Gå til innhold

Hvor ble det av BMW i taxi

Z1
 Share

Anbefalte innlegg

At dere sier no annet blir jeg bare oppgitt over.. noe sier meg dere ikke har kommet midt i 20 åra engang med disse erfaringene deres.. (btw-ikke ment som hersketeknikk, ser bare slik ut) :)

Vi kan ikke alle være altvitende og verdensmestere vettu, noen av oss må være tapere som ikke kan kjøre på vintern eller har peiling...

Problemet er at noen ikke har hjerne til å bruke system et riktig, derfor slår de det av og tror det er best. Ikke mange klarer bakker bedre enn meg med bakhjulsdrift,enten det er med eller uten ASC har jo trent i 32 år :wink:

Når man kommer med spesielle eksempler der man må sladde rundt en sving er jo ikke det representativt for det som er vanlig når man skal opp en bakke.

Det er ingen tvil om at asc er en hjelper om man bruker det riktig og er følsom på gassen, skulle det være nødendig kan man også slå det av eller på underveis opp bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dere sier no annet blir jeg bare oppgitt over.. noe sier meg dere ikke har kommet midt i 20 åra engang med disse erfaringene deres.. (btw-ikke ment som hersketeknikk, ser bare slik ut) :)

Vi kan ikke alle være altvitende og verdensmestere vettu, noen av oss må være tapere som ikke kan kjøre på vintern eller har peiling...

Problemet er at noen ikke har hjerne til å bruke system et riktig, derfor slår de det av og tror det er best. Ikke mange klarer bakker bedre enn meg med bakhjulsdrift,enten det er med eller uten ASC har jo trent i 32 år :wink:

Når man kommer med spesielle eksempler der man må sladde rundt en sving er jo ikke det representativt for det som er vanlig når man skal opp en bakke.

Det er ingen tvil om at asc er en hjelper om man bruker det riktig og er følsom på gassen, skulle det være nødendig kan man også slå det av eller på underveis opp bakken.

Jeg vil tro at teknikken din med å komme seg opp med ASC innkoblet er å ligge på jevnt turtall og fart så ASC er på "nippet" til å slå inn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er fortsatt holde såpass med gass at den jobber skikkelig. Fungerer veldig bra, da fungerer den også som en sperre slik at begge hjulene får drivkraft, og nei den driver ikke å bremser ned slik en del andre biler gjør. Fatterns gamle V70n var kriminell på dette, og der måtte DSTC av når bakkene ble lange og tunge.

Jeg rattet i min tidligere jobb en Toyota Hiace og den har som kjent ikke slike hjelpemidler. Så for de av dere som tror at jeg ikke kjenner til teknikken med å ta det rolig og ikke få hjulspinn får tenke seg om igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er fortsatt holde såpass med gass at den jobber skikkelig. Fungerer veldig bra, da fungerer den også som en sperre slik at begge hjulene får drivkraft, og nei den driver ikke å bremser ned slik en del andre biler gjør. Fatterns gamle V70n var kriminell på dette, og der måtte DSTC av når bakkene ble lange og tunge.

Jeg rattet i min tidligere jobb en Toyota Hiace og den har som kjent ikke slike hjelpemidler. Så for de av dere som tror at jeg ikke kjenner til teknikken med å ta det rolig og ikke få hjulspinn får tenke seg om igjen.

Vi solgte gamlehuset og kjøpte oss nytt hus for et år siden. En av grunnene til dette var pga beliggenheten og de bratte bakkene som fruen ikke likte hverken å kjøre opp eller ned om vinteren.

Vet ikke hvor mange ganger opp gjennom årene jeg har måttet gå ned og hente biler som hun eller andre ikke klarte og få opp.

Hun kjørte jo akkurat som du sier du gjør. Holdt inne gassen og kjørte så langt hun kom før bilen stoppet.

Var flere ganger meget overrasket over hvor lett det var å komme seg opp bakken om man bare slo av disse hjelpemidlene og kjørte med litt fornuft i forhold til føret oppover.

Har vært så sint og frustrert så mange ganger for at hun ikke kunne slå av ASC og bare kjøre opp selv. Men NEIDA, det gjorde hun et par ganger til hun sto på tvers nedi bakken og gråt av ren redsel. Så var det slutt på det..

