Gå til innhold

E60/E90/E39 - Diagnose av termostat og temperatur problemer


eLC
 Share

Anbefalte innlegg

Litt mer "temperatur data": Kjørte fra Asker til Hamar på fredag. Tempen min lå stabilt på ca 90 grader (89-92) hele turen. Bunntemp under kjøreturen var 87 grader, når den trillet ned 70 sona i Oslofjordstunnellen. Farten under turen var mellom 70-120 km/t og det var ca fra -3 til -5 grader ute de gangene jeg sjekket.
Tok en tur med moren min sin 09 525d når jeg kom til Hamar, den lå stabilt på 83-85 grader. Svært vanskelig å få den opp i 88 grader under kjøring og den datt umiddelbart ned igjen til ca 85 grader så fort jeg roet ned høyrefoten.
Jeg anser ikke 85 grader som et problem. Det blåser varmt fra klima, DPF regenereres og slik som SanjinRed påpekte, kan motoroljetempen være høyere enn kjølevesketempen.

Endret av Gustav C.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...

Har samme problemet. Fått 90 grader 2 ganger etter jeg kjøpte bilen ( 2007 bmw 530xd e61) for 14 dager siden.  Varierer nå mellom 70-80 grader. Skiftet AGR thermostat og hoved thermostat og ingen merkbar forskjell. 

Irriterer meg grenseløst på va det kan være. Skal få varmeveksleren undersøkt hos bmw verksted. Skal blende swirflapsene  i samme slengen. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@tommybf

Ikke noe å få undersøkt av BMW. Det sjekker du veldig enkelt selv.

Kjenn på den tynne slangen som er på venstre side av radiator når du står fremfor bilen og ser ned i motorrommet. Den skal være kald til 92 grader. Er den ikke kald, så er termostaten defekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kjent etter på den tynne slangen øverste til venstre på radiator, Den virker å være litt varm. Da er vell gjerne varmeveksleren defekt? 

Bytter man hele komponenten eller bare termostaten i selve veksleren? 

Takk for svar😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Har en 525D E61 som jeg sliter litt med å komme over 70 grader, men når den først kommer på 72 grader så går den helt opp til 92, og ligger stabilt.

er ikke så lenge siden jeg byttet begge termostatene. da steg den raskt opp til 85 grader, men det kan jo ikke være nødvendig å bytte termostater hvert år :(

noen ider ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Otis skrev:

Påstanden din stemmer ikke. Eller så er det slik at den er ferdig å varme opp kupé og dermed blir motor mer varm.

joda, men kan jo ikke være så man skal skru av varmeapparatet for at bilen skal få opp varmen, når man kjører nesten fire mil i 80 km/t til jobb.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Har også problemer med temperatur i min importerte 2009 E61 525d. Byttet EGR-termostat og deretter hovedtermostat. Innendørs på verkstedet skal motoren ha oppnådd over 90 grader, men når jeg nå et par dager senere testet i et par minusgrader går temperaturen ikke over 73 grader ved variert normal kjøring (startet på 62 grader og kjørte ca 30 min både landevei og motorvei). Når bilen triller i relativt høy hastighet så droppet temperaturen raskt til 62 grader.

Verkstedet mener dette skyldes at bilen er importert og dermed ikke har nordisk dieselvarmer. Jeg mener det høres rart ut all den tid de også har et par minusgrader i Tyskland. Slik jeg forstår det er varmeveksleren siste mulige synder. Gir det mening at varmeveksleren er årsaken tatt i betraktning at bilen ble varm innendørs hos verkstedet, men ikke under kjøring i kulde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan det være defekt varmeveksler. Jeg har skrevet mye om dette i diverse tråder.

Uansett, du kan kjenne på slangen inn på radiator på passasjersiden på midten i høyden. Det er en tynn slange. Den skal være iskald til ca 92 grader. Kjenn på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...