lett på foten". E39 er et svært dråg som passer best med automatgir, bunndrag i bøttevis og kaffekopp. Og jeg drikker ikke kaffe engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at vi er så uenige vedr. hva som er en interessant bilmodell når alt kommer til alt. Jeg har virkelig sansen for Honda S2000, men jeg innser at motoren neppe passer til f.eks E39 selv om 240 HK isolert sett burde være midt i blinken for den modellen. Den "beste" E39 modellen er den med M54B30 motoren på 231 HK samt manuelt gear. Den har tiltross for tyngden (ca. 1600 Kg) fornuftige ytelser (0-100 Km/t på 7,1 sekunder og en topphastighet på 250 Km/t) og er ganske interessant å kjøre (selv med full familiepakke). Ikke dermed sagt at den er direkte morsom å kjøre som f.eks E85 Z4 3.0 med den samme motoren og manuelt gear (0-100 Km/t på 5,9 sekunder og en topphastighet på 250 Km/t).

Jeg er gammel nok til å foretrekke lette biler. Min tidligere Porsche 911 Carrera Coupé hadde også 231 HK, men fordi vekten kun var 1280 Kg var den mye hurtigere enn dagens biler med tilsvarende effekt... og det tiltross for at vi snakker om en bil som idag er 30 år gammel. Lavere vekt er den intelligente måten å trimme/tune en bil/motor på. Ikke bare blir bilen vesentlig hurtigere, men også kjøreegenskapene blir mye bedre. Ergo kan selv en novise av en sjåfør lettere kjøre bilen slik den skal kjøres. Det er dette som gjør bilmodeller som E30 og f.eks Porsche 944 så artige... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...