Jeg vil med dette innlegget heller ikke si at jeg er bedre enn noen av dere andre. Men har bodd på en slik plass i mange år der man kan kjempe daglig med å komme seg opp. Kjenner meg rett og slett ikke igjen i påstandene om at man kommer seg lettere opp om man bare holder inne gassen med ASC aktivert, for det harmonerer rett og slett ikke med den virkeligheten jeg har opplevd daglig hver vinter i mange år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk helt annen oppfatning ang ASC..

Har eksperimentert med kjøring opp mange vanskelige bakker, både med og uten. De gangene jeg har prøvd uten, ender det opp med at jeg mister grepet til slutt, og farten minker. Da trykker jeg lett på ASC-knappen og den henter seg inn igjen. Som oftest ender jeg opp med å faktisk akselerere opp bakkene med dette innkoblet.. :cool:

Har dog hatt mang en bil uten antispinn, og aldri hatt problemer da.

Men akkurat vedr. E46 sitt system må jeg faktisk si at dette funker eksepsjonelt. Det kveler ikke motor nevneverdig, bare nok til å få grepet tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eksperimentert med kjøring opp mange vanskelige bakker, både med og uten. De gangene jeg har prøvd uten, ender det opp med at jeg mister grepet til slutt, og farten minker. Da trykker jeg lett på ASC-knappen og den henter seg inn igjen. Som oftest ender jeg opp med å faktisk akselerere opp bakkene med dette innkoblet.. :cool:

Men akkurat vedr. E46 sitt system må jeg faktisk si at dette funker eksepsjonelt. Det kveler ikke motor nevneverdig, bare nok til å få grepet tilbake.

Men da lurer jeg på om det faktisk er hvor bratte bakker og hvilket føre det er snakk om som gjør denne forskjellen.

Det er helt klart at om det ikke er så verst føre, og eller at det ikke er så veldig bratte bakker så hjelper det bra med ASC...

men kjører man opp en bratt bakke og det er så glatt at ASC kobler seg inn og bremser bilen hele tiden så skal man ikke kjøre langt før man mister turtall og det går saktere og skatere helt til man stopper opp.

Da kan du holde inne gassen så mye du orker, men når bilen bremser mer enn den gir gass så stopper den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da lurer jeg på om det faktisk er hvor bratte bakker og hvilket føre det er snakk om som gjør denne forskjellen.

Det er helt klart at om det ikke er så verst føre, og eller at det ikke er så veldig bratte bakker så hjelper det bra med ASC...

men kjører man opp en bratt bakke og det er så glatt at ASC kobler seg inn og bremser bilen hele tiden så skal man ikke kjøre langt før man mister turtall og det går saktere og skatere helt til man stopper opp.

Da kan du holde inne gassen så mye du orker, men når bilen bremser mer enn den gir gass så stopper den.

Veldig bratte og ganske lange, med svinger.

Som oftest is med snø på toppen, men varierer litt utover vinteren.

Men jeg kan være enig med at er det klink is så vil det nok være bedre uten, men på det føret det som oftest er her, så funker det garantert bedre med ASC.. ;)

Det jeg liker aller best med ASC er faktisk at man bare kan plante pedalen i bunn, og bilen fikser resten selv. Hadde absolutt ingen tro på dette systemet før jeg faktisk fikk prøvd det ut skikkelig.. Har prøvd div andre biler, og der MÅ man koble ut grunnet den kveler motoren helt og man mister all fart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo interresant hvor forskjellig oppfatning man har :)

Jeg klarer hvertfall 100% sikkert og komme meg mye lettere opp ved å koble ut når jeg skal komme meg opp der jeg bodde før.

Og jeg kommer meg mye lettere opp der enn hva madammen gjør. (Hun har ASC koblet inn og gir bare gass til det stopper)

Det er grusvei og ganske høyt over havet, så her er det snøføre som oftest er problemet. Ikke salt og slikt som i Bergen, men er jo ofte store mengder slaps og is når det begynner å regne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid kjekt med delte meninger.. :D

Jeg har kun erfaring med is og snø/slaps her i utkanten av bergen, så det er kun dette jeg har basert meg på.. :) En annen ting jeg har lagt merke til og er at de gangene jeg er ute å leker meg på glatten, og glemmer å aktivere antispinn så har jeg ikke nubbsjans på igangsetting i bakke. Spinner på et hjul med en gang. Et lite trykk på ASC og den sliter seg i gang med mye innsats fra bremser osv.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Roger- vil først bare takke for at du har hjulpet diskusjonen over i en langt mer konstruktiv form ved å komme med saklige motargumenter og erfaringer. Kunne vært interessant og å sammenlige bilene en dag siden du har diesel og jeg bensin. Tror noe av årsaken til forskjellige erfaringer ligger der.

Har vært mye snakk om at bilen bremser motoren, men slik jeg har opplevd det og forstått systemene, så er dette bare tilfellet når stabilitetskontrollen griper inn. Hvis man unngår den og holde høyt nok turtall til at motoren tåler at belastningen varierer så har jeg ingen problemer med å holde farten oppe så lenge det er noe feste å finne.

For et par uker siden fikk jeg beskjed om at jeg ikke ville kommet opp en fulstendig isdekket bakke med mindre jeg hadde piggdekk og 4x4 (har ingen av delene), noe som hadde vært tilfellet med alle før meg. Det var nettopp strødd en liten stripe med sand i et hjulspor og jeg kom meg opp uten problem fordi jeg holdt et drivhjul på dette og hadde relativt høyt turtall.

Har prøvd jevnlig i løpet av årene å også koble ut elektronikken og kjøre slik jeg gjør med biler uten slike systemer, men har ikke fått meg til å skifte mening selv om jeg normalt har sett ut til å være blant de som kommer seg frem på krevende føre.

Bor selv på toppen av en stedvis bratt og kronglete bakke, med fartshupper og annen elendighet som ødelegger muligheten for å holde litt fart opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe...er det meg enkelte kaller verdensmester og at jeg skal lære yrkessjåfører å kjøre?

Den erfaringen jeg har gjelder: Oppvokst på Oppdal(vintersportsted) der det opp sikksakk veiene opp gjennom hyttefeltene samt gårdsveien trengs god fart. Der har det alltid vært desisdert best å slått av hjelpemiddel når det er uvisst om man kommer opp eller ikke.

Der jeg har bodd siste 9 år: Toppen av singsaker i trondheim hvor det er sikksakk opp bakkene for å komme hjem ifra byen - her også er det helt håpløst å komme opp hvis føret er værst men hjelpemiddel innkoblet. Kjøre annen vei gjelder når det er som værst.

Og du som prøver å hovere med yrkessjåfør - jeg er det selv, hva gjør en yrkessjåfør så jævla god? Anser meg ikke som bedre sjåfør enn andre bilkompiser som ikke er yrkessjåfører..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just som min erfaring.. (skriver det bare ikke så seriøst) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme med E39 spør du meg, hittil ikke opplevd å ikke komme opp en bakke. Utrolig bra system som ikke kveler motoren nevneverdig så lenge du har litt turtall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan sikkert være mye forskjellig som spiller inn mtp, diesel, bensin, føre, hvor bratt bakken er og ikke minst hvilket system som er på bilen.

Mine erfaringer ligger mest med E46 karroseriet.

E90'en jeg har nå kjøpte jeg etter jeg flyttet.. (Her er det flatt)

Det er også litt interresant at på disse nye (E60, 61, E90,91,92) kan man delvis/prosentvis deaktivere disse hjelpesystemene. Hvorfor det egentlig? Kan det ha noe med fremkommeligheten å gjøre?

På min bil virker det som at jeg kan delvis sladde og spinne til en viss grad før den kobler seg inn...

Dette styrker i såfall mine teoerier om at det kan ha vært for vanskelig og komme seg opp bakker fordi ASC koblet seg inn og kvelte fremkommeligheten altfor kjapt...

Det hadde også vært interresant og prøve om fremkommeligheten er bedre ved å redusere hjelpesystemet i forhold til å komme seg opp uten.

Det skal i alle fall jeg teste når jeg har sjansen. Har bare ikke kommet dertil denne vinteren! Er jo luksus og bo der det er flatt :)

Men nå er det faktisk mye OT i forhold til taxidiskusjonen her, så jeg lager en egen tråd på dette emnet tenker jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...